مقالات, استفاده از فلزات

اهمیت خرید ورق مس برای معرق + قیمت و 6 گام استفاده از آن

یکی از کاربردهای خرید ورق مس برای معرق کاری و خلق آثار هنری است. معرق در معنای لفظی خود یعنی رگه دار، درواقع هنر معرق کاری ایجاد نقش و طرح زیبا با چوب یا ورق‌های ظریف مسی و… است.

استفاده از ورق مس برای معرق در تولید و خلق تابلوهای جدید، سبکی بسیار زیبا و مدرن است که امروزه طرفداران بسیاری دارد.
ورق نازک مس برای معرق کاری طوری ساخته شده که در اثر تماس با اکسیژن هوا تیره نشود. ورق مس جهت معرق دارای پوشش نانو است که مانع اکسید شدن و تیرگی آن می‌شود. به همین دلیل قیمت ورق مس برای معرق‌کاری با سایر ورق‌های مس متفاوت است.

معرق کاری با مس فرق چندانی با معرق چوب ندارد زیرا مانند ورق چوب طرح روی آن پیاده شده و با اره مویی مخصوص برش داده می‌شود، سپس این برش‌ها را در کنار هم طبق طرح می‌چسبانند و  اثر هنری زیبایی را خلق کرده و  هنر زیبای خود را به نمایش می‌گذارند.

مطالعه کنید: ورق مسی چیست؟ + بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای فلز مس

بهترین نوع مس جهت خرید ورق مس برای معرق کاری

جهت خرید ورق مس برای معرق‌کاری می‌بایست ورق نازک و باکیفیتی را انتخاب کنید که در واکنش با اکسیژن دچار تیرگی نشود؛ یکی از بهترین تولیدکنندگان مس، شرکت باهنر است و شما می‌توانید برای خرید ورق مس باهنر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

6 مرحله اصلی جهت استفاده از ورق مسی برای معرق‌کاری

این نوع ورق‌ها از همان نوع ورق‌هایی هستند که در تولید بردهای الکترونیکی به‌کار برده می‌شوند. به این صورت که بر روی فیبرهای پلاستیکی لایه‌های بسیار ظریف و نازکی از مس قرار می‌گیرد. در روش دیگر می توان ورق های نازک مسی را بر روی تخته‌های مخصوص این کار قرار داد.

خرید ورق مس برای معرق کاری
معرق کاری با مس

در زیر به توضیح مراحل استفاده از ورق مس برای معرق خواهیم پرداخت:

  • مرحله اول: ابتدا باید ورق مس را با کاتر به اندازه ی مورد نیاز برش دهید، سپس این قطعات را با سمباده‌ی مخصوص بر روی آن‌ها کشیده تا ورقه‌های مس نه تنها صاف و یکدست شوند، بلکه از اکسید شدن سطح آن‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.
    اگر می‌خواهید در نهایت یک اثر هنری زیبا از خود به جا بگذارید باید عمل سمباده کشیدن ورق مس برای معرق را به خوبی انجام دهید.
  • مرحله دوم: در دومین مرحله باید طرح دلخواه را روی این ورق های ظریف پیاده کنید. طرح‌های گوناگون و زیبایی وجود دارند که انتخاب هر کدام از این طرح‌ها کاملا به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. مثلا طرح های سنتی، طرح های گل و پرنده، طرح های بته جقه و یا طرح اسلیمی و غیره.
    برای پیاده کردن طرح کاغذی ابتدا باید روی ورق‌ها را با چسب کاغذی و چسب صنعتی با دقت پوشش دهید به گونه‌ای که هیچ حبابی روی آن ایجاد نشود. حال سطح ورق مس برای قرار گرفتن کاغذ پرینت طرح آماده شده است.
  • مرحله سوم: برش طرح در معرق مس است. برش معرق مس در عمل معرق کاری دقیقا مشابه برش چوب در معرق کاری با چوب است. بهتر است ورق مس برای معرق با اره مویی 0.2 برش داده شود چون ورق های مس بسیار ظریف و حساس تر از چوب اند. استفاده از تیغه های نازک آهن بر نیز گزینه ی خوبی خواهد بود چرا که دقت کار را بالا می برد و برش ها با آهن بر به آرامی انجام می شوند.
نحوه معرق کاری با مس در 6 مرحله
مراحل معرق کاری با مس
  • مرحله چهارم: مرحله بعد فرآیند سمباده کاری قطعات برش خورده است. این کار موجب می‌شود سطح ورق مس برای معرق صاف و یکنواخت باشد و ظرافت کار شما را بیشتر نمایان خواهد کرد.
  • مرحله پنجم: پس از 4 مرحله قبلی می‌بایست نسبت به جدا کردن چسب روی قطعات اقدام کنید، در این مرحله دقت کنید که سطح ورق مس برای معرق توسط دستان شما لمس نشود زیرا چربی و عرق پوست دستتان موجب تیرگی و افزایش اکسید شدن ورق‌های مسی می‌شود.
    پس از جدا کردن چسب از روی تکه‌های مسی آن را روی روزنامه قرار دهید. نکته ی قابل ذکر بعدی این است که برای اینکه سطح مس اکسیده نشود می‌توانید از اسپری مخصوص این کار به نام کیلر استفاده کنید.
  • مرحله آخر: چسباندن قطعات برش خورده با چسب صنعتی یا چسب چوب آخرین مرحله این فرآیند محسوب می‌شود. البته ابتدا باید صبر کنید تا کیلر روی قطعات به خوبی خشک شود.

عمل پتینه و تغییر رنگ ورق مس چگونه است؟

قیمت ورق مس برای معرق
ورق مس جهت معرق

پس از خرید ورق مس برای معرق و پیاده‌سازی فرآیند معرق‌کاری می‌توانید جهت زیبایی بیشتر قطعات مسی، اقدام به پتینه مس کنید. قطعاتی که رنگ آبی فیروزه ای زیبایی دارند با تکنیک پتینه به این رنگ زیبا در می‌آیند. برای این کار ساده ترین و راحت ترین روش استفاده از محلول نشادر و آب است. نام دیگر پودر نشادر نمک سفید و یا کلرید آمونیوم است. برای انجام این کار باید به ازای هر یک پیمانه آب، 3 تا 5 پیمانه پودر نشادر افزود. این محلول آماده شده را درون یک بطری اسپری کننده بریزید. پس از اینکه چسب روی قطعات را برداشتید می توانید از محلولی که آماده کرده اید روی آن اسپری نمایید.

توجه داشته باشید اسپری طی یک مرحله تمام نمی شود ممکن است چندین بار این عمل را تکرار کنید تا رنگ فیروزه ای زیبای مد نظر شما ایجاد شود. در مراحل نخست ممکن است سطح قطعات اسپری شده تیره شوند اما جای هیچ نگرانی نیست این عمل را تکرار کنید تا در نهایت به رنگ زیبایی از مس برسید.

کاربرد ورق مس جهت معرق‌کاری

خرید ورق مس و هنر استفاده از آن برای معرق‌کاری، سبک جدیدی در هنر معرق است که طرفداران خاص خود را دارد. در این زمینه لازم به ذکر است همانطور که در متن بالا توضیح داده شد تمامی مراحل به صورت دستی انجام می‌شود و یک اثر زیبای دست ساز است که مانندی ندارد و در نوع خود بسیار بی نظیر خواهد بود. در این هنر تنها ورق مس جهت معرق استفاده نمی شود بلکه از ورق‌های فلز برنج نیز جهت معرق استفاده می‌شود.

انواع ورق مس
انواع مس جهت معرق

کسانی که با هنر معرق کاری آشنایی کافی دارند، می‌دانند که در این هنر ظرافت کار و سلیقه چقدر اهمیت دارد. اگر معرق کاری با چوب باشد باید از رنگ های زیبا و رگه‌های چوب طبیعی در این هنر استفاده کرد تا اثر هنری با کیفیت بیشتری ایجاد شود. درصورتی که یک اثر هنری، زیبایی و کیفیت مناسبی داشته‌باشد، طرفداران خاص خود را نیز پیدا خواهد کرد، در هنر معرق کاری نیز نداشتن درز بین قطعات برش خورده و تناسب رنگ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هنگام خرید ورق مس برای معرق کاری به کیفیت ورق خریداری شده توجه ویژه‌ای داشته باشید چراکه امر مهمی است و تنها کسانی که با این هنر آشنایی کامل دارند متوجه خواهند شد.

سوالات متداول پیش از خرید ورق مس برای معرق کاری

آیا میتوان از مس برای معرق استفاده کرد؟

بله، خرید ورق مس برای معرق میتواند بسیار کاربردی و ارزشمند باشد، البته کیفیت ورق خریداری شده نیز بسیار حائز اهمیت است.

آیا ورق مس در مجاورت هوا اکسید می شود؟

خیر، ورق نازک مس برای معرق کاری طوری ساخته شده که در اثر تماس با اکسیژن هوا تیره نشود. به عبارتی ورق مسی که در معرق‌کاری استفاده می‌شود دارای پوشش نانو است که مانع اکسید شدن و تیرگی آن می شود.

قیمت ورق مس برای معرق چقدر است؟

قیمت ورق مس برای معرق کاری به مقدار و کیفیت مورد نیاز شما بستگی دارد؛ شما می‌توانید جهت خرید ورق مس برای معرق با کارشناسان ما در بازار فلز در ارتباط باشید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید