مقالات, استخراج و تولید فلزات

استخراج رول مس، معرفی 4 ذخایر ستراتابوند

جهان مس

انباشته های ستراتابوند (Stratabound)

در این مقاله می خواهیم درباره استخراج رول مس است. اين انباشته ها، توليدكننده‌هاي اصلي سرب و  ورق روی و گاه فلوريت و باريت هستند. در برخي مناطق معدني، به‌ويژه مناطق معدني ايرلند مركزي، رول مس داراي اهميت است و می توان از آن برای استخراج رول مس استفاده کرد.
از نظر عيار در تعدادي از کانسارهای جهان، مس و نقره و همين‌طور ژرمانيم وكادميم، محصولات جنبي با اهمیت به‌شمار مي‌روند.

دستگاه حفاری


فلزاتي كه در نهشته‌هاي تيپ ماسه‌سنگي به مقدار قابل توجه وجود دارند عبارت‌اند از: اورانيوم، واناديم، مس، نقره، سلنيم و موليبدن. يك ذخيره ممكن است دربردارنده‌ي يك يا شماري بيشتر از اين فلزها به هر نسبتي باشد، البته به‌جز واناديم و مس كه معمولاً استثناء هستند. مقدار اورانيم، واناديم و مس به‌گونه‌اي شگفت‌آور در يك ذخيره و نيز ميان انباشته های مختلف متغير است و ميزان نوسان عيار برخي كان‌تن‌ها ارايه‌ي يك عدد ميانگين كلي را ناممكن مي‌سازد.

جست وجو و اكتشاف ماده‌ی کانسار ورق مس

در استخراج مس، از نقطه‌نظر عملياتي كه سبب مي‌شود يك كانسار به صورت معدن درآيد، مي‌توان دو مرحله‌ي مختلف جست وجو يا اكتشاف ناحيه‌اي و اكتشاف منطقه‌اي را از يكديگر متمايز كرد. هدف از عمليات جست وجو آن است كه با توجه به معيارها و نشانه‌هاي مختلف و با استفاده از روش‌هاي جست وجو موقعيت كانسار و وضعيت عمومي آن مشخص شود. پس مرحله اول در استخراج رول مس شامل جست و جو و اکتشاف آن است.
پس از اينكه در نتيجه‌ي فعاليت‌هاي مرحله‌ي جست وجو، مناطق اميدبخش ناحيه مشخص گرديد،‌ عمليات اكتشاف منطقه‌اي آغاز مي‌گردد. اين عمليات در منطقه‌اي كه در مقايسه با مناق مورد جست وجو كوچك است،‌ متمركز مي‌شود و بدين ترتيب،‌ انتخاب مركز عمليات آسان‌تر مي‌گردد. هدف از اكتشاف منطقه‌اي آن است كه اطلاعات كاملي درباره‌ي شكل‌، ابعاد،‌ كيفيت، ذخيره و مشخصات فني منطقه و وضعيت اجتماعي و به‌طور كلي هر اطلاعاتي كه براي منطقه لازم است،‌ فراهم گردد.

اين اطلاعات بايد به‌ اندازه‌اي روشن و كامل باشد كه طراحان بتوانند حتي بدون رويت مستقيم منطقه،‌ طرح معدن را تهيه كنند. توجه به وضعيت اجتماعي نواحی و مناطق اطراف آن، مسئله‌ي تامين نيروي انساني آينده‌ي معدن را ساده‌تر مي‌كند. يكي از نكات مهمي كه بايستي در اين مرحله تعيين شود، عمق اكتشاف است. به عبارت ديگر، بايستي مشخص كرد كه عمليات اكتشافي تا چه عمقي بايد صورت گيرد و به مسائل متعددي از قبيل مشخصات ماده‌ي معدني، ارزش اقتصادي آن، فن معدن‌كاري، نياز به ماده‌ي معدني و مسائل نظير آن بستگي دارد. بنابراین به طور کلی میتوان گفت که استخراج رول مس به عنوان یکی از مراحل ضروری برای تولید رول مس است.

توصیه می کنیم مقالات دیگر سایت را نیز در زمینه فلزات مطالعه کنید:

استخراج رول مس


در واقع هدف از اكتشاف منطقه‌اي،‌ بررسي و شناسايي مسائلي است كه براي تعيين مشخصات صنعتي يك كانسار لازم است.اولين هدف، تعيين مشخصات كمي و كيفي توده‌ي معدني و شناسايي شرايط طبيعي و اقتصادي و نحوه‌ي پيدايش آن است. مشخصات كمي كانسار، با داشتن حجم آن تعيين مي‌شود و بنابراين در اين قسمت، بايستي شكل و ابعاد آن را مشخص كرد.

براي تعيين مشخصات كيفي، نه تنها بايستي تركيب شيميايي و كاني‌شناسي توده را در نظر گرفت، بلكه بايستي خواص تكنولوژيكي و عيار آن را نيز مشخص كرد. توجه به همه این موارد در حین مراحل استخراج رول مس ضروری است. در واقع مشخصات كيفي و كمي كانسار بايستي در ارتباط با هم مورد مطالعه قرار گيرند. ضمن اكتشاف منطقه‌اي بايد مسائل متعددي نظير پديده‌هاي زمين‌شناسي، معدني و اقتصادي را درنظر گرفت. مشخصات يك توده‌ي معدني در مقياس وسيعي تغيير مي‌كند و به‌خصوص اين تغيير در مشخصاتي نظير عيار و شكل بيشتر مشهود است. استخراج رول مس با در نظر گرفتن این ویژگی ها انجام می شود.

مشاهده کنید: قیمت هر کیلو کویل مسی

به‌عنوان مثال، در كانسارهاي لايه‌اي تغييرات شديد كمتر ديده مي‌شود و حال آنكه در دودكش‌هاي آتشفشاني، كانسارهاي شاخه‌اي شكل و مناطق رگه‌هاي مركب، غالباً تغييرات زيادي به چشم مي‌خورد. مشخصات كيفي نيز عموماً متغير است و بعضي اوقات به‌طور ناگهاني از نقطه‌اي به نقطه‌ي ديگر تغيير مي‌كند و اين امر در كانسار فلزات كمياب و گرانبها بيشتر ديده ‌مي‌شود. به‌‌طور كلي تمام روش‌هاي اكتشافي بر مبناي تعيين اين نوع تغييرات استوار است. بدين ترتيب، وظيفه‌ي اصلي متخصصين اكتشاف‌، مطالعه‌ي آن دسته از فرآيندهاي زمين‌شناسي است كه در كيفيت، شكل،‌ فرم و پيدايش كاني موثر است. امیدواریم که از مقاله ذخایر ستراتابوند و استخراج رول مس لذت برده باشید.

منابع

[1] https://www.ajsonline.org/content/294/6/756

[2] https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B3

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید