مقالات, استفاده از فلزات

نقش پر رنگ ورق مس در خودروهای امروزی چیست؟

مس در اتوموبیل

آیا می­دانستید از ورق مس در خودرو استفاده‌­های گوناگونی می­شود؟! همان­طور که می­دانید ورق مس با داشتن ویژگی­های منحصر­به‌­فرد، یکی از پرکاربرد­ترین و کارآمد­ترین فلزات موجود در جهان است. امروزه در تهیه و ساخت انواع خودرو­ها از فلزات متنوعی بهره می­گیرند. فولاد، ورق­های گالوانیزه، آهن، مس، آلومینیوم، ورق برنج و … فلزاتی هستند که برای تهیه­‌ی خودرو کاربرد دارند.

خودرو وسیله‌­ای است که روزانه مورد استفاده اکثر افراد یک جامعه است . پس خودرو­ها باید از ایمنی کافی برخوردار باشند تا در حفظ جان بشر موثر عمل کنند، همچنین طوری طراحی شوند که کمترین آسیب را به محیط زیست بزنند. در ساخت خودرو­های احتراق داخلی و یا خودرو­های الکتریکی، ایمنی بدنه، موتور و قطعات الکتریکی و … بسیار مهم خواهد بود. اینجاست که اهمیت ورق مس در خودرو به خوبی مشخص می­شود.

استفاده از مس در خودروهای هیبریدی و الکترونیکی
ورق مس در خودرو

نقش ورق مس در خودرو و صنایع حمل و نقل دیگر

فلز مس در ساخت موتور­ها و سیستم­های الکترونیکی موجود در خودرو، قطار، هواپیما، فضاپیما و کشتی ها و … به­ کار می­رود. جالب است بدانید که در ساخت یک خودرو معمولی حدود 20 کیلوگرم فلز مس لازم می­شود و یا طول کابل­های مسی موجود در هواپیما بیش از صد کیلومتر خواهد بود!

ورق مس در خودرو­های هیبریدی و احتراق داخلی، ورق­های گالوانیزه، فولاد ضد زنگ و آلیاژ های آن، آهن و … برای ساخت بدنه و برخی دیگر  از قطعات مهم خودرو مناسب هستند. در این میان نقش ورق مس در خودرو نیز دست کمی از سایر فلزات به‌­کار رفته در خودرو را نخواهد داشت. مس با داشتن قابلیت­های منحصر به فرد از جمله دوام، رسانایی مناسب، هدایت حرارتی و الکتریکی مناسب، مقاومت الکتریکی بالا، قابلیت بازیافت کامل، ضد زنگ بودن و … نقش موثری را در صنایع گوناگون امروز بر عهده دارد.

ورق مس در خودرو سازی
استفاده از ورق مس در خودرو سازی

از ورق­های مسی در تهیه و ساخت خودرو­های هیبریدی و الکتریکی استفاده‌­ی زیادی می­شود تا جایی که تولید و ساخت هر چه بیشتر این نوع از خودرو­ها بر قیمت ورق مس نیز تاثیر می­گذارد. به دلیل افزایش قیمت ورق مس، صنایع مختلف به دنبال فلزی جایگزین برای مس بوده‌­اند اما تا کنون جایگزین مناسبی برای این فلز استراتژیک پیدا نشده است!

مشاهده کنید: ورق برنجی برای دانش آموزان

در ساخت خودرو­هایی که موتور­های درون سوز دارند نیز از ورق مس کمک گرفته می­شود اما در تهیه و ساخت خودرو­های هیبریدی این میزان مسلما بیشتر خواهد بود. در این میان، میزان مصرف ورق مس در خودرو­های الکتریکی که کاملا با باتری کار می­کنند بسیار بیشتر از سایر خودرو­های هیبریدی است. پس همان­طور که گفتیم میزان مصرف مس در تولید موتورالکتریکی خودرو­ها که انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو­ها را تامین می کنند بسیار بالا است.

صنعت خودرو سازی و مس

کاربرد ورق مس در خودرو­ها

پس طبق توضیحاتی که در بالا داده شد، در بین صنایع گوناگون صنعت خودروسازی جزء بزرگ­ترین مصرف کنندگان ورق مس در جهان خواهد بود. زیرا برای تهیه و ساخت قسمت­های مختلفی از خودرو­ها مانند: رادیاتور­ها، موتور­ها، ترمز­ها، یاتاقان و … از فلز منحصر­به‌­فرد، فلز مس کمک گرفته می­شود. لازم است بدانید که میزان مصرف مس در خودرو­های الکتریکی در حدود دو الی سه برابر خودرو­های احتراق داخلی است. مس در خودرو­های احتراق داخلی غالبا برای ساخت دسته سیم ها و کابل باتری­ها و … به ­کار می­رود.

از آن­جا که در دنیای مدرن امروز، صنعت خودروسازی به دنبال راه حلی برای ساخت خودرو­های کم مصرف و دوست­دار محیط زیست است، تولید و استفاده از خودرو­های هیبریدی گزینه­‌ی مناسبی خواهد بود. پس در نهایت میزان مصرف ورق مس نیز بالاتر خواهد رفت. از این رو نیاز سالانه بازار جهانی ورق مس بسیار بالاتر می­رود.

این فلز سرخ با خواص استثنایی اش، نقش بسیار مهمی را در بین صنایع گوناگون دارد. با خواندن این مطالب به این موضوع پی خواهید برد که فلز مس نقش پر رنگی در صنایع مختلف دارد و قیمت آن با توجه به افزایش تقاضا، روز به روز نیز بیشتر می­شود. همه­‌ی این عوامل باعث شده است که خودروسازان به فکر جایگزین مناسبی برای فلز مس باشند اما تاکنون این امر اتفاق نیفتاده است. هر چند فلز آلومینیوم تا حدودی توانسته به جای فلز مس عمل کند؛ اما این فلز نیز باید از صافی­‌های مختلفی رد شود تا بتواند جایگزین مناسبی برای فلز مس باشد. باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که استفاده از ورق مس در خودرو از گذشته‌­های دور رواج داشته است.

مشاهده کنید: قیمت کیلوی ورق مسی

 آیا فلز آلومینیوم ظرفیت کافی برای انتقال نیرو­ها و الکتریسیته را دارد؟ آیا می­تواند جایگزین مناسبی برای فلز مس باشد؟! اینها سوالاتی است که همیشه به ذهن مهندسین خودروساز خطور می­کند! هر چند مهندسین ژاپنی پاسخ­هایی برای این سوالات دارند و گام­های موثری در این زمینه برداشته اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فلزات به مقالات زیر مراجعه کنید:

آلومینیوم چیست؟ ویژگی ها و 8 کاربرد آلومینیوم در صنعت

قیمت آلومینیوم و 4 علت تغییر آن در سالهای اخیر

تامین‌کننده مس مناسب برای پروژه شما و ۲ دلیل برای خرید از آن، از کجا ورق مس تهیه کنیم؟

سیم های مسی و ماشین های هیبریدی
استفاده از سیم مسی در ماشین های الکترونیکی

ورق مس در خودرو­های الکتریکی غالبا در باتری­ها و سیم پیچ­ها و چرخانه مسی موتور­ها به­ کار گرفته می­شود. جالب است بدانید که یک خودروی برقی یا هیبریدی می­تواند شامل 6 کیلومتر سیم مسی باشد! چون فلز سرخ مس بیشترین میزان رسانایی را در بین فلزات غیر گران­بها دارد و از طرف دیگر نقش بسیار مهمی را در تولید و انتقال انرژی به عهده دارد، از آن برای ساخت لوازم فنی و الکتریکی استفاده می­کنند. ورق­های مسی ایمنی و دوام لازم را برای ساخت قطعات تولید و انتقال انرژی در خودرو را دارند، از این رو استفاده از مس در فناوری تولید خودرو همواره در حال انجام است.

در یک نتیجه­‌گیری کلی می­توان گفت که در آینده‌­ای نه چندان دور، میزان استفاده از ورق مس در خودرو به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. زیرا خودرو­های الکتریکی بسیاری در جهان ساخته خواهند شد و این امر نیز به نوبه‌­ی خود میزان مصرف این فلز سرخ رنگ را در سراسر دنیا بیشتر خواهد کرد. میزان مس در یک خودروی احتراق داخلی بین 20 تا 24 کیلوگرم است اما میزان مس مصرف شده در تولید خودرو­های الکتریکی بین 50 تا 113 کیلو­گرم متغیر خواهد بود. یعنی دو الی سه برابر!!!

چرا فلز مس در صنعت خودرو سازی مدرن؛ محبوب و پرطرفدار است؟

برای تهیه و ساخت قسمت­های مختلفی از خودرو­ها مانند: رادیاتور­ها، موتور­ها، ترمز­ها، یاتاقان و … از فلز مس کمک گرفته می­شود. در ماشین های الکتریکی و هیدبریدی این مقدار تقریبا چهار برابر بیشتر از یک ماشین معمولی تبدیل میشود.

از مس در چه قسمت هایی از خودرو استفاده می شود؟

مس در خودرو­های احتراق داخلی غالبا برای ساخت دسته سیم ها و کابل باتری­ها و … به ­کار می­رود، همچنین از مس برای ساخت قسمت­های مختلفی از خودرو­ها مانند: رادیاتور­ها، موتور­ها، ترمز­ها، یاتاقان و … نیز استفاده می شود.

چه مقدار مس در ماشین های الکتریکی استفاده می شود؟

خودرو های الکتریکی حدود 50 تا 113 کیلوگرم مس استفاده می کنند.

چه قسمت هایی از یک خودرو بیشترین مقدار مس را دارند؟

بیشترین استفاده از مس در ماشین در بخش های سیم ها، رادیاتور و باطری است.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید