مقالات, استفاده از فلزات

ارزش خرید ورق مسی برای دانش آموزان و 5 کاربرد آن

خرید ورق مسی برای دانش آموزان کاربردهای هنری زیادی دارد. قبل از بررسی آن‌ها، ابتدا ماهیت فلز مس را معرفی میکنیم. ورق های مس یک ماده همه کاره و پرطرفدار است که دانشجویان می توانند در پروژه های مختلف از جمله جواهرسازی، فلزکاری و مجسمه سازی از آن استفاده کنند. ورق های مس را می توان از منابع مختلف، از فروشگاه های صنایع دستی محلی گرفته تا خرده فروشان آنلاین، خریداری کرد. یکی دیگر از مکان های محبوب برای خرید ورق های مسی از خرده فروشان آنلاین است. خرید آنلاین ورق های مسی می تواند راحت باشد، زیرا به دانش آموزان اجازه می دهد به راحتی قیمت ها و نظرات فروشندگان مختلف را مقایسه کنند.
فلز مس که فلزی نارنجی رنگ مایل به قرمز است، با اسم لاتین cuprum شناخته می‌‍شود. نرمی، چکش‌خوار بودن، قابلیت انتقال گرما و الکتریسیته این فلز را خاص و ویژه می‌کند. همچنین دسترسی آسان برای استفاده و قیمت مناسب باعث محبوبیت چشمگیر مس شده‌است.

تاریخچه و نحوه استفاده از مس

سازه برنزی با قدمت چند هزار سال
سازه برنزی مربوط به چند هزار سال قبل

از گذشته تاکنون از مس در ساخت وسایل زیادی از جمله وسایل جنگی، خانگی خصوصا ظروف مسی و وسایل تزئینی استفاده شده‌است.
بیشترین کاربرد مس در ساخت ظروفی مانند ظروف برنزی و برنجی (مفرغی) بوده‌است که نمونه‌های ایرانی آن در موزه‌های ملی و بین‌المللی وجود دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد و قیمت ورق مسی برای دانش آموزان بپردازیم.

کار با ورق مسی پایه نهم

خرید ورق مسی برای دانش آموزان و حتی صاحبین کسب‌وکارهای صنعتی بسیار ارزشمند و کاربردی است؛ هنر، پزشکی، الکترونیک، ساختمان سازی و… نمونه‌هایی از صنایع تحت تاثیر ورق مس هستند. در ادامه 5 کاربرد ورق مس برای دانش آموزان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1-ورق مسی در هنر

خرید ورق مسی برای کاردستی یکی از عمده‌ترین دلایل استفاده از ورقه مسی برای دانش آموزان محسوب می‌شود.
به علت زیبایی و ویژگی‌های فلز مس از ورق‌های آن برای مصارف هنری از جمله معرق‌کاری استفاده می‌شود. برای دیگر کارهای هنری مانند قلم زنی، ورق های مسی و بعضی از ورق های آلومینیومی و آلیاژی از ترکیب مس و آلومینیوم را به کار می‌برند.
هنر برجسته کاری روی ورق مس که به هنر قلم زنی روی مس شهرت دارد، روش جالبی برای ایجاد طرح های خاص از فلز است.
هنرمندان و دانش آموزان می‌توانند با قلم‌های گوناگون و همچنین چکش، طرح‌های جذابی روی ورق‌های مسی ایجاد کنند.

استفاده از ورق مس در معرق
استفاده از ورق مسی در هنر

2-پزشکی و استفاده از ورق مسی

شاید تاکنون بارها در مورد آهن خون و آهن بدن شنیده باشید که وجود آن برای بدن بسیار ضروری است. جالب است بدانید که مس از جمله فلزاتی است که وجود آن در بدن ضروری است.

همچنین خاصیت ضد باکتری این فلز باعث شده که کاربرد زیادی در صنایع گوناگون داشته باشد. این ویژگی منحصر بفرد مس از طریق استفاده از ظروف با آلیاژ مس یا وسایل زینتی مانند دستبند و آویزهای تزیینی دیگر قابل استفاده است.
دانش آموزان نیز می‌توانند به دلیل خواص فلز مس برای بدن، در ساخت زیورآلات مسی از آن استفاده کنند.

3-ورق مسی و صنعت برق

صنعت برق یکی از اصلی‌ترین صنایعی است که از ورق‌های مسی بیشترین استفاده را می‌کند؛ مس قیمت مناسبی برای انتقال برق دارد. خاصیت انعطاف پذیری و مقاومت بالای آن در برابر خوردگی باعث شده است مس جزء ایمن ترین انتقال دهنده‌ها برای ساخت سیم شناخته شود.
از این فلز در کابل‌های برق هم به صورت عایق‌بندی و هم به صورت عایق‌بندی نشده برای ولتاژهای مختلف به کار می‌رود. خرید ورق مسی برای دانش آموزان می‌تواند در ساخت کاردستی‌های الکترونیکی کاربردی باشد.

4-استفاده از ورق های مسی در ساختمان سازی

از ورق‌های مسی در طراحی سقف، نما و حتی درون ساختمان مثل سیم‌ها، وسایل آشپزخانه و شیرآلات استفاده می‌شود که بیشترین علت آن انتقال خوب گرما و چکش خواری و شکل پذیری آن‌ها است.

5-صنعت و ورق مسی

ورق‌های مسی به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد و فلزات مورد استفاده صنایع بزرگ مانند نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها شناخته میشوند.
این ماده در بیشتر مبدل‌های حرارتی و ماشین‌آلات چاپ مسی و به عنوان پوشش انواع مخازن از جمله مخازن تخمیر کاربرد دارد.
بیشتر دیگ‌های صنعتی نیز جنسی از مس و یا آلیاژهای این ماده دارند. همچنین در ریخته‌گری هنگام تنظیم مذاب و همچنین نوردکاری، ورق های مسی کارکرد زیادی دارند.

مطالعه کنید: ورق مسی چیست؟

خرید ورق مسی برای دانش آموزان پایه نهم فناوری

دانش آموزان با خرید ورق مسی کاروفناوری نهم می‌توانند با استفاده از ورق های مسی به ضخامت یک دهم که در کتاب آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، کار عملی خود را انجام دهند طرح های زیبا و متفاوتی را خلق کنند؛ انواع مختلفی از ورق های مسی با ضخامت های مختلف در بازار وجود دارد که بهترین نوع آن برای دانش آموزان، ورق مسی 0.1 است.

چگونه ورق مسی برای دانش آموزان تهیه کنیم؟

برای خرید ورق مسی نازک مناسب کاروفناوری که گاهی نیز با آلیاژ های آلومینیومی و برنجی در دسترس هستند، توصیه می‌کنیم به سایت‌های معتبری مانند بازار فلز مراجعه کنید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بیشتر ورق‌های مسی و برنجی مخصوص برجسته کاری و گلسازی هستند.

جهت تهیه ورق مس برای دانش آموزان می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر خرید و فروش مس مانند بازار فلز اقدام کنید.

همچنین از فروشگاه های ابزار آلات و بعضی از لوازم الکتریکی‌ها، لوازم هنری و فروشندگان لوازم اولیه صنایع دستی نیز می توانید ورق مسی برای دانش آموزان تهیه کنید. راه دیگری که آسان تر به نظر می رسد خرید از طریق فروشگاه های مجازی است که البته بیشتر برای خرید های عمده مناسب است.

ورق مسی برای دانش آموزان
کاربرد ورق مس

واقعیت این است که ورق مسی کاربردهای زیادی دارد و این کاربرد تنها مختص به قشر یا گروه خاصی نیست.

استفاده ای که ورق مسی برای دانش آموزان دارد و در این سن میتوان آنها را به چالش کشید استفاده هنری است که بسته به ذوق شما می‌تواند بهترین بازده را داشته باشد.

معرق کاری با مس

هنر معرق یک حرفه و مهارت از صنایع دستی است. این هنر با استفاده از چوب و فلزات دیگر نیز قابل اجرا است . در این هنر با برجسته سازی ورق مسی برای دانش آموزان زیبایی های نشان داده می‌شود.
لازم است که دانش آموزان با تمرین و شرکت در کلاس‌های هنری یا استفاده از روش‌های دیگر آموزشی این مهارت را تثبیت کنند. معرق مس در واقع یکی از سبک های معرق کاری است.

ورق مسی برای کاردستی معرق کاری
ورق مسی برای دانش آموزان

از نام معرق مس می‌توان دریافت که مواد اصلی مورد استفاده این هنر مس و ورق‌های مسی هستند. این روش معرق با کمی تفاوت جزئی به دلیل استفاده از ورق‌های مسی در آن شبیه به معرق چوب است.
در این روش مانند معرق چوب، یک طرح روی ورقه‌های مس با روشی خاص منتقل می‌شود و توسط اره مویی دوربری و برش بر روی آن انجام می‌شود.
نکات ظریفی به دلیل خاصیت ترکیب پذیری سریع مس با اکسیژن و تغییر رنگ آن در ساخت تابلوهای معرق مس وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

خرید ورق مس برای معرق کاری یکی از کاربردهای این فلز برای ساخت کاردستی در درس کاروفناوری پایه نهم محسوب می‌شود.

وسایل لازم برای هنر معرق کاری

از جمله وسایل معرق میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • ورق مسی
  • قلم نیم بر (برای برجسته کردن )
  • قیچی برای بریدن ورق ها
  • میز کار مناسب برای کار بر روی آن
  • زیرانداز ورق
  • سنباده برای زدن خورده ها و بعضا پتینه کاری
  • ارّه های مویی برای بریدن و شکل دادن های ریزتر

انتخاب طرح معرق کاری

برای آنکه ورق مسی برای دانش آموزان جذاب تر باشد باید طرح ساده و درعین حال دلنشینی را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم برای این کار از الگوهای بومی و هنر های اصیل ایرانی الهام بگیرید.

طرح‌ها می‌توانند هندسی، طبیعت، گل کاری و حیوانی باشند. در این مرحله شما می‌توانید با استفاده از طرح‌های ساده روش برجسته کاری ورق مس را اجرا کنید.

پتینه چیست و چه ارتباطی با مس دارد؟

پتینه به معنی کهنه‌سازی یا کهنه کردن است البته در معرق کاری با ورق مسی برای دانش آموزان ممکن است در آخر شاهد جلادهی ورق مس و زیبایی بصری باشید که با کهنه کاری متفاوت است که ابتدا به ذهن شما خطور می‌کند. 

با استفاده از محلول های اسید سولفوریک، اسید سیتریک، نشادر و آمونیم و با حفظ نکات مهارتی، رنگ مس را به فیروزه ای و مشابه آن تغییر می‌دهند که به آن پتینه مس می‌گویند. شما می‌توانید با استفاده از اکسید کردن ورق مسی به وسیله محلول‌های گفته شده و حرارت بر سطح ورق مسی طرح خود را زیباتر کنید.

قیمت کارهای هنری

قیمت کاردستی با ورق مسی
کاردستی با ورق مس

در این هنر به ویژه در کار با ورق مس شما میتوانید معرق‌هایی که اشکال زیبای هنری و طبیعی و نوشتارهایی زیبا دارند را خلق کنید.
علاوه بر قیمت معنوی و هنری که هرکدام از این کارهای هنری دارند، بی نهایت چشم نواز و تحسین برانگیز هستند و جایگاه خاص خود را در بازار و گالری‌ها دارند. این آثار با قیمت مناسب و برای جبران زحمت هنرمندان خرید و فروش می‌شوند.

قیمت ورق مسی برای دانش آموزان

یکی از کاربردهای ورق مسی برای کاردستی دانش آموزان است؛ همانطور که قبل‌تر نیز به آن اشاره کردیم، معمولا از ورق مسی 0.1 برای کاردستی‌ها استفاده می‌شود که با قیمت‌های متغیری در بازار به فروش می‌رسند.
البته قیمت ورق مسی برای کاردستی و به‌طور کلی ورق‌هایی که برای کاردستی استفاده می‌شوند، با توجه به ضخامت کمتری که نسبت به سایر ورق‌ها دارند با قیمت مناسب‌تری نیز قابل خرید هستند.

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مطلب، اطلاعات جامعی در زمینه ورق مسی برای دانش آموزان و 5 کاربرد آن کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ورق مسی با کارشناسان ما در مجموعه بازار فلز در ارتباط باشید.

سوالات متداول

ضخامت ورق‌های مسی برای دانش آموزان چقدر است؟

بهترین انتخاب ممکن برای دانش آموزان ورق‌های مسی با ضخامت یک دهم (۰.۱) هستند چرا که با ضخامت بسیار پایین برای استفاده در کاردستی و هنر مناسبند.

ورق و فلز مس چه کاربردی برای دانش آموزان دارد؟

مهم‌ترین کاربرد این ورق‌ها برای دانش آموزان، ساخت کاردستی و ارائه کارهای عملی است که به فلز مس نیاز دارند.

ورق مسی برای دانش آموزان از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه این ورق ها میتوانید به سایت های معتبری مانند بازار فلز مراجعه کنید.

همچنین از فروشگاه های ابزار آلات و بعضی از لوازم الکتریکی‌ها، لوازم هنری و فروشندگان لوازم اولیه صنایع دستی نیز می توانید ورق مسی برای دانش آموزان تهیه کنید.

برجسته کاری روی ورق مس چگونه است؟

شما میتوانید با مراجعه به سایت های مختلف آموزشی و یا سرچ در آپارات فیلم های آموزش برجسته کاری روی ورق مس را مشاهده کنید.

قیمت ورق مسی برا کاردستی چقدر است؟

خرید ورق مسی برای دانش آموزان بسیار مقرون به‌صرفه است چراکه ورق مورد نیازشان نازک سبک است؛ قیمت وررق مسی برای دانش آموزان یا همان ورق نازک مسی بسیار ارزشمند است.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید