مقالات, فروش فلزات

بررسی 11 عامل تاثیر گذار بر قیمت فلز برنج

قیمت فلز برنج در بازار همواره تحت تاثیر عوامل مختلف بوده است. برنج که در انگلیسی با واژه ی Brass شناخته می شود، آلیاژی است که از ترکیب دو نوع عنصر مس و روی تشکیل می شود. مقدار روی موجود در فلز برنج بین 5 تا 40 درصد متغیر خواهد بود. این مقدار با توجه به کاربرد فلز برنج تعیین می شود. مثلا فشنگ برنجی با  30 درصد روی، در ساخت گلوله های سلاح های گرم استفاده می شود. یا فلز برنج با 40 درصد روی در کشتی سازی کاربرد فراوانی دارد. وقتی مقدار مس موجود در ترکیب برنج بالا باشد قیمت فلز برنج نیز به مراتب بیشتر می شود در این صورت کیفیت برنج نیز تغییر پیدا می کند.

در کنار برنز، برنج یکی از شناخته شده ترین آلیاژهای مس است. ورق فلز برنج و سایر محصولات برنجی به دلیل داشتن رنگ مشخص، رنگ زرد روشنی که این فلز را از بسیاری از آلیاژهای مس دیگر (و خود مس) متمایز می کند، شناخته شده اند. برنج معمولاً از مس و روی در مخلوط تقریباً 70/30 تشکیل شده است، اگرچه مقادیر دقیق روی می تواند متفاوت باشد. برنج برای سخت افزار بسیار محبوب است و ورق فلز برنج، میله ها و سایر محصولات گاهی اوقات به عنوان فلزات معماری و در پروژه های طراحی استفاده می شود.

امروزه تقریبا 90 درصد از آلیاژهای برنج بازیافت می شوند. از آنجایی که برنج فرومغناطیسی نیست، ضایعات آهنی را می توان با عبور دادن ضایعات از نزدیک آهنربای قوی از آن جدا کرد. ضایعات برنجی ذوب شده و دوباره به شکل بیلت هایی ریخته می شود که به شکل و اندازه دلخواه اکسترود می شوند. نرمی کلی برنج به این معنی است که اغلب می توان آن را بدون استفاده از مایع برش ماشین کاری کرد.

آلومینیوم برنج را قوی تر و مقاوم تر در برابر خوردگی می کند. آلومینیوم همچنین باعث می شود یک لایه سخت بسیار مفید از اکسید آلومینیوم (Al2O3) روی سطح تشکیل شود که نازک، شفاف و خود ترمیم شونده است. قلع نیز اثر مشابهی دارد و به ویژه در کاربردهای آب دریا (برنج های دریایی) کاربرد دارد. ترکیبی از آهن، آلومینیوم، سیلیکون و منگنز، برنج را در برابر سایش و پارگی مقاوم می‌کند. افزودن کمتر از 1% آهن به آلیاژ برنج باعث ایجاد آلیاژی با جاذبه مغناطیسی قابل توجه می شود.

قیمت فلز برنج

فلز برنج

باید بدانیم که اگر فلز برنج با سایر عناصر دیگر ترکیب شود برنز را بوجود خواهد آورد.  فلز برنج با 40% روی و 3.8% سرب، برنج سرب دار نامیده می شود که به آن برنز معماری نیز می گویند. برنز حاوی قلع را برنز قلع دار و  برنز حاوی فسفر را برنز فسفردار می گویند. حال اگر فلز برنج حاوی عناصر اضافی مانند قلع، آلومینیوم، سیلیسیم، منگنز، نیکل، سرب و … باشد در دسته برنج آلیاژی قرار خواهد گرفت. سابقه ی استفاده از این فلز به ماقبل تاریخ باز می گردد. پس یافت و کاربرد فلز برنج نیز مانند طلا،  آهن،  برنز و … به بیش از 3500 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

انواع آلیاژ برنج کدامند؟

آلیاژهای برنج در فلزکاری به دلیل دوام و مقاومت در برابر خوردگی مواد، محبوبیت زیادی دارند.

نکته شگفت انگیز در مورد برنج این است که خواص آن بر اساس نسبت مس به روی و انواع مواد آلیاژی مورد استفاده، تغییر می‌کند. مهم‌ترین انواع آلیاژ برنج عبارتند از:

۱. آلیاژ ۲۶۰

۲. آلیاژ برنج ۲۸۰

۳. آلیاژ برنج ۳۸۵

۴. آلیاژ برنج ۴۶۴

خواص آلیاژ برنج چیست؟

  • چکش خوار
  • رسانا
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • استفاده در ریخته‌گری به دلیل نقطه ذوب پایین
  • مقاوم در برابر سایش
  • دارا بودن خواص ضدباکتریایی
  • مقاومت در برابر کدر شدن و لکه دار شدن

عوامل موثر بر قیمت فلز برنج

آنچه که مسلم است قیمت مقاطع برنجی به درصد مسی که در ساخت آنها به کار رفته است بستگی مستقیمی دارد.

  • قیمت ورق برنج متناسب با کاربرد و نوع ترکیبات تشکیل دهنده متفاوت است قیمت ورق برنج متناسب به ضخامت، عرض و مقدار مورد سفارش متفاوت است.
  • یکی از عوامل که در قیمت ورق برنج تاثیر دارد نوسانات نرخ ارز در بازار میباشد.
  • ورق برنج دارای ضخامت و عرضهای متنوعی میباشد و همچنین نوع ورق برنج هم در قیمت ورق برنج تاثیر دارد.
  • یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت ورق برنج موضوع رشته بر کردن و یا رول به رول کردن ورق برنج میباشد که گاهی مشتریان محترم نیاز به عملیات برش رول به رول ورق برنج دارند که این امر نیز توسط مجموعه ورق فنری بهلر انجام میشود عملیات برش رول به رول هزینه متفاوت دارد که این هزینه بر روی قیمت ورق برنج تاثیر گذار است.
  • هر قدر مقدار مس موجود در آلیاژ برنج زیاد باشد به همان نسبت نیز قیمت برنج بالا می رود. اگر مقدار مس موجود در برنج کم باشد قیمت برنج نیز زیاد نخواهد بود.
  • قیمت فلز برنج مانند قیمت فلزات دیگر در بورس و در بخش فلزات مشخص می گردد. این نرخ در اثر عوامل مختلفی تعیین می گردد.

در کل دو نوع ورق برنج وجود دارد:

  • ورق برنج نرم
  • ورق برنج فنری

که قیمت ورق برنج هر کدام متفاوت می باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که کرونا بر روی قیمت فلز برنج و دیگر فلزات تاثیر زیادی گذاشت. اگر می خواهید در مورد تاثیر کرونا بر روی قیمت فلز برنج و دیگر فلزات بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقالات سایت را در مورد تاثیر کرونا بر قیمت انواع فلزات مطالعه کنید:

کرونا و ورق برنج، بررسی ۴ علت تاثیر کرونا بر قیمت آن

قیمت فلز برنج

با تغییر در بازار ارز و سایر بازار های وابسته نوسانات زیادی در قیمت فلز برنج و فلز مس و … نیز به وجود آمد. این تغییرات علی الخصوص در سال گذشته که بازار ارز متغیر بود موجب شد که  قیمت فلز برنج نیز روندی صعودی را طی کند. این سیر صعودی در پایان سال 1398 با حضور ویروس کرونا تا حدی  تغییر مسیر داد و سیر نزولی را طی کرد. دلیل این کاهش قیمت نیز کاهش تقاضا توسط مشتریان بود.

وجود ویروس کرونا در تمام کشورها موجب شده است که بسیاری از صنایع تولیداتی، تولید فلزاتی مثل برنج، روی، مس و …  را کاهش دهند. با کاهش تولیدات صنایع، نیاز کارنجات به مواد اولیه ای چون برنج، مس و سایر فلزات نیز کاهش پیدا کرد. از عوامل موثر دیگر که بر قیمت فلز برنج و سایر فلزات تاثیر زیادی میگذارد، تغییر در قیمت قیمت دلار و سکه طلا و ارز می باشد که به تبعیت از آنها قیمت فلز برنج، ورق مس، ورق برنج و … نیز متغیر می شود.

ورق برنج در تهران و قیمت ورق برنج در تهران

با تاثیری که ورق برنج بر روی صنایع مختلف ،دارد کارخانه های بزرگ زیادی در تولید این نوع فلز پیشگام هستند. تهران یکی از مراکز اصلی برای ورق برنج هست و می توان آن را در ابعاد مختلفی پیدا کرد. علاوه بر ورق برنج محصولات برنجی دیگر نیز از عرضه کنندگان مختلف قابل خریداری است. بازارفلز رحیمی بزرگترین عرضه کننده ورق برنجی باهنر در تهران است که می توانید برای اطلاع از شرایط همکاری تماس بگیرید. برای مشاوره رایگان برای خرید های عمده فلز برنج و ورق برنجی نیز این مجموعه همواره پاسخگوی شما است.

قیمت ورق برنج در تهران هم از چند عرضه کننده بزرگ گرفته می شود که بازارفلز رحیمی یکی از مهم ترین آن ها است. به این نکته توجه داشته باشید که قیمت ورق برنج در تهران یا هر جای دیگر کشور تحت تاثیر قیمت جهانی این فلز و عرضه و تقاضا و هنچنین نرخ ارز است.

چه عواملی در آینده قیمت فلز برنج را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

باید به این نکته اشاره کرد که در آینده ممکن است با افزایش تولید و کاهش تقاضا،  میزان و موجودی فلز مس و فلز برنج در بازار جهانی زیاد می شود پس در نهایت قیمت فلز برنج و مس نیز کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر کشورهای تولیدکننده فلزات بر این امر اعتقاد دارند که با رفع شیوع ویروس کرونا، صنایع مختلف در تولید فلز برنج و سایر فلزات مانند مس و … به رقابت می پردازند و این امر خود موجب کاهش قیمت فلز برنج خواهد شد. نوسانات قیمت در بازار های جهانی فعالیت در حوزه فلزات  را بسیار سخت کرده است. لازم به یادآوری است که افزایش قیمت‌ فلزاتی چون مس، برنج و … به صورت لحظه ای است.

علاوه بر  معضلاتی که  مربوط به قیمت فلز برنج است، معضل کمبود سایزهای مختلف مقاطع برنجی نیز در بازار وجود دارد، چون همه ی ابعاد به راحتی در بازار کشور یافت نمی شوند. مسلما با کاهش سایزهای مختلف برنج سایزهای  کمیاب شده قیمت فلز برنج را نیز متغیر می کنند. با توجه به نظرات مختلف ارائه شده در گزارشات بورس، مسئله مازاد ظرفیت مشکلی است که همیشه در بازار فلز برنج و  سایر فلزات پرکاربرد تاثیر می گذارد. علی الخصوص که در اواسط سال 1398 مازاد تولید فلزات  موجب کاهش قیمت برنج و سایر فلزات شد. اما در این سال بررسی مازاد ظرفیت فلزات پرکاربردی چون  مس و برنج را باید به پس از کرونا موکول کنیم.

قیمت فلز برنج

آنچه که واضح است رکود چند ماهه اقتصادی بر بازار برنج و مس و سایر فلزات بر خرید و فروش مس و برنج اثرات بسیار مخربی گذاشته است. پیش‌بینی می‌شود که در بلندمدت، با افزایش تقاضای ورق مس، ورق برنج، برنج و … پس از 10 الی 20 سال، تولیدات این فلزات نیز بسیار زیاد شود.

فلز برنج در مقایسه با مس و روی قابلیت چکش خواری بیشتری دارد. با تغییر در مقدار ترکیب مس و روی خواص برنج نیز تغییر پیدا می کند. وجود عنصر مس در ترکیب فلز  برنج  خاصیت میکروب کشی خوبی را به این فلز می دهد و این همان علتی است که فلز برنج را برای ساخت دستگیره درب اتاق بیمارستان ها مناسب می کند. خاصیت پرکاربردی برنج مغناطیسی بودن آن است که به راحتی امکان بازیافت آن را برای ما ایجاد می کند.

کاربرد آلیاژ برنج

قیمت فلز برنج

کاربرد آلیاژ برنج

فلز برنج، رنگ زرد و طلایی زیبایی دارد که آن را برای ساخت لوازم تزیینی و دکوری مناسب کرده است. از طرف دیگر به علت  اصطکاک کم در مغزی قفل ها نیز استفاده می شود. کاربرد دیگر آن در سازهای موسیقی است چون خاصیت آکوستیکی خوبی را از خود نشان می دهد. با توجه به انعطاف پذیری بالایی که دارد در ریخته گری به وفور از آن استفاده می شود. از آلیاژهای برنج می توان در ساخت، پیچ و مهره، قطعات رشته ای، ترمینال ها، شیر آب، انژکتورها، اتصالات لوله آب و … استفاده نمود. ممکن است برخی از مصارف فلز برنج حتی قابل تصور نیز نباشند اما افرادی وجود دارند که به طور ماهرانه ای  ماهیت جدیدی به این فلز می دهند.

موارد استفاده از ورق برنجی تجاری:

ورق برنج استفاده های زیادی در صنعت دارد. فلز برنج یکی از بهترین آلیاژهایی است که کاربرد زیادی در زندگی بشر دارد. در زیر به برخی از کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد:

  • · معماری و ساخت و ساز: ورق های برنجی به دلیل جذابیت زیبایی شناختی و مقاومت در برابر خوردگی اغلب در پروژه های معماری و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها را می توان در عناصر تزئینی، سقف و روکش نما یافت.
  • · برق و الکترونیک: ورق های برنجی به دلیل رسانایی الکتریکی عالی در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی مانند کانکتورهای الکتریکی، پایانه ها و کلیدها استفاده می شوند.
  • · صنعت خودرو: ورق های برنجی به دلیل هدایت حرارتی عالی و مقاومت در برابر خوردگی در اجزای مختلف خودرو مانند رادیاتورها، مبدل های حرارتی و مخازن سوخت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • · تجهیزات صنعتی: ورق های برنجی در تجهیزات صنعتی مختلف از جمله مبدل های حرارتی، کندانسورها و مخازن تحت فشار استفاده می شوند، جایی که مقاومت در برابر خوردگی و هدایت حرارتی آنها مفید است.
  • · آلات موسیقی: ورق های برنجی به دلیل خاصیت آکوستیک و چکش خواری معمولاً در ساخت آلات موسیقی مانند ترومپت، ترومبون و ساکسیفون استفاده می شود.
  • · زیورآلات و زیور آلات: ورقه های برنجی به دلیل ظاهر طلایی و کارایی جذاب، گاهی در ساخت جواهرات و وسایل زینتی استفاده می شود.
  • ورق برنجی تجاری اغلب در ضخامت ها و اندازه های مختلف موجود است که آن را همه کاره و برای بسیاری از کاربردها مناسب می کند. توجه به این نکته ضروری است که خواص خاص ورق برنجی ممکن است بسته به ترکیب و فرآیند ساخت آن متفاوت باشد، بنابراین انتخاب نوع مناسب برای کاربرد مورد نظر ضروری است.

کدام گرانتر است، برنج، برنز یا مس؟


در حالی که بسته به درجه هایی که شما مقایسه می کنید می تواند متفاوت باشد، معمولا مس گران ترین فلز در بین سه فلز قرمز است. در حالی که هر سه حاوی مس هستند، درصد آن در برنج و برنز بسیار کمتر از مس خالص است زیرا عناصر آلیاژی با هم مخلوط می شوند. این باعث کاهش هزینه برنج و برنز می شود. برنز معمولاً گرانتر از برنج است که تا حدودی به دلیل فرآیندهای مورد نیاز برای تولید برنز است.

ورق برنج برای معرق چطور باید باشد؟

یکی از بیشترین کاربردهای روزانه ورق برنج، برای معرق کاری است. ورق برنج به عنوان یک آلیاز همه کاره شناخته میشود. این فلز در بین هنرمندان و شاخههای هنری بسیار پرکاربرد و اصیل است. همان طور که مطالعه کردید، بیشتر ادوات موسیقی به وسیله ورق برنج تهیه میشوند یکی دیگر از معرق کاری یکی دیگر از حوزههای هنری است که نیازمند ورق برنج است. معرق کاری ترکیبی از چوب و فلز برنج است و به کمک این دو وسیله اشکال هنری مثل ،گل گلبرگ بوتههای گل تهیه و آماده میشوند. البته برای معرق کاری های صنعتی نیاز به دستگاه های دقیق نیز هست. برای این موارد می توان ورق برنجی عمده باهنر سفارش داد تا قیمت آن نیز کمتر شود.

ورق برنجی که برای معرق کاری مورد استفاده قرار میگیرد مخصوص این رشته هنری است چون دارای پوشش نانو است و با اکسیژن موجود در هوا وارد واکنش نمیشود و مانع اکسید شدگی و تیرگی برنج میشود و برای مدت طولانی ماندگاری دارد. حتی معرق کاری های باستانی نیز امروزه تغییر نکرده و ما شاهد آن ها هستیم.

معرق کاری ورق برج

ورق برنج برای معرق به چه وسایلی نیاز دارد؟

  • ورق برنجی از بازارفلز رحیمی تهیه کنید.
  • قلم نیم بر (برای برجسته کردن )
  • قیچی برای بریدن ورق ها
  • میز کار مناسب برای کار بر روی آن
  • زیرانداز ورق
  • سنباده برای زدن خورده ها و بعضا پتینه کاری

ورق برنجی ازکجا بخرم

برای خرید ورق برنجی برای معرق کاری و یا خرید ورق برنجی عمده برای کارهای معرق کاری صنعتی بهتر است از شرکت های عمده فروشی مثل بازارفلز رحیمی کمک بگیرید. معمولا عمده فروشی هایی مثل بازارفلز رحیمی قیمت خیلی پایین تری نسبت به بازار به شما ارائه می دهند و این می تواند به نفع شما باشد. برای خرید ورق برنج به صفحه ورق برنجی باهنر رحیمی بروید.

منابع

https://www.metalsupermarkets.com/difference-between-copper-brass-bronze

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

1 نظر در “بررسی 11 عامل تاثیر گذار بر قیمت فلز برنج

  1. علی صمدی گفت:

    قیمت ورق برنجی باهنر امروز از کجا بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید