استفاده از فلزات

فولاد چیست؟ 8 ویژگی و 5 کاربرد فولاد در صنعت

فولاد

آیا شما نیز به دنبال ویژگی های فولاد هستید؟ آیا می دانید که انواع فولاد کدام بوده و چه کاربردهایی دارند؟ توصیه ما به شما عزیزان این است که ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید تا اطلاعات ارزنده ای را در این زمینه به دست آورید.

فولاد یکی از مهمترین و پرکاربردترین آلیاژهای آهن است که آهن با کربن ترکیب شیمیایی داده و این فلز را تشکیل می دهد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از این فلز به زمان های بسیار قدیم برمی گردد که بسیاری از ارتش ها برای ساخت مقاوم ترین و بهترین شمشیرها و ابزار آلات جنگی از این فلز استفاده می کردند.

سابقه تولید این فلز در کشور ما نیز به قرن چهاردهم قبل از میلاد باز می گردد و در طول این سال های متمادی نیز توانسته پیشرفت بسیار چشمگیری داشته باشد. امروزه در بسیاری از صنایع مختلف استفاده از این فلز را در اولویت های خود قرار می دهند به طوری که در کشورهای خارجی استفاده از این فلز روز به روز در حال افزایش است. شما نیز می توانید کاربرد و نقش آن را به راحتی در صنعت کشور ما مشاهده کنید.

در ادامه مقاله تلاش می کنیم تا در مورد ویژگی ها و انواع مختلف این فلز توضیحات بیشتری را به شما عزیزان ارائه کنیم.

فولاد

ویژگی های فولاد

همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره شد این فلز یکی از آلیاژهای آهن است که بی شک از ویژگی ها و خواص مشابهی برخوردار بوده و می توان گفت همین ویژگی های بی نظیر این فلز است که سبب شده کاربرد زیادی در بسیاری از صنایع داشته باشد. از مهمترین و بارزترین ویژگی های این فلز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکل پذیری بسیار بالا
  • هدایت گرما خوب
  • دوام بسیار بالا
  • ضد زنگ
  • ضد خوردگی
  • انعطاف پذیری بالا
  • استحکام و کششی بالا

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این فلز با توجه به میزان و مقدار کربن استفاده شده در آهن به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آنها دارای ویژگی های بسیار متنوعی هستند. یکی از ویژگی های مشترک تمام آنها داشتن مقاومت بسیار بالا تحت هر شرایط و دمایی است. این مسئله سبب شده تا این فلز مورد توجه بسیاری از صنایع واقع شده و عملکرد بسیار بالایی داشته باشد.

خواص یک فلز رابطه بسیار تنگاتنگی با ترکیب شیمیایی و ساختار عنصرهایش دارد. این فلز نیز به خوبی توانسته خواص کربن و آهن را به نمایش بگذارد. همچنین ساختار شیمیایی این فلز شباهت زیادی به چدن دارد ولی مقدار کربن موجود در فلز چدن بسیار بیشتر از فولاد بوده و به همین جهت در مقابل این فلز از شکنندگی بالایی برخوردار است.

تا اینجای مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه فولاد و ویژگیهای آن کسب کردید. اما همانطور که می دانید انواع فلزات و آلیاژهای آنها دارای کاربردهای گوناگونی هستند. شما همراهان همیشگی بلاگ بازار فلز اگر علاقه مند هستید که در این زمینه بیشتر بدانید توصیه می کنیم مطالعه این مقالات مرتبط و کاربردی سایت را نیز از دست ندهید:

فلز نیکل چیست؟ ۴ کاربرد مهم و کلیدی آن

فلز قلع، معرفی ۹ ویژگی، کاربرد، مصارف و تاثیرات آن بر انسان

تولیدکننده مس، معرفی ۱۰ کشور برتر در دنیا

روش های از بین بردن زنگ زدگی فلزات

فولاد

طبقه بندی انواع فولاد و کاربرد آنها

فولادها را با توجه به عوامل بسیار متعددی تقسیم بندی می کنند که هر کدام از این طبقه بندی ها نیز دارای تقسیم بندی جداگانه ای بوده و از کاربردهای بسیار متفاوتی برخوردار هستند. از مهمترین طبقه بندی انواع فولادها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 فولادها از لحاظ کربن به کار رفته

فولادهایی که بر اساس کربن تقسیم بندی می شوند را می توان در سه حالت زیر مشاهده نمود:

  1. فولاد با کربن کم: به گروهی از این آلیاژها گفته می شود که کمترین میزان کربن را در خود جای داده و از قابلیت جوشکاری بسیار بالایی برخوردارند. انواع لحیم کاری در این نوع فلز به راحتی انجام می شود. با توجه به این ویژگی این فلز مناسب برای استفاده در خودروسازی و سازه های فلزی است.
  2. فولاد با کربن متوسط: این نوع از آلیاژها مناسب برای استفاده در انواع پیچ های اتصالی، چرخ دنده ها، ریل راه آهن و میل لنگ است و در مقابل حرارت مقابل کمتری را از خود نشان می دهد.
  3. فولاد با کربن زیاد: یکی از بهترین انواع این آلیاژها بوده که از مهمترین کاربردهای آن می توان به ساخت انواع اره ها، تیغه ها و فنرها اشاره کرد و از مقاومت بالایی برخوردار هستند به طوری که این انواع را سخت ترین و بادوام ترین انواع فولادها می نامند.

فولاد از لحاظ کاربرد

در یک دسته بندی دیگر نیز فولادها را بر اساس کاربرد آنها طبقه بندی می کنند به طوری که از مهمترین این فولادها می توان به مواردی مانند فولادهای ضد مغناطیس، ضد زنگ، ساختمانی، فنری، هیدروژنه، جوشکاری، بهسازی شونده و ورق سازی اشاره کرد. شما نیز می توانید با توجه به صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید یکی از بهترین و مناسب ترین انواع فولادها را تهیه و خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

فولاد

مطلب مرتبط: انواع فولادهای زنگ‌نزن

صنعت فولاد ایران

ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تولید انواع بسیار مختلفی از فولادها است چرا که دارای نیروی انسانی بسیار اقتصادی و متخصص و منابع انرژی کافی است. این ویژگیها در این کشور مهمترین نقاط قوت هایی هستند که سبب شده ایران در صنعت و این فلز حرفی برای گفتن داشته باشد. مسئولان فعال در حوزه صنعت می توانند با برنامه ریزی بسیار دقیق و مناسب و با بهره برداری بسیار حساب شده ی خود بهترین صادرات را به سایر کشورهای جهان داشته باشند. همچنین این فلز شگفت انگیز را میتوان در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار داد.

امروزه نیز شاهد سرمایه گذاری های بسیار بلند مدت سرمایه گذاران در این زمینه هستیم و بی شک در آینده بسیار نزدیک می توانیم با تکیه بر تولید داخلی و ملی به یکی از مهمترین قطب های این فلز در منطقه تبدیل شویم و سود بسیار خوبی را از صادرات این فلز به دست آوریم.

صنعت این فلز در کشور ما از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است و با کمک مهندسان خبره ایران عزیز توانسته ایم مقاوم ترین و بادوام ترین فولادها را طراحی و تهیه کنیم تا بتوانیم با پیشرفته ترین کشورهای جهان در این زمینه به راحتی رقابت داشته باشیم.

جمع بندی

به طور کلی کلمه فولاد را به انواع بیشماری از آلیاژها می گویند که عنصر اصلی تشکیل دهنده آنها آهن است. نکته مهمی که به آن باید توجه کنید این است که کربن نیز به عنوان مهمترین ماده آلیاژی آن محسوب می گردد. علاوه بر این در انواع مختلف ورقهای فولادی مواد آلیاژی دیگری نیز به میزان کمتر و زیادتر یافت می شوند.

ورقهای آلیاژی فولادی زنگ نزن نوعی از ورقهای فولادی هستند که ورقه نازکی از ضد رنگ بر روی یک یا دو طرف آنها قرار داده شده است. از روش های تولید فولاد میتوان به دو روش کوره بلند و احیای مستقیم اشاره کرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات ارزشمندی در زمینه فولاد کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در ارتباط باشید.

منبع

https://www.britannica.com/technology/steel

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید