مقالات, استفاده از فلزات

جواهر سازی با ورق برنج، 4 ویژگی کاربردی آن

جواهر سازی با ورق برنج یک هنر و کار خلاقانه است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از مواد موجود می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد خصوصا برای کسانی که خلاق و مبتکر بوده و به دنبال طراحی قطعات چشم نواز و زیبا هستند. بنابراین برای انجام این کار به یک فلز مناسب نیاز دارید زیرا این قطعات با بدن انسان در تماس هستند و نباید تنها به زیبایی قطعات دقت کرد بلکه باید قابل استفاده نیز باشند. به همین دلیل مواد سبک و انعطاف پذیری مثل آلیاژ برنج برای کمک به هنرمندان در خلق قطعات بی نظیر مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

در سال های اخیر قیمت طلا و پلاتین نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته و فلز برنج به عنوان یک فلز گرانبها و ارزشمند مورد استقبال جواهر سازان قرار گرفته است و جواهر سازی با ورق برنج، ورق مس و آلیاژهای آن بسیار کاربردی و پرطرفدار است. با این فلزات پایه می توان جواهرات زیبا، رنگارنگ و چشم نوازی بدون صرف هزینه های بالا ایجاد کرد. به عبارتی کاربرد برنج در جواهر سازی بسیار زیاد است.

ورق برنجی چیست؟

فلز برنج در صنعت جواهر سازی
فلز برنج

با توجه به ویژگیها و کاربردهای منحصر بفردی که برنج دارد لازم است ابتدا اطلاعاتی در زمینه ورق برنجی کسب کنید. ورق برنجی از ترکیب آلیاژهای روی و مس تولید شده و با توجه به میزان ترکیب روی و مس رنگ ورق برنجی شما طلایی یا نقره‌ای خواهد شد. علاوه بر ویژگیهایی که در مقدمه این مقاله به آنها اشاره کردیم یکی از مزیت‌های مهم و قابل توجه ورق برنجی برخورداری از قابلیت بالای بازیافت است. در واقع این فلز ارزش بالاتری در مقایسه با سایر فلزات با قابلیت بازیافت دارد. با توجه به اینکه برنج خاصیت مغناطیسی و اصطحکاکی ندارد شما می‌توانید به‌راحتی از آهن ربا برای جداسازی آن از سایر فلزات استفاده کنید.

همچنین این ویژگی باعث شده تا جواهر سازی با ورق برنج رشد مناسبی داشته‌باشد.

انواع ورق برنج

با توجه به اینکه جواهر سازی با ورق برنج کاربردهای زیادی صنعت زیورآلات دارد. لازم است ابتدا اطلاعاتی درباره خرید آنلاین ورق برنج و انواع مختلف آن و قیمت برنج داشته باشید.

  • ورق برنج فنری 

ورق برنج فنری در واقع فلز برنج است که به حالت فنری تولید شده و معمولا ورق برنج فنری به شکل کویل بوده و میزان سختی زیادی دارد. این نوع ورق برنج مناسب برای استفاده در صنایع گوناگون از جمله صنعت برق است.

  • ورق برنج نیمه سخت 

ورق‌ های برنجی نیمه سخت درصد بسیار کمی مس دارند و نسبت به برنج نرم دارای انعطاف پذیری کمی هستند.

  • ورق برنج نرم 

ورق ‌های برنج نرم دارای 70 درصد مس بوده و کاملا” نرم هستند. این نوع ورقهای برنجی در واقع انعطاف پذیرترین ورق‌ های برنج هستند. ورق برنجی نرم انعطاف پذیری و جوش پذیری بالایی دارد. این نوع ورق از پرکاربردترین ورق ‌های برنجی است و در صنایع مختلفی مانند لوازم مصرفی، سماور و رادیاتور استفاده می ‌شوند.

انواع فلز برنج در صنایع جواهرسازی
انواع فلز برنج

ورقه های برنج چند نوع هستند؟

  • ورق ‌های برنجی آلیاژی 

این نوع ورقه ها از ترکیب عناصری مانند روی، مس، قلع، آلومینیوم، سیلیسیوم، منگنز، نیکل و سرب ساخته شده و هر چه میزان منگنز، آهن و قلع آنها بیشتر باشد استحکام و چکش پذیری این نوع ورقه ها افزایش می یابد. در برخی مواقع برای جواهر سازی با ورق برنج از آلیاژهای آن استفاده می‌کنند.

  • ورق های برنجی کم عیار 

این نوع ورق ‌ها درصد روی بیشتری دارند، شکل پذیری و استحکام آنها زیادتر می باشد و از نظر رنگی تغییر خواهند کرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ورق ‌های برنج کم عیار در دمای محیط انعطاف پذیر بوده و برای شکل دهی هر چه راحت ‌تر آنها باید در دمای 730 الی 900 درجه سانتی ‌گراد نگهداری شوند؛ به همین دلیل جواهری سازی با ورق برنج با این نوع فلز کمی دشوار و کم‌ارزش است.

  • ورق‌ های برنجی پر عیار 

در این نوع ورق ها هر چقدر میزان روی بیشتر باشد شکل پذیری و استحکام آن افزایش می یابد.

کاربردهای مهم ورق برنجی

جواهر سازی با فلز برنجی
ساخت حلقه از جنس برنج

علاوه بر جواهر سازی با ورق برنج، این فلز کاربردهای مختلف و گسترده دیگر نیز دارد؛ در این قسمت تعدادی از مهمترین کاربردهای فلز برنج را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم.

  • صنایع ساخت مهمات جنگی
  • صنایع برقی و الکتریکی
  • صنایع خودرو سازی
  • لوازم منزل و دکوراسیون
  • ساخت مغزی قفل ‌ها و دستگیره درب
  • لوله‌کشی

کاربرد برنج در ساخت قطعات جواهر سازی

اهمیت جواهر سازی با برنج
ورق برنج در جواهرسازی

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که جواهر سازی با ورق برنج چیز جدیدی نیست زیرا تمدن های هزار سال پیش از برنج برای این هدف استفاده می کردند. با این حال آنچه امروزه آن را متفاوت می سازد استفاده آسان و در دسترس بودن آن است.

جواهر سازی با ورق برنج در مقابل مواد دیگر به عنوان مقرون به صرفه ترین فلز مورد استفاده شناخته می شود. علاوه بر ویژگی بالا انعطاف پذیری، چکش خوری و تطبیق پذیری  آن در ساخت اشیاء، آن را به عنوان یک فلز ایده آل برای طراحی های بی نظیر و سبک های مختلف جواهر تبدیل کرده است.

اهمیت جواهر سازی با ورق برنج

یکی از مهم‌ترین دلایلی که جواهر سازی با ورق برنج محبوب شده رنگ زیبا و مشابه طلای آن است. هنگامی که برنج جلا داده می شود شباهت قابل توجهی به طلای زرد پیدا می کند و از ویژگیهای منحصر بفرد آن میتوان به ارزان قیمت بودن و برش و لحیم کاری راحت آن اشاره کرد.

ورق برنج می تواند شکل داده شود، برش داده شود و خم شود تا اشکال مختلفی را ایجاد کند بنابراین می توان از این فلز حداکثر استفاده را برد به طوریکه هیچ چیزی از آن دور ریخته نشود. همچنین می توان آن را پانچ و حکاکی کرد. بنابراین این فلز بسیار مناسب برای طراحی های سفارشی است.

به دلیل قابلیت انعطاف پذیری آن شما به عنوان یک سازنده جواهرات نیازی به ابزارهای پیچیده ندارید و تنها به کار و استفاده بیشتر از یک ورق فلزی نیاز خواهید داشت. برای انجام کارهای بزرگ می توانید از پرس هیدرولیک استفاده کنید. این ویژگی نیز دلیل دیگر محبوبیت جواهر سازی با ورق برنج است.

طراحی بر روی قطعات برنج درحالیکه در معرض حرارت هستند (که به نام زنگار حرارتی نیز شناخته می شوند) بسیار زیبا و سرگرم کننده است. درست مانند ورق مس، برنج نیز وقتی در معرض حرارت قرار می گیرد به رنگ و طرح های زرق و برق دار تبدیل می شود. حتی می توان رنگین کمانی از رنگ ها را با چند ثانیه حرارت دادن برنج ایجاد کنید.

انگشتر از جنس برنج
انگشتر برنجی

اگر علاقه مند هستید که در مورد فلزات بیشتر بدانید مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

خرید ورق برنجی برای جواهرات

استفاده از برنج برای جواهرات در واقع چیز جدیدی نیست، زیرا تمدن های هزاران سال پیش از برنج برای این منظور استفاده می کردند. اما آنچه امروز آن را متفاوت می کند، سهولت دسترسی و در دسترس بودن آن به عنوان منبع منبع است.

در واقع، به قدری در دسترس است که ورق های برنجی به عنوان یکی از مواد مقرون به صرفه تر برای ساخت جواهرات شناخته می شوند. نه تنها این، بلکه انعطاف پذیری و تطبیق پذیری آن در شکل دهی اشیا، آن را به یک بوم ایده آل برای ایجاد طرح ها و سبک های منحصر به فرد جواهرات پوشیدنی تبدیل کرده است.

کاربرد برنج در جواهر سازی چیست؟

برنج به عنوان یکی از بهترین ها در ساخت مهره های شیشه ای است. این آلیاژ در ساخت مهره‌ها به صورت تک یا چندتایی در جواهرات یا قطعات مجسمه‌سازی استفاده می شود و تنوع و زیبایی آنها بسیار شگفت انگیز است.

این آلیاژ به عنوان یک ماده هیجان‌انگیز در هنر جواهر سازی بوده و برای هنرمندان صنعت جواهر سازی با ورق برنج الهام‌بخش است. تمام اصول اولیه پلاستیک ها از اره کردن و سوراخ کاری گرفته تا اتصال و در نهایت ساخت با استفاده از آن امکان پذیر است.

لازم به ذکر است که جواهر سازی با ورق برنج و استفاده از آن باعث می‌شود که اکسید این فلز با گذشت زمان ایجاد شود که با مراقبت اصولی از زیورآلات عمر آن‌ها را برای شما بسیار طولانی می‌کند. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه کاربرد برنج در جواهر سازی بدست آورده باشید.

سوالات متداول در جواهر سازی با ورق برنج

ساخت جواهر با فلز برنج امکان‌پذیر است؟

بله امروزه جواهر سازی با ورق برنج و آلیاژهای آن بسیار محبوب شده و جواهرسازان زیادی از این فلز برای ساخت زیروآلات استفاده می‌کنند.

فلز برنج چه کاربردی در جواهر سازی دارد؟

فلز برنج به دلیل رنگ زرد و مشابهی که به طلا دارد، در صنعت جواهر سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین در صنایع مختلف دیگر نیز بسیار کاربردی و مهم است.

کدام یک از انواع فلز برنج در جواهر سازی کاربردی‌تر هستند؟

به‌طور کلی فلز برنج پرعیار می‌تواند در جواهر سازی با ورق برنج کاربرد ویژه‌ای داشته‌باشد چراکه استحکام و انعطاف‌پذیری مناسبی دارد.

جمع بندی

جواهر سازی با ورق برنج به دلیل ویژگی‌های گسترده‌ای که دارد بسیار کاربرد است. جواهر سازی یکی از صنایع بسیار پر رونق و پولساز در کشور ماست. اگر علاقه مند هستید که در زمینه جواهر سازی با ورق برنج فعالیت کنید لازم است اطلاعات جامعی در زمینه مواد مورد استفاده در این صنعت داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر از کاربرد برنج در جواهر سازی و سایر صنایع، با کارشناسان ما در بازار فلز در ارتباط باشید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید