مقالات, استفاده از فلزات

بازیافت ضایعات برنجی و 7 مرحله اصلی آن

بازیافت ضایعات برنجی

فلزات را می توان به طور مکرر و بدون تغییر خواص آنها بازیافت کرد. طبق گزارش موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI)، فولاد بازیافت‌ترین ماده روی کره زمین است. سایر فلزات بسیار بازیافتی عبارتند از آلومینیوم، مس، نقره، برنج و طلا. بازیافت ضایعات برنجی در واقع محصول یک ایده و تفکر غالب به منظور بهینه سازی فلزات قابل تجدید است. بازیافت ضایعات برنجی به تولیدکنندگان این فرصت را می دهد تا ضمن سود آوری و تولید محصولات دیگر همچنین تعهد خود را در قبال محیط زیست و اکوسیستم موجود نیز به اثبات برسانند.  همچنین تاثیرات مخرب گازهای گلخانه ای با انجام بازیافت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

در این بین بازیافت ضایعات برنجی به مثابه اغلب فلزات و آلیاژهای مختلف از قبیل نقره، مس، فولاد، نیکل و بسیاری دیگر می تواند این فلز ارزشمند را به چرخه تولید و صنایع مرتبط بازگرداند که در اغلب موارد از اهمیت استراتژیک و غیر قابل انکاری برخوردار است. بازیافت ضایعات برنجی می تواند ضمن کاهش هزینه های حمل و نقل و اتلاف انرژی در این زمینه همچنین سایر هزینه های جانبی را نیز به حداقل برساند. از سوی دیگر امروزه شما می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت به کارگاه ها و مراکز متعددی که در آنها بازیافت ضایعات برنجی انجام می گیرد دسترسی پیدا کنید.

بازیافت ضایعات برنجی

چرا فلزات را بازیافت می کنیم؟


فلزات مواد با ارزشی هستند که می توانند بارها و بارها بدون تخریب خواص آنها بازیافت شوند. ضایعات فلزی دارای ارزش است، که مردم را تشویق می کند تا آن را برای فروش به عملیات بازیافت جمع آوری کنند. علاوه بر انگیزه مالی، یک الزام زیست محیطی نیز وجود دارد. بازیافت فلزات ما را قادر می سازد تا منابع طبیعی را حفظ کنیم در حالی که برای پردازش به انرژی کمتری نسبت به تولید محصولات جدید با استفاده از مواد خام بکر نیاز داریم. بازیافت دی اکسید کربن و سایر گازهای مضر کمتری منتشر می کند. مهمتر از آن، باعث صرفه جویی در پول می شود و به مشاغل تولیدی اجازه می دهد هزینه تولید خود را کاهش دهند. بازیافت باعث ایجاد شغل نیز می شود.

مطلب مفید: ورق برنج و رول مس | 2 عامل مهم در میزان فروش آن‌ها در صنایع

دلایل اهمیت بازیافت ضایعات برنجی

بازیافت ضایعات برنجی همواره به عنوان یکی از منابع ارزشمند به منظور سرمایه گذاری و سودآوری مطرح بوده است. در واقع زنجیره ای از تامین کنندگان این ضایعات از قراضه خرها تا واسطه ها و شرکت های دیگر که در این زمینه فعالیت دارند به این چرخه ارزشمند یاری می رسانند و از طرفی خود نیز  از این وضعیت منتفع می گردند.

فرایند بازیافت به دو شکل بازیافت ضایعات فلزی و غیر فلزی انجام می گیرد. بخش بزرگی از بازیافت ضایعات برنجی که در رده بازیافت ضایعات فلزی انجام می گرد مکانیزه بوده و می تواند این محصول را تا چندین بار دوباره تجدید نموده و به صنایع مورد نظر تزریق کند. مهمترین دلایلی که می تواند بازیافت ضایعات برنجی را توجیه کند عبارتند از:

کاهش هزینه های عملیاتی بازیافت ضایعات برنجی

بدین معنی که بازیافت ضایعات برنجی بر خلاف فلزات ارزشمند دیگری از قبیل نقره، طلا و آلومینیوم هم از نظر جداسازی و هم سایر مراحلی که به منظور خالص کردن و پاکسازی مورد استفاده قرار می گیرد هزینه بردار نبوده و در ضمن با سرعت و سهولت بیشتری بازیافت شده و در دسترس تولیدکنندگان قرار می گیرد. ماشین آلات و سیستم های مکانیزه موجب شده است تا بازیافت ضایعات برنجی با حداکثر بهره وری و کمترین هزینه ها انجام گیرد.

صرفه های اقتصادی بازیافت ضایعات برنجی

زمانی که از صرفه های اقتصادی سخن میگوییم در واقع لازم است تا جنبه های مثبت و عینی عمل بازیافت ضایعات برنجی را مورد توجه قرار دهیم. بازیافت برنج بر خلاف فلزات دیگر می تواند حدود 100 درصد از این فلز مفید و منعطف را دوباره به چرخه تولید برگرداند. این کار ضمن دسترسی به فلز برنج با خلوص بالا همچنین از نظر ایجاد پسمانده های فلزی که در معادن با آن روبرو هستیم تقریبا بدون ایجاد ضایعات غیر مفید انجام می گیرد.

بازیافت ضایعات برنجی

زیست محور بودن بازیافت ضایعات برنجی

برای تشریح بیشتر زیست محور بودن بازیافت ضایعات برنجی باید جنبه های اهمیت این فلز را در این چرخه بازگو نماییم. کاهش آلایندگی هوا به معنی ایجاد فرصت تنفس و کمک به محیط زیست برای رشد و پایداری حیات بشری به شمار می رود. یعنی هر نوع فعالیتی که خارج از چرخه بازیافت ضایعات برنجی به منظور دستیابی به فلز برنج انجام گیرد مادامی که پیرو استانداردهای زیست محیطی و حفظ سلامت محیط صورت نگیرد  محکوم به شکست است.  به عبارتی دیگر بازیافت ضایعات برنجی می تواند در حدود 90 درصد از آلایندگی هوا را کاهش دهد و این امتیاز بی نظیری در این زمینه به شمار می رود.

تا اینجای مقاله با اهمیت بازیافت ضایعات برنجی به طور کامل آشنا شدید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازار ضایعات برنجی و کاربردهای آن توصیه می کنیم مقالات دیگر سایت را نیز مطالعه کنید:

کرونا و بازار ضایعات برنجی و ۲ تاثیر آن بر صنایع مرتبط

چرا باید برنج را بازیافت کنم؟


مانند سایر فلزات غیر آهنی، برنج نیز به ازای هر پوند قیمت گذاری می شود و به طور کلی در وسط محدوده قیمت ضایعات غیر آهنی قرار دارد. با این حال، برنج بسیار متراکم است، بنابراین جمع‌آوری وزن قابل توجهی از برنج نسبت به فلزات غیرآهنی سبک‌تر مانند آلومینیوم آسان‌تر است.

برنج، مانند سایر فلزات، آنقدر آهسته تجزیه می شود که ممکن است بگویید اصلاً تجزیه نمی شود. این بدان معناست که هر برنجی که به محل دفن زباله ختم می شود، آنجا باقی می ماند. بازیافت برنج (و همچنین مواد اولیه آن، مس و روی) همچنین به این معنی است که برای تولید برنج جدید باید سنگ معدن کمتری از زمین استخراج شود. استخراج معادن یک فرآیند انرژی بر و مخرب برای محیط زیست است، حتی بیشتر از ایجاد فلزات، و سنگ معدن فلزی یک منبع طبیعی محدود است. علاوه بر این، برنج، تقریباً مانند تمام فلزات، می تواند بارها و بارها بدون از دست دادن خواصی که آن را ارزشمند و مفید می کند، بازیافت شود. تنها ماده دیگری که می تواند ادعای بازیافت بی نهایت داشته باشد شیشه است. مواد دیگر مانند پلاستیک، کاغذ و مقوا در نهایت تخریب و بی مصرف می شوند.

بازیافت ضایعات برنجی

تاثیر بازیافت ضایعات برنجی بر قیمت برنج

بازیافت ضایعات برنجی نیز مانند اغلب فعالیت هایی که در این زمینه انجام می گیرد در صورتی که حجم قابل توجهی از این فلز را در بازار عرضه نماید می تواند قیمت های جهانی را به نوعی متحول سازد. البته عوامل دیگری نیز میتوانند قیمت این فلز ارزشمند را تحت تاثیر خود قرار دهند که عبارتند از:

  • عدم تقاضای جهانی یا کاهش تقاضا برای فلز برنج
  • نوسانات نرخ فلز در رنکینگ های جهانی
  • نوسانات نرخ ارز در کشورهای مختلف
  • صادرات و واردات فلزات مختلف از جمله فلز برنج
  • عرضه مازاد فلز برنج
  • بازیافت ضایعات برنجی بدون طرح و برنامه معین

مراحل بازیافت ضایعات برنجی

برای تبدیل و بازیافت ضایعات برنجی لازم است تا مراحل زیر به منظور دسترسی به فلز برنج با خلوص بالا صورت گیرد که به ترتیب عبارتند از:

گردآوری ضایعات فلز برنج

غالبا از منابع مختلفی از قبیل ضایعات خانگی، ضایعات صنعتی و پسماندهای تولیدات فلزی تامین می شود. این ضایعات پس از خرید به به انبارهای بزرگ منتقل شده و انباشته می شوند.

طبقه بندی و جدا کردن قطعات فلزی

در این مرحله هم به صورت دستی و هم مکانیزه اجزای قطعات مختلف فلزی تمیزکاری و جداسازی می شوند. البته سنسورها و آهن ربا نیز در پاکسازی فلزات نقش اساسی دارند و به این روند سرعت بیشتری می دهند.

خردایش و پردازش

در این مرحله از بازیافت ضایعات برنجی این ضایعات خرد و از هم جدا شده تا فرایند ذوب ضایعات با سهولت و سرعت بیشتری انجام گیرد.

ذوب فلز

برای هر یک از ضایعات فلزی کوره های مخصوصی در نظر گرفته شده است که به نسبت فلزات دارای درجات حرارت مختلفی هستند از همین رو فلز برنج نیز برای ذوب شدن دارای کوره مخصوصی بوده که پس از پردازش و خرد کردن به این کوره ها جهت ذوب و قالب ریزی منتقل می شوند.

تصفیه

یکی دیگر از مراحل بازیافت ضایعات برنجی خالص سازی آن است که توسط الکترولیز یا برقکافت انجام می گیرد.

خنک سازی و حمل فلز

پس از خالص سازی فلز آن را به شکل میله هایی قالب ریزی کرده و در اختیار کارخانه ها و تولیدکنندگان مختلف قرار می گیرند تا در پایان زمانی که غیر قابل استفاده می شوند دوباره در فرایند بازیافت ضایعات برنجی قرار گرفته و بازتولید شوند.

ضایعات برنجی

اگر هنوز فکر می کنید لازم است تا اطلاعات بیشتری در زمینه انواع فلزات و مطالب مرتبط با آنها یا نرخ روز فلزات  کسب نمایید توصیه می کنیم از سایت بازار فلز که به نوعی یک سایت مرجع در این زمینه به شمار می رود بازدید نمایید.

منبع

https://www.thebalancesmb.com/an-introduction-to-metal-recycling-4057469

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید