مقالات, استفاده از فلزات

بازار ضایعات مسی و 4 شهر بزرگ این بازار در ایران

بازار ضایعات مسی همواره از جمله راه های دسترسی و توزیع منابع اين فلز ارزشمند و پرکاربرد در جهان بوده است. در ایران نیز صنعت بازیافت به تدریج دچار تحولات چشمگیری شده و توانسته است بازار ضایعات مسی را از هر نظر متحول سازد. اگر در نظر بگیریم که صنعت مس جهان چشم به راه خرید ضایعات مسی و تبدیل مجدد آن یا به عبارتی بازگرداندن آن به چرخه تولید مجدد باشد غیر از غول های اقتصادی جهان کشور ما نیز سهم قابل توجهی را در این زمینه داشته و دارد.

امروزه اگر صدای چکش ها در بازار مسگران هنوز شنیده می شود نشان از فرهنگ سازی و کاربرد این فلز دارد که با فرهنگ این دیار همواره عجین بوده است. از همین رو ضایعات مسی و خرید آن در شهرهای مختلف کشور همواره به عنوان یکی از راه های اساسی به منظور سرمایه گذاری یا اشتغال زایی به شمار می رود.

قدمت فلز مس و بازار ضایعات مسی

بازار ضایعات مسی ارتباط مستقیمی با عوامل اقتصادی تولید و دخیل در استخراج و عرضه این فلز دارد. صنعت بازیافت و تبدیل ضایعات مسی پیشینه و تاریخچه ای در حدود یک قرن دارد. در واقع ایران هم از لحاظ فرهنگی و هم از نظر اقتصادی دارای سابقه طولانی تری در صنعت بازیافت است. محققان به نتایجی دست پیدا کرده اند که بر اساس آن عمر بازیافت ضایعات در ایران به حدود 400 سال قبل باز می گردد. با ارجاع به نتایج تحقیقات این محققان طبیعتا صنعت بازیافت ضایعات مسی نیز که در مقایسه با سایر فلزات توانسته در زمره پرکاربرد ترین فلزات جهانی شناخته شود نسبت به بازیافت سایر ضایعات پیشتاز باشد.

اگر پیشینه ای برای این فلز محبوب و رنگین در بین سایر فلزات زیست محور متصور شویم باید اشاره کنیم که مورخان عمر این فلز را به 10 تا 18000 سال قبل از میلاد تخمین زده اند. بر این اساس عمر بازیافت ضایعات مسی در مقایسه با کشف آن و سابقه این فلز بسیار ناچیز به نظر می رسد. با این وجود همین سابقه اندک نیز توانسته مزایای متعددی را برای تولید کنندگان و نیز صنایع مختلف در پی داشته باشد.

بازار ضایعات مسی

در مورد بازار ضایعات شهرهای بزرگ ایران بیشتر بدانیم

در واقع برخی از کلان شهرهای ایران از قبیل تهران، اصفهان، تبریز،  مشهد و شیراز از دیرباز توانسته اند به عنوان مرکز و بازار ضایعات مسی شناخته شوند. به دلیل گستردگی و دسترسی بیشتر سایر مناطق کشور به این شهرها امروزه همچنان بازار ضایعات مسی در این شهرها از رونق بیشتری در مقایسه با سایر شهرهای کشور برخوردار است.

صنعت بازیافت توانسته در کنار باز تولید فلز مس همچنین بازار ضایعات مسی را نیز تا حدود زیادی متاثر سازد. در واقع بازار ضایعات مسی تابعی از عرضه و تقاضای این فلز توسط صنایع مختلف است. در ادامه به معرفی و بررسی چند بازار ضایعات مسی معتبر در سطح کشور خواهیم پرداخت. به منظور آشنایی بیشتر شما با این مراکز از شما میخواهیم که تا پایان این مقاله مفید و کاربردی ما را همراهی کنید.

تا اینجای مقاله با بازار ضایعات مسی در شهرهای بزرگ ایران آشنا شدید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که عوامل مختلفی بر بازار ضایعات فلزی و قیمت آنها تاثیر گذار هستند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ضایعات فلزی و کاربردها و عوامل موثر بر قیمت آنها مطالعه مقالات مفید و کاربردی سایت ما را از دست ندهید:

کرونا و بازار ضایعات مسی، بررسی ۴ عامل تاثیر آن بر بازار

کاربردهای ضایعات مسی و ۲ دلیل استفاده از آن در صنایع

کاربردهای ضایعات برنجی و ۲ مورد استفاده از آن

قیمت ضایعات مسی و ۵ عامل موثر بر تعیین آن

قیمت ضایعات آلومینیوم و ۴ عامل موثر بر آن

فروش ضایعات مسی و ۷ کاربرد مهم آن

ضایعات مس و ۴ تاثیر قیمت دلار بر روی آن

بازار ضایعات مسی در تهران

در تهران بازارها و مراکز متعددی در زمینه خرید و فروش ضایعات مسی فعالیت دارند. این کار هم به صورت خرده فروشی و هم عمده انجام می شود. بازار ضایعات تهران با تجمیع قراضه مس یا ضایعات مختلفی که در سطح شهر و مناطق مختلف استان انجام می شود سهم بزرگی در بازیافت و تامین صنایع مختلف در این زمینه دارد.

در گذشته این کار به صورت سنتی و با هزینه های متعددی از جمله هزینه بر بودن خرید ضایعات برای طیف وسیعی از قراضه خرها و نحوه انتقال آنها مواجه بودیم. در حال حاضر با مکانیزه شدن سیستم های جمع آوری و دپوی قراضه های مسی بازار ضایعات مسی تهران توانسته سرعت بیشتری به روند بازیافت این فلز بدهد.

بازار ضایعات مسی

بازار ضایعات مسی در اصفهان

بازار ضایعات مسی اصفهان به دلیل قدمت فرهنگی این شهر از پیشینه درخشانی برخوردار است. شهر اصفهان یکی از نخستین مراکزی بوده که توانسته است پس از ورود صنعت بازیافت کشور در زمره یکی از بهترین مراکز خرید و عرضه انواع ضایعات مطرح شود. به بازار ضایعات مسی در اصفهان یکی از بزرگترین تامین کنندگان مس بازیافت شده صنایع کشور به شمار می رود.

بازار ضایعات مسی در مشهد

بازار ضایعات مسی در مشهد نیز به عنوان یکی از شهرهای صنعتی همپای بازارهای مطرح کشور مانند بازار ضایعات مسی تهران و اصفهان از فعالیت های درخشانی در این زمینه برخوردار است. خرید و جمع آوری قراضه مسی یا ضایعات مسی در ابتدا به شکل سنتی صورت گرفته و یکی از قدیمی ترین مراکز در این زمینه به شمار می رود. همچنین مراکز و بازارهای خرید و عرضه ضایعات مختلف بخشی از فعالیت خود را به خرید ضایعات مسی اختصاص داده اند.

بازار ضایعات مسی در تبریز

تبریز یکی از قدیمی ترین مراکز خرید و فروش انواع ضایعات به شمار می رود. بازار ضایعات مسی تبریز به دلیل مرکزیت این شهر برای بخش بزرگی از نواحی غربی کشور و نیز قرابت این شهر به سایر مراکز بازیافت و خرید ضایعات از اهمیت زیادی برخوردار است.

البته بازیافت فلزات منحصر به ضایعات مسی نبوده بلکه در اغلب زمینه ها شهر تبریز در زمینه بازیافت و تولید اعتبار زیادی دارند. سرعت دسترسی تولیدکنندگان به بازار ضایعات مسی در این شهر و نیز مکانیزه شدن روند بازیافت و گردآوری ضایعات فلزی از جمله ضایعات مسی از ویژگی های بازار ضایعات مسی در تبریز است.

بازار ضایعات مسی

نوسان قیمت ضایعات مس و تاثیر آن بر بازار ضایعات مسی

بازار ضایعات مسی نیز مانند اغلب مشاغل و کسب و کارهای موجود در طی دو ماه اخیر تحت تاثیر وضعیت ویروس کرونا و گسترش این ویروس در سطح کشور و جهان بوده است. با این همه عوامل دیگری نیز در نوسانات جهانی ضایعات مس و نیز عدم رغبت صنایع در شرایط کنونی به استفاده از این فلز پرکاربرد تاثیر گذار است. با این وجود امید می رود که با کم رنگ شدن این ویروس و رفع موانع تولید به تدریج شاهد گشایش و رونق گرفتن بازار ضایعات مسی در سراسر کشور باشیم.

بازار ضایعات مسی

فراموش نکنید که وب سایت بازار فلز منبع موثقی برای اطلاع رسانی در خصوص آخرین قیمت فلزات در بازارهای جهانی است. شما با مراجعه به این سایت می توانید از صدها مطلب مرتبط در این زمینه بهره مند شوید.

جمع بندی

بازار ضایعات مسی همواره تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می گیرد. امروزه بازار ضایعات مسی رونق زیادی دارد. اگر علاقه مند هستید تا اطلاعات بیشتری در زمینه بازار ضایعات مسی و قیمت آنها کسب کنید با بازار فلز در ارتباط باشید.

منبع

https://oec.world/en/profile/bilateral-product/coppercopper-alloy-waste-or-scrap/reporter/irn

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید