مقالات, فروش فلزات

قیمت جهانی مس و 4 دلیل افزایش آن

قیمت جهانی مس در درجه اول به توانایی تامین کنندگان در استخراج و حمل و نقل محصول و همچنین تقاضای کالاها و خدمات مورد نیاز آن بستگی دارد. سایر عوامل گسترده شامل نرخ بهره، رشد اقتصادی، در دسترس بودن و جذابیت کالاهای جایگزین و ملاحظات سیاسی است.

مس به دلیل تطبیق پذیری و رسانایی، سومین فلز پرکاربرد جهان (بعد از آهن و آلومینیوم) است. بزرگترین کشور تولید کننده مس در دنیا کشور شیلی است این کشور دارای بیشترین معادن تولید مس در دنیا است.

اعتراضات شیلی که حدود 30 درصد مس جهان را تامین می‌کند، می‌تواند در سال 2020 بر روند صادرات و قیمت ورق مس در جهان تاثیر بگذارد و به ویژه اینکه آمریکا حدود 60 درصد از مس تصفیه شده بازار داخلی خود را از شیلی وارد می‌کند و تاسیس معادن جدید تولید مس در آفریقا یا هر کشور دیگری به این زودی جوابگو نیست. حتی اگر مس بیش از 10،000 سال است که توسط بشر استخراج و مورد استفاده قرار گرفته است، امروزه هنوز هم اشیاء جدید کشف می‌شوند.

مس به دلیل استفاده در سیم کشی، لوله کشی، گرمایشی و سرمایش تقریبا در هر خانه در ایالات متحده و اروپا یافت می‌شود. تقاضا تا حدودی به سلامتی صنعت مسکن بستگی دارد. در اوج بحران مالی و نزول بازار مسکن، قیمت‌ها نسبت به اواخر سال 2008 به طرز چشمگیری کاهش یافت. این گره در بازار مسکن به این معنی بود که خرید مس در رکود اقتصادی بیشتر از بیشتر فلزات، از جمله طلا و نقره، تقاضا داشت. عوامل زیادی بر قیمت جهانی مس تاثیرگذار هستند.

قیمت جهانی مس

قیمت جهانی مس

دلایل افزایش قیمت جهانی مس

نوسان نرخها در خدمت یک هدف اقتصادی ارزشمند است. هنگامی که کمبود عرضه وجود دارد، افزایش نرخ مثلا طبیعی در اقتصاد می‌گوید که جایی است که باید در آن سرمایه گذاری شود. این افزایش سرمایه گذاری محصول بیشتری را تولید می‌کند، کمبود را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تعادل ایجاد شود. این اتفاقی است که از حدود سال 2003 به بعد در بازار مس برای تعیین قیمت ورق مس و قیمت جهانی مس رخ داده است.

قیمت ورق مس و قیمت جهانی مس به دلیل افزایش تقاضا از اقتصاد در حال گسترش سریع چین بالا رفت. شرکت‌های تولید کننده مس جهان با سرمایه گذاری گسترده در معادن جدید واکنش نشان دادند. شرکت‌های معدن زامبیا به تنهایی بیش از 12 میلیارد دلار برای تولید جدید سرمایه گذاری کرده‌اند.

در سال 2003 ، قیمت ورق مس به حدود 2،000 دلار در هر تن رسید. ده سال بعد، در پشت ادامه تقاضاهای چین ، بیش از 8000 دلار در هر تن رسید. اما در آن زمان، رشد سریع اقتصادی چین روندی کند و تقاضا برای خرید مس هنوز در حال افزایش بود، اما به همان سرعتی که قبلا انجام نشده بود. نتیجه حاصل از آن، تولید بیش از حد مس بود.

با توجه به مدت زمان طولانی برای تولید معادن، این روندها به راحتی یا فورا قابل توقف یا معکوس نیستند. قیمت ورق مس از سال 2011 تا 2015 میلادی تنزل ناگهانی پیدا کرد. متاسفانه، هزینه‌ها بالا رفت و معادن مس جهان از سود به ضرر افتادند و مجبور شدند برای کم کردن هزینه‌های تولید و بهره برداری را کاهش دهند.

اما پیش بینی می‌شود تا سال 2025 فروش مس بیش از 60 درصد در بازارهای جهانی رشد کند و به قیمت 10 هزار دلار در هر تن برسد. بیشترین دلیل این افزایش قیمت، به افزایش استفاده از مس برای تولید خودروهای الکترونیکی که بیش از خودروهای معمولی از مس در آنها مصرف می‌شود و استفاده از آن در ساخت جاده‌ها و زیر ساخت‌های کشور چین باشد به طوری تا سال 2027 به دلیل کاهش عرضه آن افزایش قیمت شدیدی پیدا کند.

عوامل مختلفی بر قیمت جهانی مس تاثیر گذار هستند. برای کسب اطلاعات جامع و کامل در این زمینه توصیه می کنیم این مقالات سایت را نیز مطالعه کنید:

قیمت جهانی مس

تاثیر قیمت جهانی مس بر قیمت مس در ایران

مثل هر بازار دیگر جهانی، افزایش یا کاهش قیمت در دنیا بر قیمت ورق مس در ایران و بر قیمت جهانی مس هم تاثیرگذار است. از آنجایی که ایران یکی از کشورهای تولید کننده مس در جهان است اما هنوز نمی‌تواند به عنوان یکی از بازیگران بزرگ صادر کننده مس به دنیا باشد.

مس در بازار کالاها (EHG) نماد تیک مخصوص به خود را دارد. مانند بیشتر کالاهای صنعتی یا کشاورزی، عوامل کلان اقتصادی باید اتفاق بیفتد تا بر افزایش یا کاهش نرخ مس تاثیر بگذارد، که شامل قیمت فلزات پایه جایگزین مانند آلومینیوم ، نیکل ، سرب و آهن است.

بالا رفتن قیمت جهانی مس در اواسط دهه 2000 سرانجام منجر به استفاده از آلومینیوم به عنوان جایگزین در کابل‌های برق، تجهیزات الکتریکی و لوله‌های برودتی شد. متغیرهای سیستمیک مانند آب و هوا یا زمان و سال می‌توانند روی تولید مس، تقاضا یا حمل‌ و نقل تاثیر بگذارند.

بخش عمده‌ای از عرضه جهانی مس در آمریکای جنوبی، به ویژه پرو و ​​شیلی سرچشمه می‌گیرد. اعتصاب کارگران علیه معادن تولید مس در این مناطق بر قیمت جهانی مس بی تاثیر نیست و هر گونه نگرانی درباره بی ثباتی ژئوپلیتیکی می‌تواند قیمت‌ها را به سمت بالا سوق دهد. در طرف دیگر این معادله ایالات متحده و چین، دو کشوری هستند که خریداران بسیار بزرگی از مس هستند. سلامت دو اقتصاد بزرگ جهان تقریبا در کاهش یا افزایش قیمت هر کالایی تاثیر زیادی دارد.

مقاله مرتبط: کاربردهای ورق مسی

تاثیر صادرات مس ایران بر قیمت جهانی

به این دلیل که ایران نتوانسته از مس به عنوان یک کالای غیر نفتی موثر و پرسود برای صادرات و کمک به اقتصاد خود بهره ببرد، صادرات آن از سوی ایران تاثیر چندانی بر قیمت جهانی مس نمی‌گذارد. به طوری که تا سال 2016 ایران تنها توانسته حدود 0.4 درصد مس مورد نیاز دنیا به ارزش 436 میلیون دلار صادر کند.

میزان بالای مصرف جهانی مس نیاز به سطح بالایی از تولید مداوم دارد. استخراج سودآور به تعداد زیادی متغیر بستگی دارد:

  • نرخ مالیات و مقررات مالیاتی دولت،
  • سطح تورم،
  • نرخ دستمزد نیروی کار،
  • مدیریت موثر استخراج مس و کارخانه‌های تولید
  • تکنیک‌ها‌‌ی پیشرفته استخراج از معدن مقرون به صرفه.

همچنین ملاحظات معاملاتی در تعیین قیمت مس وجود دارد.

درک کلیه متغیرهایی که در قیمت هر کالای تجاری بین المللی تاثیر می‌گذارد غیر ممکن خواهد بود. حتی اگر این امکان وجود داشت، وزن مناسب این عوامل دشوارتر خواهد بود. با این حال، در یک افق زمانی بیشتر از 10 سال، تحلیلگران بر این باورند که آینده برای این فلز قرمز رنگ خوب است.

در سراسر جهان و نه فقط در چین، كشورها به توسعه و صنعتی شدن خود ادامه خواهند داد و صنعتی سازی بدون مصرف انبوه مس نمی‌تواند انجام شود. این باعث می‌شود تا تقاضا افزایش پیدا کند و قیمت مس مناسب شود.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید