استفاده از فلزات, مقالات

مونل، معرفی آلیاژها و 8 کاربرد آن

مونل

آلیاژهای مونل

آلیاژهای مونل دارای آلیاژهای نیکل هستند که 29 تا 33 درصد مس از ترکیبات این آلیاژ است. این آلیاژ ابتدا توسط متالوژی رابرت کراوکس استنلی ایجاد شده و در سال 1905 توسط شرکت بین المللی نیکل ثبت شده است. این فلز به افتخار مدیر سابق نیکل بین المللی به نام مونل نام گذاری شده است.

جای تعجب نیست که استنلی بعد ها مدیر شرکت نیکل شد.تا سال 1908، مونل به عنوان مواد اولیه ی ساخت سقف برای ایستگاه پنسیلوانیا در نیویورک مورد استفاده قرار گرفت. در طول دهه 1920 و پس از آن، مونل برای اجسام ضد آب، سینک ظرفشویی، لوازم خانگی و سقف فلزی استفاده شد. در حالی که مونل از دهه 1940 در میان فلزات محبوب ترین بود، عمدتا جایگزین فولاد های ضد زنگ چند منظوره از دهه 1950 به بعد شد.

مونل

انواع مونل

شش نوع مونل وجود دارد. همه شامل درصد زیادی نیکل (تا 67٪) هستند، در حالی که آهن، منگنز، کربن و یا سیلیکون را هم شامل میشوند. فلزات آلومینیوم و تیتانیوم Monel k-500 را تشکیل می دهند، این فلزات به خصوص در دماهای بالا قدرت را افزایش می دهند و در هوا فضا بسیار پرکاربرد هستند. Monel 400 , Monel 405 , Monel k-500 از انواع مونل ها هستند.

استفاده ها

آلیاژهای مونل اغلب در تجهیزات کارخانه شیمیایی به دلیل مقاومت شدید آنها در برابر خوردگی شیمیایی دیده می شوند. آنها همچنین در صنعت هوافضا استفاده می شوند. محصولات ساخته شده با مونل (به خصوص قبل از ظهور فولاد ضد زنگ) عبارتند از مبدلهای حرارتی، محصولات ماشین پیچ، دستگاه های تولید باد، سیستم های لوله کشی، مخازن سوخت و آب، سینک های آشپزخانه و سقف، تولید تجهیزات پردازش هیدروکربنی و شیمیایی، در سوپاپ ها و آستین سوزن های کربورتر، منیفولد های اگزوز و دیگر نقاط مهم هواپیما، ساخت محصولات پیچ و مهره، مبدلهای حرارتی، سیستم های لوله کشی و ابزار باد.

همچنین مقاومت به زنگ زدگی باعث می شود که نوع Monel 400 برای استفاده در قطعاتی که در محیط شیمیایی و دریایی باقی می مانند، ایده آل باشد.

ویژگی ها

آلیاژهای مونل پیش از دهه 1950، برای صنایع بسیار مهم، انتخاب می شدند. این فلز نیز می تواند به راحتی جوش داده شده و لحیم شود.

مقاومت در برابر خوردگی اسید و قلیایی

قدرت مکانیکی بالا

سادگی فرم دهی

مقاومت در برابر مواد قلیایی

نسبتا کم هزینه

در دسترس بودن در اشکال مختلف از جمله ورق گرم و سرد ، صفحات، میله ها و لوله ها

ظاهر جذاب

مونل

نکات منفی

در حالی که تغییر رنگ در شکل پاتین ممکن است در بعضی شرایط جذاب باشد، در برخی شرایط می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

در حالی که نسبت به خوردگی مقاوم می باشد، در صورت قرار گرفتن در معرض آب نمک، می تواند از بین برود.

هنگامی که در معرض مواد خاص است، خورده میشود. به عنوان مثال، اکسید نیتریک، اسید نیتریک، دی اکسید گوگرد و هیپوکلریت، همه موادی هستند که می توانند آن را خراب کنند.

حضور مونل می تواند منجر به خوردگی گالوانیزه شود. به عبارت دیگر، اگر آلومینیوم، روی یا آهن به عنوان اتصال دهنده برای این فلز استفاده شود و سپس به شرایط خاصی برسند، اتصال دهنده های فلزی به سرعت از بین می روند.

وانادیوم یکی دیگر از فلزهای شگفت انگیز است که دارای کاربردهای زیادی است. توصیه می کنیم مطالعه مقاله وانادیوم ، فلزی که ۲ بار کشف شد را از دست ندهید.

انواع آلیاژهای مونل

انواع مختلفی از این آلیاژ وجود دارد که از نوع 400 شروع می شود که حاوی حداقل 63٪ نیکل، بین 29٪ و 34٪ مس، بین 2 تا 2.5٪ آهن و بین 1.5٪ تا 2٪ منگنز است.

مونل 405 سیلیکون بیش از 0.5٪ ترکیبات را اضافه می کند و مونل K-500 بین 2-3٪ و 3.15٪ آلومینیوم و بین 0.35٪ و 0.85٪ تیتانیوم را اضافه می کند. این ها و سایر تغییرات برای مقاومت در برابر حمله اسید و قلیایی و نیز مقاومت قوی مکانیکی و انعطاف پذیری خوبی دارند.

مونل 400

نوع 400 حاوی مقدار مشابهی از نیکل و مس است که در سنگ معدن طبیعی نیکل در انتاریو کانادا یافت می شود. این فلز دارای قدرت بالایی است. به علت مقاومت Monel 400 اغلب در قطعاتی که در محیط دریایی و شیمیایی یافت می شود، استفاده می شود.

در حالی که این یک فلز بسیار مفید است، در اکثر برنامه های کاربردی هزینه بسیار زیادی دارد. Monel 400 هزینه 5-10 برابر بیشتر از نیکل یا مس معمولی دارد.

در نتیجه از این نوع مونل به ندرت استفاده می شود و تنها زمانی که هیچ فلزی دیگری نمی تواند همین کار را انجام دهد به آن روی آورده میشود. Monel 400 یکی از آلیاژهایی است که قدرت خود را در دمای زیر صفر حفظ می کند، بنابراین در آن شرایط استفاده می شود.

آیا این فلز خطرناک است؟

این آلیاژ در فرم جامد غیر سمی است. با این حال، جوشکاری، سنگ زنی یا ذوب شدن ممکن است باعث ایجاد جوش های خطرناک یا گرد و غبار شود که باید از تماس یا استنشاق آن اجتناب کرد.

حقایق جالب

برخی از مونل ها مغناطیسی هستند در حالی که دیگران غیر مغناطیسی هستند.

در حالی که مونل یکی از محبوب‌ترین فلزات در بازار طی دهه ۱۹۲۰ – ۱۹۴۰ بوده‌است و برای تولید کالاهای خانگی مانند سینک ظرفشویی، رویه کابینت و غیره، تا حد زیادی استفاده می شد. از دهه ۱۹۵۰ با فولاد ضد زنگ به دلیل کم هزینه تر بودن فولاد جایگزین شد.

آلیاژهای مونل در موارد کاربردی

مبدلهای حرارتی صنعتی

تجهیزات پردازش شیمیایی

برنامه های کاربردی نفت و گاز

اجزای پمپ

اتصال دهنده ها

تیغه و اسکرپ

1282174081414.jpg

مونل K500

آلیاژ مونل K500 به طور گسترده تری نسبت به آلیاژ Monel 400 مورد استفاده قرار میگیرد. این آلیاژ را می توان برای استخراج نفت مورد استفاده قرار داد و افزایش سختی آن از مزایای واقعی برخوردار است. این فلز بسیار مقاوم در برابر خوردگی اسید هیدروفلوئوریک است، به این معنی که از آن می توان برای ساخت دریچه ها و ورودی ها استفاده کرد، در حالی که مواد دیگر قادر به مقاومت در برابر شرایط دشوار نیستند.

این نوع مونل برای کاربرد هایی مانند یخچال حفاری نفت استفاده می شود. هرچند که در شرایط سخت و خاص میتواند با قرار گیری در معرض محیط دچار خوردگی بشود، بنابراین، برای هر دو این آلیاژهای مونل غیر معمول نیست که با ترکیب کردن مواد دیگر به کار گرفته شوند تا نقاط قوت خود افزایش دهد.

منبع

https://whatispiping.com/monel-material

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید