استخراج و تولید فلزات, مقالات

عمل تشویه در ورق مس و 3 مزیت ذوب مات

عمل تشویه در ورق مس که در انگلیسی به (Roasting of copper) معروف است فرآیندی است که با حرارت دادن فلز حاوی سولفید در تماس با اکسیژن موجود در هوا انجام می­شود. در این فرآیند، سولفید­های موجود در فلز اکسایش پیدا می­کنند و گاز دی اکسید گوگرد حاصل می­گردد. واکنش تشویه در ورق مس درون کوره­ های اجاقی و در دمای 500 تا 700 درجه سانتی­گراد با بستر سیال صورت میپذیرد. ما در این مقاله به چگونگی عمل تشویه در ورق مس و عملیات ذوب مات، می­پردازیم، امیدواریم با خواندن این مطالب اطلاعات مفیدی را در مورد رول مس، فروش مس، ذوب مات و … کسب نمایید. پس با ما همراه باشید.

روش هیدرومتالوژی و تشویه مس
روش هیدرومتالوژی

فرآیند عمل تشویه در ورق مس چگونه است؟

پس از استخراج رول مس طبیعی، با کمک عمل تشویه در ورق مس و ذوب مات مس خالص تولید می­شود. همان­طور که در بالا نیز اشاره شد، عمل تشویه در ورق مس همان فرآیند اكسايش جزئي کانه­های سولفیدی پرعيار حاصل از فلوتاسيون و تشکیل گوگرد به شكل SO2 می­باشد. این فرآیند در یک شرایط کاملا کنترل شده با دمای مشخص انجام می­پذیرد. در نهایت محصولی به دست میاید که از درصد مس بالایی برخوردار است.

کلسین که محصول نهایی کوره های تشویه است، میتواند مقادیر زیادی مس خالص داشته باشد. این ماده دارای ترکیباتی چون: اکسید­ها، سولفات­ها، سولفید­ها و … است. این ترکیبات با توجه به تغییر دما و تغییر نسبت هوا به کانی در عمل تشویه رول مس می­تواند دچار تغییر شود.

غلظت گاز SO2 در عمل تشویه ورق مس در حدود 5 الی 15 درصد است چون این فرآیند خود­­سوز است انرژی چندانی مصرف نمی­کند.

در عمل تشویه در ورق مس غالبا از کوره ­های ذوب شعله ­ای استفاده می­کنند. استفاده از این کوره­ ها موجب خشک کردن و گرمایش بار کوره شعله ­ای با کمک حرارت واکنش­ های گرمازای تشویه می­شود.

در نهایت محصولات کوره تشویه که گرم و خشک شده­ اند، در مقایسه با کانی ­های پر­عیار خیس و سرد به انرژی و دمای کمتری نیاز خواهند ­داشت. به این ترتیب عمل تشویه در ورق مس کاملا به صرفه خواهد بود چون آهنگ ذوب تا حد زیادی افزایش پیدا می­کند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در زمینه فلزات مقالات پیشنهادی سایت را نیز مطالعه کنید:

تامین‌کننده مس مناسب برای پروژه شما و ۲ دلیل برای خرید از آن، از کجا ورق مس تهیه کنیم؟

براق کردن فلز برنج و ۴ روش ساده و با مواد ارزان قیمت برای آن

بازیافت مس از زباله های الکترونیک و ۵ دلیل اصلی آن

عمل تشویه در ورق مس
ورق مسی

عمل تشویه در ورق مس و مزیت­های ذوب مات

از روش ذوب مات غالبا برای تولید مس از ترکیبات حاوی مس طبیعی و یا ترکیبات مسی با عیار پایین استفاده می­شود. در این فرآیند ابتدا سنگ ­های معدنی گوگرد­دار در کوره­ های ذوب، به مات مس تبدیل می­شوند. مات مس در واقع ترکیبی از سولفوره­ های مس و آهن است. این ترکیبات مس و آهن توسط دستگاهی به نام کانورتر به مس خالص تبدیل می­شوند. جالب است بدانید به ­کار­گیری روش ذوب مات مزایای بسیاری دارد. که در این­جا به ذکر 3 مورد اصلی آن می­پردازیم:

  1. مس تولید شده با این روش، از درجه خلوص خوبی برخوردار است. در واقع سرباره ­ها حداقل مس را دارند.
  2. چون در این واکنش عناصر گرما­زا حضور دارند کانورتر نیازی به استفاده از سوخت خارجی ندارد.    
  3. با به­ کارگیری ذوب مات، گاهی اوقات نیازی به عمل تشویه در ورق مس نیست. اما در موارد نادر نیز لازم است پس از ذوب مات، عمل تشویه در ورق مس در حد کم صورت پذیرد.

ذوب مات با هدف تولید فاز سولفیدی مذاب، که حاوی رول مس موجود در بار و سایر ترکیبات غیر مسی موجود در سرباره مذاب است.

ترکیبات مات در نهایت جهت تشکیل ورق مس حفره­ دار ناخالص، به خوبی دچار اکسایش می­شود،آن­گاه سرباره اضافی پس از بازیابی رول مس موجود در آن، دور­ریز می­شود.

لازم است بدانید که عملیات ذوب مات، در دمای 1200 درجه سانتی­گراد و به همراه روان­ساز سیلیسی صورت می­پزیرد.

در این عملیات، محصولاتی چون: رول مس، گوگرد، آهن و سایر فلزات، مات واکنش را تشکیل می­دهند و سیلیس، آهک، آلومین و اکسید­های آهن و … سرباره مذاب محسوب می­شوند و باید عاری از رول مس باشند.

عمل تشویه چیست؟

عمل تشویه در ورق مس که در انگلیسی به (Roasting of copper) معروف است فرآیندی است که با حرارت دادن فلز حاوی سولفید در تماس با اکسیژن موجود در هوا انجام می­شود. در این فرآیند، سولفید­های موجود در فلز اکسایش پیدا می­کنند و گاز دی اکسید گوگرد حاصل می­گردد.

روش ذوب مات چه مزایایی دارد؟

1-مس تولید شده با این روش، از درجه خلوص خوبی برخوردار است. در واقع سرباره ­ها حداقل مس را دارند.
2-چون در این واکنش عناصر گرما­زا حضور دارند کانورتر نیازی به استفاده از سوخت خارجی ندارد.    
3-با به­ کارگیری ذوب مات، گاهی اوقات نیازی به عمل تشویه در ورق مس نیست. اما در موارد نادر نیز لازم است پس از ذوب مات، عمل تشویه در ورق مس در حد کم صورت پذیرد.

تفاوت تشویه و تکلیس چیست؟

 تکلیس یعنی حرارت دادن ماده خشک در هوا به منظور تجزیه شدن آن یا از دست دادن آب تبلور آن است مانند تجزیه آهک ولی تشویه حرارت دادن در هوا به گونه ای که یکی از عناصر آن ماده با اکسیژن هوا بسوزد و خارج شود .مثل برشته کردن سولفید آهن که به اکسید آهن تشویه می شود گوگرد میسوزد وخارج می شود.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید