مقالات, فروش فلزات

فروش و قیمت مس و 6 شاخص اقتصادی موثر بر آن

فروش و قیمت مس

اگرچه فروش و قیمت مس و این فلز بیش از 10 هزار سال پیش استخراج شد و مورد استفاده بشر قرار گرفت، کاربردهای جدیدی برای آن کشف کرده اند. امروزه مس را در هر خانه ای به گونه ای میتوانید پیدا کنید. چون این فلز در لوله کشی ها و سیم کشی ها و در سیستم گرمایش و سرمایش استفاده شده است. مس به دلیل رسانایی خوب و انعطاف پذیری بالای آن سومین فلز مورد استفاده در جهان است (به ترتیب بعد از آهن و آلومینیوم).

بررسی اجمالی عوامل موثر در فروش و قیمت مس

یکی از عوامل موثر بر فروش و قیمت مس میزان استخراج آن است. تقاضای استخراج این فلز تا حدودی وابسته به سلامت صنعت مسکن است یعنی در طول بحران مالی و کاهش بازار مسکن، قیمت این فلز هم کاهش خواهد یافت. این بستگی داشتن به بازار مسکن به این معناست که این فلز بیشتر از فلزات دیگر، برای مثال طلا و نقره، در رکود اقتصادی تحت تاثیر قرار میگیرد. در درجه اول توانایی استخراج کنندگان مس برای استخراج و حمل و نقل این محصول و همچنین مقدار تقاضا برای این محصول در خدماتی که نیاز به مس دارند، از عوامل موثر بر فروش و قیمت مس است. با این وجود همبستگی قوی بین قیمت مس و فعالیت های اقتصادی جهانی وجود دارد که در این میان چین یکی بزرگترین تولیدکنندگان مس است که سهم عمده ای از مصرف و تولید آن را در جهان بر عهده دارد که همین امر باعث شده که چین تا حد چشمگیری تاثیر بر فروش و قیمت مس بگذارد.


در بعضی منابع آمده است که قیمت این فلز میتواند تحت تاثیر آمارهای منتشر شده اقتصادی از طرف آمریکا باشد. اما از عواملی که به طور مستقیم در فروش و قیمت مس موثر است، میتوان به قیمت دلار و یورو و قیمت نفت و همچنین بورس فلزات لندن اشاره کرد. تاثیری که این عوامل می توانند داشته باشند به این صورت است که با کاهش قیمت نفت که موجب افزایش قیمت دلار میشود شاهد کاهش قیمت مس خواهیم بود و همچنین با بالا رفتن نرخ یورو، قیمت مس نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در بورس فلزات لندن که از قدیمی ترین بورس فلزات است، فلزات غیر آهنی مانند طلا و نقره و آلومینیوم و مس و… معامله میشوند در نتیجه مقدار موجودی مس و سایر فلزات غیر آهنی در انبار این بورس میتواند بر روی قیمت این فلزات تاثیر بگذارد.


از سایر عوامل تاثیر گذار بر قیمت این فلز که می توان نام برد، شامل: تغییرات نرخ بهره بانکی به خصوص در کشورهای چین و اروپا، رشد اقتصادی، در دسترس بودن و جذابیت کالاهایی که جایگزین مس به بازار آمده اند و ملاحظات سیاسی.

چه عواملی بر قیمت جهانی مس موثر هستند؟

1- میزان استخراج فلز مس

2- میزان تقاضای بازار

3- شرایط اقتصادی جهان

4- نرخ ارز

5- قیمت نفت

6- نرخ تورم

همه این عواملی که در بالا ذکر کردیم به عنوان فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت جهانی مس هستند. از طرف دیگر کشور چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان محسوب می شود. این کشور سهم زیادی از مصرف و تولید مس و فروش آن در جهان دارد. این مسئله باعث شده است که چین تأثیر زیادی بر فروش و قیمت مس داشته باشد.

کویل و ورق مسی باهنر

برای مطالعه بیشتر در رابطه با فروش مس می توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید:

منبع

https://www.smartcapitalmind.com/what-factors-determine-copper-prices.htm

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید