مقالات, استفاده از فلزات

صفحه ارت باهنر و 6 دانستنی در رابطه با صفحه ارت و سیستم اتصال به زمین

راه جلوگیری از برق‌گرفتی با استفاده از صفحه ارت باهنر و سیستم اتصال به زمین

چاه ارت و یا اتصال به زمین که صفحه ارت در آن یکی از اجزای بسیار مهم و کلیدی است،  برای حفاظت از جان افراد و سلامت دستگاه‌ها درمقابل اضافه ولتاژ‌های تولید شده در بدنه دستگاه‌ و همچین ولتاژهای بسیار خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکلهای کامپیوتری و ساختمان استفاده میشود. به این صورت که با استفاده از یک سیم مسی جریان برق ایجاد شده یا وارد شده به دستگاه را به صفحه ارت باهنر نصب شده در چاه ارت منتقل میکند و باعث از بین رفتن ولتاژ اضافی میشود.

انواع روش های حفر چاه ارت با استفاده از صفحه ارت

اتصال به زمین با استفاده از صفحه ارت به دو روش انجام میشود:

1 روش عمقی

2 روش سطحی

در روش عمقی چاهی با عمق بسیار زیاد با عنوان چاه ارت حفر شده و صفحه ارت بصورت عمودی در آن قرار میگیرد.

صفحه ارت

چاه ارت به روش عمقی

از روش سطحی معمولا در جاهایی استفاده میشود که از نظر موقعیت مکانی امکان حفر چاه عمیق وجود نداشته باشد و سطح زمین تنها تا عمق 80 سانتی متری کنده میشود. در این روش نیز از صفحه ارت استفاده میشود.

صفحه ارت

صفحه ارت  از جمله اصلی ترین اجزای سیستم اتصال با زمین است. صفحه ارت در انتهای چاه اتصال به زمین قرار می‌گیرد و به همراه سیم مسی نقش حائز اهمیتی در آزاد شدن الکترودهای جریان برق ایجاد شده در دستگاه و تجهیزات برقی دارد و با آزاد کردن و انتقال این الکترودهای فعال به زمین باعث کم شدن شدت جریان برق میگردد. زمانی که این جریان به صفحه ارت می رسد به نسبت سطح تماس، میزان الکترود های آزاد شده افزایش یافته و با سرعت بیشتری با تبدیل شدن به انرژی گرمایی در زمین تخلیه می شود.

فرض کنید در منزل شما دستگاه هایی الکترونیکی مانند یخچال و یا لباسشویی دچار نشتی جریان شود و شما بصورت اتفاقی با آن تماس پیدا کنید و دچار برق گرفتگی شوید. در این حالت جریان برق از نقطه تماس بدن شما با دستگاه وارد بدن شما خواهد شد و از آنجایی که احتمالا از طریق پاهای خود به زمین متصل هستید از بدن شما به زمین تخلیه میشود و برق گرفتگی برای شما رخ خواهد داد. در اینگونه موارد ایمنی و سلامتی افراد دچار اخلال شده و در خطر است. برای جلوگیری از بروز این قبیل اتفاقات باید حتما از سیستم اتصال به زمین با صفحه ارت باهنر استفاده شود.

صفحه ارت باهنر یکی از محصولات شرکت باهنر کرمان است. اگر علاقه مند هستید که در مورد محصولات دیگر صنایع باهنر اطلاعاتی کسب کنید پیشنهاد می کنیم مقالات دیگر سایت را در این زمینه مطالعه کنید:

صفحه برنجی باهنر و ۱۲ مورد استفاده آن در لوازم خانگی

انواع صفحه ارت

صفحه ارت در انداره و ضخامت های متفاوت تولید میشود و کاربرد های مختلفی دارد.صفحه ارت 30*30 سه میلی‌متری در واقع یک صفحه ی مربعی مسی است که در سیستم اتصال به زمین به کار می‌رود. صفحه ارت به یک سیم مسی جوش داده میشود و سپس در داخل چاه ارت قرار میگیرد بنابراین بار اضافه تولید شده از طریق وسایل الکتریکی به سیم مسی و سپس از سیم به صفحه ارت مسی و از آن به زمین منتقل شده و ولتاژ اضافی در زمین تخلیه می‌شود. صفحه ارت 3*30*30 با خلوص 9/99 درصدی ساخته شده و به همین دلیل از رسانایی بالایی برخوردار است و میتواند جریان برق را به خوبی منتقل کند.

صفحه ارت در ابعاد دیگری مانند 5*30*30 و 3*40*40 و 5*40*40 و 3*50*50 و 5*50*50 و 3*60*60 و 5*60*60 و و همینطور 3*70*70 و 5*70*70 تولید میشود. که هر کدام با توجه میزان مس مصرفی در آنها از قیمت های متفاوتی دارند.

اهداف کلی از برقراری سیستم اتصال با زمین و استفاده از صفحه ارت به ترتیب زیر است:

1 حفاظت و ایمنی جان انسان

2 حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی

3 فراهم آوردن شرایط ایده‌آل جهت کار

4 جلوگیری از ولتاژ تماس

5 حذف ولتاژ اضافی

6 جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه

شرکت باهنر کرمان

تولید کنندگان زیادی در زمینه تولید صفحه ارت فعالیت ندارند. اما شرکت صنایع شهید باهنر یکی از بزرگ ترین و به نام ترین تولید کنندگان صفحه ارت، معروف به صفحه ارت باهنر است که از نظر سطح کیفی در جایگاه بالایی قرار دارد.

صنایع مس باهنر واقع در نزدیکی شهر کرمان با موقعیت مکانی استثنایی، در حال حاضر بزرگترین واسط بین معادن روی و مس ایران با مراکز صنعتی کشور است. که از مجموعه : کارخانه ذوب و ریخته‌گری، کارخانه نورد،  کارخانه اکستروژن و کشش، کارخانه تولید لوله مسی و کارخانه سکه‌زنی تشکیل شده است.

این شرکت در زمینه محصولات مختلف از جمله تسمه و ورق (تسمه و ورق مسی، تسمه و ورق برنجی، تسمه و ورق با سایر آلیاژها) باسبار، مقاطع (مقاطع مسی،مقاطع برنجی) لوله (لوله مسی، لوله برنجی، لوله آلیاژی) مطلس فعالیت دارد.

شرکت مس باهنر با همکاری تنگاتنگ و تبادل تجارب با سایر شرکت ها محصولات خود را مطابق با بالاترین کیفیت روز دنیا تولید میکند و با تکیه بر نیروی انسانی مجرب و ماشین‌آلات بروز درصدد ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود است.

بطور کلی امروزه سیستم اتصال به زمین و صفحه ارت در صنایع دیگری نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ازجمله در مخابرات به سیستم های اتصال به زمین حساس و صفحه ارت با کیفیت مناسب مانند صفحه ارت باهنر با ضخامت مناسب برای جلوگیری از نویز در شبکه نیاز است.همچنین در شبکه های انتقال و توزیع برق های خانگی و صنعتی کاربرد های فراوانی دارد و سیستم برق‌گیر بدون اتصال به زمین و صفحه ارت عملا بدون استفاده است.

فروشگاه رحیمی عرضه کننده ی انواع صفحه ارت باهنر در ضخامت های مختلف جز مراکز مجاز فروش صفحه ارت باهنر تولید شده توسط صنایع باهنر کرمان است که میتوان صفحه ارت باهنر را با کمترین قیمت نسبت به سایر مراکز از آن تهیه کرد.

منابع

http://peg-co.com/home/earthing-grounding-system

https://www.powerandcables.com/product/earth-tapes-rods-bars-copper/earth-plates

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید