مقالات, استخراج و تولید فلزات

3 روش برای بدست آوردن رول مس

مس و ذخایر آن

ورق مس، رول مس و روش بدست آوردن رول مس امروزه از اهمیت ویژ‌ه‌­ای برخوردار است. در سایت ما شما با خرید و فروش مس، ورق مس، با ویژگی­‌های مس و فلزات دیگر آشنا می­‌شوید. سعی ما بر این است که اطلاعات به‌­روز و کافی در اختیار شما بگذاریم و برای خرید انواع فلزات پرکاربرد راهنمایی‌­های لازم را انجام دهیم. امید است که با کمک گرفتن از این مطالب، خرید­های مناسبی را با ما تجربه کنید.

روش بدست آوردن رول مس موضوعی است که شما را با نحوه فرآوری مس و چگونگی استخراج آن آشنا می‌­سازد. روش­‌های بدست آوردن رول مس شامل سه روش اصلی است. البته لازم است بگوییم که بهترین روش برای بدست آوردن رول مس، با توجه به ترکیباتی که در سنگ معدن مس وجود دارد انتخاب می­‌شود.

چگونگی 3 روش بدست آوردن رول مس

همان­طور که در بالا نیز اشاره شد روش‌­های استخراج و فرآوری مس 3 حالت دارد:

  1. روش ذوب مستقیم (direct smelting) که به آن روش احیاء، نیز می­‌گویند.
  2. روش تغلیظ کردن (concentration) که به آن روش تهیه مات، نیز می‌گویند.
  3. شستشوی اسیدی (leaching) که به آن روش هیدرومتالورژی، نیز می­‌گویند.

بدست آوردن رول مس با ذوب مستقیم

استفاده از روش ذوب مستقیم غالبا برای استخراج مس از سنگ­‌های اکسیدی پرعیار، مناسب است. در این صورت درصد مس موجود در ترکیبات سنگ معدنی باید بیش از 90 درصد باشد. از آنجا که وجود سنگ­‌های اکسیدی پر عیار در کر‌ه‌­ی خاکی تقریبا نایاب شده‌ ­است، این روش نیز تقریبا قدیمی و غیر قابل استفاده شده ­است. در این روش ابتدا گوگرد از سنگ معدن جدا و حذف می‌­شود. سپس عوامل احیاء کننده به آن اضافه می­‌شود. در این روش نه تنها مس، بلکه سوخت و انرژی بسیاری هدر می‌­رود. پس استفاده از این روش، به­‌صرفه و اقتصادی نیست.

بدست آوردن رول مس

بدست آوردن رول مس از طریق روش تغلیظ کردن یا تهیه مات

استفاده از روش تغلیظ کردن برای ترکیبات گوگردی مس یا مس طبیعی با عیار پایین، مناسب است. پس در ابتدا سنگ‌­های معدنی حاوی گوگرد، در کوره‌­های ذوب تبدیل به مات مس می‌­شوند. مات مس شامل سولفوره‌­های مس و آهن است، آن­گاه مات مس با کنورتور، به مس خام تبدیل می­‌شود. در مراحل بعدی از مس خام جهت ساخت انواع محصولات مسی استفاده می­‌کنند. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد، که در زیر به آنها اشاره می­‌کنیم:

  1. در این روش کنورتور بی­نیاز از سوخت­‌های خارجی، کار خود را انجام می­‌دهد. زیرا از عناصر گرمازای موجود در مات مس انرژی خود را تامین می­‌کند.
  2. در روش تهیه مات میزان خلوص مس خام در مقایسه با روش احیاء بیشتر است.
  3. در این روش به عملیات تشویه مس نیازی نیست، هر چند گاهی ممکن است عمل تشویه مس ناچیزی صورت پذیرد.

بدست آوردن رول مس با عمل لیچینگ یا روش شستشوی اسیدی

از عملیات لیچینگ غالبا برای بدست آوردن رول مس از سنگ­‌های اکسیدی و مخصوصا کربنات‌­ها استفاده می‌­شود. استفاده از این روش برای بدست آوردن رول مس در سنگ­‌هایی با عیار کم نیز مناسب است. با لیچینگ سنگ‌­های گوگردی نیز حل می‌­شوند و مس آن­ها می­‌تواند به روش­های مختلف جدا شود.

استفاده از روش لیچینگ برای بهداشت محیط زیست، مناسب­‌تر از سایر روش‌­های بدست آوردن مس است.

اگر علاقه مند هستید تا درباره فلزات و دنیای جذاب آنها بیشتر مقالات دیگر سایت را نیز مطالعه کنید:

آنچه که درباره آلیاژ برنج باید بدانید

آلیاژهای برنج و ۷ کاربرد مهم آن

لیچینگ چیست؟

لیچینگ یعنی استفاده از یک حلال مناسب برای تجزیه کانی‌­های موجود در سنگ معدن یا کنسانتره. لیچینگ هیپ و دامپ، از انواع فرآیند لیچینگ هستند که فرق زیادی با یکدیگر ندارند. تفاوت آنها فقط در نوع معدن و میزان فلز موجود در آن‌­ها است.

نحوه بدست آوردن رول مس از ذخایر مس

بدست آوردن رول مس

ورق مس و انواع ذخایر آن

  1. ذخاير ورق مس پورفیری
  2. ذخاير سولفیدی رول مس

ابتدا در مورد ذخایر مس پورفیری توضیحاتی را برای شما ارائه می‌­دهیم:

  1. ذخایر ورق و رول مس پورفیری

این نوع ذخایر، كانسار­هاي استوك‌ورك تا افشان بزرگ و عيار پايين رول مس را شامل می‌­شوند. به احتمال زیاد این نوع معادن، مقادیر کمی از طلا، نقره، مولیبدن و … را نیز در بر دارند. در این نوع کانسار­ها برای بدست آوردن رول مس از روش­های مختلفی مثل؛ استخراج روباز، استخراج زیرزمینی و یا استخراج بلوکی استفاده می­‌شود.

میزان کل فلز ذخیره شده با عیار و تناژ آن مشخص می­گردد. استخراج رول و ورق مس همواره با کانی‌­ها و سنگ‌­های میزبان صورت می­پذیرد، یعنی استخراج انتخابی آن، امری غیر­ممکن خواهد­بود. پس افشان، استوک­ورک و سنگ میزبان، همگی با هم استخراج می‌­شوند. بافت این مجموعه غالبا یکسان بوده و می‌تواند سنگ­‌های دانه متوسط را نیز شامل شود. قسمت داخلی یا مرکزی توده‌­ی نفوذی، همان ناحیه پورفیری توده به حساب می‌­آید. از آن­جا که این ناحیه در یک مدت زمان بسیار اندک و سریع سرد شده‌اند، بافت سنگ­‌ها در این منطقه، غالبا ریز­دانه است.

بدست آوردن رول مس
بدست آوردن رول مس و ذخایر سولفیدی آن

2. ذخایر سولفیدی رول مس

غالب رول‌­های مس، از محیط‌­های دلتایی و دریایی غیر­آتشفشانی به دست می‌­آیند.

مس موجود در این ترکیبات غالبا به شکل ورق مس در­آمده‌­اند. این ترکیبات مسی، از نظر مکانی و زمانی گستردگی زیادی دارند.

شکل این توده‌­های حاوی مس، از نظر چینه شناسان عدسی شکل است. به طور کلی طول آن­‌ها معمولا ده برابر عرضشان است. به ­علاوه این نوع ترکیبات، از چند لایه معدنی تشکیل می‌­شوند. کانسار­هایی که عیار کمتری دارند، تناژ بیشتری می­‌توانند داشته باشند. اکثر کانسار­ها، در شیل­‌های آهکی که از پیریت و مواد آلی احیا شده­‌اند یافت می­‌شوند. هر چند در ماسه سنگ‌­ها نیز کانسار­های مس یافت می­‌شود.

سنگ‌­های میزبان مس می­‌توانند در رسوبات دریاچه‌­های شور نیز باشند. البته نه هر نوع رسوبات دریاچه‌­ای، بلکه رسوبات وسیع دریاچه‌­ای شور که سریعا روی رسوبات تخریبی قاره­‌ای کشیده شده‌­اند. زمان این نوع رول­‌های مسی در توالی سنگی، به حدود 2400 میلیون سال قبل برمی‌­گردد. بهتر است بدانید که در سنگ­های پروتروزوئیک بالائی و پالئوزوئيك بالايي بیشترین رول‌­های مسی تشکیل شده‌اند.

منبع

https://www.livescience.com/29377-copper.html

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید