مقالات, استفاده از فلزات

کاربرد مس در کشاورزی و 3 مزیت اصلی آن

نقش و کاربرد مس در کشاورزی

کاربرد مس در کشاورزی نیز بسیار گسترده است. مس به عنوان یک ماده ی مغذی اساسی شناخته می شود. همچنین به عنوان یک ماده حیاتی برای رشد بهتر بافت های زنده در گیاهان و دیگر جانداران محسوب می شود. غنی سازی خاک های کشاورزی به وسیله مشتقات مس نقش بسزایی در صنعت کشاورزی ایفا می کند. برای آشنایی هر چه بیشتر با کاربرد مس در کشاورزی با ما همراه شوید.

آشنایی با کاربرد مس در کشاورزی

به عنوان مثال سولفات مس به عنوان یکی از مشتقات مس و از پرکاربردترین آن ها است. در این قسمت تعدادی از مهمترین کاربردهای مس در کشاورزی را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم:

  • کنترل بیماری قارچی
  • اصلاح خاک کشاورزی
  • رفع کمبود مس در تغذیه حیوانات
  • استفاده برای رشد مرغ ها و جوجه های پرواری
  • استفاده به عنوان قارچ کش و مبارزه با حلزون ها در گیاهان
کاربرد مس در کشاورزی
کاربرد مس در کشاورزی

از بین بردن کمبود مس در خاک

یکی دیگر از نمونه های کاربرد مس در کشاورزی وجود آن در خاک است. ممکن است کمبود مس در خاک مزارع تایید شود. از بین بردن این مشکل بسیار ساده است. برای غنی سازی خاک و دریافت محصول بهتر برای هر هکتار 50 کیلوگرم سولفات مس نیاز است تا مشکل خاک حل شود. این عمل می تواند پیش از کاشت یا هنگامی که محصولات هنوز به شکل جوانه هستند انجام گیرد.

استفاده از مس می تواند نتایج بهتری در برداشت محصولات برای کشاورزان به ارمغان بیاورد. برای استفاده از مزایای مس احتیاجی نیست به شکل سالانه این عمل تکرار شود. بنابراین استفاده از سولفات مس به صورت سالانه نیاز نیست زیرا استفاده از آن تا ده سال برای خاک های کشاورزی پاسخگو خواهد بود.

از بین بردن کمبود مس در حیوانات

علاوه بر کاربرد مس در کشاورزی میتوان برای از بین بردن کمبود مس در حیوانات از روشی استفاده کرد که در نیوزلند و استرالیا رایج است. در این کشورها برای از بین بردن کمبود مس در بدن حیوانات سولفات مس را به علوفه در چمنزار اضافه می کنند تا حیوانات هنگام چرا آن را بخورند و از این طریق این مشکل مرتفع شود.

استفاده از مس برای رشد جوجه ها

مس در کشاورزی
کاربرد مس برای رشد جوجه ها

در کنار کاربرد مس در کشاورزی استفاده از مقدار معینی سولفات مس در تغذیه حیوانات پرواری باعث می شود که سریعتر رشد کرده و اضافه وزن بگیرند. مس باعث تحریک اشتها در این حیوانات شده و در نتیجه با استفاده از این روش شما زودتر به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

استفاده از مس به عنوان قارچ کش

مس در کشاورزی
مس به عنوان قارچ کش

یکی از مهم ترین کاربردهای مس در کشاورزی استفاده از سولفات مس به عنوان قارچ کش برای کشتن حلزونها و کرم های قلاب دار است. در این روش از سولفات مس به اندازه ی 25 کیلو گرم در هر هکتار استفاده می شود.

فلز مس علاوه بر کشاورزی در حوزه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر علاقه مند هستید تا در زمینه کاربردهای انواع محصولات مسی اطلاعات بیشتری کسب کنید توصیه می کنیم مطالعه این مقالات ارزشمند سایت را از دست ندهید:

ورق مس باهنر و ۱۴ مورد مصرف آن

صفر تا صد کاربرد ورق مس

اولین فلز کشف شده توسط انسان و ۴ ویژگی اصلی آن

تاریخچه کاربرد مس در کشاورزی

آغاز کاربرد مس در کشاورزی سال 1769 میلادی است. اما نکته مهم تر از کاربرد این فلز در صنعت کشاورزی به سال 1880 باز می گردد که دانشمندان به شکل اتفاقی متوجه شدند درختان اطراف بزرگراه ها که به مخلوط آهک و سولفات مس آغشته بودند به بیماری Downy Mildew دچار نمی شوند.

این تحقیقات تا سال 1885 ادامه داشته و پس از آن به عنوان داروی این بیماری شناخته شده است. سولفات مس به عنوان یک مکمل غذایی در کشاورزی محسوب می شود. سولفات مس به رنگ آبی و فاقد بو است و در زمینه کشاورزی، طب و شیمی و غیره نیز کاربرد های زیادی دارد.

ایران یکی از کشورهایی است که دارای معادن مس غنی بوده از این رو این ماده ی موثر می تواند از لحاظ اقتصادی بسیار موثر واقع شود. سولفات مس در کشاورزی نیز کاربرد فراوانی دارد. این ماده معمولا به شکل قارچ کش برای کنترل بیماری ها باکتریایی و قارچی در میوه ها و گیاهان به کار می رود.

مس در کشاورزی
مس در کشاورزی

دانشمندان در اواخر قرن نوزدهم به شکل اتفاقی متوجه شدند که سولفات مس می تواند نقش یک قارچ کش را ایفا کند. در آن زمان مزارع انگور در فرانسه را که در حاشیه ی خیابان ها بودند به آهک و سولفات مس آغشته می کردند تا دانه های انگور برای عابران ایجاد مزاحمت نکند. آن ها به شکل اتفاقی متوجه شدند که این مزارع در برابر بیماری های قارچی مقاوم هستند.

این پدیده باعث شد که دانشمندان حوزه کشاورزی متوجه شوند که سولفات مس نقش موثری در تشکیل کلروفیل و پدیده ی فتوسنتز دارد. این ماده نقش موثری در تحریک و تشکیل ویتامین آ دارد.

زمانی که احساس کردید کمبود مس در خاک  وجود دارد می توانید از کود های حاوی این ماده استفاده کنید. برای نتیجه گیری بهتر می توانید کود دهی را در اوایل فصل بهار انجام دهید. توجه داشته باشید که مقدار زیاد مصرف مس نیز نتیجه ی عکس داشته و باعث از بین رفتن گیاهان و میوه ها می شود.

کاربرد مس در دیگر موارد

سولفات مس را تنها در کشاورزی به عنوان یک قارچ کش استفاده نمی کنند بلکه این محصول می تواند به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده در صنعت دامپزشکی و برای از بین بردن عفونت های قارچی در انسان ها نیز استفاده شود. علاوه بر کاربرد مس در کشاورزی این ماده در زمینه های دیگر نیز نقش موثری دارد. به عنوان مثال از این ماده برای جلوگیری از رشد جلبک ها در مخازن آب و استخرها استفاده می کنند. همچنین ساحل نشینان از این ماده برای ریشه کن کردن نرم تنان در اسکله و امتداد ساحل استفاده می کنند. این موارد برای انسان ها خطرناک بوده و باعث ایجاد انگل می شوند.

در کنار کاربرد مس در کشاورزی، سولفات مس به عنوان محافظ و نگهدارنده ی چوب ها در مقابل پوسیدگی و آفت زدگی استفاده می شود. همچنین این ماده در صنعت رنگرزی و دباغی نیز کاربرد دارد. یکی دیگر از کاربردهای مس در کشاورزی استفاده از سولفات مس و آمونیم کربنات است. این ماده را برای پرورش گل ها و مبارزه با پژمردگی آن، استرون سازی و محافظت از گیاهان جوان استفاده می کنند.

بیشترین و موثر ترین کاربرد مس در کشاورزی به شکل سولفات مس است این ماده برای گیاهان دانه دار و بی دانه و میوه های مختلف به عنوان کود استفاده می شود. مس اولین فلز کشف شده توسط انسان است که بیشترین کاربرد آن در زندگی انسان شامل استفاده از مس در صنعت الکترونیک است. کاربرد مس در کشاورزی یکی از مهم ترین موارد استفاده از مس در زندگی بشر است.

ایران یکی از کشورهای دارنده ی معادن مس در جهان است. مس جزء معدود فلزاتی است که به شکل آزاد در طبیعت وجود داشته است. همین امر باعث شده که بسیار مورد توجه بشر دوران نوسنگی قرار گیرد. این فلز با قدمت ده هزارساله ی خود نشان داده که بشر همچنان تمایل دارد از ویژگی های منحصر به فرد آن استفاده کند.

جمع بندی

کاربرد مس در کشاورزی یکی از مهمترین کاربردهای آن است. باید توجه کنید در صورتی که خاک با فقر مس مواجه شود و یا بازده جذب مس از خاک پایین باشد گیاهان دچار کمبود مس خواهند شد. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقالات مفید و کاربردی بازار فلز را مطالعه کنید.

منبع

https://www.copper.org/resources/properties/compounds/agricultural.html

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید