مقالات

تغییرات قیمت ورق برنج در ایران و 4 دلیل آن

تغییرات قیمت ورق برنجی

قیمت ورق برنج یکی از فاکتورهای مهم در بازار فلزات پایه در ایران است. تغییرات متناوب در قیمت ورق برنجی بیانگر عدم ثبات در اقتصاد، بازار ارز و سیاست‌های بعضا نادرست است. رکود اقتصادی در ایران بین سال های 2019 و 2020 شتاب گرفت، زیرا هر روزه بر شدت تحریم های یک طرفه ایالات متحده افزوده می شود. تولید ناخالص داخلی ایران در 9 ماهه اول 2019/20 (آوریل-دسامبر 2019) 7.6 درصد کاهش یافته و بیشتر به دلیل افت 37 درصدی در بخش نفت و بازار فلزات پایه است.

از زمان شروع تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران در سال 2018 ، تولید نفت کاهش یافته و به رکورد در دسامبر سال 2019 رسیده است. رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در آوریل-دسامبر 2019 نزدیک به صفر بود. با شیوع کوید- 19 تجارت ، جهانگردی و تجارت خرده فروشی تاثیر خود را بر قیمت کویل برنج گذاشته است.

قیمت فلز برنج به عوامل زیر بستگی دارد

آنچه که مسلم است قیمت مقاطع برنجی به درصد مسی که در ساخت آنها به کار رفته است بستگی مستقیمی دارد.

  • قیمت ورق برنج متناسب با کاربرد و نوع ترکیبات تشکیل دهنده متفاوت است قیمت ورق برنج متناسب به ضخامت، عرض و مقدار مورد سفارش متفاوت است.
  • یکی از عوامل که در قیمت ورق برنج تاثیر دارد نوسانات نرخ ارز در بازار میباشد.
  • ورق برنج دارای ضخامت و عرضهای متنوعی میباشد و همچنین نوع ورق برنج هم در قیمت ورق برنج تاثیر دارد.
  • یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت ورق برنج موضوع رشته بر کردن و یا رول به رول کردن ورق برنج میباشد که گاهی مشتریان محترم نیاز به عملیات برش رول به رول ورق برنج دارند که این امر نیز توسط مجموعه ورق فنری بهلر انجام میشود عملیات برش رول به رول هزینه متفاوت دارد که این هزینه بر روی قیمت ورق برنج تاثیر گذار است.
  • هر قدر مقدار مس موجود در آلیاژ برنج زیاد باشد به همان نسبت نیز قیمت برنج بالا می رود. اگر مقدار مس موجود در برنج کم باشد قیمت برنج نیز زیاد نخواهد بود.
  • قیمت فلز برنج مانند قیمت فلزات دیگر در بورس و در بخش فلزات مشخص می گردد. این نرخ در اثر عوامل مختلفی تعیین می گردد.

مطلب مرتبط: بررسی 11 عامل تاثیر گذار بر قیمت فلز برنج

در کل دو نوع ورق برنج وجود دارد:

  • ورق برنج نرم
  • ورق برنج فنری

که قیمت ورق برنج هر کدام متفاوت می باشد.

تغییرات قیمت ورق برنج در ایران از سال 2020 به بعد

تغییرات قیمت فلز برنج
قیمت ورق برنج

تغییرات قیمت ورق برنج ناشی از رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2020 / 21-2022 / 23 در معرض ویروس کرونا، افزایش قیمت نفت و افزایش تحریم ها و قیمت ارز قرار گرفته‌است. تولید نفت و فلزات پایه در 2021/22 و 2022/23 مطابق با رشد طولانی مدت مصرف داخلی، رشد کرده و با کمبود درآمدها ، کسری بودجه ناشی از آن افزایش یافته‌است. کسری بودجه در سال‌های 2020 و 2021 با توجه به وجود کوید 19، شوک های بیرونی و البته تاثیر گذار، سیاست های منفی و افزایش قیمت طلا و ارز ، می تواند منجر به افزایش بدهی های بیشتر و در نتیجه برداشت از منابع استراتژیک می شود.

تداوم قیمت پایین نفت و همچنین تحریم داد و ستد فلزات پایه از جمله ورق برنج ، حجم صادرات (به دلیل کاهش قابل توجه تقاضای نفت چین) منجر به شوک کلی و کسری مالی قابل ملاحظه ای در سال 2020/21 خواهد شد. در ادامه با بررسی عوامل موثر بر قیمت ورق برنج، در این مقاله از بازار فلز همراه ما باشید.

تاثیر کیفیت در قیمت ورق برنج

تاثیر کیفیت آلیاژ برنج در قیمت آن
کیفیت آلیاژ برنج در تغییرات قیمت آن

برای محاسبه قیمت ورق برنجی ابتدا باید با شکل ظاهری و برخی ویژگی های آن آشنا شد. در درجه اول به دلیل ظاهری با رنگ طلایی و روشن، در ساخت وسایل تزیینی و دکوراسیون استفاده می شود. همچنین در فرایند های سازه هایی که نیاز به اصطکاک کم دارند، کاربرد فراوانی پیدا می کند. برخی از این موارد استفاده شامل قفل ها، دریچه ها و چرخ دنده ها است.

همچنین فلز برنج یکی از بهترین فلزات مورد استفاده برای لوله کشی و کارهای الکتریکی است، چراکه دوام بالایی دارد.

با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی و نیاز روز افزون جامعه به تحول در زندگی، برنج با توجه به استفاده در مصارف تزئینی و مکانیکی، قطعا در سالهای آتی با تقاضای زیادی روبرو می شود. قیمت ورق برنج امروز که یک محدوده ایده آل برای سرمایه گذاری آینده محسوب می شود. با توجه به تنوع استفاده از برنج، از زنگ تا زیپ ، گزینه ای امن برای افراد علاقمند به سرمایه گذاری در بخش فلزات پایه است.

تاثیر تغییرات نرخ دلار در قیمت ورق برنج

همانطور که می دانید قیمت ورق برنجی عموما بر اساس ضخامت 0.3 تا 2 میلی‌متر انجام می‌شود. همچنین در کنار ضخامت استاندارد، طول ورق ها به صورت 200 در 66 سانتی‌متر عرضه می شود. اکثریت خریداران ورق برنج، کارگاه‌های تولید وسایل تزیینی و صنایع دستی از جمله سماور هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از ورق برنج مقالات دیگر بازار فلز را از دست ندهید:

شرایط اقتصادی کشور و تاثیر آن بر قیمت ورق برنج

باید توجه داشت که نرخ ورق برنج وابستگی تنگاتنگ به قیمت دلار، سیاست والبته تحریم های آمریکا دارد. به همین دلیل قیمت کویل برنج، و قیمت ورق برنجی در ایران دائما متغیر هستند. این تغییرات قیمت و حوادث وابسته بعدی آن بیشتر بر بازار خرده فروشی ورق برنج موثر بوده و از آنجایی که معاملات بر اساس ورق برنج انجام می شود، تاثیر مستقیم بر بازار کلان نیز خواهد داشت.

بازار معاملات بر پایه دو نوع ورق برنج استوار است: ورق برنج تولید داخلی و وارداتی ترک. این دو نوع از لحاظ قیمتی و البته کیفیت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

تغییر قیمت ورق برنج به دلیل کاربرد آن
خلق آثار هنری بر روی ورق برنج

رابطه قیمت ورق برنج و تغییرات قیمت دلار

حال با توجه به اهمیت ورق برنج در زندگی روزمره ایرانیان (و البته کل دنیا)، تاثیر نوسانات دلار بر تغییرات قیمت ورق برنج را مورد بررسی قرار می دهیم. به طور کلی هر تغییر قیمت دلار تاثیر مستقیم بر کسب و کار ها خواهد داشت. عواقب ناشی از قیمت دلار در بازار بورس و پیش بینی قیمت سهام نیز جلوه گر خواهد شد.

فروش ورق برنج در ایران

از آنجایی که رونق اقتصادی بخش مهمی از وجودش را مدیون گردش کسب و کار ها (چه کوچک و چه بزرگ) است، در نتیجه رکود بازار نیز دارای تبعات منفی متناسب خود است. هر گاه نرخ دلار و سایر ارزها در کشور دچار تغییرات زیادی شد، در عین حال منجر به افزایش قیمت ورق برنج و سایر فلزات پایه می گردد.  

در این حالت قیمت ورق برنجی به عنوان یک نوع کالای صادراتی برای اتباع بیگانه و طرف های معاملاتی بسیار ارزانتر محاسبه می شود. بر همین اساس تقاضا نیز افزایش یافته و به عنوان فاکتور قیمت گذاری دیگری مطرح می شود. تمامی این موارد دست به دست هم داده و موجب عدم ثبات قیمتی و به هم ریختگی بازار شده است.

شما می‌توانید برای خرید آنلاین ورق برنج و اطلاغ از قیمت و مشخصات ورق برنجی با کارشناسان ما در فروشگاه بازار فلز در ارتباط باشید.

سوالات متداول در تغییرات قیمت ورق برنج

قیمت ورق برنج به چه عواملی بستگی دارد؟

تقریبا تمام خبرهایی که در اقتصاد داخلی و بین‌المللی موثر هستند، قیمت ورق برنج را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ قیمت دلار، تحریم‌های اقتصادی، قیمت نفت و… باعث تغییرات قیمت ورق برنج می‌وشند.

آیا شیوع ویروس کرونا باعث تغییر قیمت آلیاژ برنج شده‌است؟

بله‌؛ در سال‌های ابتدایی که ویروس کرونا فراگیر شد، شاهد تاثیر آن در ارزش بازارهای مختلف بودیم که تغییرات قیمت ورق برنج یک نمونه از آن است.

مهم‌ترین عوامل موثر در تغییر قیمت ورق برنج کدام موارد هستند؟

کیفیت ورق برنج، نوسان قیمت دلار و شرایط اقتصادی کشور بیشترین تاثیر را در تغییرات قیمت ورق برنج دارند.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید