مقالات, فروش فلزات

کاربرد مس، فروش مس و فروش ورق برنج – درک 4 ارزش حقیقی ورق مس

کاربرد مس بسیار گسترده است. سیر صعودی کاربرد مس و افزایش فروش آن باعث شده تا این فلز در میان فلزات سهم بزرگی در توسعه جهانی داشته باشد. علاوه بر این که ورق مس اولین فلزی است که توسط انسان کشف شده و مورد استفاده قرار گرفته است بنابراین می توان یک لیست طولانی از آلیاژهای ورق مس را ارائه کرد که در حال حاضر به پیشرفت صنایع مختلف کمک می‌کنند.

چرا مس یک ماده محبوب است

چند دلیل وجود دارد که چرا مس یک ماده بسیار قابل‌توجه است.

  • مس نسبتا انعطاف‌پذیر است به این معنی که ورق مس را می توان با چکش به شکل های گوناگونی مانند لوله و یا ورقه‌های نازک کویل مس درآورد. این ویژگی به تنهایی به مس اجازه می‌دهد تا برای مجموعه‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار گیرد. تعجبی ندارد که بسیاری از افراد به دنبال یک فروشنده ورق مس خوب هستند تا نیازهای پروژه خود را تامین کنند.
  • مس داکتیل است. بسیاری از فلزات خاصیت مشابهی دارند اما مس دارای درجه ای از انعطاف پذیری است که باعث شده این فلز کاربرد زیادی داشته باشد. این فلز هدایت الکتریکی و حرارتی بالایی دارد بنابراین برای کاربردهایی که شامل دما و ولتاژ بالا هستند عالی است. با توجه به اینکه این فلز داکتیل است به عنوان یک ماده خوب برای سیم‌های برق نیز می تواند باشد. در واقع اکثر سیم‌های برق مورد استفاده در صنعت از ورق های مس ساخته می‌شوند.
  • مس خواص ضد میکروبی دارد که برای تصفیه آب و کاربردهای مرتبط با تصفیه آب مفید است. با تمام این ویژگی‌های ارزشمند فکر کردن به زندگی بدون مس سخت است. بیشتر افراد ممکن است متوجه آن نباشند اما این فلز را می توان تقریبا همه جا در زندگی روزمره یافت از داخل دیوارهای خانه‌ها گرفته تا زیر کاپوت وسایل نقلیه.
تاثیر کاربردهای مس در افزایش اهمیت آن
کاربردهای فراوان مس

برای اینکه متوجه شوید از مس چطور استفاده می کنند در این مقاله ما صنایع عمده مرتبط با مس را برای شما عزیزان آورده ایم.

کاربرد مس در صنایع ساخت و ساز و ساختمان

صنعت ساخت‌وساز بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع مس در سال ۲۰۱۷ است. در چند دهه گذشته این صنعت برق و الکترونیک بود که از محصولات مس در آن استفاده می شد اما به نظر می‌رسد طراحی‌های ساختاری مدرنی که به منظور طول عمر و افزایش کارآیی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیازمند استفاده بهتر از فلزاتی نظیر مس هستند. بنابراین می توان گفت کاربرد مس در این حوزه ها گسترده است.

به طور معمول از مس برای ساخت لوله‌های مبدل حرارتی برای متراکم کننده‌های نیروگاه بخار و کارخانه‌های شیمیایی، سیستم‌های آبیاری، و لوله‌کشی در کارخانه‌های تقطیر استفاده می‌شود. مس یکی از بهترین ماده ها برای ساخت خطوط تغذیه آب دریا، پمپ‌های سیمان برای حفر به منظور تامین آب و لوله‌ها برای توزیع گاز طبیعی و مایع است. به طور کلی کاربرد مس در صنایع ساخت و ساز و ساختمان نیز بسیار گسترده است.

رابطه کاربرد مس با اکسید شدن آن در معماری

به طور کلی در صنعت ساختمان استفاده از مس به اندازه آهن و آلومینیوم رایج نیست اما این فلز می تواند به عنوان یک عنصر دکوراتیو در ساختمان ها استفاده شود. اکسید شدن مس یکی از موضوعاتی است که برخی از افراد را برای استفاده از آن دچار تردید می کند.

جالب است که بدانید معماران این ویژگی را به عنوان یک مزیت برای مس می دانند. در واقع زنگاری که با گذشت زمان بر سطوح مسی ایجاد می گردد را به عنوان نماد زیبایی این ماده تلقی می کنند.

برخی دیگر نیز اکسید شدن مس را به عنوان یکی از عیوب اصلی این ماده می دانند و معتقدند که این زنگار زیبایی نما را از بین می برد.

در کشورهای مختلف دنیا برخی از ساختمان ها با نماهای مسی ساخته شده و منحصر بفرد هستند. در واقع این ساختمان ها نمایی متفاوت را به تصویر می کشند. کاربرد مس در ساختمان سازی تنها به دکوراسیون و نما محدود نمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فلزات و ویژگیهای آنها به مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

کاربرد مس در برق و الکترونیک

هنوز از مس در ساختن سیم‌های برق و قطعات ضروری دستگاه‌های الکترونیکی و ماشین‌آلات  استفاده می شود. اگر قطعات یک گوشی موبایل یا تبلت را بررسی کنید احتمال این وجود دارد که یک دسته از قطعات کوچک از جمله connectors، wiring و ارتباطات، تخته‌های مدار چاپی، تراشه‌های ریز، و electromagnets که از جنس مس هستند را پیدا کنید. بسیاری از این قسمت‌ها از مس ساخته شده‌اند. در حالی که انواع دیگر فلزات را نیز برای ساخت این قطعات می توان استفاده کرد. مس کارایی و رسانایی بالایی دارد. این موارد تنها قسمتی از کاربرد مس در الکترونیک است.

کاربرد مس در تجهیزات حمل و نقل و ماشین آلات صنعتی

کاربرد مس در برق و الکترونیک
کاربرد مس در الکترونیک

آیا می‌دانستید که حدود ۲۵ کیلوگرم مس در خودروی شما وجود دارد و اگر قسمت‌های ساخته‌شده از آن را حذف کنید خودروی شما کاملا بی‌فایده خواهد بود؟ این بخش‌ها شامل سیم‌کشی، سیستم‌های شیشه‌ای، اتصالات، پیچ‌ها و خطوط هیدرولیکی هستند. مس همچنین به طور موثر نیازهای الکترومغناطیس وسیله نقلیه شما را برطرف می کند.

کاربرد آلیاژهای مس

آلیاژهای متداول فلز مس شامل برنج، برنز، مس نیکل و مس نیکل نقره هستند و از نظر کاربرد اهمیت زیادی دارند.

تقریبا ۳۰درصد از مس تولید شده در جهان برای آلیاژ سازی استفاده می شود. آلیاژهای مس اغلب سرد کار می باشند و تنها بخش کوچکی از آنها به روش ریخته گری تولید می شود.

کاربرد مس و آلیاژهای آن با توجه به ویژگیهای منحصر بفرد و ممتازی که دارند روز به روز در جهان در حال افزایش است. به دلیل مقاومت بالای فلز مس در مقابل خوردگی از این فلز در صنایع غذایی و شیمیایی به طور گسترده استفاده می شود.

این فلز به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین فلزاتی است که میتواند تشکیل آلیاژ دهد. مس با قلع مخلوط شده و تشکیل bell Metal و با نسبت کوچکتری تشکیل برنز می دهد. از مخلوط مس با روی آلیاژ برنج، Pinchbeck و آلیاژهای دیگر تشکیل می شوند. همچنین این فلز به علت قابلیت انعطاف پذیری می تواند به صورت ورقه ای، سیم و لوله ای نیز درآید.

کاربرد فلز مس در زندگی و کالاهای مصرفی

کاربرد مس در زندگی روزانه ما در تمام ابعاد گسترش یافته است. کاربرد مس تنها محدود به ساختمان سازی به عنوان ماده نصب، دیوار سازی و سقف سازی نمی شود. کاربرد مس در مهندسی هیدرولیک، در گرفتن روزنه های سدها، دریچه سد و پل ها نمونه ای از کاربردهای این فلز در سدسازی است.

به طور کلی بعد از طلا مس به عنوان تنها عنصر فلزی محسوب می شود که دارای رنگی غیر از خاکستری است. جالب است که بدانید مس موجود در خاک به عنوان عنصر ردیابی برای مسیر یابی انسان ها و دیگر جانداران می تواند استفاده شود.

مس به شکل تصفیه شده نیز توسط تولید کنندگان شمشهای مس، ریخته گریها، واحدهای مفتول سازی، واحدهای تولید کننده فرآورده های برنجی و سایر بخشها، مورد مصرف قرار میگیرد و تبدیل به فرآورده هایی نظیر سیم بدون پوشش، کابل و سیم پوشش دار، نوار و تسمه، لوله، میله، محصولات ریخته گیری و… میشود.

کاربرد فلز مس در زندگی
کاربرد مس در زندگی

سوالات متداول درباره کاربرد مس

فلز مس در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

به‌طور کلی کاربرد مس در بسیاری از صنایع و زمینه‌های گوناگون کاربرد دارد که مهم‌ترین‌های آن عبارتند از صنعت، خودروسازی، معماری و زندگی روزمره افراد.

اکسید فلز مس چه تاثیری در زیبایی آن دارد؟

برخی از معمارها معتقدند زنگاری مس و تغییر رنگ آن باعث زیبایی در سازه‌های مختلف می‌شود؛ البته برخی از آن‌ها نیز کاملا با این نظر مخالف هستند و آن را نقطه ضعف مس می‌دانند.

کدام ویژگی مس اهمیت استفاده از آن را افزایش می‌دهد؟

کاربرد مس به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارد بسیار گسترده است، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های مس عبارتند از چکش‌خوار بودن، رسانای برق بودن و زیبایی ظاهری مانند رنگ قرمز آن.

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد کاربرد مس در صنایع گوناگون مانند حمل و نقل، صنایع برق و الکترونیک، صنایع ساختمانی، صنایع کالاهای مصرفی، صنایع تولید ماشین آلات صنعتی کسب کرده باشید.

اینها تنها چند مورد از کاربردهای مس هستند که شما باید قبل از خرید و فروش ورق مسی برای پروژه خود بدانید. درک این که چقدر فلزی که استفاده می‌کنید مناسب کار شما است می تواند در انتخاب آلیاژ مناسب به شما کمک کند. برای اطمینان از اینکه ورق مس خریداری شده بالاترین کیفیت را دارد می توانید به تامین کننده های معتبر مانند بازار فلز مراجعه کنید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید