مقالات, استفاده از فلزات

از بین ورق مسی، ورق برنز، ورق برنج کدام یک برای استفاده در پروژه بهتر است؟

تفاوت برنج برنز و مس

اگر شما هم نمیدانید بین ورق مسی ، برنز و ورق برنجی کدام یک برای شما مناسب تر است و از طرفی باید از بین آنها یکی را برای پروژه تان انتخاب کنید، این مقاله مخصوص شما است. قطعا هر طراحی دنبال لوکس ترین و یا خوش قیمت ترین متریال برای پروژه میگردد، انتخاب اینکه از ورق مسی، ورق برنج و یا ورق برنز استفاده کند کار سختی خواهد بود به خصوص اگر از تفاوت های موجود در ورق مسی و سایر ورق ها مطلع نباشد. این مقاله به شما کمک کند تا با بررسی ویژِگی ها و خصوصیات این ورق ها ، انتخابی هوشمندانه و دقیق تری انجام دهید .

برنج، برنز و مس مواد فلزی با رسانایی الکتریکی/حرارتی بالا، خوردگی و مقاومت حرارتی هستند. آنها در چندین صنعت از الکترونیک، آثار هنری گرفته تا معماری و ماشین کاربرد دارند. تمایز برنج، برنز و مس به دلیل چندین ویژگی مشابه می تواند یک روش چالش برانگیز باشد. بنابراین، این مقاله تفاوت بین برنج، برنز و مس را نشان می دهد، زیرا ارزیابی دقیقی از خواص و کاربردهای آنها ارائه می دهد.

تفاوت بین برنج، برنز و مس


برنج، برنز و مس متعلق به همان گروهی به نام فلزات قرمز هستند. آنها چندین ویژگی مشابه دارند اگرچه تفاوت های زیادی نیز دارند. در زیر چند تفاوت بین برنج، برنز و مس وجود دارد که می توانید برای تمایز آنها از آنها استفاده کنید:

تفاوت خواص مواد بین برنج، برنز و مس درک تفاوت در خواص مواد به شما کمک می کند تا بهتر بین برنج، برنز یا مس تصمیم بگیرید. موارد زیر اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار می دهد.

ترکیب عنصر


مس فلزی غیرآهنی است که در حالت خالص وجود دارد. برخلاف برنز و برنج، این فلز به طور طبیعی وجود دارد و می توانید مستقیماً از آن برای پردازش استفاده کنید. از سوی دیگر، برنج آلیاژی از مس و روی است. اغلب حاوی سرب است و همچنین ممکن است شامل منگنز، آهن، آلومینیوم، سیلیکون و سایر عناصر باشد. برنز آلیاژی از مس است و اغلب حاوی مقدار قابل توجهی قلع به عنوان عنصر اصلی آن است. با این حال، نیکل، آلومینیوم، فسفر، روی و غیره نیز دارد.

مقاومت در برابر خوردگی


یکی از روش هایی که سازندگان برای مقایسه بین برنز و مس استفاده می کنند، استفاده از مقاومت در برابر خوردگی آنها است. برنز، آلیاژی از مس، اغلب با قرار گرفتن در معرض هوا اکسید می شود. بنابراین، یک لایه محافظ (پتینه خالدار) تشکیل می دهد. در نتیجه، برنز به اندازه کافی از خوردگی جلوگیری می کند. برنز می تواند محیط های آب شور را تحمل کند. بنابراین، در کاربردهای دریایی و اتصالات قایق بسیار مفید است. با این حال، محتوای مس این فلز با قرار گرفتن مداوم در معرض ترکیبات کلر کاهش می یابد. مس همچنین تحت اکسیدات برای تشکیل یک لایه محافظ برای مقاومت در برابر خوردگی عالی است.

ماندگاری


برنز ماده ای محکم و محکم است که به راحتی خم نمی شود. مقاومت بالای آن در برابر خوردگی نیز آن را بسیار بادوام می کند. مس نیز یک ماده مقاوم است. با این حال، انعطاف پذیرتر از برنز است. شما به راحتی می توانید آن را کشیده و خم کنید، اما به سختی ترک می خورد یا خراش می یابد. بنابراین، این یک ماده با دوام است. با این حال، برنج در برابر شکافتن و ترک خوردن آسیب پذیر است. همچنین نسبت به دو فلز دیگر مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد.

رسانایی الکتریکی


مس یکی از موادی است که در صنعت تولید برای رتبه بندی مواد الکتریکی استفاده می شود. تولید کنندگان رتبه رسانایی این مواد را نسبت به مس بیان می کنند. بنابراین می توان گفت که مس 100% رسانایی الکتریکی دارد. از سوی دیگر، برنج حدود 28 درصد به اندازه مس رسانا است، در حالی که برنز حدود 15 درصد رسانایی الکتریکی دارد. رتبه بندی پایین برنز می تواند به دلیل ترکیب عناصر آلیاژی آن باشد.

تفاوت برنج برنز و مس

مطالعه مفید: بررسی ورق برنجی، انواع ورق برنج

ورق برنز

برنز، فلزی هست که درخششی به اندازه کویل مس و کویل برنج ندارد. دلیل آن این است که برنز از مس و قلع ساخته شده است. عنصر اصلی در برنز، مس است و هنگامی که با آلیاژهای مختلف ترکیب می شود فلز برنز تولید خواهد شد. یکی از راه هایی که می توان تشخیص داد که فلز مورد نظر ما از جنس برنز هست یا رول مس، استفاده از آهنربا است. حتی اگر قوی ترین آهنربا ها را هم نزدیک فلز برنز کنید به آن نخواهد چسبید چون برنز خاصیت آهنربایی ندارد. فلز برنز قوی و بادوام هست، زمانی که این فلز در معرض رطوبت قرار می گیرد، خورده یا زنگ زده نمی شود؛ علاوه بر این برنز در برابر اصطکاک بسیار مقاوم هست، به همین دلیل از آن برای ساخت قطعات و ابزارهای کشتی استفاده می شود.

ورق فسفر برنز نیز به دلیل حفظ خواص مکانیکی خود در دمای بالا زمانی که حفظ حالت فنریت کالای شما ضروری است مورد استفاده قرار می گیرد. ورق فسفر برنز به عنوان یکی دیگر از انواع ورق های ساخته شده از فلز برنز محسوب می شود.

ورق برنز
ورق برنز

ورق برنج

ورق برنج بسیار براق هست و شبیه طلا به نظر می آید. با تنظیم آلیاژ مس و روی، ورق برنج با عیارهای مختلف شکل خواهد گرفت. برخلاف ورق برنز، ورق برنج کمی مغناطیسی هست. اگرچه برنج به اندازه برنز و ورق مس از استحکام کافی برخوردار نیست اما به عنوان ماده ای مستحکم حساب می شود. باتوجه به تراکم بالا و مقاومت دربرابر خوردگی، ورق برنج برای ساخت وسایل و لوازم جانبی ساختمان مانند دستگیره های در، ققل ها، نرده ها و… مناسب است . همین طور برنج در سیستم های لوله کشی میتواند بسیار کاربردی باشد.

ورق برنج
ورق برنج

ورق مسی

مس یک عنصر خالص است و دقیقا مثل برنز حتی قوی ترین آهنربا ها هم نمی تواند جذبش کند. ورق مس علاوه براینکه با دوام است، می توان به راحتی آن را تغییر شکل داد که به دلیل خواص عالی در انعطاف پذیری ورق مس می باشد. یکی از جاهایی که از کویل مس به وفور استفاده می شود در بحث لوله کشی و سیم کشی است. ورق مس یک هادی الکتریکی است. از آنجایی که ورق مس در برابر خوردگی مقاوم است در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق مس
ورق مسی

اکنون که تفاوت های بین این سه فلز با ارزش را می دانید، می توانید به راحتی برای پروژه تان انتخاب بهتری داشته باشید و یکی از این فلزات را انتخاب کنید. تنها چیزی که باقی مانده این است که به دنبال یک تامین کننده مناسب باشید. برای استفاده از ورق ها مس، انواع مختلف آن و اطلاع از قیمت ها با ما در ارتباط باشید. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه ورق مسی و علت انتخاب آن کسب کرده باشید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شما باید با توجه به نیاز خود یکی از این ورق های مسی را برای انجام پروژه هایتان انتخاب نمائید.

مطالعه مرتبط: انواع فلز برنج و 4 ویژگی آلیاژ های فلز برنج

کدام یک گران ترین است، برنج، برنز یا مس؟


در حالی که بسته به درجه هایی که شما مقایسه می کنید می تواند متفاوت باشد، معمولا مس گران ترین فلز در بین سه فلز قرمز است. در حالی که هر سه حاوی مس هستند، درصد آن در برنج و برنز بسیار کمتر از مس خالص است زیرا عناصر آلیاژی با هم مخلوط می شوند. این باعث کاهش هزینه برنج و برنز می شود. برنز معمولاً گرانتر از برنج است که تا حدودی به دلیل فرآیندهای مورد نیاز برای تولید برنز است.

از بین ورق مسی و آلیاژ های آن کدام یک برای پروژه ما مناسب تر است؟

جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد، شما باید بر اساس نیاز خود، ویژگی ها و خواص این ورق ها و بودجه ی مورد نظرتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ورق مسی چه ویژگی هایی دارد؟

مس یک عنصر خالص است و دقیقا مثل برنز حتی قوی ترین آهنربا ها هم نمی تواند جذبش کند. ورق مس علاوه براینکه با دوام است، می توان به راحتی آن را تغییر شکل داد که به دلیل خواص عالی در انعطاف پذیری ورق مس می باشد.

ورق برنز چه ویژگی هایی دارد؟

ورق برنج بسیار براق هست و شبیه طلا به نظر می آید. با تنظیم آلیاژ مس و روی ورق برنج با عیارهای مختلف شکل خواهد گرفت. برخلاف ورق برنز، ورق برنج کمی مغناطیسی هست. اگرچه برنج به اندازه برنز و ورق مس از استحکام کافی برخوردار نیست اما بعنوان ماده ای مستحکم حساب می شود.

ورق برنج چه خصوصیاتی دارد؟

ورق برنج بسیار براق هست و شبیه طلا به نظر می آید. با تنظیم آلیاژ مس و روی ورق برنج با عیارهای مختلف شکل خواهد گرفت. برخلاف ورق برنز، ورق برنج کمی مغناطیسی هست. اگرچه برنج به اندازه برنز و ورق مس از استحکام کافی برخوردار نیست اما بعنوان ماده ای مستحکم حساب می شود.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید