مقالات, استفاده از فلزات

کاربردهای ضایعات برنجی و 2 مورد استفاده از آن

منظور از ضایعات فلز برنج چیست؟ ضایعات برنجی به پسماندهای فلزی برنج اطلاق می‌شود که در فرآیندهای تولید، استفاده یا بازیافت برنج به وجود می‌آیند. این ضایعات ممکن است شامل قطعات خراب یا آسیب دیده، تراشه‌ها، تراشه‌های پسماندی، پودرهای برنج و قطعات دیگری باشند که در صنایع مختلف تولید می‌شوند یا از دستگاه‌ها و ساختمان‌ها جدا می‌شوند.

کاربردهای ضایعات برنجی زمانی بیشتر آشکار می شود که دریابیم فلز برنج در کنار ضایعات سایر فلزات ارزشمند و پرکاربرد یکی از مهمترین منابع بازیافت فلزات محسوب می شود. فلز برنج که در واقع از قدیمی ترین فلزات مورد استفاده بشر بوده است امروزه از اهمیت فراوانی در صنایع مختلف برخوردار می باشد. بنابراین به همان نسبت که بازیافت و تولید محصولات در چرخه تولید مجدد اهمیت دارد ضایعات این فلز نیز با توجه به زمان و خلوص آن دارای اهمیت باشد.

تاریخچه استفاده از برنج و کاربردهای ضایعات برنجی

کاربردهای ضایعات برنجی از همان دوران پیدایش تمدن ها مورد توجه قرار گرفته است. فلز برنج به عنوان یکی از مهمترین فلزات در ساخت ابزار و ادوات جنگی و نیز  در مجسمه سازی کاربردهای وسیعی داشته است. آثار تاریخی بر جا مانده از دوران های گذشته و تمدن های اولیه بشری گویای همین واقعیت می باشد. در ایران نیز آثار برنزی و برنجی در موزه های معروفی نگهداری می شود که نشان از هویت و فرهنگ ایران زمین در دوران های گذشته دارد.

نقوش و پیکره های مختلف و نیز صورتک های مفرغی برجا مانده از آن دوران هنوز به عنوان سندی بر سوابق و تاریخ درخشان این دیار حکایت دارد. برخی از این مجسمه ها و نقوش قدمتی بیش از هزار سال قبل از میلاد مسیح و در نوع خود بسیار قابل توجه هستند.

قبل از این که به کاربردهای ضایعات برنجی بپردازیم باید به این نکته بپردازیم که ضایعات برنجی به دو شیوه  قدیمی و جدید گردآوری شده و به مراکز بازیافت منتقل می شوند. در ادام هاین مطلب با شیوه های مختلف گردآوری ضایعات برنجی بیشتر آشنا می شویم. بنابراین اگر قصد دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب نمایید به شما توصیه می کنیم که حتما تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

کاربردهای ضایعات برنجی

کاربردهای ضایعات برنجی و روش های گردآوری آن

همانطور که اشاره کردیم گرد آوری ضایعات برنجی به دو روش سنتی یا قدیمی و روش جدید انجام می شود. در روش قدیمی خرده فروشان این ضایعات را از اماکن و کارگاه ها یا در سطح شهرها و مناطق مختلف خریداری نموده و پس از تجمیع به انبار کارخانه های بزرگ جهت بازیافت و استفاده مجدد منتقل می نمایند.

یکی دیگر از این راه ها که به هدایت بهینه سازی کاربردهای ضایعات برنجی یاری می رساند خریداری انواع ضایعات برنجی از طریق روش های غیر حضوری و به صورت عمده می باشد. در این زمینه صنایع و کارگاه های بزرگ از طریق آگهی این ضایعات را جمع آوری نموده و به طور مستقیم در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند. مزیت این روش به حداقل رساندن واسطه گری و تثبیت قیمت خرید ضایعات برنجی می باشد که در روش های دیگر مشاهده نمی شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کرونا بر بازار ضایعات برنجی تاثیر زیادی گذاشت برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات دیگر سایت را در این زمینه مطالعه کنید:

کرونا و بازار ضایعات برنجی و ۲ تاثیر آن بر صنایع مرتبط

خرید ضایعات برنجی و ۴ عامل تاثیر گذار بر قیمت آن

انواع کاربردهای ضایعات برنجی

ضایعات مسی پس از گردآوری به شکل انواع قطعات و اتصالات شیرآلات و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب آلیاژ برنج از مس و روی می باشد. به همین دلیل به نوعی از مقاومت، ماندگاری و انعطاف مناسبی برخوردار است. کاربردهای ضایعات برنجی را می توان به دو صورت صنعتی و غیر صنعتی تقسیم کرد.

کاربردهای ضایعات برنجی

کاربردهای ضایعات برنجی به صورت صنعتی

منظور از کاربردهای ضایعات برنجی به شکل صنعتی بدین معنی است که می توان از این ضایعات پس از بازیافت در بسیاری از صنایع از جمله صنایع دریایی و خودروسازی استفاده کرد. این فلز در تولید بخش سخت افزار یا قطعات کشتی ها و ناوبرها مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد آن در ساخت قطعات خودرو به عنوان مثال در یاتاقان خودرو و سایر قطعات اتومبیل ها می باشد. حتی در صنایع ریلی از ضایعات برنجی بازیافت شده  در موتور لوکوموتیو نیز استفاده می شود که در نوع خود نشان از اهمیت این فلزرکاربرد می باشد.

همانطور که  در مبحث فوق نیز گفتیم عمده دلیل استفاده از فلز برنج در این صنایع به عدم ساییدگی و به اصطلاح مقاومت بالا در برابر استهلاک و فرسودگی و همچنین انعطاف این فلز است که هنوز هم نام این فلز را به عنوان یکی از مهمترین فلزات مورد استفاده در صنایع مختلف مطرح کرده است. البته لازم است یادآوری کنیم که فلز برنج با برنز از نظر کاربرد و نوع آلیاژ متفاوت است. بدین معنی که فلز برنز از ترکیب مس و قلع تولید شده و از نظر نوع استفاده با فلز برنج تفاوت دارد.

هر چند به اشتباه برخی این دو فلز را به جای هم به کار می گیرند که صحیح نیست. تقریبا می توان گفت در هر یک از صنایع می توان این فلز را با درجات خلوص مختلف و از نظر آلیاژ با ترکیب های متغیر ملاحظه کرد. صنایع شیرآلات و اتصالات و تولید سرویس های مختلف بهداشتی از فلز برنج در محصولات خودشان استفاده می کنند.

کاربردهای ضایعات برنجی

مطلب مفید: انواع ورق برنجی و کاربردهای آن

سایر کاربردهای ضایعات برنجی

کاربردهای ضایعات برنجی در زمینه دکوراسیون به دلیل رنگ زیبا و نیز انعطاف مناسب آن همواره مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است. به عنوان مثال کلید، دستگیره و مغزی قفل درب های اغلب ساختمان های مسکونی و تجاری و بیمارستان ها از جنس برنج بوده که دلیل اصلی آن عدم جذب میکروب بوده و از همین جهت همواره در بازار تولید با استقبال فراوانی از جانب تولیدکنندگان و صنایع مختلف مواجه می شود.

غیر از دکوراسیون و معماری همچنین در زمینه هنر و تولید آلات موسیقی نیز فلز برنج از دیرباز کاربرد داشته و توانسته است به خصوص در سازهای بادی برنجی مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که گفتیم عمده دلیل استفاده از این فلز غیر از زیبایی و خوشرنگ بودن آن به کشش مناسب، انعطاف و دوام آن مربوط می شود که انواع ترومپت و شیپور از آن جمله به شمار می روند.

همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز انواع نوشت افزار که از فلز برنج در بدنه آنها به وفور استفاده می شود یکی دیگر از گزینه هایی هستند که همواره می توان ضایعات برنجی را پس از بازیافت آن مجددا به چرخه تولید برگرداند و دوباره در بازارهای فروش عرضه نمود.

کاربردهای ضایعات برنجی

ضایعات برنجی و انواع فلز برنج

کاربردهای ضایعات برنجی که قبل از چرخه بازیافت خریداری شده اند در واقع به موارد متعددی از جمله  خلوص آن بستگی دارد. مهمترین ضایعات برنج عبارتند از: فلز برنج سفید، فلز برنج طلایی، فلز برنج دریایی، فلز برنج آلفا، فلز برنج بتا، فلز برنج فشنگی، سربی و سایر ضایعات برنجی می باشند.

  • برنج کروم یکی از آلیاژهایی است که در وسایل آشپزخانه مانند سینک و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد این ضایعات بسیار گران قیمت هستند و با رنگ نقره ای درخشان نمای زیبایی به آشپزخانه شما می بخشند.
  • برنج زرد که بیشترین حجم ضایعات این فلز را تشکیل می دهد بیشتر در لامپ ها ، کابل های برق و فریم تختخواب یافت می شود.
  • برنج قرمز آلیاژی با درصد بالای مس است که ارزش آن نسبت به سایر آلیاژها بالاتر است. این نوع برنج بیشتر در قطعات پمپ ها بکار می رود و جزء ضایعات گران قیمت است.
  • برنج آرسنیک یکی از انواع آلیاژهای این فلز است که آرسنیک برای افزایش مقاومت آن نسبت به خوردگی حاصل از آب و افزایش استحکام به آن اضافه می شود. این آلیاژ در مبدل های حرارتی ، اتصالات پمپ و پریز ، بدنه رادیاتور، قفل و پوشش کارتریج مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برنج با قابلیت کشش بالا یکی دیگر از آلیاژهای برنج است که حاوی مقدار کمی منگنز است و در تجهیزات دریایی و هیدرولیکی ، پمپ های ریخته گیری و یاتاقان مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع

https://www.materialshub.com

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید