مقالات, فروش فلزات

ارزیابی صنعت مس شیلی بزرگ ترین تولید کننده مس در دنیا، معرفی 5 معدن مهم آن

تولید مس شیلی

تاریخچه صنعت مس شیلی

در پوسته زمین مس تقریبأ به میزان 0.03 درصد یافت می شود و یکی از عناصر معدودی است که به صورت آزاد هم در طبیعت یافت می شود. مانند سایر فلزات، استخراج پی در پی و متوالی مس در طی سال های اخیر ذخایر مس خالص را به صفر رسانده است. منابع مس در سراسر جهان پخش شده است که قطب اصلی صنعت مس شیلی می باشد. در قدیم از معادنی که ذخایر مس آن بیش از 5درصد بود استفاده می کردند، ولی امروزه از معادنی که ذخایر آن کمتر از دو درصد است استفاده می کنند.

با توجه به تولیدات و ذخایر قابل توجه در کشور شیلی،در این مقاله سعی می کنیم به نقد و بررسی صنعت مس شیلی و همچنین صنعت مس ایران بپردازیم. با ما همراه باشید.

تولید جهانی صنعت مس شیلی

بزرگترین ذخایر مس جهان در کشور شیلی قرار دارد. کشور شیلی با ذخیره 150 میلیون تن (ذخیره اقتصادی از نظر محتوی) رتبه اول در جهان را در صنعت مس داراست. همچنین  شرکت کودلکو از بزرگترین و گسترده ترین شرکت های تولید مس در این کشور واقع شده است.

در صنعت مس شیلی، شرکت کودلکو حرف اول را میزند. این شرکت مستقل و متعلق به دولت شیلی است. همچنین دارای 20 درصد از ذخایر کل مس جهان می باشد. بیایید نگاهی به آمار و ارقام تولید مس شیلی بیاندازیم. شرکت کودلکو کشور شیلی با تولید 76.1 میلیون تن مس تصفیه شده در سال 2011، تقریبا 11 درصد از تولید مس کل جهان را به خود اختصاص داد. حتی در سال 2012 با وجود کاهش میزان تولید همچنان در ردیف اول جهان قرار گرفت. دارایی این شرکت ارزشی بیش از 20 میلیارد دلار دارد. البته تولیدات شرکت کودلکو در سال 2018 نسبت به سال 2017 حدود 1.9درصد کاهش داشته است.

همچنین چین را شاید بتوان به عنوان بزرگترین بازیگر اصلی بازار فلزات پایه، نامگزاری کرد. این کشور پر جمعیت در همه جا حضور فعال دارد. این کشور نه تنها بزرگترین مصرف کننده فلزات پایه است، بلکه بزرگترین تولید کننده فلزات پایه نیز می باشد. برای مثال بازار مس همواره شاهد نقش پررنگ چین بوده و هرگونه اختلالی در زمینه تولید در این کشور، بازار را با نوسانات قابل توجهی مواجعه می کند.

صنعت مس شیلی

وضعیت ذخایر مس در جهان

صنعت مس شیلی با در اختیار داشتن تقریبأ 28 درصد ذخایر دنیا، بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است. در جایگاه دوم کشور پرو با 13 درصد  و سپس استرالیا با 12 درصد قرار دارد. آمریکا با 5 درصد و چین با 4 درصد در رده های بعدی قرار دارند. ذخیره مس در سال 2012برابر 60 میلیون تن و حدود ده درصد نسبت به سال 2011 افزایش داشته است. جالب است بدانید 66 درصد این مقدار ناشی از کشف معادن جدید مس در شیلی بوده است. در تولیدات معدنی مس نیز صنعت مس شیلی در رده اول قرار دارد. کشور شیلی با حجم تولید 434.5 هزار تن در رتبه اول تولیدات معدنی مس قرار دارد. پس از آن کشور چین و پرو در رده های بعدی قرار دارند.

نگاهی هم به آمار معادن مس بر اساس ظرفیت آنها بیاندازیم. بزرگترین معدن مس دنیا، معدل اسکوندیدا متعلق به کشور شیلی می باشد. ظرفیت این معدن 1250 هزار تن است که در مالکیت سه شرکت قرار دارد. معدن دوم جهان هم معدن کودلکو با ظرفیت920هزار تن متعلق به دولت شیلی می باشد. اگر به جدول معادن مس جهان نگاه کنیم، خواهیم دید که کشور شیلی با در اختیار داشتن شش معدن بزرگ، همچنان در رده نخست دنیا قرار دارد.

طبق اعلام کشور شیلی، در سال 2018 تولید مس شیلی با 6درصد افزایش نسبت به سال قبل به 5.83 میلیون تن رسید. البته صنعت مس شیلی در سال‌های اخیر روزگار چندان خوبی نداشت. مخصوصأ در سال 2016 که تولیدات صنعت مس شیلی به پایین ترین حد خود رسید.

صنعت مس شیلی

معادن صنعت مس شیلی

کشور شیلی بیش 16 معدن بزرگ مس دارد که بعضی از آنها در رده 10 معدن مس برتر دنیا هستند. در ادامه به معرفی برخی از معادن صنعت مس شیلی می اندازیم :

*معدن کاندلاریا : معدن فوق در شمال کشور شیلی قرار دارد. دومین معدن بزرگ مس در این کشور می باشد که ذخیره آن 600 میلیون تن است. از این معدن همچنان طلا و نقره هم استخراج می شود.

*چوکوئی کاماتا : بزرگترین معدن رو باز جهان است که در کشور شیلی قرار دارد. این معدن در شمال شیلی قرار دارد.

*کولاهواسی : یکی از معادن بزرگ مس کشور شیلی می باشد. ذخیره این معدن 3.93 میلیارد تن مس می باشد.

*ال آبرا : یکی از معادن بزرگ مس در شمال شیلی  است که ذخیره مس آن حدود 725 میلیون تن می باشد.

*ال مورو : این معدن هم یکی از معادن مس و طلا در شمال کشور شیلی می باشد.449.5 میلیون تن مس در این معدن ذخیره شده است.

از لحاظ اقتصادی، کل تجارت شیلی به صادرات مس این کشور وابسته است. و افزایش قیمت های مس تجارت شیلی را تقویت می کند. با توجه به اعلام شرکت کوچیلکو شیلی، تولید مس در این کشور در سال 2019 رشد 2 درصدی خواهد داشت. پیشبینی می شود با رشد تولید مس و افزایش قیمت آن در جهان، وضعیت اقتصادی شیلی رو به بهبود باشد. کشور شیلی موفق به رشد اقتصادی 6درصدی در سال 2005 قرار گرفته بود که دلیل آن هم قیمت‌های تراز رکورد برای مس بود.

وضعیت ایران در صنعت مس

صنعت مس ایران در سالی که گذشت، قدم های خوب و مفیدی برداشته است. یکی از این قدم ها افتتاح 13 طرح زیرساختی صنعت مس در استان کرمان بود.

معادن کوچک و متوسط خوبی در زمینه مس در ایران فعالیت می کنند و کارخانه هایی نیز در این زمینه فعال شده اند. بزرگترین تولید کننده مس ایران، شرکت ملی مس است که به گفته مسئولان تولید مس محتوا در این شرکت تا پایان سال 96 تقریبأ 298هزار تن بود.

البته صنعت مس ایران با وجود همه توانمندسازی ها، ذخایر مس و بازارهای قابل قبول در کشورهای دیگر، هنوز نتوانسته است جایگاه مفید و قابل توجهی در اقتصاد کشورمان به خود اختصاص دهد.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفید در حوزه صنعت مس در اختیار شما خوانندگان قرار دهیم.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با تجارت و صنعت مس می توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید:

منبع

https://www.mining-technology.com/marketdata/five-largest-copper-mines-chile-2020

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید