مقالات, استفاده از فلزات

ورق برنجی باهنر و 12 مورد مصرف آن در صنایع گوناگون

ورق برنجی باهنر برای تولید کنندگان جذابیت زیادی ایجاد می‌کند. اکثر فلزات به صورت طبیعی، تمام خواص مورد نیاز در کاربردهای مختلف را به صورت یکجا ندارند و همین امر از ابتدای تاریخ انسان را وادار به به استفاده از راه‌های خلاقانه برای ایجاد خواص مورد نظر از جمله استحکام بیشتر، خاصیت چکش خواری، دمای ذوب بالاتر و یا پایین تر و… در فلزات موجود در طبیعت کرده است. قیمت ورق برنجی باهنر را می توانید از صفحه قیمت های فلزهای برنجی بازارفلز بررسی کنید.

ورق برنج باهنر در چه ابعاد و ضخامت هایی موجود می باشد؟ این ورق ها از ضخامت 0.3 تا 6 میلی متر دارای عرض 660-600 میلی متر و طول 2000-700 میلی متر، از ضخامت 18-8 میلی متر دارای عرض 660 و طول 4000-500 میلی متر و ضخامت 100-18 میلی متر دارای عرض 660 و طول 7000-1000 می باشند.

آیا ورق برنج باهنر از کیفیت بالایی برخوردار است؟ تمامی محصولات این شرکت براساس استانداردهای بین المللی و مشخصات فنی داخلی تولید شده و حاوی اطلاعات کاملی از جمله ویژگی های فیزیکی و شیمیایی قابل ارائه می باشند.

یکی از این راه های خلاقانه ترکیب دو یا چند فلز با خواص متفاوت و ایجاد ترکیبات مختلف با عنوان آلیاژ، از این فلزات است. امروزه یکی از کاربردی‌ترین آلیاژهای ساخته دست انسان، برنج است که از ترکیب مس (Copper) و روی (Zinc) تهیه میشود و به صورت ورق برنجی و یا تسمه برنجی تولید و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بزرگترین تولید کنندگان ورق برنجی در ایران، شرکت مس با هنر است که آلیاژهای مختلف برنج را با محصولی با عنوان ورق برنجی باهنر تولید و به بازار عرضه می‌کند.

درباره شرکت مس باهنر کرمان و تولید ورق برنجی باهنر

یکی از بزرگترین ترین تولید کننده های ورق برنجی در جهان شرکت مس باهنر کرمان است. شرکت مس باهنر کرمان در نزدیکی بزرگترین معادن فلز مس خاورمیانه و در اطراف شهر کرمان قرار گرفته است. این شرکت که در نیمه دوم سال ۱۳۷۰ راه اندازی شده، بزرگترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی کشور با صنایع تولیدی به‌شمار می‌رود و از پنج بخش کارخانه ذوب و ریخته‌گری، کارخانه نورد، کارخانه اکستروژن و کشش، کارخانه تولید لوله مسی، کارخانه سکه‌زنی تشکیل شده است.

شرکت مس باهنر کرمان
شرکت مس باهنر

این شرکت گسترده ترین محصولات مسی و آلیاژهای آن را از جمله ورق برنجی باهنر و سایر آلیاژ های مس به صورت ورق (شامل کویل، تسمه و فویل)، لوله و مقاطع تولید می‌کند. شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان بزرگترین تولید کننده آلیاژ های مس با تبادل تجارب و همکاری با سایر شرکت‌ها در ایران و سراسر دنیا، محصولات خود را مطابق با بالاترین استانداردهای جهان تولید می‌کند.

شما می‌توانید برای خرید ورق برنجی باهنر با کارشناسان ما در مجموعه بازار فلز در ارتباط باشید.

ورق برنجی باهنر و تسمه برنجی باهنر در چه صنایعی کاربرد دارد؟

ورق برنجی باهنر و به طور کلی آلیاژ برنج در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارد. نکته قابل توجه در رابطه با ورق برنجی باهنر آن است که می توان با تغییر در میزان ترکیبات آن که شامل مس و روی است، ورق های برنجی متناسب با نیاز صنایع مختلف تولید نمود. آلیاژ برنج را همچنین می‌توان با اضافه کردن عنصرهای دیگر به جز مس و روی مانند آلومینیوم، آرسنیک و سایر فلزات دیگر، محصولات متنوع با کاربرد های مختلف و متنوع تولید کرد.

انواع آلیاژهای برنجی باهنر
رایج‌ترین آلیاژهای برنج

از رایج ترین آلیاژ های برنج می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • محلول جامد آلفا
  • محلول جامد بتا
  • محلول جامد گاما
  • برنج دریاسالار
  • برنج آلومینیومی
  • برنج آرسنیکی
  • برنج فشنگی
  • برنج معمولی
  • برنج عالی
  • برنج سربی
  • برنج پست
  • برنج دریایی
  • برنج سفید
  • برنج طلایی

تسمه برنجی باهنر؛ محصول محبوب این شرکت

تسمه برنجی باهنر
تسمه برنجی

از محصولات خاص شرکت مس باهنر کرمان میتوان به ورق و تسمه برنجی باهنر با آلیاژ 63B اشاره کرد که به علت وجود درصد روی بالا در آن از استحکام زیادی برخوردار است و برای پانچ و برش مناسب است و در تولید پریز، کلید و سرسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصول دیگر شرکت مس باهنر کرمان ورق برنجی باهنر و تسمه برنجی 65B است که بیشتر در صنایع خودرو سازی به ویژه در ساخت رادیاتور از آن استفاده می‌شود. یکی دیگر از تولیدات شرکت مس باهنر کرمان در زمینه تولیدات فلز برنجی، ورق و تسمه برنجی با آلیاژ 70B است که از این آلیاژ به علت خاصیت شکل پذیری بالایی که دارد، به صورت عمده در تولید سماور استفاده می‌شود.

استفاده از ورق برنجی باهنر در صنایع مختلف

بصورت کلی ورق برنجی باهنر را می‌توان در صنایع دیگر نظیر دکوراسیون و طراحی داخلی، ساخت ساز های موسیقی، صنایع تولید لوازم الکتریکی و لوازم خانگی، با توجه به استحکام آن در صنایع قفل سازی، در ساخت مهمات جنگی و حتی جلیقه ضد گلوله، به عنوان فلز جایگزین طلا در آموزش طلا سازی و ساخت جواهرات، در صنایع ریخته‌گری، لوله کشی، ساخت پرده سینما، ساخت زنجیر، ساخت خاموش کننده های آتش و طیف گسترده تولیدات مختلف در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار داد. تولیدات این کارخانه امکان تولید در سایز عرضی و ضخامت درخواستی مشتری را دارد.

ورق برنجی باهنر
ورق برنجی

ورق برنجی باهنر یکی از با کیفیت ترین ورق های برنجی در ایران است. توصیه ما به شما همراهان عزیز مطالعه مقالات دیگر سایت در زمینه محصولات برنجی است:

چرا محصولات ساخته شده از آلیاژ برنج گران تر از محصولات ساخته شده از مس است؟

زیرا برای تولید آلیاژ برنج برای مثال ورق برنجی باهنر ، علاوه بر مس از سایر فلزات پایه مانند روی نیز استفاده میشود که این امر موجب آن است تا تعداد فرآیند های لازم برای تولید یک محصول با کیفیت برنجی از تعداد فرآیند های تولید یک محصول از مس خالص بیشتر باشد که به طبع وقت و تجهیزات بیشتری در فرآیند تولید مورد استفاده قرار میگیرد که موجب گران تر بودن برنج شود.

همچنین با توجه به عرضه و تقاضا در بازار فروش ورق مس و برنج، سرعت و کمیت تولیدات مسی خیلی بیشتر از تولیدات برنجی است و این امر قیمت تمام شده محصول مسی را کمتر از محصول برنجی می‌نماید که در نهایت باعث گران تر شدن تولیدات برنجی نسبت به تولیدات مسی برای مصرف کننده میشود.

ارتباط محصولات برنجی با سلامتی بدن

ظروف برنجی و اهمیت آن برای بدن انسان
ظروف برنجی

همانطور که پیش از این اشاره شد یکی از کاربرد های اصلی ورق برنجی باهنر در ساخت و تولید وسایل خانگی و ظروف آشپزخانه است. از دیرباز استفاده از آلیاژ برنج به علت ساخت آسان آن مورد توجه تولیدکنندگان ظروف آشپزخانه بوده است و در ساخت وسایلی همچون سماور، کتری، قوری و قاشق و چنگال کاربرد فراوانی داشته است.

ظروف تولید شده از آلیاژ برنج، خواص فلزات پایه در ساخت خود را تا آخرین مرحله که مصرف توسط مصرف کننده است حفظ میکند و استفاده از این محصولات برای آشپزی و پخت غذا موجب انتقال خواص ترکیبات پایه آن به بدن فرد می‌شود.

همانطور که گفته شد برنج آلیاژی از ترکیب روی و مس است که این عناصر، جز مواد معدنی مورد نیاز و ضروری برای بدن انسان به ویژه زنان محسوب می‌شود و کمبود هر یک از آنها در بدن سبب به وجود آمدن مشکلات مختلفی نظیر مشکلات گوارشی و مشکلات پوستی می‌گردد. با استفاده از ظروف ساخته شده از ورق برنجی باهنر به صورت می‌توان به صورت طبیعی نیاز بدن به این عناصر را تأمین کرد.

سوالات متداول

ورق برنجی چیست؟

یکی از کاربردی‌ترین آلیاژهای ساخته دست انسان، برنج است که از ترکیب مس (Copper) و روی (Zinc) تهیه میشود و به صورت ورق یا تسمه برنجی تولید و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق برنجی باهنر در چه صنایعی کاربرد دارد؟

به‌طور کلی ورق برنجی باهنر در صنایع دکوراسیون و طراحی داخلی، ساخت سازهای موسیقی، صنایع تولید لوازم الکتریکی و لوازم خانگی، صنایع قفل سازی، در ساخت مهمات جنگی و حتی جلیقه ضد گلوله، به عنوان فلز جایگزین طلا در آموزش طلا سازی و ساخت جواهرات، در صنایع ریخته‌گری، لوله کشی، ساخت پرده سینما، ساخت زنجیر، ساخت خاموش کننده های آتش و طیف گسترده تولیدات مختلف در صنایع گوناگون کاربرد دارد.

رایج ترین آلیاژ های برنج کدام است؟

ورق (شامل کویل، تسمه و فویل)، لوله (به صورت شاخه، کویل و پن کیک) و مقاطع (شامل مقاطع سه گوش، مقاطع چهار گوش، مقاطع شش گوش و میلگرد تو پر و تو خالی).

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید