مقالات, استفاده از فلزات

همه چیز درباره ورق مس و آلیاژهای آن+کاربردها و ویژگی ها

آلیاژهای ورق برنجی

ورق مس و آلیاژهای آن از جمله پر مصرف ترین فلزات مورد استفاده در صنعت و تولیدات صنعتی است. ورق مس بعد از فولاد و آلومینیوم پر کاربرد ترین فلز شناخته میشود. ورق مس و آلیاژهای آن دارای خواص و ویژگی های گوناگون اند. ورق مسی، کویل مسی و صفحه ارت مسی از جمله محصولاتی است که از این فلز ساخته می شود.

به سبب وجود این خواص در تمامی حوزه های صنعت و زندگی میتوان از آن بهره برد. این خواص و کاربردها به دلیل خصوصیات و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مس است. این خواص منجر به برتری ورق مس و آلیاژ آن نسبت به رقبای خود در همه زمینه ها می گردد.

آلیاژهای مس طول عمر و مقاومت بالایی در مقابل حرارت، فرسودگی و اصطکاک دارند. همچنین در مواردی که نیاز به خواصی مانند انتقال حرارتی و الکتریکی بالا باشد دارای کاربرهای زیادی است.

ورق مس و آلیاژهای آن در مقایسه با فلزات پر کاربرد در صنعت و تجارت، هادی‌ ترین فلز موجود از لحاظ خاصیت هدایت الکتریکی و همینطور انتقال حرارتی محسوب می شود. نزدیک ترین رقیب ورق مس و آلیاژهای آن از نظر خاصیت هدایت الکتریکی و انتقال حرارتی فلز آلومینیم است. فلز آلومینیوم ار لحاظ خاصیت هدایت الکتریکی و انتقال حرارتی ضعیف تر از ورق مس و آلیاژهای آن است.

ویژگی های ورق مس و آلیاژهای آن

ورق مس و آلیاژهای آن ثبات شیمیایی بسیار زیادی دارند. به این معنا که در هنگام زنگ زدگی به سرعت لایه نازکی از اکسید مس بر روی سطح آن تشکیل می شود. این لایه اکسید شده با ایجاد عایقی در برابر آلودگی‌های بیولوژیکی، خوردگی و زنگ زدگی بر روی ورق مس و آلیاژهای آن سبب بالا رفتن مقاومت آنها در برابر عواملی مانند رطوبت و آب می شود. به همین دلیل از ورق مس و آلیاژهای آن در مواردی که محیط مرطوب بوده یا فلز با آب شیرین و شور در تماس باشد استفاده می گردد.

یکی دیگر از ویژگی‌های ورق مس و آلیاژهای آن سهولت کاربرد در همه زمینه ها است. ورق مس از خاصیت انعطاف، نرمی و شکل پذیری خوبی برخوردار است.

قابلیت تولید آلیاژ با درجات مختلف سختی را نیز دارد. وجود این ویژگی‌های منحصر بفرد که در مورد آنها صحبت کردیم باعث شده تا ورق مس و آلیاژهای آن در کلیه زمینه های صنعتی از جمله تولید ماشین‌ آلات صنعتی، تجهیزات خانگی، ساخت وسایل حمل و نقل، ابزار و تجهیزات صنایع نظامی و… مورد استفاده قرار بگیرد. از ورق مس و آلیاژهای آن در ابعاد کوچک تر مانند تولید قطعات الکترونیکی کابل و سیم برق نیز میتوان بهره برد.

ورق مس و آلیاژهای آن ، معرفی انواع و کابرد های آن در صنعت
لوله های مسی

معرفی انواع آلیاژهای ورق مس

ورق و تسمه آلیاژ TPC

آلیاژهای ورق مس انواع گوناگونی دارند. هر کدام از این آلیاژها با توجه به نوع ماده ساخته شده کاربردهای گسترده ای دارند. ورق و تسمه آلیاژ TPC دارای هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار خوبی هستند. همچنین در صنایع الکتریکی و تولید قطعات الکترونیکی بسیار کوچک نیز کابرد دارند.

ورق و تسمه آلیاژ DHP & DLP

آلیاژ DHP & DLP نسبت به هیدروژن مقاومت بسیار زیادی داشته و قابلیت جوشکاری آن نیز بالاست. از این نوع آلیاژ بیشتر در صنایع برودتی، حرارتی و تولید لوازم خانگی استفاده می شود.

ورق و تسمه آلیاژ CuSn

آلیاژ CuSn به میزان 0.12 تا 0.18 درصد وزنی قلع دارند و تا دمای 300 درجه سانتیگراد مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و خواص فیزیکی خود را حفظ میکنند. از این نوع آلیاژ در ساخت پره های رادیاتور خودرو، فن و توربین های کوچک استفاده می شود.

ورق مسی
ورق مسی

کاربردهای ورق مس و آلیاژهای آن

  • ساخت لوله های مسی برای کاربردهای گوناگون
  • قابل استفاده در صنعت مجسمه سازی و صنایع وابسته به آن
  • کاربرد گسترده ای در دیواره موتورها، موتورهای الکترومغناطیسی و موتور بخار دارد
  • در ساخت ظروف و وسایل آشپزی کاربرد دارند
  • قابلیت استفاده به عنوان روکش سقف ها و گنبدها

به طور کلی ورق مس و آلیاژهای آن یکی از گروه‌های فلزات پرکاربرد تجاری هستند. این گروه از آلیاژها با توجه به طیف وسیعی از خواص کاربردی و منحصر به فرد در صنایع مختلف گسترش زیادی یافته اند. فلزات درخشانی مانند مس و آلیاژهای آن از گذشته تاکنون در زندگی انسانها کاربرد زیادی داشته اند. ورق مس و آلیاژهای آن به طور ویژه در صنعت برق نیز کاربرد زیادی دارند.

در ادامه مقاله به طور مختصر با این فلز ویژه آشنا می شویم و انواع آلیاژهای مس و کاربردهای آنها را بررسی خواهیم کرد. همانطور که در مقالات قبلی بازار فلز گفته شد در این قسمت مختصری از خواص ویژه فلز مس را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم:

  • رسانایی حرارتی و الکتریکی بی نظیر
  • قابلیت شکل پذیری بالا
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی

همچنین از جمله مهم ترین ویژگی ورق مس و آلیاژهای آن میتوان به خاصیت هدایت الکتریکی اشاره کرد. به دلیل داشتن همین ویژگی مهم از این فلز در صنعت برق به صورت گسترده استفاده می شود. با توجه به اینکه مس ارزان بوده و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد به عنوان بهترین انتقال دهنده جریان برق شناخته می شود.

فلز مس در واقع به عنوان ایمن ترین و بهترین گزینه برای صنعت برق است. همان طور که می دانید برای بهبود خواص فلزها و بهینه سازی کاربرد آن ها همواره از آلیاژسازی استفاده می شود. مس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین برای بهبود ویژگی های مس آن را با فلزاتی دیگر ترکیب کرده و آلیاژ سازی می کنند.

آلیاژهای مس به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. مس نسبتا خالص همراه با عناصر آلیاژی با مقدار 3 درصد
  2. آلیاژ مس-روی (برنج)
  3. آلیاژ مس-قلع (برنز)

هرکدام از این آلیاژها خواص و کاربردهای متفاوتی در صنعت دارند که در ادامه این مقاله با آن ها آشنا می شوید.

آلیاژهای مس نسبتا خالص

این دسته از آلیاژهای مس دارای درصد بسیار بالایی از مس بوده و تمام ویژگی های شگفت انگیز و خارق العاده مس را دارند. توجه داشته باشید که درصد عناصر دیگر در این نوع از آلیاژهای مس بین 1 تا 3 درصد است.

آلیاژهای مس-روی

شاید تاکنون نام آلیاژ مس – روی را نشنیده باشید. اما احتمالا نام آلیاژ برنج و ظروف و وسایل برنجی را در زندگی روزمره خود شنیده اید.

بله کاملا درست حدس زدید برنج آلیاژ دو فلز روی و مس است. جالب است بدانید که یکی از خواصی که آلیاژ برنج نسبت به دو ماده اولیه خود دارد خاصیت چکش پذیری آن است.

برخی دیگر از خواص ویژه آلیاژ برنج عبارت است از:

  1. چکش پذیری بالا
  2. مقاومت بالا در برابر اکسایش و خوردگی
  3. رنگ بندی متنوع

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مقدار و درصد روی در هر کدام از این آلیاژهای مس و روی باعث می شود که آنها ویژگی های متفاوتی داشته باشند.

به طور مثال اگر درصد روی مورد استفاده در آلیاژ برنج بیشتر باشد استحکام محصول نهایی شما بالاتر و رنگ آن متمایل به زرد است.

آلیاژ های مس
آلیاژ های مس

خرید ورق مس از فروشگاه بازار فلز رحیمی

اگر برایتان سوال است که ورق مسی از کجا بخرم باید گفت بازار فلز رحیمی انتخاب مناسبی است. فروشگاه بازار فلز رحیمی یکی از انواع نمایندگی فروش مس باهنر است که می‌توانید برای خرید ورق مس باهنر و اطلاع از قیمت ورق مس به وبسایت بازار فلز مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین رحیمی بازار فلز یکی از قدیمی‌ترین فروشندگان مس و ورق برنجی در سراسر ایران است. برای مشاوره رایگان در این رابطه، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید از طریق واتس اپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

ورق مس و آلیاژهای آن یکی از انواع ورق‌های رنگین هستند. این نوع ورق های رنگین که بیشتر از جنس مس و آلیاژهای آن می‌باشند. از مهمترین ویژگی های مس میتوان به انعطاف پذیری، قابلیت انتقال حرارت و هدایت الکتریکی بالای آن اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ورق مس و آلیاژهای آن با بازار فلز در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

ویژگی های فلز مس + 9 کاربرد مس در زندگی روزمره و صنایع مختلف

فلز برنج چیست؟ معرفی کاربردها و خواص آن

فرق فلز برنج و برنز و مس چیست؟

خرید آنلاین ورق مس و 8 کاربرد مهم آن در زندگی بشر

چرا مس فلزی پرطرفدار در صنایع مختلف است؟

به دلیل ویژگی های منحصر به فردش مانند:
رسانایی حرارتی و الکتریکی بی نظیر
قابلیت شکل پذیری بالا
مقاومت بالا در برابر خوردگی

انواع آلیاژ های فلز مس چیست؟

آلیاژهای مس به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:
مس نسبتا خالص همراه با عناصر آلیاژی با مقدار 3 درصد
آلیاژ مس-روی (برنج)
آلیاژ مس-قلع (برنز)

از کدام آلیاژ مس در تولید قطعات الکترونیکی استفاده می شود؟

ورق و تسمه آلیاژ TPC دارای هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار خوبی هستند. همچنین در صنایع الکتریکی و تولید قطعات الکترونیکی بسیار کوچک نیز کابرد دارند.

آلیاژ مس و قلع چه نامیده می شود؟

به طور سنتی آلیاژ مس و قلع را برنز می نامند. 

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید