مقالات, فروش فلزات

خرید ورق برنج + 4 راه تشخیص ورق برنج اصل

ورق برنجی

برای تشخیص ورق برنج اصل و خرید آن ابتدا بهتر است با ساختار فلز برنج آشنا شویم. برنج یا آلیاژ مس و روی به دلیل سختی، مقاوم بودن و کارآیی از اهمیت به سزای تاریخی و ماندگاری برخوردار است و خرید ورق برنج بازار گسترده‌ای دارد.
کهن ترین نوع برنج، موسوم به برنج کالامین، به زمان نوسنگی باز می‌گردد. این محصول با كاهش مخلوط روی و مس ساخته شده است.

ورق برنجی یک نوع محصول فلزی است که به صورت ورق‌های تخت و باریک ساخته می‌شود. این ورق‌ها از برنج یا آلیاژهایی از برنج با ترکیبات مختلف تولید می‌شوند. ورق برنجی به علت ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از کاربردهای اصلی ورق برنجی در صنعت غذایی است. به دلیل خاصیت ضدزنگ و ضدعفونی کننده برنج، ورق برنجی برای تولید و بسته‌بندی محصولات غذایی مانند محصولات لبنی، غلات و غذاهای آماده استفاده می‌شود. همچنین، این ورق‌ها در صنعت آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها برای تولید و بسته‌بندی ظروف و تجهیزات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق برنجی نیز در صنایع دیگری مثل صنعت خودروسازی، صنعت الکترونیک و صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت خودروسازی، ورق برنجی به عنوان جزء از برخی قطعات خودرو مانند رادیاتورها و سیستم‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود. در صنعت الکترونیک، ورق برنجی به عنوان یک ماده پایه برای تولید قطعات الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در صنایع دستی مانند جواهرسازی و ساخت ظروف زینتی، ورق برنجی برای تولید و طراحی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلز برنج با ویژگی‌های آن اهمیت پیدا می‌کند. به‌طور کلی برخی از خصوصیات ورق برنج اصل و خالص، عبارتند از:

  • قابلیت چسبندگی آن به میزان روی بستگی دارد.
  • برنج هایی که بیش از 45 درصد روی دارند، گرم یا سرد نیستند.
  • چنین آلیاژهایی که به عنوان برنج سفید شناخته می‌شوند، از اهمیت صنعتی و کاربردی کمتری برخوردار هستند.

خرید ورق برنج و کاربرد ترکیبات آن

خرید ورق برنج
کاربرد ورق برنج

برای خرید ورق برنج باید آن را از نگاه دیگر مورد بررسی قرار داد. نسبت ترکیب مس و روی قابل تغییر است تا طیف وسیعی از محصولات برنجی با خصوصیات مختلف تولید شود. برنج معمولاً در ساخت قطعات الکتریکی، اتومبیل و اجزای مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل خاصیت ضد میکروب مس موجود در آلیاژ برنج، می توان آن را برای “سطوح لمسی” در مناطق عمومی استفاده کرد.

در فرآیند خرید ورق برنج به این نکته دقت نمایید که آنها پایه‌ای برای آلیاژهای خاصی هستند که در ریخته گری مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنج هایی با انعطاف‌پذیری بیشتر به مواردی که می توان در آنها کار کرد تقسیم شود:

  • خرید ورق برنج کمتر از 40 درصد روی دارد.
  • خرید ورق برنج که بیش از 40 درصد روی دارد.

قیمت ورق برنجی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد.

در زیر، به برخی از عوامل مهم که تأثیر بر قیمت ورق برنج دارند اشاره می‌کنم:

نوع برنج: نوع برنج مورد استفاده برای تولید ورق برنجی تأثیر زیادی بر قیمت دارد. برنج‌های خالص تر و با کیفیت بالاتر معمولاً قیمت بالاتری دارند.

ضخامت و ابعاد: ضخامت و ابعاد ورق برنج نیز تأثیر مستقیم بر قیمت دارند. ورق‌های برنجی با ضخامت بیشتر و ابعاد بزرگتر ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند.

آلیاژهای مختلف: در برخی موارد، ورق برنجی با استفاده از آلیاژهای مختلفی تولید می‌شود. آلیاژهای مورد استفاده می‌توانند تأثیر زیادی بر قیمت داشته باشند. برخی آلیاژها ممکن است گرانترین و مورد استفاده در برنج‌های با کیفیت بالا باشند.

بازار و عرضه و تقاضا: وضعیت بازار و نرخ تقاضا و عرضه نیز تأثیر مهمی در تعیین قیمت ورق برنج دارد. در صورتی که تقاضا برای ورق برنج بالا و عرضه محدود باشد، قیمت معمولاً بالاتر خواهد بود.

هزینه‌های تولید: هزینه‌های تولید شامل مواردی مانند هزینه‌های مواد اولیه، هزینه‌های تولید و پرداخت دستمزد کارگران نیز تأثیرگذار است. در صورت افزایش هزینه‌های تولید، قیمت ورق برنج نیز ممکن است بالاتر رود.

تشخیص ورق برنج براساس انواع آن

ساختار ورق برنج تاثیر مستقیمی بر تشخیص ورق برنج اصل و خرید آن دارد؛ به‌طور کلی آلیاژهای برنج به 3 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از برنج آلفا، برنج آلفا – بتا، برنج بتا.

تشخیص ورق برنج اصل
انواع ورق برنج براساس ساختار

برنج کارتریج یا آلفا

فلز برنج آلفا دارای حدود 37٪ روی ذوب شده در مس است و به دلیل شکل گیری ساختار کریستالی همگن، (آلفا) نامگذاری شده اند. چنین برنجی انعطاف پذیرتر از انواع دیگر بوده و بنابراین بر روی آن فرآیندهایی ازجمله، جوش دادن، نورد شدن، کشیدگی و خمیده کردن راحت‌تر انجام می‌شود؛ متداول ترین نوع برنج آلفا از 30٪ روی و 70٪ مس تولید می‌شود. این آلیاژ برنجی به عنوان برنجی ’70 / 30 موسوم به برنج کارتریج شناخته می شود. این آلیاژ برنج دارای ترکیب ایده آل از قدرت و انعطاف پذیری در مقابل سرما است. همچنین نسبت به برنج هایی که میزان بیشتری روی دارند، در برابر خوردگی مقاومتر هستند.

فلز برنج دوگانه یا آلفا – بتا

فلز برنج آلفا – بتا که به عنوان برنجهای دو گانه نیز شناخته می شوند، دارای 37 تا 45٪ روی هستند و از ساختار آلفا و یک ساختار بتا ساخته شده اند. برنج بتا از نظر اتمی بیشتر شبیه به روی خالص است. نسبت فاز آلفا با میزان روی تعیین می شود، اما با اضافه نمودن عناصر دیگری مانند آلومینیوم ، سیلیکون یا قلع می توان میزان برنج بتا در آلیاژ را افزایش داد.

برنج آلفا – بتا سخت تر و قوی تر است و نسبت به برنج آلفا از خاصیت انعطاف پذیری کمتری برخوردار است. برنج آلفا – بتا به دلیل دارا بودن روی بیشتر ارزان تر است، اما در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارد.
در حالی که نسبت به برنجهای آلفا در دمای عادی کارایی کمتری دارد، برنج های آلفا بتا در دماهای بالا قابل استفاده هستند.

برنج بتا

آخرین نمونه از انواع آلیاژهای برنج که در خرید ورق برنج و تشخیص اصل بودن آن کاربرد دارد، فلز برنج بتا است.

اگرچه از برنجهای آلفا یا آلفا بتا کمتر استفاده می شود، فلز برنج بتا گروه سوم این آلیاژ را تشکیل می دهند که حاوی بیشتر از 45٪  روی است. چنین برنجی کریستال ساختاری بتا را تشکیل می دهد و سخت تر و قوی تر از هر دو آلیاژ قبلی است. در مقایسه با طبقه بندی ساختار کریستال، شناسایی آلیاژهای برنجی توسط خواص آنها به ما این امکان را می دهد تا تأثیر فلزات آلیاژی برنج را در نظر بگیریم.

از میان همه این محصولات و در پروسه خرید ورق برنج ، برنج های ترکیب شده با سرب که کار کردن روی آن ها به مراتب راحت تر است نیز تولید می شوند. برنج های ویژه حوزه دریا و دریانوردی نیز وجود دارند، که در آن با اضافه کردن مقدار کمی قلع جهت مقاومت در برابر خوردگی آب دریا مورد استفاده قرار می گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورق برنجی، کویل فنری برنجی و کویل برنج مطالعه مقالات مفید و کاربردی سایت را در این زمینه از دست ندهید:

خرید ورق برنج – ظروف برنجی

با خرید ورق برنج کاربرد های بسیاری در دسترس کاربر قرار می گیرد. رومیان باستان از برنج در درجه اول در کشتی ها، لباس رزم، جواهرات و لوازم زینتی استفاده می کردند. تولید برنج پس از عقب نشینی رم از شمال اروپا کاهش یافت اما در دوره کارولینگین از سر گرفت. از برنج برای ساخت گلگیرها، چراغ ها، ظروف و تعداد زیادی وسایل دیگر خانگی استفاده می شد. از قرن سیزدهم تا هفدهم در اروپا ، از برنج برای بزرگداشت  مردگان استفاده می شد. صفحات برنجی حکاکی شده، که فرد درگذشته را به تصویر می کشد، در سطح مقبره قرار داده شده و غالباً با کتیبه ها و سایر نقوش متناسب با زندگی و شرایط فرد مزین می شد.

ظروف برنجی و خرید ورق برنج
ظروف برنجی

خرید ورق برنج  و صفحه برنجی برای کاربردهای بیشماری استفاده می شود. برنج با ترکیب مس و روی آلیاژی است مقاومت در برابر خوردگی، دوام خوب و رسانایی الکتریکی بالا است که با ظاهری براق و کاربرد های تزئینی به زندگی بشر نفوذ کرده است. معمولاً برش، ماشین کاری و ساخت ورق و بشقاب برنجی بسیار آسان است.
تطبیق پذیری ورق و بشقاب برنج باعث می شود تا این مواد برای طیف گسترده ای از برنامه ها مفید باشند. به همین دلیل تشخیص ورق برنج اصل در تولید و عرضه ظروف نیز مهم است.

مصارف رایج برای صفحه و ورق برنج

ورق برنجی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود در برخی صنایع و مصارف متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر، به برخی از مصارف و کاربردهای ورق برنجی اشاره می‌کنم:

صنعت غذایی: یکی از کاربردهای اصلی ورق برنجی در صنعت غذایی است. به دلیل خاصیت ضدزنگ و ضدعفونی کننده برنج، ورق برنجی برای تولید و بسته‌بندی محصولات غذایی مانند محصولات لبنی، غلات، غذاهای آماده و ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنعت خودروسازی: در صنعت خودروسازی، ورق برنجی به عنوان جزء از برخی قطعات خودرو مانند رادیاتورها، سیستم‌های خنک‌کننده و سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌شود. خاصیت حرارتی و مقاومت در برابر زنگ زدگی برنج، آن را به یک ماده مناسب برای استفاده در صنعت خودروسازی تبدیل کرده است.

صنعت الکترونیک: ورق برنجی به عنوان یک ماده پایه برای تولید قطعات الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌شود. این قطعات شامل کانکتورها، سوکت‌ها، کیس‌های الکترونیکی و صفحات مدار چاپی می‌شوند. ورق برنجی به علت خاصیت هدایت حرارتی و الکتریکی بالا، انتخاب مناسبی برای این کاربردها است.

صنعت دستی و تزئینی: در صنایع دستی مانند جواهرسازی و ساخت ظروف زینتی، ورق برنجی برای تولید و طراحی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق برنجی با قابلیت شکل‌دهی و زیبایی ظاهری بالا، به عنوان یک ماده مورد توجه برای تزئین و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1) ساخت و ساز / معماری
2) ساخت سازهای موسیقی تا وسایل سبک
3) لوله کشی
4) سازه های سخت افزاری
5) برق

تولید کنندگان صنعتی محصولات برنجی را به صورت زیر در اختیار کاربران قرار می دهند:

  • ورق برنجی
  •  بشقاب برنجی
  • فویل برنجی
  • نوار برنجی
  • لوله برنجی
  • کانال برنجی
ورق برنجی کاربردها

تقلب و کم فروشی در ورق برنج

تقلب در آلیاژ برنج و کم فروشی ورق برنج از آن اصطلاحاتی هستند که امروزه به دلیل وجود شرایط ناهمگون اقتصادی و رکود حاکم بر بازار فلزات پایه زیاد شنیده می شود. وضعیت تقلب در اصل بودن ورق برنج چنان است که اعتماد مصرف کنندگان را به تولیدات داخلی سلب می نماید. برخی از ترفندهایی که در بین افراد سودجو  به عنوان تقلب یا کم فروشی مرسوم شده اند، عبارتند از:

  • ترکیب مواد اولیه بی کیفیت

  • کاهش و یا زیاد کردن ترکیبات اصلی

  • برش های ناهمگون

  • پنهان کردن فلزات سنگین قبل از بارگیری و برداشتن آن ها بعد از بارگیری

  • فروش ورقه ها و رول های خش دار و آسیب دیده

هر یک از این موارد و البته بسیاری دیگر از ترفند ها می تواند در از بین بردن اعتماد عمومی و وارد آمدن خسارات ناشی از آن ها گردد. البته بسیاری از تولید کنندگان و وارد کنندگان نیز با تولید و عرضه با کیفیت مرغوب ورق برنج و همچنین ورق برنج با کیفیت، سعی در افزایش اعتماد جامعه نموده اند. در عین حال چند نکته برای تشخیص اصل بودن به هنگام خرید ورق برنج را در نظر بگیرید، ازجمله رنگ زرد و طلایی برنج، صدای بلندی که به هنگام ضربه زدن با آن منعکس می شود و انعطاف پذیری ( البته بسته به نوع آلیاژ).

سوالات متداول

آیا امکان خالص نبودن ورق برنج وجود دارد؟

بله؛ علاوه بر آلیاژهای برنج که از ترکیبات سیلیسیوم، سرب، قلع، آهن، آلومینیوم و… ساخته می‌شوند، ممکن است هنگام خرید ورق برنج با ناخالصی آن و اطلاعات غلط مواجه شوید؛ به همین دلیل خرید از فروشگاه معتبر بسیار مهم است.

بهترین راه تشخیص ورق برنج خالص چیست؟

بررسی ساختار ورق برنجی که به 3 دسته آلفا، بتا و آلفا-بتا تقسیم می‌شوند در تشخیص ورق برنج خالق و اطمینان در خرید ورق برنجی بسیار کاربردی و مهم است.

خرید ورق برنجی در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

به‌طور کلی ورق برنج در صنایع مختلفی ازجمله، معماری، ساخت سازهای موسیقی، لوله کشی، سازه های سخت افزاری و برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید