مقالات, استفاده از فلزات

کاربرد مس در پزشکی | استفاده از فلز مس در صنعت پزشکی

استفاده از ورق های مسی در صنایع مختلفی دیده می‌شود، حتی کاربرد مس در پزشکی نیز بسیار ارزشمند است. درواقع به دلیل خواص درمانی مس، این فلز در صنعت پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته کاربرد مس در پزشکی تنها بخش کوچکی از کاربردهای آن است.

در گذشته، هندی‌ها جهت نگهداری آب، با استفاده از ورق‌های مسی، بطری‌های مسی تولید می‌کردند؛ با ورق‌های مسی می‌توان بطری‌های مس تولید کرد و در آن آب‌ها را نگهداری کرد، این کاری بود که هندی های باستان انجام می‌دادند.

در ادامه، ورق مس در قرن بیستم در برخی از کشورهای غربی محبوب شد. اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی، کاربرد مس در پزشکی و صنایع مختلف دیگر بسیار ارزشمند شده و در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاثیر بطری‌های مس در سلامتی انسان

استفاده از بطری های مسی می تواند به سلامتی کمک کند ولی با این حال مردم بیشتر از بطری های پلاستیکی استفاده می کنند و این می تواند به سلامتی انسان ها ضرر بزند چرا که این پلاستیک ها حاوی مواد شیمیایی هستند و زمانی که با آب قاطی شوند می توانند مواد سمی از خودشون ترشح کنند.

کاربرد مس در پزشکی دوران هند باستان

پزشکان هند باستان معتقد بودند که آب آشامیدنی از یک مخزن مس می تواند مشکلات زیادی را درمان کند و جلوی بسیاری از بیماری ها را بگیرد؛ در ویدیو زیر می‌توانید بخشی از کاربرهای مس در پزشکی و صنایع دیگر را مشاهده کنید:

نکته: این اطلاعاتی که درباره ورق مس در ویدیو آورده شده است برای اهداف آموزشی است و هیچ گونه مشاوره ای درباره اهمیت مس در صنعت پزشکی ندارد.

ورق مسی چیست؟

ورق مس به صفحه هایی ساخته شده از جنس مس اطلاق می شود که با ضخامت های مختلفی تولید می شوند، امروزه علاوه بر ورق های ساده و قدیمی، انواع مختلفی از ورق های طرح دار و رنگی مسی نیز در بازار عرضه می شوند که اغلب برای ساخت کارهای هنری کاربرد دارند.

ورق های مسی ضخامت های مختلفی دارند، به عنوان مثال برخی از ورق ها در صنایع ساخت لوازم خانگی یا خودروسازی به کار برده می شوند که ضخیم هستند و ضخامتی بین 0.3 تا 0.15 میلیمتر دارد. اما یک سری از ورق ها با نام ورق نازک مس در بازار خرید و فروش می شود که با ضخامت بین 0.5 تا 0.1 میلیمتر دارند و بسیار قابل انعطاف هستند. این نوع از ورق های مسی با یک چاقو یا قیچی کوچک به راحتی برش می خورند و عملیات لحیم کاری به راحتی روی آنها انجام می گیرد. خواص مس برای بدن انسان به عنوان کاربرد مس در پزشکی شناخته می‌شوند چراکه این فلز از نظر درمانی بسیار ارزشمند است.

استفاده از مس به دلیل خواص درمانی
خواص فلز مس

کاربرد فلز مس در صنعت پزشکی

مس یک عنصر ضروری در بدن انسان است که عمدتاً در معده و روده کوچک جذب شده و از صفرا دفع می شود. مس جزء مهم و عامل کاتالیزوری بسیاری از آنزیم ها و پروتئین ها در بدن است. بنابراین می تواند از طریق مکانیسم های متعدد بر سلامت انسان تأثیر بگذارد.

بر اساس عملکردهای بیولوژیکی و مزایای مس، تعداد فزاینده‌ای از محققین در زمینه بیومواد بر توسعه مواد زیستی جدید حاوی مس متمرکز شده‌اند که خواص منحصر به فردی را در محافظت از سیستم قلبی عروقی، ترویج ترمیم شکستگی استخوان و اعمال اثرات ضد باکتریایی نشان می‌دهند. بیش از 70 عنصر کمیاب مختلف در بدن انسان وجود دارد. اگرچه سطح آنها در بدن بسیار پایین است، اما اثرات بیولوژیکی مهمی دارند. مس (Cu)، یک عنصر کمیاب و ضروری است.

مهم‌ترین کاربرد مس در پزشکی نقش مهمی است که در رشد و نمو بدن و همچنین در بلوغ سیستم عصبی، خونساز، استخوان و سایر سیستم ها ایفا می کند. همچنین جزء مهمی از آنزیم های دخیل در متابولیسم گلوکز، اسیدهای آمینه و کلسترول است و نقش منحصر به فردی در واکنش های کاتالیزوری مختلف ایفا می کند. متابولیسم یا محتوای غیرطبیعی مس می تواند باعث بیماری های متعددی شود مانند بیماری هایی که با بدتر شدن عملکرد سیستم ایمنی، دیابت، بیماری عروق کرونر قلب و پوکی استخوان مرتبط هستند.

استفاده از فلز مس ساخت تجهیزات پزشکی

ساخت تجهیزات پزشکی با فلز مس
کاربرد مس در پزشکی

به دلیل خاصیت ضدباکتری بودن مس، از آن در تولید تجهیزات پزشکی نیز استفاده می‌شود؛ یک نمونه از کاربرد مس در پزشکی، تولید دستگیره درهای بیمارستان و حتی تخت‌های بیماران از جنس مس است تا کمترین میکروب را جذب کنند.

خواص دستبند مس برای بدن

استفاده از زیورآلات مسی برای سلامت پوست
دستبند مسی

کاربرد مس در پزشکی در زمینه درمان پوست نیز مشاهده می‌شود درواقع یکی از راه‌های جبران کمبود مس در بدن، استفاده از زیورآلات مسی است که برای بدن بسیار مفید هستند.

بیشتر بخوانید:

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید