مقالات, استخراج و تولید فلزات

رول مس در طبيعت چگونه یافت می‌شود، 3 ویژگی اصلی آن

رول مس در طبيعت

رول مس در طبيعت

رول مس در طبيعت به صورت مس سولفيدی، خالص و يا اکسيدي یافت می شود و بیشتر اوقات به حالت کانیهای سولفيدی مانند کالکوزيت، بورنيت و کالکوپيريت نیز وجود دارد. مقدار درصد مس در معادن روباز شامل 0.5% است که تا 1-2% در معادن زيرزمينی پیش می رود. رول مس طبيعی به‌صورت توده‌های بزرگ يا به شکل ذرات پراکنده در سنگ‌های آذرين در حالت آزاد در قشر زمين بوجود آمده اند.

در واقع اين نوع مس در طبيعت زياد نيست و فقط در بعضی نقاط دنيا مانند نواحی درياچه‌ «سوپريور» در ايالات متحده‌ آمريکا، در کشور بوليوی، چين، شيلی و ايران ديده شده‌ است. بنابراین میزان رول مس در طبیعت به عوامل مختلفی وابسته است. عيار چنين مسی اگر به‌صورت توده‌ای باشد بيش از 92% و اگر به‌صورت ذرات پراکنده باشد در حدود 1.5-1% است. کانیهای اکسيدی رول مس بيشتر در قشری از زمين که نزديک به سطح است پيدا می شود و در اثر تغييرات جوی و واکنش‌های آرام شيميايی که در رگه‌های سولفيدی کانه‌دار مس صورت می گيرد به وجود می آيند.

از طرف ديگر آب‌های طبيعی که حاوی CO2 است بر روی کانه‌های سولفيدی اثر کرده و به تدريج آن‌ها را به کربنات، اکسيد، سولفات و گاهی اوقات آن‌ها را به سيليکات مس تبديل می کند. کانه‌های سولفيدی مس که مهم‌ترين ماده‌ اصلی مس را تشکيل می دهند در حدود 95% از محصولات مس دنيا را شامل می شوند. بيشترين تجمعات كانی زايی مس جهان در ميشيگان و آريزوناي آمريكا، آلمان، روسيه و استراليا هستند. به طور کلی می توان گفت که رول مس در طبيعت در برخی از منابع و معادن نیز یافت می شود.

رول مس در طبیعت

خصوصيات كانسارهای فلزی

كانسارهای فلزی شكل متنوع و گسترش وسيعی دارند. بنابراين برای حفر اين قبيل موادمعدنی، بايد از روش آتشباری استفاده كرد اين كانسارها در مقايسه با لايه‌های زغال سخت‌ترند. كانسارهای فلزی به شکل های مختلف ديده می شوند. تعدادی از آن‌ها لايه‌ای شكل هستند مانند برخی از معادن آهن که می توانید این نوع از کانسارها را در آنها مشاهده کنید. يكی از معمول ترین اشكال كانسارهای فلزی حالت رگه‌ای است در این حالت ماده‌ معدنی به‌صورت رگه ای در داخل شكستگی و شكاف سنگ‌های درون‌گير را پر می كند.

معمولاً ضخامت رگه در قسمت‌های مختلف آن تغيير می كند و ثابت نيست. رول مس در طبيعت نیز دارای خصوصیات متفاوتی است. برخی از اوقات به‌صورت توده‌ای تجمع می يابد و ماده‌ معدنی منشا ماگمايی دارد این مواد فلزی را به اشکال ديگر نيز می توان مشاهده كرد.
از دیگر خصوصيات كانسارهای فلزی اين است كه برخلاف كانسارهای رسوبی سنگ درون‌گير ماده‌ معدنی دقيقاً مشخص نيست يعنی تغييرات عيار ما در این نوع سنگ‌ها تدريجی است و به‌عبارت ديگر سنگ درون‌گير به تدريج به ماده‌ معدنی تبديل می شود. در این حالات بايد ماده‌ معدنی را با اندازه‌گيری مرتب به منظور تعیین عيار آن بررسی کرد.

اگر علاقه مند هستید تا درباره فلزات بیشتر بدانید مقالات دیگر سایت را نیز مطالعه کنید:

ویژگیهای اصلی مس در طبیعت

رول مس در طبيعت دارای ویژگیهای منحصر بفردی است. مس به طور کلی از دیر باز در بخش های مختلف از جمله مصالح ساختمانی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. قرن ها در پشت بام ها و دهه ها در ساختارهای خارجی مختلف به عنوان مثال نماها، روکش ها، ناودان ها و لوله های پایین به کار رفته است. در سال های اخیر علاقه به استفاده از مس این فلز سبز بیشتر شده است زیرا دارای ویژگیهایی است که برای محیط زیست مطلوب است. معماران و برنامه ریزان با افزایش استفاده از فلزات در طرح های فضای باز برخی نگرانی ها در مورد انتشار فلزات و برهمکنش آنها با محیط زیست را مطرح کردند.

با توجه به این نگرانی ها مس و اثرات بالقوه آن در مورد بهداشت و محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت. همه نتایج نشان می دهد که مس یک ماده پایدار در طولانی مدت بوده و دارای مواد بدون اثرات مضر بر روی محیط زیست است. مس در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی نیز به طور گسترده استفاده می شود. مس برای بهبود کیفیت خاک و به عنوان مکمل غذایی برای حفظ سلامت انسان ها نیز ضروری است.

مهم‌ترین کانی‌های مس در طبیعت


کانی ماده‌ای طبیعی، جامد و غیرآلی است. کانی ها در طبیعت و سنگ‌های پوسته زمین وجود دارند. این نوع مواد با فرمول شیمیایی و ساختمان اتمی مشخص نمایش داده می‌شوند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعضی از کانی‌ها یک عنصر خالص دارند. اما بسیاری از آن‌ها از دو یا چند عنصر تشکیل شده‌اند. مس مانند دیگر مواد معدنی کانی‌های زیادی دارد. تعداد محدودی از این کانی ها برای استخراج مس توسط انسانها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به طور کلی همین تعداد محدود به عنوان منابع و ذخایر ارزشمند برای مس به‌شمار می‌روند. با استخراج این ذخایر ارزشمند می‌توان به مقادیر بسیار زیادی از این فلز ارزشمند و مفید دست پیدا کرد. در این قسمت از مقاله به بررسی مهم‌ترین کانی‌های مس پرداخته ایم.

مهم‌ترین کانی‌های مس کدامند؟


بررسی ها نشان می دهد که در سراسر جهان چیزی حدود دویست کانی برای مس شناخته شده است. از مهم‌ترین کانی های مس می‌توان به مس فلزی، کالکوپیریت، بورنیت، کالکوسیت، کوولیت، مالاکیت و آزوریت اشاره کرد. همه این کانی ها دارای کاربرد گسترده ای در بخشهای مختلف هستند اما در میان آنها کالکوپیریت مهم‌ترین و فراوان‌ترین کانی مس محسوب می‌شود. از این نوع کانی مس در بیشتر مناطق جهان استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که واژه کانی از واژه فارسی کان گرفته شده ‌و به آن سنگ معدن نیز گفته می‌شود. کانی ماده‌ای است که به‌طور طبیعی از معدن (کان) به دست می‌آید. معدن به عنوان بخشی از پوسته زمین است و در آن به اندازه چشم‌گیری کانی یافت می‌ گردد.

عنصر مس در طبیعت

مس از نظر فراوانی پنجمین عنصر پیوسته زمین است. این عنصر در طبیعت به حالت آزاد و به‌صورت سولفید، اکسید و کربنات موجود است. کانی های اصلی و مهم عنصر مس در این قسمت آورده شده اند:

  • «پیریت مس» یا «کالکو پیریت» CuFeS2
  • «کالکوسیت» Cu2S
  • «کوپریت» Cu2O
  • «مالاخیت» Cu(OH)3.CuCO3

فلز مس و آلیاژ های مختلف آن

  • مس خالص: مس خالص حاوی ۹۹.۳% و یا درصد بیشتری از عنصر مس است.
  • آلیاژهای مس با درصد مس بالا: این نوع از آلیاژهای مس حاوی ۹۶% تا ۹۹.۳% عنصر مس هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای دستیابی به خواص ویژه مس ممکن است نقره نیز به آن افزوده شود.
  • فلز برنج‌ : فلز برنج از ترکیب روی و مس به وجود می آید. این فلز ممکن است در ترکیبات خود عناصر دیگری مانند آهن، آلومینیوم، نیکل و سیلیسیوم را نیز داشته باشد که برای بهبود خواص آلیاژ به آن افزوده می شوند.

جمع بندی

رول مس در طبيعت به شکل مس سولفيدی، خالص و يا اکسيدی وجود دارد. رول مس در طبیعت به صورت کانیهای سولفيدی مانند کالکوزيت، بورنيت و کالکوپيريت نیز یافت می شود. کانیهای اکسيدی رول مس در قشری از زمين که نزديک به سطح است پيدا می شوند. این کانیها در اثر تغييرات جوی و واکنش‌های آرام شيميايی که در رگه‌های سولفيدی کانه‌دار مس صورت می گيرد به وجود می آيند. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی در زمینه رول مس در طبيعت و ویژگیهای آن کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فلز مس، خرید و فروش مس و قیمت آن با بازار فلز در تماس باشید.

منبع

https://faktaomkoppar.se/wp-content/uploads/2021/11/Environmental-facts-about-copper-in-outdoor-designs.pdf

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید