استفاده از فلزات

معرفی 3 نوع ورق برنجی بر اساس سختی و آلیاژ آن

رنگ فلز برنج زرد است و از لحاظ ظاهر و رنگ مشابه طلاست. انواع آلیاژ برنج از مس و روی تشکیل شده‌اند. اگر مقدار مس آن‌ها بیشتر باشد رنگ آن‌ها متمایل به زرد می گردد و اگر عنصر روی در آن‌‌ها بیشتر باشد رنگ آن نقره ای تر می شود. با توجه به مقدار مس و روی آن رنگ آلیاژ‌های برنجی متغیر است. چگالی برنج در حدود 8.4 تا 8.7 گرم بر سانتی متر مکعب است. به طور معمول وزن مس موجود در برنج از 33 درصد تا 67 درصد متغیر است. این مقدار بسته به انواع آلیاژ برنج و کاربرد آن‌ها، ممکن است تا 95 درصد نیز برسد.

ورق برنجی خاصیت مغناطیس و اصطحکاک ندارد اما قابلیت بازیافت را دارد. اما با توجه به ترکیب موجود در انواع آلیاژ برنج امکان ایجاد خاصیت مغناطیس وجود دارد. به عنوان مثال آلیاژ برنج و آهن از ویژگی برخوردار است. این فلز به دلیل خواص خاص خود مانند مقاومت در برابر خوردگی، روانکاری آسان، هدایت حرارتی و الکتریکی خوب، استحکام مکانیکی مناسب و قابلیت شکل‌دهی بالا، در برخی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق برنجی به عنوان یک ماده ساختمانی، در صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی، صنعت الکترونیک، صنعت غذایی و صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود.

ارزش آلیاژ برنج و ویژگی‌های ظاهری آن

انواع آلیاژهای برنج
انواع آلیاژ برنج

در میان فلزات بازیافتی، ضایعات برنج و مس قیمت بالاتری را دارند. چون فلزات برنجی خاصیت مغناطیسی ندارد و به آهنربا نمی چسبند جهت جداسازی آن ها از فلزات دیگر، از همین روش استفاده می شود. برنج با داشتن مقداری آهن سخت تر و ساختار داخلی آن کوچکتر می شود. علاوه بر عنصر آهن، قلع و منگنز نیز در ورق برنجی وجود دارد. اکثر اوقات برنج را با برنز اشتباه میگیرند این در حالی است که فلز برنز دارای آلیاژ مس و قلع است.  هر قدر میزان مس در ورق برنجی بیشتر باشد انعطاف آن نیز بیشتر می شود. قابلیت انعطاف، استحکام مناسب، شکل ظاهری براق و زیبا، مقاومت به سایش، چکش خواری بالا، داشتن هدایت الکتریکی و حرارتی از ویژگی های این فلز محسوب می شود. چون لک و تیرگی به خود  نمی گیرد فلز مناسبی برای ریخته گری است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از انواع آلیاژ برنج سایر مقالات سایت را از دست ندهید:

دسته بندی انواع آلیاژ برنج از لحاظ سختی آن

به‌طور کلی آلیاژهای برنجی به 3 دسته طبقه‌بندی می‌شوند که عبارتند از برنج فنری، برنج سخت و برنج نرم.

برنج فنری چیست

انواع آلیاژ برنج فنری بیشترین سختی را دارند و معمولا به شکل کویل، 0.3 تا 1 میلیمتر و عرض 3.5 میلیمتر موجود اند. این نوع برنج در صنایع برق استفاده می شوند. در حال حاضر آلیاژ برنج در انواع مختلفی تولید میشود که از جمله آن می توان به کویل فنری برنجی، کویل نیم سخت برنج و کویل نرم برنج که همه این ها به صورت ورق برنجی نیز موجود می‌باشند، اشاره کرد. اینبار قصد داریم به صورت خاص درباره کویل فنری برنجی صحبت کنیم.

آلیاژ برنج فنری
آلیاژ برنج فنری

برنج نیمه سخت چیست

فلز برنج نیمه سخت با درصد مس کمتر، حالت نیمه سخت دارد و انعطاف پذیری آن نسبت به برنج نرم کمتر است. این نوع ورق برنجی معمولا  با ضخامت 0.3 تا 20 میلیمتر و عرض 660 میلیمتر با طول 2 متر درست می شوند.

برنج نرم چیست

این نوع آن  70 درصد مس را دارد و همانطور که از نامش مشخص است انعطاف پذیرترین حالت برنج را دارد. این نوع آلیاژ برنج به دو صورت، ورق با ضخامت 0.3 تا 1.5 میلیمتر با عرض 600 میلیمتر و کویل با ضخامت 0.4 تا 0.8 میلیمتر با عرض 660 میلیمتر تولید می شوند. چون جوش پذیری این آلیاژ زیاد است جزو پرمصرف ترین نوع برنج محسوب می شود و در تولید لوازم مصرفی، سماور و رادیاتور کاربرد دارد.

خرید ورق برنجی در چه ابعادی صورت می‌گیرد؟

به‌طور کلی شما می‌توانید برای خرید آنلاین ورق برنجی با توجه به نیاز خود سفارش دهید. اما در بیشتر فروشگاه‌های خرید و فروش فلزات، انواع آلیاژ برنج و مس به ضخامت 1 تا 5.2 میلیمتر، با عرض های مختلف و به شکل کویل یا برش خورده آماده می شوند. در قیمت ورق برنجی ، عواملی مانند قیمت روی، مس و ضخامت آن اثر می گذارد. هر قدر مقدار مس آنها بیشتر باشد قیمت آنها نیز بیشتر می شود.

تسمه برنجی

انواع آلیاژ برنج به‌کار رفته در تسمه ی برنجی

تسمه‌های فلزی، سطح مقطع مقاوم و مستحکمی دارند. این تسمه‌ها عمدتا از فلزهایی با آلیاژهای مختلف ساخته می‌شوند و دارای انواع مختلفی هستند. انواع این محصولات شامل تسمه‌های آلومینیومی، فولادی، مسی و برنجی هستند. با توجه به اینکه تسمه برنجی از خواص الکتریکی برخوردار است، به طور گسترده‌ای در تولید قطعات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میان انواع مختلف این محصول تسمه برنجی با آلیاژB63  از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

تسمه های فلزی دارای یک سطح مقطع فلزی هستند که این سطح مقطع مقاومت کششی و استحکام زیادی دارند و در بسته بندی های بزرگ و حجیم به کار میرود. تسمه های فلزی از آلیاژهای مختلف فلزی درست می شوند. از انواع تسمه‌های فلزی می توان به تسمه ی فولادی، آلومینیومی، مسی و برنجی اشاره کرد. تسمه های برنجی دارای مقاومت و سختی بالایی هستند. تسمه ی برنجی با داشتن خواص الکتریکی مناسب در تولید قطعات الکترونیکی کاربرد دارند.

انواع تسمه برنجی

ورق برنجی و تسمه ی آن با آلیاژ B63: به علت داشتن عنصر روی بیشتر مقاومت بیشتری دارد و در تولید انواع کلید، پریز و سر سیم کاربرد دارد. برای پانچ و برش نیز مناسب اند.

ورق برنجی  و تسمه ی برنجی با آلیاژ B65: در تولید قطعات خودرو و رادیاتور استفاده می شود.

ورق برنجی و تسمه ی برنجی با آلیاژ B70: عنصر مس در این گروه از تسمه برنجی بیشتر است و بیشتر در سماور سازی از این گروه استفاده می کنند.

ورق و تسمه ی برنجی با سایر آلیاژ ها نیز قابل تولید است که با توجه به درخواست و نیاز مصرف کننده تولید می شود.

انواع ورق برنج چیست؟

خرید و فروش آلیاژ برنجی
سازه های برنجی

با توجه به اهمیت این فلز، در صنعت تقاضای خرید یا فروش ورق مس و برنج زیاد است. با توجه به خواص مکانیکی، فلز برنج به سه دسته  تقسیم بندی می شود:

برنج کم عیار

برنجی است که حدود  5 تا 20 درصد آن از روی تشکیل شده است. نسبت به دمای هوا مقاوم است. با افزایش مقدار روی آن تا 20 درصد قابلیت شکل پذیری و استحکام آن بیشتر می شود، اما الکتریسیته  و انتقال حرارت آن کم می شود. این نوع ورق برنجی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و به همین دلیل در دمای بالا به‌راحتی شکل می‌گیرد. اگر در ترکیب این نوه محصول برنجی از روی بیشتر استفاده شود، شکل پذیری و انعطاف بالاتری خواهد داشت و مقاومت آن نیز بیشتر است.

برنج پر عیار

برنجی است که 20 تا 40 درصد آن از روی تشکیل شده است. هر قدر مقدار روی آن بیشتر می شود قابلیت شکل پذیری و استحکام آن نیز بیشتر می شود. اما افزایش مقدار روی تا حد مشخصی موجب شکل پذیری می شود پس از گذشتن از آن حد مشخص دیگر شکل پذیری افزایش نمی یابد اما استحکام آن قابل ملاحظه است.

برنج هایی با 50 درصد روی

این نوع برنج ترد و شکننده است و در مقابل تغییرات دما مقاوم نیست. این نوع برنج مناسب ریخته گری است. برای ساخت یاتاقان خودرو نیز از آن استفاده می کنند.

ورق برنجی دارای سیلیسیوم

از این نوع آلیاژ عمدتا در ساخت رادیاتور، تانکر، سماور، اتصالات، پیچ‌و‌مهره، لوله و سایر اقلام این چنینی استفاده می‌شود. برای ساخت این نوع ورق برنجی از درصد نسبتا بالایی فلز سیلیسیوم استفاده می‌کنند.

تولید شیت برنجی

انواع آلیاژ برنج در ساخت ورق‌ها یا شیت‌های برنجی نیز موثر هستند. در تولید شیت برنجی ابتدا ترکیبات آلیاژی فلزات مختلف را بررسی و کنترل می کنند، سپس آنها را در کوره های القایی و الکتریکی مخصوص و در دمای بالا ذوب می کنند. این مذاب تولید شده را در قالب های مستطیلی شکل ریخته و به شکل اسلب درست می شوند. اسلب به عنوان یک محصول نیم ساخته، پس از داغ شدن، توسط غلتک هایی که بر روی  دستگاه تعبیه شده اند به شکل ورق برنجی در می آیند. این شیت های برنجی بر اساس ترکیبات خود و نوع آلیاژهایی که در ساختار خود دارند متنوع اند. با افزودن ترکیباتی مانند روی و منگنز به شیت های برنجی استحکام و چکش خواری ورق برنجی نیز زیاد می شود. اگر مقداری قلع و آلومینیوم به شیت برنجی اضافه شود مقاومت آن در برابر آب زیاد می شود.

سوالات متداول در انواع آلیاژ برنج

انواع آلیاژ به‌کار رفته در تولید تسمه برنجی کدامند؟

تسمه‌ای برنجی با آلیاژ B63، B65 و B70 تولید می‌شوند که باتوجه به میزان مس و روی آلیاژ برنج متفاوتند.

آیا آلیاژهای مس در تولید شیت برنجی موثرند؟

بله با توجه به انواع آلیاژ برنج با درصد مس متفاوت، ساخت شیت‌های برنجی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

انواع آلیاژ برنج کدامند؟

به‌طور کلی انواع آلیاژ برنج به 3 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از آلیاژ برنج کم‌عیار، پرعیار و برنج‌هایی با 50 درصد روی.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید