فلز مس

فروش ورق مسی، ورق مس و 5 عامل موثر بر آن

ورق مسی

امروزه فلز مس و فروش ورق مسی جزء موارد سودآور در صنعت فلزات به حساب می آیند، رول مس و کویل مس از دیگر اجزاء ساخته شده از آلیاژ مس هستند که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند. در این مقاله قصد داریم تمام ویژگی های ورق مس و نحوه فروش ورق مسی را از صفر تا صد به شما آموزش دهیم. ارزش فروش ورق مسی زمانی نمایان می‌شود که از کاربردهای ویژه آن آگاه باشید، به‌طور کلی از ورق مس در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، تزئینات آشپزخانه، ساختمان‌سازی و… استفاده می‌شود.

مس چیست و فروش ورق مسی چه تاثیری در بازار دارد؟

ورقه مس چیست
ورق مس

ورق‌های مس به صفحه هایی از جنس مس می‌گویند که با ضحامت های متفاوتی تهییه می شوند، در حال حاضر علاوه بر ورق های ساده، انواع متفاوتی از ورق های طرح دار و رنگی مس در بازار عرضه می شوند که اکثرا برای ساخت کارهای هنری کاربرد دارند. فروش ورق مسی در بازار طرفدار خاص خودش را دارد و می تواند مورد استفاده طراحان قرار گیرید. کاربردهای ورق مسی بسیار گسترده است، به عنوان مثال برخی از نمونه‌های رول مس در صنایع لوازم خانگی یا خودروسازی استفاده می شود. این ورق های مس ضخیم هستند و ضخامتی بین 0.3 تا 0.15 میلیمتر دارد.

اما یک سری از کویل های مس با نام ورق نازک مس در بازار خرید و فروش می شوند و ضخامتی بین 0.5 تا 0.1 میلیمتر دارند و بسیار قابل انعطاف هستند. این نوع از ورق مس با یک چاقو یا قیچی کوچک به سادگی برش می خورند و می توان عملیات لحیم کاری را به راحتی روی آن‌ها انجام داد به همین دلیل فروش ورق مسی تاثیر گذار است.

ورق برنج چیست؟

ورق برنج چیست و چه کاربردی در فروش مس دارد؟
ورق برنج

ورق برنج یک نوع آلیاژ است که از مس و روی ساخته شده و بهترین کاربرد را میان آلیاژهای فلزات سنگین دارد. انواع آلیاژ برنج می تواند از حداقل 50% مس شروع شود و رنگ آن از زرد روشن تا زرد مایل به قرمز (صورتی) متفاوت است. حتی رنگ فلز برنج می‌تواند بیانگر درصد مس آن باشد. هر چه مقدار مس موجود در آلیاژ بیش تر باشد، به همان میزان قابلیت انعطاف پذیری آن نیز بیشتر خواهدبود. به عبارتی عنصر روی باعث استحکام فلز برنج می‌شود.

آلیاژهای ریختگی مس و روی و فروش ورق مسی

آلیاژهای ورق مس
آلیاژهای مس

آلیاژ مس می تواند به‌خوبی ریخته گری شود. استحکام کششی این آلیاژها به درصد فلزات موجود بستگی داشته و قطعات ریختگی این آلیاژها قابلیت براده برداری خوبی دارند. به عنوان نمونه ای از این آلیاژها می توانیم به آلیاژ توپ اشاره کنیم که 89% مس، 5% روی، 5% قلع و 5% سرب دارد و به راحتی ریخته گری و تراشکاری می شود، در برار فشار مایعات مستحکم و در ساختن شیر، تلمبه و قطعات کاربراتور کاربرد دارد.

آلیاژهای خمیری مس و روی

آلیاژهای خمیری مس و روی در آغاز به صورت بلوک های گرد و چهارگوش ریخته می شوند و بعد با یکی از روش های کشیدن، پرس کاری، کوره کاری یا نوردکاری در قالب به شکل مورد نظر در آورده می شوند. اضافه کردن سرب به این آلیاژها خاصیت براده برداری را افزایش می دهد و به خاطر براده های جهنده ای که از آن ها جدا می شود به نام آلیاژ اتومات شناخته می شود.

کاربرد آلیاژ برنج که از ترکیب مس و روی به‌دست می‌آید

برنج سرخ (85% مس و 15% روی) یکی از چکش خوار و نرم ترین انواع ورق برنج است که به دلیل داشتن رنگ سرخ و مقاومت به خوردگی، ارزشمند است و همین ارزش باعث شده در جواهر سازی، ظروف کشیده شده، عقربه، لوله های آب داغ که مقاوم به خوردگی هستند، پلاک های مشخصات فرد و… مورد مصرف قرار گیرند. ورق برنج سرب دار نیز مانند فروش ورق مسی می تواند سودآور باشد؛ این ورق برنج دارای ترکیبی شبیه به برنج معمولی است که از یک تا پنچ درصد سرب تشکیل شده به همین دلیل خواص ضد مالش، یاتاقان ها و قابلیت تراش را بهبود می بخشد.

ورق برنج فشنگی که در ساختن ته لامپ ها، شیپورها، بوق ها، کشش های عمیق و ساختن فشنگ مورد مصرف قرار می گیرد، هرچقدر درصد مس آن زیاد باشد، به همان نسبت قابلیت تغییر فرم ورق برنج افزایش خواهد یافت. هرچقدر درصد مس در آلیاژ افزایش پیدا کند از قابلیت براده برداری آن کاسته می شود که برای جلوگیری از کاهش قابلیت براده برداری از آلیاژ سرب استفاده می کنند.

برای فروش ورق مسی و قلع، با فلز برنز آشنا شوید

آلیاژ برنز ترکیبی از مس و قلع است
آلیاژ مس و قلع (فلز برنز)

یکی دیگر از آلیاژهای پر کاربردی که اهمیت فروش ورق مسی را افزایش می‌دهد، برنز است. برنز آلیاژی از جنس مس و قلع است که عنصر اصلی آن فلزی غیر از روی و نیکل باشد. این آلیاژ 83% الی 98%، مس و 2 تا 15% قلع دارد و کمی از عناصر دیگر مثل روی، سرب، آلومینیوم، سیلیسیم، بریلیم، منگنز، نیکل و فسفر به همراه دارند.

در حال حاضر اکثر برنزهای تجاری را با روی و سرب می توانند بهبود دهند و به خاطر اینکه اغلب روی به همراه دارد مفرغ نیز نامیده می شود. از دیگر خواص برنزها می توان به مقاومت آنها در برابر خوردگی اشاره نمود که دارای استحکام کششی قابل توجه ای هستند و در مقابل سایش از استحکام کافی برخوردار هستند. این آلیاژها در گروه ریختگی و خمیری تولید می شوند.

سایر آلیاژهای مس که در افزایش فروش ورق مسی موثر هستند

اکنون با آلیاژهای برنج و برنز آشنا شدیم و در ادامه سایر آلیاژهای این فلز کاربردی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آلیاژهای ریختگی رول مس

فلز مس بهترین خاصیت لغزندگی را دارد و بیشتر در ساخت پوسته های یاتاقان کاربرد دارد به دلیل وجود سرب در این ورق مس می توان از آن‌ها در یاتاقان هایی که در مدت زمان کوتاه دوران زیادی دارند استفاده کرد زیرا این حالت برای مدت زمان کوتاه عمل روغن کاری را قطع می کند. یاتاقان هایی که از آلیاژ مس ساخته می شوند، می توانند فشار زیادی را تحمل کند و دوام زیادی نیز دارند. رول مس در مقابل اسید سولفوریکف اسیدهای چرب و اسید کلریدریک رقیق مقاومت بسیار خوبی دارند.

آلیاژهای ورق مس و آلومینیوم

آلیاژ مس و آلومینیوم
آلیاژ ورق مس و آلومینیوم

این آلیاژها، به دلیل دوام خوب، سماجت زیاد و استحکام کششی که دارند، از سایر آلیاژها متمایز هستند، با اضافه کردن منگنز، نیکل و آهن می توانیم استحکام کششی این آلیاژها را افزایش دهیم.

به همین دلیل می توان چرخ دنده های مارپیچ و حلزونی را تولید کرد که باید بیشترین فشار بر روی دندانه های این چرخ دنده ها باشد، هچنین می توان از ورق های مس در ساخت یاتاقان های تحت ضربه استفاده کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مقالات مرتبط با فروش ورق مسی و سایر فلزات را از دست ندهید:

دسته بندی آلیاژهای مس

آلیاژهای مس مانند آلومینیوم که باعث افزایش فروش ورق مسی می‌شوند، به دو دسته نوردی و ریختگی تقسیم بندی می شوند که هر دسته از این آلیاژها در شرایط ترکیبی می توانند حرارت پذیر و حرارت ناپذیر باشند. انواع ورق های برنج نوردی فقط حاوی ورق مس و روی هستند که عناصر دیگر با درصد کمی ناخالصی وجود دارند؛ برنج های آلیاژی علاوه براینکه دارای مس و روی و عناصر دیگری همانند آهن و سیلیسم هستند دارای مشخصات ریختگی به قرار زیر هستند:

  1. نسبت به آلیاژهای غیرآهنی دارای نقطه ذوب بالایی هستند.
  2. سیالیت کمی دارند.
  3. اکسیداسیون بالایی دارند.
  4. دارای دامنه انجماد طولانی و انجماد خمییری هستند ولی در آلیاژهای برنجی این دامنه انجماد بسیار طولانی است.

مواد شارژی برای درست کردن آلیاژهای مس عبارتند از:

  • شمش های اولیه
  • شمش های ثانویه
  • برگشتی ها
  • قراضه ها
  • هاردنرها

لازم به ذکر است که آلیاژهای مس دارای قابلیت انحلال هستند، پس این آلیاژ می تواند به همراه عناصر دیگر مانند برنج قابلیت ساخت داشته باشند.

ویژگی های مس و آلیاژهای آن

تاثیر ویژگی های مس در فروش ورق مسی
ویژگی‌های ورق مس

صنایع مختلف در سراسر جهان به شدت بر تامین فلز تکیه دارند. آن‌ها از فلزات برای ساختن ماشین‌ها، سازه‌های ساختمانی و حتی تزئین استفاده می‌کنند. اگرچه فلزات به عنوان یک منبع غیر تجدید پذیر در نظر گرفته می‌شوند ، اما حتی پس از هزاران سال به دلیل فراوانی برخی از فلزات ، به طور کامل فرسوده نشده اند.

فراوان‌ترین فلز در پوسته زمین آلومینیوم است و به‌دنبال آن سیلیکون و آهن به دست می‌آید. فراوانی آن‌ها نیز یکی از دلایلی است که نسبت به فروش ورق مسی و دیگر فلزات ارزان‌تر هستند. یک نمونه از فلز که دارای مجموعه‌ای از کاربردها است ، ورق مس است. برای هزاران سال، رول مس با فلزات دیگر کار کرده‌است تا انواع مختلفی از مواد را تولید کند که اکنون به صنایع متعددی از جمله حمل و نقل، مخابرات و معماری بهره می‌برند. فروش ورق مسی به خاطر خواص منحصر به فرد آن می‌تواند هم به عنوان یک عنصر خالص و هم به عنوان یک آلیاژ مفید باشد. در بخش بعدی برخی از ویژگی‌هایی که مس را به یکی از ارزشمندترین فلزات روی زمین تبدیل کرده‌است، معرفی خواهیم کرد.

مقاومت مس در برابر خوردگی‌

کاربرد فلز مس و آلیاژهای آن
کاربرد فلز مس

مس همراه با تمام آلیاژهای آن به گروه فلزات غیر آهنی تعلق دارد. ورق مس به جای تشکیل زنگ، در هنگام مواجهه با اکسیژن زنگ مفرغ، یک لایه از لکه را تولید می‌کند که در نهایت به یک سپر در مقابل زنگ خوردگی بیشتر تبدیل می‌شود. خاصیت زنگ مفرغ به فلز مس اجازه می‌دهد تا هزاران سال دوام بیاورد. تعجبی ندارد که بسیاری از آثار باستانی مبتنی بر ورق های مسی هنوز دست‌نخورده پیدا شده‌اند. با توجه به مقاومت بالای مس در برابر خوردگی، برای کاربردهایی که در معرض رطوبت قرار دارند، ایده‌آل است. در مقایسه با انواع سقف، یک سقف مسی می‌تواند تا ۷۰۰ سال دوام بیاورد. همچنین فروش مس در بازسازی آشپزخانه نیز به دلیل مقاوت آن در برابر رطوبت بسیار حائز اهمیت است.

محافظ RF

بسیاری از وسایل الکترونیکی به تداخل فرکانس رادیویی حساس هستند. در برخی موارد، این تداخل برای اهداف نظارتی غیر مجاز و مخرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مس توانایی جذب امواج رادیویی و مغناطیسی را دارد که آن را ماده‌ای عالی برای جلوگیری از تداخل فرکانس رادیویی می‌سازد. علاوه بر آن، چکش خوار و رسانای الکتریکی است.

محافظت نور

ممکن است یک پیچ برق بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ولت برق داشته‌باشد. این برای ضربه زدن به سیستم الکتریکی کل مجموعه تجاری کافی است و آسیب‌های جدی به تجهیزات و وسایل وارد می‌کند. بیشتر آسمان‌خراش‌ها از آنجا که در معرض صاعقه قرار دارند، به امپدانس الکتریکی پایین به زمین مجهز هستند. ولتاژ بالای برق از صاعقه فورا به زمین منتقل می‌شود و این سیستم آسیب به ساختمان را به حداقل می‌رساند.

اثر Oligodynamic در فلز مس و آلیاژهای آن

اثر الیگودینامیک در فلز مس و آلیاژهای آن
اثر الیگودینامیک در فلز مس

برخی از فلزات قادر به تولید اثر oligodynamic هستند که اثر سمی روی سلول‌های زنده و میکرو ارگانیسم‌هایی مثل باکتری‌ها، جلبک‌ها، کپک‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را خنثی می‌کند. ورق مسی جزء معدود فلزاتی است که دارای خاصیت ضد میکروبی هستند و به همین دلیل است که انتخاب عالی برای کاربردهای بهداشتی است. این کار حتی به استفاده از آلیاژهای مس به ویژه برنج و برنز، برای ساخت لوازم ساختمانی که مردم اغلب با آن‌ها در تماس هستند، کمک می‌کند تا از انتشار باکتری‌ها جلوگیری شود.

مقاومت بالای مس در برابر گرما

مس فلزی است که حرکت گرمایی پایینی را نشان می‌دهد. به این معنی که زمانی که در معرض گرمای زیاد قرار می‌گیرد، ذوب نمی‌شود. ورق مس را برای کاربردهایی که شامل گرما هستند، مانند کوره‌ها و گرم‌کن‌های آبی استفاده می‌کنند.

انعطاف‌پذیری ورق مس

مس انعطاف‌پذیر و چکش خوار است. ورق مس می‌تواند به راحتی تغییر شکل دهد تا اشکال و اندازه‌های مختلف را ایجاد کند. برای مثال، برخلاف دیگر فلزات، می‌توان آن را به صفحات نازک مسطح کرد، که می‌تواند برای پوشش دادن سطوح و یا پوشش دادن اجسام نامنظم استفاده شود.

ورق مسی از کجا بخرم؟

بهترین انتخاب برای خرید ورق مسی، آن دسته از فروشگاه‌هایی هستند که به‌صورت تخصصی در زمینه خرید و فروش ورق مس و آلیاژهای آن فعالیت می‌کنند. چراکه در چنین فروشگاه‌هایی خالص بودن و کیفیت بالای محصول تضمین شده‌است. اگر برایتان سوال پیش آمده که ورق مسی از کجا بخرم؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در مجموعه بازار فلز (فروشگاه رحیمی) در ارتباط باشید تا یک خرید مطمئن و باکیفیت را تجربه کنید.

مطالعه کنید: ورق مسی از کجا بخرم؟

سوالات متداول

فلز مس چه ویژگی هایی دارد ؟

مس دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که برخی از مهم‌ترین‌های آن عبارتند از مقاومت به خوردگی‌، محافظ RF، محافظت نور، اثر Oligodynamic و انعطاف‌پذیری.

چگونه ورق مس برای دانش آموزان تهیه کنیم؟

برای تهیه ورق مس باید به سایت های قابل اعتماد مثل بازار فلز مراجعه کنید و یا از ابزار فروشی ها و فروشگاه های لوازم هنری خرید کنید.

چرا از رول مس برای ساخت یاتاقان استفاده می شود؟

رول مس دارای خاصیت لغزندگی متاسبی است و بیشتر در ساخت پوسته‌ های یاتاقان کاربرد دارد به دلیل وجود سرب در این ورق مس می توان از آن‌ها در یاتاقان هایی که در مدت زمان کوتاه دوران زیادی دارد استفاده کرد.

کدام آلیاژ بیشترین کاربرد را در بین آلیاژ های فلزات سنگین دارد؟

آلیاژهای مس ازجمله برنج و برنز بسیار کاربردی هستند و به دلیل زیبایی، استحکام و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند مورد استفاده بسیاری از افراد و صنایع قرار می‌گیرند.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید