مقالات, استفاده از فلزات

بررسی 18 اهمیت و کاربرد آلیاژ ورق برنج در دنیای امروز

کاربردهای آلیاژ برنج

برنج یک اصطلاح کلی برای مجموعه ای از آلیاژهای مس-روی است که ممکن است شامل فلزات اضافی مانند سرب باشد. انواع مختلف برنج خواص متفاوتی دارند، اما همه برنج‌ها قوی، قابل ماشین‌کاری، سخت، رسانا و مقاوم در برابر خوردگی هستند. این امر در کنار زیبایی و سهولت تولید، برنج را به یکی از پرکاربردترین آلیاژها تبدیل کرده است.برنج برای قرن ها فلز انتخابی بسیاری از آلات موسیقی بوده است. این یک آلیاژ ایده آل برای انتقال آب از طریق لوله ها و اتصالات است. همچنین برای استفاده در موتورهای دریایی و قطعات پمپ مناسب است. جای تعجب نیست که یکی از اولین استفاده های تجاری از برنج در کشتی های نیروی دریایی بود.

آلیاژ ورق برنج یکی از آلیاژ­های پرکاربرد در دنیای صنعت است که ویژگی­های منحصر­به‌­فرد و خاصی دارد. به‌­طور کلی ورق­های برنجی حاصل ترکیب دو فلز مس و روی است، که با تغییر مقادیر این دو فلز خواص فیزیکی و شیمیایی ورق برنجی نیز تغییر پیدا می­کند. مثلا با افزایش مقادیر فلز مس، از نظر فیزیکی رنگ برنج به زرد پر­رنگ متمایل می­شود و از نظر شیمیایی نیز انعطاف‌­پذیری، استحکام، زیبایی و میزان براقیت ورق­های برنجی نیز بیشتر می­گردد.

آلیاژ برنج ترکیبی از فلز مس و روی است. چکش خواری آن بیشتر از مس و روی بوده و می‌توان برای ساخت اجسام مورد نیاز از آن استفاده نمود. برای تغییر قابلیت چکش خواری می‌توان درصد مس و روی را درآن تغییر داد. بازیافت این فلز طلایی رنگ این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهمترین خواص این فلز امکان جداسازی آن از سایر فلزات است. زیرا خاصیت مغناطیسی ندارد و با جداسازی، امکان بازیافت مجدد آن وجود دارد.

یکی دیگر از کاربردهای رایج فلز به دلیل ماهیت غیر مغناطیسی آن است. اجزای ساعت و ساعت، پایانه های الکتریکی و مهمات همگی به فلزی نیاز دارند که تحت تأثیر مغناطیس قرار نگیرند. در حالی که تهیه فهرست کاملی از تمام کاربردهای برنج کار بسیار بزرگی است، می‌توانیم با دسته‌بندی و خلاصه کردن برخی از مصارف نهایی بر اساس درجه، ایده‌ای از گستردگی صنایع و انواع محصولاتی که برنج در آنها یافت می‌شود به دست آوریم. از برنج استفاده شده

خواص آلیاژ ورق برنج چیست؟

ورق برنج و کاربرد آن در صنایع هنری
ویژگی های آلیاژ ورق برنج

هزینه خرید آنلاین ورق برنج با توجه به مقادیر مس و روی موجود در ترکیبات آن، با خواص متفاوتی عرضه می‌شود. چگالی آلیاژ ورق برنج غالبا بین 8.4 تا 8.7 گرم بر سانتی­متر مکعب است. آلیاژ ورق برنج می­تواند در حدود 33 تا 67 درصد مس داشته باشد. اما گاهی اوقات با توجه به کاربرد ورق­های برنجی مقادیر مس موجود در آلیاژ برنج می­تواند بسیار بیشتر از این درصد­ها باشد.

ترکیب آلیاژ ورق برنج با سایر فلزات

در آلیاژ ورق برنج مقادیر دیگری از فلزاتی چون آهن، قلع، آلومینیوم، سیلیسیوم،  منگنز و … نیز وجود دارد که هر کدام از این عناصر باعث شده که ویژگی مشخصی از ورق­های برنجی بهبود پیدا کند. مثلا وجود عنصر آهن در ترکیبات برنجی موجب می­شود که سختی و استحکام آن بیشتر باشد. ب­علاوه چون در ترکیبات برنج عنصر مس وجود دارد ورق برنج دارای رسانای الکتریکی و حرارتی است.

مقاوت آلیاژ برنج و خاصیت بازیافت آن

این آلیاژ در برابر لک و تیرگی­‌ها، مقاومت خوبی از خود نشان می­دهد. از آن جا که برنج فلز بسیار مناسبی برای ریخته­‌گری است از ورق‌های برنجی در تهیه و ساخت ظروف برنجی و سایر لوازم فلزی نیز استفاده می­کنند.

خاصیت مهم و کاربردی ورق برنج قابلیت بازیافت آن توسط آهنربا است. این خاصیت مهم باعث شده است که قیمت ورق­های برنجی در مقایسه با سایر فلزات قابل بازیافت بیشتر باشد.

دسته ای از ورق­های برنجی دارای قلع و آلومینیوم اند که با ایجاد یک روکش بر روی فلزات برنجی مقاومت ورق­های برنجی را به طور قابل ملاحظه‌­ای بیشتر می­کنند. ظروفی که دارای روکش آلومینیوم و قلع هستند در برابر شرایط محیطی و رطوبت محیط مقاومت خوبی از خود نشان می­دهند. دسته‌­ای دیگر از آلیاژ­های ورق برنجی حاوی مقادیر مشخصی از سیلسیوم‌­اند!

اهمیت استفاده از آلیاژ برنج
مقاوت بالای آلیاژ برنج

استفاده از آلیاژ ورق برنج در ریخته‌گری

وجود سیلسیوم در ریخته‌­گری فلزات موجب می­شود که عملیات ریخته­‌گری در تمامی دما­ها به خوبی انجام پذیرد. پس در تولید­های مختلف موثر است. از ورق­های برنجی حاوی سیلیسیوم در ساخت تانکر­ها، سماور، رادیاتور، قطعات قالب­‌سازی، پیچ و مهره‌­ها، عملیات ضد آب و … استفاده می­کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از ویژگی‌های ورق برنج و خرید و فروش آن، سایر مقالات سایت را نیز مطالعه بفرمایید:

ظروف تهیه شده از آلیاژ ورق برنج

ظروف برنجی دارای بدنه‌­ای از جنس آلیاژ فلز برنج هستند. جالب است بدانید که در طب سنتی همواره استفاده از ظروف برنجی توصیه می­شود. در گذشته از آلیاژ برنج در ساخت سماور، کتری، قاشق، قوری و … استفاده می­کردند. اما امروزه ظروف متنوع و مختلفی از جنس برنج و آلیاژ­های مختلف آن تولید و به بازار عرضه می­شود. ظروف برنجی می­توانند در دو دسته اصلی قرار بگیرند:

ظروف برنجی اصل و خالص

ظروف برنجی که اصل هستند یعنی کلا از فلز برنج درست می­شوند. استفاده از  این نوع از ظروف می­تواند برای بدن بسیار مفید باشد زیرا در هنگام طبخ غذا مقادیر مناسبی از روی وارد غذا می­شود و در زنجیره‌­ی غذایی انسان­ها قرار می­گیرد در نتیجه روی مورد نیاز بدن انسان­ها نیز به خوبی تامین می­شود.

ظروف دارای لعابی از فلز برنج

دسته­‌ی دیگر ظروف برنجی هستند که دارای لعابی از فلز برنج هستند، پس جنس بدنه­‌ی آن­ها می تواند از سایر فلزات باشد. در این صورت با ظروف غیر اصل برنجی روبرو خواهید بود. ظروف غیر اصل برنجی دست­‌ساز نیستند و ارزش زیادی نخواهند داشت.
لازم است بدانید استفاده از ظروف برنجی نه تنها هیچ گونه ضرری به انسان­ها نمی­زند بلکه برای سلامت انسان­ها نیز مفید است. استفاده از این ظروف باعث می­شود که کمبود عناصر مهمی چون روی و مس در بدن به خوبی جبران شود. آلیاژ ورق برنج خاصیت ضد باکتریایی خوبی از خود نشان می­دهد، پس از رشد و تکثیر باکتری­ها روی ظروف برنجی ممانعت می­کند.

اهمیت آلیاژ ورق برنج در ساخت ظروف برنجی
ظروف برنجی

اهمیت استفاده از ظروف برنجی

همچنین استفاده از ظروف برنجی عملکرد سلول­های مغزی و دستگاه گوارش را تا حد بسیار زیادی بهبود می­بخشد. در نتیجه به شما توصیه می­کنیم برای طبخ غذا از ظروف برنجی اصل استفاده نمایید تا بدن شما عناصر مهم و حیاتی چون مس و روی و … را به­‌طور کاملا طبیعی دریافت نماید.

انواع آلیاژ ورق برنج از نظر عیار آن

انواع آلیاژ ورق برنجی
انوع آلیاژ برنج
  • ورق برنج کم عیار: این نوع ورق برنجی شکل‌­پذیری بسیار خوبی دارد، انعطاف­پذیر است و به خوبی حالت می­گیرد. مقدار عنصر روی موجود در برنج کم عیار بین 5 الی 20 درصد متغیر خواهد بود.
  • ورق­‌های برنجی پر عیار: این نوع ورق برنجی حاوی 20 الی 40 درصد فلز روی است. پس درصد روی موجود در این نوع برنج بیشتر است در نتیجه استحکام و مقاومت ورق برنج پر عیار بیشتر خواهد بود.

آن­چه در قیمت ورق برنج تاثیر مستقیم می­گذارد مقادیر وجود مس در آن است. همان­طور که گفتیم وجود هر چه بیشتر مس در آلیاژ برنج موجب افزایش انعطاف­‌پذیری آن می­شود. مس به خوبی خواص کاربردی ورق برنج را بهبود می­بخشد و قیمت آن را نیز بالا­تر می­برد. مسلما با افزایش ضخامت آلیاژ ورق برنج قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

مطلب مفید: صفحه برنجی باهنر و آشنایی با کاربردهای آن

برخی کاربردهای انواع آلیاژهای برنج در وسایل و صنایع مختلف

آلیاژ برنج C-360

آلیاژ برنج C-360 که به آن “برنج برش آزاد” نیز می گویند، با مس، روی و سرب آلیاژ می شود. برنج برش آزاد بسیار آسان برای ماشین کاری است، اما همچنین دارای همان چقرمگی و مقاومت در برابر خوردگی مانند سایر اشکال برنج است. برخی از موارد استفاده برای برش رایگان برنج عبارتند از:

  • مهره، پیچ و مهره، قطعات رزوه دار
  • پایانه ها
  • جت ها
  • انژکتورها
  • بدنه شیر
  • تعادل وزنه ها
  • اتصالات لوله یا آب

فلز برنج قرمز


فلز تذهیب شکلی از برنج است که از 95 درصد مس و 5 درصد روی تشکیل شده است. یک آلیاژ برنج نرم، فلز طلاکاری را می توان چکش کرد یا به راحتی به شکل های دلخواه در آورد. رنگ برنز عمیق غیر معمول و سهولت استفاده آن را برای پروژه های مرتبط با صنایع دستی ایده آل می کند. همچنین معمولاً برای گلوله های توپخانه استفاده می شود. برخی از کاربردهای دیگر عبارتند از:

  • کباب پز
  • جواهر سازی
  • تریم زینتی
  • نشان ها
  • دستگیره در
  • سخت افزار دریایی
  • درپوش های پرایمر
  • لوله های خودکار، مداد و رژ لب

برنج حکاکی


برنج حکاکی که به آن آلیاژ C35600 یا C37000 نیز گفته می شود، حاوی 1٪ یا 2٪ سرب است. نام آن، جای تعجب نیست، به دلیل استفاده از آن در ایجاد پلاک ها و پلاک های حکاکی شده است. همچنین ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:

  • لبه لوازم خانگی
  • اجزای ساعت
  • سخت افزار
  • دنده سنج

برنج آرسنیکال


برنج آرسنیکال (برنج C26000، C26130 یا 70/30) حاوی حدود 0.03 درصد آرسنیک برای بهبود مقاومت به خوردگی در آب است. مانند سایر اشکال برنجی، برنج آرسنیک به رنگ زرد روشن، قوی و آسان است. همچنین یک فلز مناسب برای استفاده در لوله کشی است. کاربردهای دیگر عبارتند از:

  • مبدل های حرارتی
  • ظروف کشیده و چرخیده
  • هسته های رادیاتور، روبس ها و مخازن
  • پایانه های برق
  • دوشاخه و اتصالات لامپ
  • قفل
  • روکش کارتریج

برنج با کشش بالا


برنج با کشش بالا یک آلیاژ بسیار قوی است که حاوی درصد کمی منگنز است. به دلیل استحکام و ویژگی های غیر خورنده آن، اغلب برای محصولاتی که تحت فشار زیادی قرار می گیرند استفاده می شود. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • موتورهای دریایی
  • اتصالات تجهیزات هیدرولیک
  • جعبه های محور لوکوموتیو
  • ریخته گری پمپ
  • آجیل مسکن کارخانه نورد سنگین
  • چرخ های بار سنگین
  • راهنمای سوپاپ
  • بلبرینگ بوش
  • گیره باتری

سوالات متداول

آلیاژ ورق برنج چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربرد آلیاژ برنج در ساخت ظروف دیده می‌شود؛ استفاده از ظروف برنجی به دلیل مزایای گسترده‌ای که دارد، مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

آلیاژ ورق برنج بر چه اساسی تغییر شکل می‌دهد؟

ورق برنج انعطاف‌پذیری مناسبی دارد و با کم و زیاد شدن میزان مس و روی در ساختار آن، استحکام و شکل‌پذیری آن تغییر می‌کند.

استفاده از ظروف برنجی چه اهمیتی دارد؟

آلیاژ ورق برنج در ساخت ظروف بسیار کاربردی است و خواص گسترده آن باعث افزایش تقاضا برای آن شده‌است.

جمع بندی

آلیاژ ورق برنج از عناصر اصلی مس و روی تشکیل می­شود اما عناصر فرعی دیگری چون، منگنز، قلع، آلومینیوم و … می­تواند در ترکیبات آن باشند که وجود هر کدام از این عناصر ویژگی خاصی را در ورق برنج بهبود می­بخشند. آلیاژ ورق برنج کاربرد فراوانی دارند که در بالا به طور خلاصه به ذکر کاربرد و موارد استفاده  آن پرداختیم.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید