استخراج و تولید فلزات, مقالات

ضایعات مس و 4 تاثیر قیمت دلار بر روی آن

ضایعات مس از آن سری مواد غنی از آهن هستند که حاوی فلزات دیگری مانند مس و سرب می باشند. مدتها بود که بازار ضایعات مس بدون تغییرات قابل ملاحظه از ثبات نسبی برخوردار بود. شرکت های کارگزاری و خرید و فروش ضایعات فلزی قادر به تهیه و سرویس دهی کلیه نیازهای این نوع قراضه های فلز به بازار های هدف هستند. روابط قوی و متنوع در حوزه صنعت آن ها را قادر می سازد طیف گسترده ای از مواد را با قیمت های بسیار رقابتی خریداری و بفروش برسانند. با توجه به سربار بسیار پایین این نوع ضایعات عوامل این صنایع قادر به پیشرفت در حاشیه های کوچکتر بوده و درآمد اضافی را به مشتریان خود منتقل می کردند.

چالش های بازار ضایعات مس

همانطور که می دانید مس بازیافت شده 90٪ از ارزش سنگ استخراج شده از معادن با تکنولوژی جدید را در خود جای داده است. فرآیند استحصال مس از ضایعات به میزان 85-90٪ انرژی کمتری از پردازش مس از سنگ معدن بکر استفاده می کند. این فرآیند در صنعت یعنی یک شانس کامل!

ارزش مس به این معناست که حتی روش های سنتی استخراج مس و ضایعات مس اگر از نظر محیطی پایدار نباشند سودآور هستند.
صنعت بازیافت مس تنها کمتر از 50 %  ​​از تولید داخلی خود از مس بازیافت شده حاصل می شود. بخش اعظم آن فرآیند پساصنعتی است یعنی فقط نیمی از مس بازیافت شده پس از مصرف قابل استفاده هستند.

امروزه استفاده از فلز مس در لوازم خانگی و صنایع ساختمانی باعث می شود زمان زیادی برای بازیافت مس در شکل های مختلفی از زباله های فلزی صرف شود (البته این امر به علت ارزش افزوده ای است که این فلز به خاطر تغییرات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز بر خود دیده است) .

بازیافت كننده های فلز می توانند وسایل قدیمی و فلزات مختلف را از هم جدا كنند. متخصصان در ساختمان های تاریخی می دانند که چگونه می توانند جزئیات معماری و ساختاری را که نمی توان آنها را تکرار کرد ذخیره نمود. همچنین آنها به خوبی می دانند که چگونه مس را از سیم کشی های قدیمی و لامپ های قدیمی جدا کنند. حال وقتی ساختمان ها از نظر ساختاری بی کیفیت باشند این یک چالش است.

علاوه بر کاربردهای گوناگونی که در مورد فلز مس ذکر کردیم. ضایعات فلزاتی همچون مس و برنج نیز دارای کاربردهای گوناگونی هستند که در مقالات دیگر سایت به آنها پرداخته ایم. مطالعه مقالات سایت را در این زمینه از دست ندهید:

کاربردهای ضایعات مسی و ۲ دلیل استفاده از آن در صنایع

کاربردهای ضایعات برنجی و ۲ مورد استفاده از آن

تاثیرافزایش قیمت دلار بر ضایعات مس

مهم نیست که نوع ضایعاتی را که شرکت ها تولید می کنند چه کیفیتی داشته باشد مطمئن باشید که آنها  دانش و تجربه لازم برای اطمینان از کیقیت مواد با قیمت های مختلف را دارند.
در عین حال روابط آنها با مشتریان مبتنی بر اعتماد متقابل است. آن ها دائما در تلاش هستند با برقراری ثبات در بازار ضایعات مس حتی سخت تر و بهتر از گذشته به کار خود ادامه دهند.

از زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شد و اقدام به بازگرداندن تحریم های مالی و غیر مالی بر ضد کشورمان کرد، دولت ناچار به اجرای محدودیت هایی بر بازارها و اجرای ساز و کارهایی شد. یکی از این راهکار ها شامل سیاست های ارزی بود.

با توجه به خلا ناشی از تفاوت قیمت دلار دولتی و بازار آزاد بسیاری از اشخاص شاغل در حوزه ضایعات مس به طور ناگهانی مقدمات صدور مشتقات مس را فراهم آوردند که به همین علت بازار با کمبود ماده اولیه مواجه شد.

همین امر منجر به اعلام ممنوعیت صادرات فلزات و به خصوص مس و مشتقات آن به وسیله دولت گردید. یکی از دلایل کمبود ضایعات مس در بازار  هجوم دلالان برای خرید ضایعات، ذوب و سپس تبدیل به شمش و در نهایت صادرات آن و ورود به بازار های جهانی و داخلی است.

ضایعات مس

تفاوت قیمت این دو بازار گاهی چنان فاحش است که دلالان را وادار به افزایش قیمت های مصوب می کند. همانطور که می دانید مس یکی از با ارزش ترین فلزات در بازار های جهانی است زیرا به دلیل کاربردهای بالای آن در حوزه الکترونیک و زیر ساخت ها تقاضا برای آن نیز بسیار بالاست.
به همین منظور ضایعات فلزات همیشه معامله شده و بازار پر رونقی دارد. بسیاری از شرکت ها و کارخانه ها وابسته به این حوزه هستند اما اخیراً ضایعات مس برای هر کسی که قبلاً در این تجارت مشارکت نداشته هم ارزش تجارت پیدا کرده است.

فروش تمام قراضه ها بر اساس وزن آنهاست. اگر سیم مسی قراضه با عایق پی وی سی فروخته شود به دلیل وزن اضافی عایق فروشنده فلز قراضه تنها بخشی از ارزش مس خالص یا “روشن” را به شما می دهد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که وزن سیم کشیده شده بدون عایق PVC سه برابر بیشتر است.

دلایل زیاد دیگری وجود دارد که نشان می دهد فلز مس یکی از فلزات اغلب مورد توجه در میان ضایعات فلزات است که اغلب بازیافت می شود. بنابراین میتوان گفت که مس از این نظر تقریباً با ارزش ترین فلز در هر واحد است. با این وجود دانستن اینکه معمولا این ضایعات گران بها در کجا به راحتی در دسترس هستند نکته مهمی است:

1) سایت های ساخت و ساز و تخریب

2) لوله کشی خانگی و مس آشپزخانه

3) لوازم الکترونیکی

4)  لوازم خانگی قدیمی

به طور کلی میتوان گفت که دلار و تغییرات قیمت آن یکی از عوامل اثر گذار بر قیمت ضایعات مس و فلز مس است. ویروس کرونا نیز یکی از عواملی است که بر قیمت ضایعات مسی تاثیر زیادی گذاشت. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقالات مفید و کاربردی سایت را مطالعه کنید:

کرونا و ورق مس، بررسی ۴ عامل موثر بر قیمت آن

کرونا و رول مس، بررسی ۴ عامل موثر بر قیمت رول مس

دلالان با توجه به افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر افزایش قیمت ضایعات مس داشته اند؟

حال با توجه به شرایط اقتصادی و به هم خوردن بازار همه تولید کنندگان محصولات مس در صدد تهیه ضایعات برای کارخانه های خود هستند. از طرفی بر اساس قوانین صدور مواد اولیه ممنوع است. به همین دلیل است که مدتی است به دلایل زیر حتی شمش مس نیز در بازار نایاب شده است:

  • وجود افکار سنتی بر بازار مس
  • وجود دلال ها و افراد سودجو
  • افزایش بی رویه قیمت دلار
  • افزایش قیمت ضایعات مس

تمام دلایل 4 گانه بالا دست به دست هم داده اند تا از یک طرف مواد اولیه در دسترس تولید کنندگان قرار نگیرد و از طرف دیگر دلالان این حوزه حتی به شمش های مس تولید شده در داخل هم رحم نکرده و آن ها را با انواع ترفند ها ذوب کنند و به عنوان ضایعات مسی به خارج از کشور ارسال نمایند.

با توجه به مطالبی که در این مقاله در زمینه ضایعات مس و تاثیر قیمت دلار بر روی آن ارائه کردیم. میتوان گفت که نتیجه این همه بهم ریختگی بازار و حضور دلالان تفاوت قیمت فاحش ضایعات مس نسبت به شمش و کاتد است. حال در چنین شرایطی اگر دست تولید کننده داخلی از ضایعات مس خالی مانده و رشد آن متوقف شود برای افرادی که به لطایف الحیل برای سود بیشتر از هیچ قانون و عرفی هراسی ندارند چندان اهمیتی ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت ضایعات مس با بازار فلز در ارتباط باشید.

منبع

https://www.877ironmike.com/metal-prices

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید