مقالات

شمش قلع اندونزی و 2 نوع کاربردی آن

شمش قلع اندونزی یکی از بهترین انواع شمش است. کشور اندونزی یکی از کشورهای فعال در زمینه صادرات شمش قلع است. شمش قلع های معروف به قلع اندونزی از معادن این کشور استخراج شده و به سراسر جهان صادر می شوند. اگر می خواهید اطلاعات جامعی در زمینه شمش قلع اندونزی کسب کنید تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه ما باشید.

شمش قلع اندونزی

شمش قلع اندونزی در صنایع گوناگون کاربرد بسیاری دارد. اما در یک حالت کلی استفاده از شمش قلع اندونزی در مقایسه با فلزاتی مانند مس و یا فولاد بسیار مقرون به صرفه است. ویژگی های فیزیکی و شیمیایی متمایز شمش قلع باعث شده که از آن در صنایع مختلف استفاده شود. امروزه اکثر تجهیزاتی که از روی، سرب و فولاد درست شده اند برای اینکه در مقابل خوردگی مقاوم باشند قلع اندود می شوند. در ادامه با بازارفلز همراه باشید.

خصوصیات فلز قلع و شمش قلع

از آنجا که فلز خالص قلع بسیار نرم و چکش خوار است غالبا با فلزات دیگر ترکیب می شود. شمش قلع فلزی نقره ای و سفید رنگ است و به خوبی لایه ای محافظتی روی سایر فلزات مثل، آهن، فولاد، مس و … ایجاد می کند و از این طریق از خوردگی فلزات در برابر اکسیژن هوا ممانعت می کند.

فلز قلع با نماد شیمیایی (Sn) چکش‌خواری و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد از این رو در صنایع گوناگون از آن استفاده های مختلفی می شود. فلز قلع رسانا و غیر سمی است. قلع نقطه ی ذوب پایینی دارد اما قدرت چسبندگی آن بالا است. پس با داشتن چسبندگی بالا روی فلزات دیگر می چسبد و مانع از خوردگی فلزات می گردد. شمش قلع اندونزی نیز با دارا بودن این ویژگیها از کیفیت بالایی برخوردار است.

خصوصیات شمش قلع
شمش قلع

موارد استفاده پودر و شمش قلع

یکی از آلیاژهای پرکاربرد قلع فلز برنز است. این نوع آلیاژ دارای 10 درصد قلع و 90 درصد مس است. در مورد پیشینه ی این فلز باید بگوییم که استفاده از این فلز مهم به دوران باستان بر می گردد. پس استفاده از آن سابقه بسیار طولانی دارد. مثلا گذشتگان از برنز در ساخت اسلحه های برنزی، ظروف برنزی، ظروف آهنی که قلع اندود می شد  و … استفاده می کردند.

از پودر قلع و فلز آن در موارد بسیاری استفاده می شود که اگر بخواهیم همه ی آن ها را  در این مقاله ذکر کنیم بسیار طولانی و زمان بر خواهد شد. از پودر قلع برای اتصال فلزات به همدیگر، در ساخت سیم های مخصوص لحیم کاری و یا به عنوان خمیر در کار سنگ زنی و …  استفاده می کنند.

استفاده از پودر قلع برای لحیم کاری بسیار مناسب است زیرا نقطه ذوب پایینی دارد و به خوبی فلزات را به همدیگر متصل می کند. از شمش قلع و یا پودر آن نه تنها در لحیم کاری بلکه برای ایجاد پوشش ظرف استیل، یاتاقان و ساخت دیگر آلیاژهای مهم نیز استفاده می کنند.

فلز قلع غالبا” از نوعی سنگ قلع با فرمول شیمیایی SN02 استخراج می شود اما منبع اصلی فلز و شمش قلع احیای مجدد این عنصر  است. همانگونه که اشاره شد یکی از منابع اصلی برای تولید قلع، قلع حاصل از بازیافت و احیای قلع است.

در این میان ضایعات حاصل از تولید قلع یا همان سرباره ها حاوی 4 الی 14 درصد قلع هستند که باید بازیافت شوند. این کار با استفاده از حلال های بازی به راحتی امکان پذیر خواهد بود. حلال های اصلی فلز قلع NaOH  و KOH  هستند. از  حلال‌های اسیدی قلع می توان به HNO3 و HCL اشاره کرد.

تا اینجا به طور کامل با شمش قلع اندونزی آشنا شدید. اگر علاقه مند هستید که در مورد کاربردهای شمش قلع بدانید و در مورد ویژگیهای شمش قلع مالزی بیشتر بدانید توصیه می کنیم که مقالات پیشین سایت ما را مطالعه کنید:

شمش قلع و ۵ کاربرد آلیاژ های این عنصر پر مصرف در صنایع مختلف

شمش قلع مالزی و 5 ویژگی آن

خرید شمش قلع اندونزی
شمش قلع اندونزی

انواع شمش قلع و بازار شمش قلع اندونزی

شمش قلع اندونزی به دو صورت در بازار وجود دارد: 1. شمش قلع سرب دار.     2. شمش قلع بدون سرب

شمش قلع سرب دار با داشتن 63 درصد فلز قلع و 37 درصد فلز سرب یک محصول بسیار با کیفیت محسوب می شود. از این رو میزان فروش این نوع شمش بسیار بالاست و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

شمش قلع از نوع بدون سرب همانگونه که از نامش پیداست فاقد عنصر سرب است. از شمش قلع بدون سرب نیز در عملیات لحیم کاری استفاده می شود اما با روش های متفاوت تری این عملیات انجام می شود. شمش قلع اندونزی به صورت بدون سرب نیز کاربرد زیادی دارد.

همانطور که میدانید کشورهای مختلفی شمش قلع را تولید و به بازار جهانی عرضه می کنند یکی از این کشورها کشور اندونزی است که رتبه ی دوم ذخایر معدنی فلز قلع را در جهان دارد و سهم 33. 5 درصدی از تجارت فلز قلع را در جهان در اختیار خود گرفته است.

از طرف دیگر کشور اندونزی با دارا بودن بازار مناسب شمش قلع اندونزی به عنوان دومین کشور تولید کننده ی فلز و شمش قلع در دنیا است که به کشورهای دیگر شمش قلع را صادر می کند. فلز قلع که در کشور اندونزی  تبدیل به شمش می شود غالبا” به کشورهایی مانند سنگاپور ( 24.5 درصد ) ، ژاپن ( 14.3) درصد ، کره ی جنوبی ( 14.3 درصد ) و هلند ( 12.9 درصد ) صادر می گردد.

میزان صادرات فلز قلع پس از کشور اندونزی به کشور مالزی تعلق دارد. مالزی با داشتن 5 درصد ذخایر معدنی فلز قلع در دنیا توانسته رتبه ی بالایی در میزان صادرات داشته باشد. این کشور پس از کشور چین رتبه ی دوم را در وارد کردن سنگ معدن قلع و کنسانتره آن دارد. همچنین شمش قلع اندونزی در بازار فلز قلع از رونق زیادی برخوردار است.

ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگترین وارد کنندگان فلز قلع در دنیاست. این کشور شمش قلع مورد نیاز خود را غالبا” از کشورهایی مانند اندونزی، مالزی، پرو، بولیوی و … تامین می کند.

قلع اندونزی

نقش فلز قلع در صنایع مختلف

شمش قلع اندونزی در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. به طور کلی از قلع خالص به عنوان ماده پوششی برای کار با آب خالصی که در  واحدهای تقطیر دستگاه وجود دارد استفاده می کنند. زیرا این عنصر پرکاربرد با آب خالص هیچ واکنش شیمیایی نمی دهد و آب خالص را آلوده نمی کند و  در واقع می توان گفت عملا” بی اثر است.

استفاده از ورق های قلع

امروزه از ورق های قلع در صنعت هوافضا، ساخت و ساز ساختمان، طراحی دکوراسیون منازل، صنعت الکترونیک، تهیه و ساخت جواهرات،  ارتباطات از راه دور و … استفاده می شود. ورقه ‌های قلع با سایر فلزات آلیاژی مانند سرب، مس، نیکل،  روی و …  ترکیب می شوند سپس آلیاژی جدید با ویژگی های منحصر به فرد تولید و راهی بازار می شود.

از آنجا که این فلز در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و شکل پذیر و سبک است در صنایع گوناگون از آن استفاده می شود زیرا در مقایسه با طلا، نقره، پلاتین، مس و .. ارزانتر است.

از شمش قلع در الکترو آبکاری (Electroplating)، تولید و ساخت انواع پوشش‌های حمام داغ (Hot Dip Coating) ، تهیه آلیاژ های مناسب برای یاتاقان و … نیز استفاده می کنند.

کاربرد قلع در صنایع

جمع بندی

کشور اندونزی بعد از چین بزرگترین تولید کننده و صادر کننده شمش قلع در دنیا است. شمش قلع اندونزی ویژگیهای منحصر بفردی داشته و در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک محصول با کیفیت شناخته می شود. فراموش نکنید که بیش از ۹۰ درصد شمش قلع اندونزی از بانکا و بلیتونگ می آید. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی در زمینه شمش قلع اندونزی کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شمش قلع اندونزی و استعلام قیمت آن با بازار فلز در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

فلز قلع چه ویژگی هایی دارد؟

فلز قلع چکش‌خواری و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد از این رو در صنایع گوناگون از آن استفاده های مختلفی می شود. فلز قلع رسانا و غیر سمی است. قلع نقطه ی ذوب پایینی دارد اما قدرت چسبندگی آن بالا است. پس با داشتن چسبندگی بالا روی فلزات دیگر می چسبد و مانع از خوردگی فلزات می گردد.

شمش قلع اندونزی به صورت هایی در بازار پیدا می شود؟

شمش قلع اندونزی به دو صورت در بازار وجود دارد: 1. شمش قلع سرب دار.     2. شمش قلع بدون سرب

شمش قلع سرب دار با داشتن 63 درصد فلز قلع و 37 درصد فلز سرب یک محصول بسیار با کیفیت محسوب می شود. از این رو میزان فروش این نوع شمش بسیار بالاست و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

نقش قلع در صنایع مختلف چیست؟

به طور کلی از قلع خالص به عنوان ماده پوششی برای کار با آب خالصی که در  واحدهای تقطیر دستگاه وجود دارد استفاده می کنند. زیرا این عنصر پرکاربرد با آب خالص هیچ واکنش شیمیایی نمی دهد و آب خالص را آلوده نمی کند و  در واقع می توان گفت عملا” بی اثر است.

منظور از قلع اندود کردن چیست؟

قلع اندود کردن فرایندی است که بر روی فولاد یا آهن کارشده لایه نازکی از قلع پوشیده می‌شود، محصول نهایی بدست آمده از این فرایند ورق قلع‌اندود می‌باشد. این ورق اغلب برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می‌شود.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید