مقالات, استفاده از فلزات

مراحل بازیافت ضایعات مسی و 4 اهمیت و مزیت آن

بازیافت ضایعات مسی یکی از راه های بازگشت این فلز پرکاربرد به چرخه تولید می باشد. در واقع از همان گام نخست که این ضایعات گردآوری و خریداری می شوند یکی از اهداف تولیدکنندگان و صنایع مختلف بازیافت ضایعات مسی می باشد. هر چند بازیافت صرفا در زمینه فلز مس صورت نمی گیرد بلکه برای سایر فلزات از قبیل برنج یا نقره نیز این روند انجام می پذیرد. با این وجود به دلیل رغبت بازار و نیز کاربردهای بیشماری که فلز مس دارد زمانی که از بازیافت فلزات سخن می گوییم، مس در رتبه های نخست این صنعت قرار می گیرد.

بازیافت جایگزین مناسبی برای حفظ ذخایر و نیز جلوگیری از اتلاف انرژی می باشد که از هر نظر می تواند پاسخگوی نیازهای صنایع مختلف در این زمینه باشد. بدین معنی که اگر در گذشته باید به منظور دسترسی به فلزات مختلف از جمله فلز مس لازم بود تا به معادن سنگ مس دست پیدا کرد و فرایند پیچیده و دشواری را سپری نماییم امروزه با استفاده از بازیافت ضایعات مسی می توان همان فلز را با خلوص بالا-حدود 90 درصد خلوص آن- دوباره استخراج نمود.

از مزایای متعدد بازیافت که می تواند یاری گر اشتغالزایی و افزایش درآمد ملی باشد می توان به بارزترین آن اشاره کرد. بدین معنی که بازیافت ضایعات مسی می تواند به نوعی نیاز به سرمایه گذاری آتی در صنعت مس را برطرف سازد. با این وجود بازیافت ضایعات مسی نیز مستلزم شناخت و نیز بهینه سازی چرخه مورد نظر می باشد.

چرا بازیافت ضایعات مسی دارای اهمیت است؟

بازیافت ضایعات مسی می تواند گستره بیشتری از نیازهای صنعتی و مصارف مختلف را در برگیرد. در واقع اهمیت بازیافت ضایعات مسی زمانی بیشتر آشکار می شود که به سهم کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه در این زمینه بپردازیم. در واقع صنعت بازیافت به طور کلی و بازیافت ضایعات مسی به طور اخص یکی از موارد پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشورهای مختلف از نظر اقتصادی می باشد.

نوسانات قیمت فلزاتی از قبیل مس نیز می تواند به نوبه خود نرخ معین این فلز را نیز در کشورهای مختلف و در رنکینگ های جهانی متحول سازد. برخی از مهمترین دلایل اهمیت بازیافت ضایعات مسی که می تواند در این صنعت موثر باشد و به نوعی و چشم انداز آن را نیز تحت تاثیر قرار دهد عبارتند از:

  • عدم وجود پسماندهای غیر قابل بازیافت
  • بازیافت مقرون به صرفه
  • جدا سازی و طبقه بندی آسان
  • سرعت و سهولت

در ادامه به توضیح مختصر هر یک از موارد فوق می پردازیم.

بازیافت ضایعات مسی

عدم وجود پسماندهای غیر قابل بازیافت

بازیافت ضایعات مسی از بسیاری جهات بر بازیافت سایر فلزات حتی بر نقره و طلا نیز اولویت دارد. در واقع اساسی ترین دلیل اهمیت بازیافت ضایعات مسی را می توان به بازیافت حداکثری این فلز مربوط دانست. بدین معنی که در مقایسه با سایر فلزات حداقل پسماند را در پی خواهد داشت و بیشترین بهره وری را در این صنعت به دنبال دارد. زیست محور بودن آن نیز از هر نظر به اثبات رسیده است.

بازیافت مقرون به صرفه

هزینه های بازیافت ضایعات مسی در مقایسه با سایر فلزات و پلاستیک مناسب بوده و می تواند انگیزه و محرک مناسبی برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان باشد. به عبارت دیگر از هر نظر می تواند صرفه های اقتصادی بیشتری را برای آنها در پی داشته و مقرون به صرفه باشد.

جدا سازی و طبقه بندی آسان

هم در مرحله پاکسازی و هم در جدا کردن ضایعات مسی از نظر بازیافت این کار با سهولت بیشتری انجام می گیرد و از این لحاظ جدا سازی ضایعات مسی به نسبت سایر فلزات با سهولت بیشتری انجام می گیرد.

سرعت و سهولت انجام بازیافت ضایعات مسی

بازیافت ضایعات مسی همچنین به دلیل استفاده از خطوط جداسازی و تمیز کاری پیشرفته با سرعت بیشتری انجام گرفته و در نتیجه تولیدکنندگان نیز در  صنایع مرتبط از قبیل صنایع خودروسازی، صنایع الکترونیکی و سایر صنایع زودتر از مس بازیافت شده منتفع می گردند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ضایعات مسی دارای کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف هستند.

بازیافت ضایعات مسی

یادآوری

البته بازیافت ضایعات مسی به ویژگی های دیگری که این فلز دارد از قبیل مقاومت آن در برابر سایش و ماندگاری بالای آن و از سویی انعطاف آن نیز مربوط می شود که در نوع خود بسیار قبال اهمیت است.

مهمترین مراحل مختلف بازیافت ضایعات مسی

بازیافت ضایعات مسی در طی مراحل و فرآیندهای مختلفی انجام می گیرد که مهمترین مراحل آن عبارتند از :

1. بازیافت ضایعات مسی به روش سمانتاسیون

در این روش با استفاده از رسوب مس در داخل محلول  متشکل از پساب های اسیدکاری می توان پودر مس را با عیار بالا استخراج نمود. در واقع این روش که می تواند بازیافت ضایعات مسی به روش بازیافت شیمیایی نام گیرد زمانی که ضایعات به دست آمده  به شکل پودر یا خرد شده در می آیند و سایر فلزات گرانبها از قبیل نقره و در مواردی طلا از ضایعات جدا می شود باقیمانده ضایعات مسی از این طریق استخراج می شود.

2. بازیافت ضایعات مسی به روش دستی

در مواردی جدا سازی قطعات مسی از دستگاه ها و قطعات الکترونیکی را با استفاده از ابزارهای ساده انجام می دهند که به روش دستی معروف است.

3. بازیافت ضایعات مسی به روش قالکاری

روش قالکاری قطعات مسی الکترونیکی و هر نوع مس جدا سازی شده را در کوره مخصوص ریخته و پس از رسیدن به نقطه ذوب به صورت شمش های مخصوص قالب ریزی می کنند.

بازیافت ضایعات مسی

بازیافت ضایعات مسی به روش قالکاری

در هر زمان و هر جایی که باشید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از نرخ های روز فلزات معتبر جهان به سایت بازار فلز مراجعه کنید. در ضمن شما می توانید ضمن بازدید از این سایت از مطالب مفید  این سایت نیز اطلاع پیدا کنید.

برای مشاوره و خرید با بازار فلز تماس بگیرید.

فروشگاه بازار فلز رحیمی یکی از انواع نمایندگی فروش مس باهنر است که شما می‌توانید برای خرید ورق مس باهنر و اطلاع از قیمت ورق مس، رول مس و صفحه ارت مس به وبسایت بازار فلز مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین رحیمی بازار فلز یکی از قدیمی‌ترین فروشندگان مس و ورق برنجی در سراسر ایران است. برای مشاوره رایگان در این رابطه، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید از طریق واتس اپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

ورق مس برای استفاده در صنایع لوازم برقی و ساختمانی رایج است. مس علاوه بر کاربردهای تاریخی آن برای لوله کشی و دکوراسیون، در سیم کشی، موتور، تجهیزات بیمارستانی و ماشین آلات صنعتی نیز یافت می شود. در هر زمان و هر جایی که باشید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از نرخ های روز فلزات معتبر جهان به سایت بازار فلز مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

کاربردهای ضایعات مسی و 2 دلیل استفاده از آن در صنایع

قیمت ضایعات مسی و 5 عامل موثر بر تعیین آن

بررسی روش های بازیافت آلیاژ مس

نگاهی بر روش های تولید پودر مس و استفاده از آن

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید