استفاده از فلزات, مقالات

مس قراضه و 4 کاربرد آن در صنایع گوناگون

مس قراضه در صنایع گوناگون کاربرد دارد. همانطور که در مقالات پیشین گفتیم فلز مس ویژگی های منحصر به فردی دارد و دارای آلیاژهای گوناگونی است. این آلیاژها در یک ویژگی مشترکند و آن این است که مقاومت بالایی را در برابر خوردگی از خود نشان می دهند. مس نیز مانند دیگر فلزات قابل بازیافت است و می تواند دوباره استفاده شود.

مس قراضه

مس قراضه

کاربردهای مس قراضه

عنصر مس نه تنها در سنگهای معدنی بلکه به حالت فلزی نیز یافت می شود. مس پس از بازیافت می تواند در ساخت سازه ها استفاده شود. ساختمان هایی که تخریب می شوند ممکن است در ساخت خود فلز مس داشته باشند. در لوله کشی ساختمان می توانید از این فلز استفاده کنید. گروهی برای ساخت درب و پنجره نیز از فلز مس استفاده می کنند. این فلز سبک و مقاوم است و می تواند به گرم کردن ساختمان کمک کند. فلزات مسی تحت عنوان مس قراضه از تخریب ساختمان ها به دست می آیند و برای تولید محصولات مسی دیگر نیز به کار می روند.

عنصر مس معمولا در ساخت لوله و شیرهای آب، سوپاپ و لوازم منزل به کار می رود. وقتی این لوازم خراب می شوند از مس آن می توانید استفاده کنید و لوازم قابل استفاده و مفید مسی دیگر را می توانید تولید کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که نه تنها لوازم مسی سبک و مقاوم هستند بلکه رسانای الکتریکی خوبی نیز دارند. این عنصر در صنعت الکتریسیته بسیار کاربرد دارد. هدایت الکتریکی فلز مس در حدود 97 درصد است. این فلز قیمت کمتری دارد و از فراوانی نسبی بیشتری برخوردار است پس در انتقال الکتریسیته کاربرد فراوانی دارد.

مس دارای خاصیت ضد میکروبی است و استفاده از آن در صنعت پزشکی رواج بسیاری دارد. در حدود 40 درصد مصرف مس سالیانه از مس بازیافتی که در محیط های گوناگون جمع می شوند تامین می شود.

مس قراضه و ضایعات آن

مسی که از ساختمان های تخریب شده بازیافت شده اند در مصارف گوناگون استفاده می شوند. هر چند استفاده از فلز مس در صنعت ساختمانی به اندازه ی آهن نیست اما از آن به عنوان یک فلز مفید و دکوراتیو در ساختمان استفاده می شود. گروهی نگران اکسید شدن فلز مس در مجاورت هوا هستند اما برای رفع این مشکل مس را زنگاری می کنند که به زیبایی این فلز افزوده می شود.

کاربرد فلز مس چیست و چه لوازمی می توانند از ضایعات مس تولید شوند؟

از فلز مس در ساخت سیم های لوله کشی مسی، تقویت کننده های الکتریکی، مخازن ضد زنگ، پانل های دیواری ساختمان ها، مجسمه های تزئینی مسی، ظروف مسی، لوازم موسیقی، ماشین آلات صنعتی، جعبه تقسیم، مبدل های حرارتی، قطعات کامپیوتری، وسایل نقلیه، بدنه کشتی ها، تولید پیچ و مهره استفاده می کنند. در گستره ی وسیع تر از آلیاژهای مس در صنعت ساخت و ساز نیز استفاده می شود.

وقتی این لوازم مورد استفاده قرار گرفتند و عمر مفید خود را کردند مسی که از این لوازم به جا می ماند در واقع ضایعات مس است. سپس این ضایعات مس جمع آوری شده و توسط عمل بازیافت آلیاژهای قابل استفاده آنها تفکیک شده و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. چکش خواری فلز مس بسیار بالاست. خاصیت بازیافتی این فلز موجب شده که دوستدار محیط زیست باشد و با پرداخت آن به راحتی قابل استفاده و مفید واقع شود. این کار در واقع به صرفه اقتصادی نیز خواهد بود به همین دلیل استفاده از ضایعات مس رواج بسیاری دارد.

مس قراضه

ضایعات مس

در صنعت ساختمان سازی همانطور که اشاره شد از فلز مس استفاده زیادی می شود مثلا در نمای بیرونی یک ساختمان می توان از مس استفاده کرد این فلز ممکن است در معرض اکسیژن هوا به رنگ نارنجی در بیاید. گروهی این تغییر رنگ را می پسندند. از نظر آن ها این تغییر به زیبایی نمای ساختمان می افزاید. از طرفی استحکامی که مس در برابر تغییرات دما دارد غیر قابل انکار است. استفاده از این فلز موجب صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود چون در فصل تابستان به خنک نگه داشتن ساختمان شما کمک می کند و از ورود گرمای زیاد حاصل از نور خورشید به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

استفاده از ضایعات مس طی عمل بازیافت باید روند بسیار علمی را بگذراند تا با کیفیت و مناسب تولید شود و پاسخگوی نیازهای صنعتی باشد.

لازم به ذکر است که در تولید برخی صنایع الکترونیکی مانند سیم های مغناطیسی، موتورها و ترانسفورماتورها و … از خلوص بسیار زیاد مس استفاده می شود تا مقاومت موتورها بیشتر باشد و انتقال ولتاژ قوی به راحتی توسط سیم های مسی امکان پذیر باشد. به همین دلیل شیوه های بازیافت ضایعات مس باید کنترل شود. در واقع باید مشخص شود که برای تولید چه لوازمی از چه شیوه ای باید استفاده گردد. در القای الکترومغناطیس باید حتما مسی استفاده شود که از خلوص بالایی برخوردار باشد پس شیوه ی بازیافت مس جهت تولید این لوازم الکترونیکی اهمیت زیادی دارد.

در مصارف غیر الکتریکی درصد خلوص مس اهمیت چندانی نخواهد داشت و استفاده از مس به صرفه و مناسب خواهد بود. ایجاد خلوص در مس نسبتا سخت است و روش های خاصی را می طلبد اما در ساخت بسیاری از لوازم خانگی و … می توانید از این مس بازیافتی استفاده کنید. وقتی خاصیت رسانایی فلز مس در تولید لوازم مسی اهمیتی نداشته باشد بیشتر از ضایعات مسی استفاده می شود. مثلا برای ساخت لوله های مسی و یا سقف های کاذب مسی استفاده از ضایعات مسی بسیار مناسب خواهد بود. از مس قراضه در تولید رادیاتور خودرو و شوفاژ اماکن نیز استفاده می کنند. همچنین استفاده از ضایعات مسی در تولید مبدل های گرمایی بسیار مناسب است..

تا اینجا با ضایعات مس، فلز مس، کاربردها و موارد استفاده آن آشنا شدید. اگر می خواهید بیشتر در مورد قیمت ضایعات مس بدانید پیشنهاد می کنیم این مقالات سایت را مطالعه کنید:

قیمت ضایعات مسی و ۵ عامل موثر بر تعیین آن

ضایعات مس و ۴ تاثیر قیمت دلار بر روی آن

بزرگترین مصرف کننده مس قراضه در جهان

کشور چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان ضایعات مس در جهان است. اما این کشور برای اینکه کمتر از ضایعات مس استفاده کند قانونی را تصویب کرد که مانع ورود ضایعات مس به این کشور می شود. با وضع این قانون مصرف ضایعات مس تا حدودی در این کشور کاهش یافته است.

مس قراضه

ضایعات مس

دسته بندی مس قراضه

مس قراضه به دو دسته قراضه جدید و قدیمی تقسیم بندی می‌شوند.

  • قراضه جدید شامل قطعات فلزی باطله است.
  • قراضه‌های قدیمی محصولاتی هستند که از مصرف کنندگان به دست آمده‌اند. بنابراین میتوان گفت که عمر مفید آنها به پایان رسیده است. نوع قراضه ای که باید بازیافت شود وابسته به فناوری‌های مورد استفاده و ظرفیت بازیابی بخش صنعتی شما است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این مدت زمان بسیار متغیر است. مثلا” مس مورد استفاده در خودروها با گذشت زمان بیشتر از 10 سال بازیافت می‌شود. کابل‌های مسی ممکن است تا 30 سال و حتی بیشتر هم بازیافت نشوند. میزان قراضه‌های جدید وابسته به میزان فعالیت واحدهای ساخت و تولید است. بنابراین با افزایش فعالیت این واحدها میزان تولید این نوع قراضه ها افزایش می‌یابد.

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی در زمینه ضایعات مس کسب کرده باشید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ضایعات مس با ما در ارتباط باشید.

منبع

https://www.copper.org/environment/lifecycle/ukrecyc.html

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید