مقالات, استفاده از فلزات

ظروف مسی و 5 مزیت استفاده از آن

ظروف مسی، ظروفی با تاریخ چندین هزار ساله. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا اجداد ما آب را در کوزه های مسی ذخیره می کردند و مینوشیدند؟ ما با قرار گرفتن در معرض مدرنیته به ندرت متوجه سنت های قدیمی خود هستیم. بدن ما به تنهایی نمی تواند مس تولید کند. مس برای فعالیت های متابولیک خاصی در بدن ضروری است، از جمله برای حفظ سلامت استخوان ها ، تشکیل بافت های بدن ، ترشح هورمون ها ،و سلامت غده تیروئید ، خاصیت آنتی اکسیدانی برای جلوگیری از پیری و همچنین در عملکرد اعصاب تاثیر دارد پس ما به یک رژیم که مس مورد نیاز بدن ما را تامین کند احتیاج داریم. برخی از غذاها مانند قارچ ، نخود فرنگی، لوبیا، سیب زمینی و … مس قابل توجهی دارند.

اما برای تامین مس بدن خودمان میتوانیم از ظروف مسی نیز استفاده کنیم. مثلا میتوانیم آب را در ظروف مسی نگهداری کرده و بنوشیم زیرا مس خاصیت باکتری زدایی دارد و میتواند باکتری و قارچ آب را از بین ببرد و همچنین مقدار کمی از عنصر مسی که در آب وارد میشود نیز استفاده کنیم.

استفاده کردن از ظروف فلزی در حین پخت و پز همیشه مقداری از آن فلز را وارد غذای ما میکند و این موضوع همیشه و برای مدت طولانی برای بدن مفید نیست . مانند ظروف رویی، ظروف آلومینیومی و… اما بیشتر به استفاده کردن از ظروف شیشه ای و سفالی برای پخت و پز توصیه شده است. این ظروف هیچ واکنشی با غذایی که میپزیم نمیدهند. باید در استفاده از ظروف فلزی دقت کنیم تا مقدار زیادی از آن فلز وارد بدن ما نشود. این فلزات برای بدن مفید هستند اما نه به مقدار زیاد، به اندازه ی مورد نیاز بدن !

فواید استفاده از ظروف مسی

مواردی که باید در استفاده از ظروف مسی رعایت کنیم

استفاده از ظروف مسی علاوه بر اینکه برای بدن مفید است، در مقایسه با دیگر ظروف فلزی رسانای خوبی برای گرماست و همین امر باعث میشود غذایی که در این ظروف پخته می شود خیلی خوب جا بیفتد، زیرا گرما را به خوبی پخش می کند. با تمام این مزایایی که برای استفاده کردن از ظروف مسی ذکر شد باید به نکاتی نیز توجه کنید.

وارد شدن مقدار زیادی مس در بدن احتمال مسمومیت و اسهال و عملکرد نادرست دستگاه گوارش را در پی خواهد داشت پس برای استفاده کردن از ظروف مسی باید به این نکته حتما توجه داشت که از ظروفی استفاده کنید که قلع اندود شده باشند یا پوشش آلومینیومی داشته باشند تا از وارد شدن مقدار زیاد مس به غذا جلوگیری کنند.به همین دلیل بهتر از پخت و پز و ریختن غذاهای اسیدی و بازی در این ظروف خودداری کنید زیرا باعث بیشتر وارد شدن مس به غذای شما میشوند.نکته ی دیگری که باید توجه کنید این است که از ظروفی که پوشش آن ها خراب شده یا ظروف مسی قدیمی خودداری کنید.

چرا باید از ظروف مسی استفاده کنیم؟

اجداد ما فهمیدند که چگونه ورقه های مس را در کاسه ها و سایر ظروف چکش کنند. در زمان رومیان، اگر نه قبل از آن، ما از آن برای ساخت ظروف استفاده می کردیم.

مس به دلیل توانایی خود در انتقال گرما و الکتریسیته مشهور است. این تصادفی نیست که مس است و نه آهن که از سیم های برق در دیوارهای ما عبور می کند و همین کیفیت است که آن را به فلز جالبی برای پخت و پز تبدیل می کند. از بسیاری جهات، مس مانند چدن در انتهای مخالف طیف رسانش و حفظ حرارت قرار می گیرد و آنها را به دو ماده بسیار متفاوت و در عین حال مکمل برای پخت و پز تبدیل می کند.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با استفاده های مس می توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید:

فواید غذا خوردن در ظروف مسی

مس یک عنصر شیمیایی است که خواص بسیاری در بدن انسان دارد. در زیر تعدادی از خواص مس برای بدن آورده شده است:

  1. نقش در ساخت بافت های بدن: مس در ساخت بافت های بدن مانند استخوان، غضروف و عضلات نقش مهمی دارد. این عنصر در فرآیندهای تولید و حفظ کلاژن، که یک پروتئین مهم در بافت های بدن است، نقش دارد.
  2. عملکرد سیستم عصبی: مس در عملکرد سیستم عصبی نقش مهمی دارد. این عنصر در تولید و عملکرد نوروترانسمیترها (مواد شیمیایی که در انتقال سیگنال های عصبی نقش دارند) و همچنین در تنظیم فعالیت های عصبی و عضلانی مؤثر است.
  3. سیستم ایمنی: مس برای حفظ سیستم ایمنی بدن نقش دارد. این عنصر در تولید و فعالیت سلول‌های سفید خون، که نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها دارند، مؤثر است. همچنین مس به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو نقش دارد.
  4. جذب آهن: مس به عنوان یک عنصر کمکی در جذب و استفاده از آهن توسط بدن عمل می‌کند. این عنصر به تولید هموگلوبین، که نقش اصلی در حمل اکسیژن به سلول‌های بدن دارد، کمک می‌کند.
  5. متابولیسم: مس در برخی فرآیندهای متابولیک بدن نقش دارد، از جمله تولید انرژی، ساخت و تجزیه مواد مغذی و فعالیت آنزیم‌ها.
  6. تنظیم رشد سلولی: مس در تنظیم رشد سلولی و تقسیم سلول‌های بدن نقش دارد. این عنصر برای رشد و تجدید سلول‌ها در بافت های مانند پوست، مو و ناخن‌ها مهم است.

میزان مس مورد نیاز برای بدن متناسب با نیازهای فرد وابسته به جنس، سن، وضعیت سلامت و سایر عوامل است. بهترین روش برای تأمین مس برای بدن، مصرف تنوعی از مواد غذایی که حاوی مس هستند می‌باشد، از جمله گوشت قرمز، ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، غلات و محصولات لبنی.

ظروف مسی می تواند به سلامت بدن کمک کند و فوایدی برای ما داشته باشد که به موارد زیر می توان اشاره کرد:

افزایش سلامت پوست
مس به پوست های آسیب خورده کمک می کند. پوست‌هایی که آسیب دیده و خشک هستند به کمک مس درمان می‌شوند، مس با تولید سلول‌های پوستی سالم به سلامت و شادابی پوست کمک می‌کند؛ نوشیدن آب در فنجان و لیوان مسی نیز، موجب افزایش کشش پوست (خاصیت الاستیسیته) و سلامت پوست می‌شود.

تقویت مو
یکی از فواید دیگر مس برای بدن، تقویت مو است. موها نیاز به ملانین برای رشد و حفظ سلامتی خود دارند. مس با تولید ملانین در بدن انسان‌ها موجب می‌شود سلامت و رشد مو را بازگرداند و سبب افزایش رشد سریع مو می‌شود.

بهبود سلامت قلبی عروقی
مس به رگ های قلب کمک می کند؛ با مصرف مس انسداد شریان‌ها از بین می‌رود. همیچنین از ایجاد پلاک‌هایی که موجب انسداد رگ‌های خونی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

تحریک مغز
از کاربردهای جالب مس می توان به نقش آن در عملکرد ذهن اشاره کرد. مس با تحریک بدن برای تولید میلین موجب افزایش سرعت عملکرد مغز می‌شود.

تسکین درد مفاصل
مصرف مس به بهبود بیماری آرتروز کمک می‌کند. بهبود بیماری آرتروز با بازسازی غضروف‌هایی که موجب مشکلات مفصل شده انجام می‌شود، همچنین بهبود درد مفاصل و تورم مفاصل نیز کمک می‌کند.

منبع

https://www.seriouseats.com/buying-copper-cookware

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید