مقالات

آیا فلز برنج به آهنربا میچسبد؟ پاسخ به سوالات مهم در مورد مغناطیس فلز برنج

فلز-برنج-به-آهنربا-میچسبد-1

فلز برنج به آهنربا میچسبد؟ برای هر کسی که با ابزار فلزی کار می کند، بدون شک مغناطیس یکی از مهم ترین ویژگی ها است. چه در محصول خود به آن نیاز داشته باشید یا نه، درک نحوه واکنش اجزای فلزی شما با دیگران یک شرط اصلی است. امروزه، برنج به یکی از محبوب ترین فلزات در جهان تبدیل شده است – به ویژه برای اهداف تولید. بنابراین، قابل درک است که ممکن است بخواهید بپرسید “آیا برنج مغناطیسی است؟ فلز برنج به آهنربا میچسبد؟” در این مقاله، پیوند مغناطیسی برنجی را بررسی خواهیم کرد و هر آنچه را که باید در مورد خواص مغناطیسی احتمالی آن بدانید، توضیح خواهیم داد.

فلز برنج در صنایع کاربردهای مختلفی دارد و بدلیل قیمت مناسب در بیشتر تجهیزات استفاده می شود. اشکال مختلف فلز برنج در صنایع خودروسازی، زیبایی و موسیقی و … استفاده میشود. محصولات فلز برنج را می توان ورق برنجی، کویل برنجی، صفحه برنج و شیت برنج پیدا کرد.

برنج یکی از فلزات غیر آهنی است که در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیک صنایع خودروسازی صنایع ساختمانی و غذایی، استفاده می شود. فلز برنج از خواص بسیاری مانند ،نرمی خوش ساختاری و پلاستیکی برخوردار است که باعث شده است که در بسیاری از صنایع به عنوان یک ماده اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

اما آهنربا یکی از فلزاتی است که به عنوان یک ماده مغناطیسی شناخته میشود به دلیل خاصیت مغناطیسی آن، فلز آهنربا به صورت مکانیکی به فلزات غیر آهنی مانند برنج چسبیده و یا متصل نمی شود به عبارت دیگر فلز برنج نمیتواند به آهنربا چسبیده و یا به صورت مکانیکی به آن متصل شود.

با این حال اگر شما قصد دارید برنج و آهنربا را به یکدیگر متصل کنید میتوانید از روشهای دیگری مانند جوشکاری و یا استفاده از چسب های مخصوص برای متصل کردن این دو فلز استفاده کنید در واقع این روشها باعث میشوند که برنج و آهنربا به یکدیگر متصل شوند.

فلز-برنج-به-آهنربا-میچسبد-1

آیا فلز برنج فرومغناطیسی است؟ فلز برنج به آهنربا میچسبد؟

فلزات فرومغناطیسی یکی از محبوب ترین انواع فلزات از نظر مغناطیس هستند. این فلزات به دلیل قدرت مغناطیس خود شناخته می شوند، که به ویژه هنگامی که در معرض یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیرند برجسته می شود. حتی بعد از اینکه این میدان مغناطیسی را خارج کردید، یک فلز فرومغناطیسی بدون در نظر گرفتن خاصیت مغناطیسی خود را حفظ می کند. اساساً، این فلزات دارای گشتاورهای مغناطیسی دائمی هستند که به آنها امکان می دهد با میدان مغناطیسی اعمال شده هماهنگ شوند و حتی پس از خارج شدن میدان نیز این تراز را حفظ کنند. فلزات فرومغناطیسی به دلیل خاصیت مغناطیسی خود به خودی خود شناخته می شوند که به لطف همترازی موازی گشتاورهای مغناطیسی آنها اتفاق می افتد. آنها همچنین هیسترزیس را نشان می دهند – پدیده ای که در آن یک فلز با تغییر میدان مغناطیسی اعمال شده به آرامی پاسخ می دهد. برای عملیاتی مانند خمش یا پوشش برنجی، هیسترزیس به راحتی می تواند بر نتیجه فرآیند شما تأثیر بگذارد. متأسفانه، شایان ذکر است که برنج یک فلز فرومغناطیسی نیست. محبوب ترین گزینه ها در این کلاس فلزی عبارتند از نیکل (نیکل)، آهن (آهن) و کبالت (Co).

جنبه های پارامغناطیس و دیامغناطیس برنج


علاوه بر فرومغناطیس، پارامغناطیس و دیامغناطیس دو شکل دیگر مغناطیس هستند که باید مورد مطالعه قرار گیرند. به طور کلی، مواد پارامغناطیس موادی هستند که الکترون های جفت نشده در اتم های خود دارند. این الکترون ها گشتاورهای مغناطیسی ایجاد می کنند، بنابراین آنها را بسیار مغناطیسی می کنند. هنگامی که یک ماده پارامغناطیس در یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می‌گیرد، گشتاورهای مغناطیسی آن – که از الکترون‌های جفت نشده می‌آیند – با کل میدان همسو می‌شوند و باعث جذب ضعیف می‌شوند. همچنین باید به خاطر داشته باشید که پارامغناطیس نسبتا ضعیف است. به این ترتیب، به فعل و انفعالات دما نیز بستگی دارد. با افزایش دما، به طور کلی هم ترازی ضعیف تری در ممان های مغناطیسی دارید. پس فلز برنج به آهنربا میچسبد؟ آری اگر در میدان مغناطیسی قرار گیرد.

در مورد مواد دیامغناطیس، شما موادی دارید که تمام الکترون های آنها جفت شده اند. این در اصل به این معنی است که شما یک گشتاور مغناطیسی خالص دقیقاً صفر دارید. هنگامی که یک فلز دیامغناطیسی در یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیرد، میدانی ایجاد می کند که در جهت مخالف خود میدان خارجی حرکت می کند. بنابراین، چگونه همه اینها به برنج مربوط می شود؟ خوب، اگر درست به خاطر داشته باشید، برنج از روی و مس تشکیل شده است – دو ماده ای که دیامغناطیس در نظر گرفته می شوند. این بدان معنی است که وقتی یک میدان مغناطیسی روی برنج اعمال می شود، به احتمال زیاد یک میدان مغناطیسی در جهت مخالف ایجاد می کند. بنابراین نیروی آهنربای برنجی در سراسر صفحه بسیار ضعیف است. در مورد برنج، این خواص دیامغناطیس نسبت به خواص پارامغناطیس بارزتر است. ممکن است به دلیل وجود ناخالصی ها و عناصر کمیاب، برخی خواص پارامغناطیس ضعیف را در برنج مشاهده کنید، اما آنقدر مهم نیستند که برنج به عنوان یک ماده پارامغناطیس در نظر گرفته شود. به این ترتیب، برنج عمدتاً دیامغناطیس در نظر گرفته می شود.

فلز-برنج-به-آهنربا-میچسبد-1

عوامل مهمی که بر مغناطیس برنج تأثیر می گذارد

اگر هنوز می‌پرسید، “آیا فلز برنج به آهنربا میچسبد؟” شما تقریباً پاسخ خود را دارید در درجه اول، لته های مغناطیسی برنجی عملکرد بسیار ضعیفی دارند. بنابراین، مغناطیس برنج چندان قوی نیست. دلیل اصلی این نیروی مغناطیسی ضعیف برنج، ترکیبات این ماده است. برنج دارای عناصر غیر مغناطیسی مانند روی و مس است و این بدان معناست که این ماده با آهنرباها به خوبی عمل نمی کند. با این حال، چند عامل دیگر وجود دارد که می تواند تا حدودی بر این مغناطیس برنجی تأثیر بگذارد. برخی از آنها عبارتند از:

ترکیب بندی و ساختار فلز

یکی از عوامل اصلی که می تواند مغناطیس برنج را تعیین کند، ترکیب خود ماده است. سازندگان می توانند مواد تشکیل دهنده مختلفی برای برنج داشته باشند و این مواد به طور کلی خواص مغناطیس را که از آن بدست می آورید دیکته می کنند. بنابراین، آیا برنج مغناطیسی است یا نه؟ ابتدا باید بدانید که چگونه خواص مواد تشکیل دهنده آن کار می کنند. با افزایش نسبت عناصر مغناطیسی مانند آهن در آلیاژ برنج، می توانید حساسیت مغناطیسی آن را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. وجود ناخالصی ها همچنین در رابطه با نکته اول، باید عناصر خارجی و ردیابی ناخالصی های آلیاژ برنج خود را به دقت زیر نظر داشته باشید. همه اینها بر خواص مغناطیسی ماده تأثیر می گذارند و نقش مهمی دارند. به طور کلی، حتی مقدار کمی از یک عنصر غیر مغناطیسی می تواند به طور قابل توجهی خواص مغناطیسی برنج را کاهش دهد – که، همانطور که اشاره کردیم، در وهله اول چندان قابل توجه نیست.

پردازش و عملیات حرارتی

یکی دیگر از عوامل مهمی که می تواند خواص مغناطیسی برنج را تعیین کند، باید تکنیک های پردازش و عملیات حرارتی اعمال شده بر روی آن باشد. به عنوان مثال، فرآیندهای عملیات حرارتی مانند بازپخت می‌توانند به راحتی آرایش حوزه‌های مغناطیسی و اتم‌های درون ماده را تغییر دهند و بر خاصیت مغناطیسی آن تأثیر بگذارند.

درجه حرارت


مانند بسیاری از مواد، خواص مغناطیسی برنج به طور قابل توجهی به دمای محیط بستگی دارد. تغییر دما بر قدرت مغناطیس تأثیر می گذارد و در مورد موادی مانند برنج، افزایش دما باعث کاهش حساسیت مغناطیسی می شود. بنابراین، پاسخ به سوال “آیا فلز برنج به آهنربا میچسبد؟” می تواند به دمای اطراف خود ماده بستگی داشته باشد.

ساختار کریستالی داخلی


در مرحله بعد، ساختار کریستالی مواد برنج را داریم. این عامل آرایش اتم ها را در شبکه کریستالی ماده و همچنین هم ترازی گشتاورهای مغناطیسی درون خود ماده را در نظر می گیرد.

مطلب مرتبط: تشخیص فلز برنج اصل از تقلبی

قدرت میدان مغناطیسی


در نهایت، مراقب قدرت میدان مغناطیسی خارجی که روی برنج اعمال می شود، باشید. هر زمان که در معرض میدان مغناطیسی قابل توجهی قرار می گیرد، برنج می تواند یک واکنش مغناطیسی موقت نشان دهد و فلز برنج به آهنربا میچسبد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برنج یک ماده مغناطیسی قوی نیست – بیشتر به دلیل ترکیب آن. با این حال، شما می توانید چندین عامل داشته باشید که به بهینه سازی یا جلوگیری از این فاکتور مغناطیسی حتی بیشتر کمک می کند. با این حال، برای اکثر کاربردهای عملی، متوجه خواهید شد که عملکردهای مغناطیسی برنج قابل توجه نیست.

فلز-برنج-به-آهنربا-میچسبد-1

آیا می توان فلز برنج را مغناطیسی کرد؟فلز برنج به آهنربا میچسبد؟

آیا آهنربا فلز برنج را جذب میکند؟ ما قبلاً تأیید کرده‌ایم که این اتفاق می‌افتد، اگرچه سطح مغناطیس شما به طور کلی پایین است. برنج مانند اکثر مواد فرومغناطیسی دارای خاصیت مغناطیسی ذاتی قوی نیست. با این حال، در صورت نیاز می توانید به طور موقت مواد را با یک میدان مغناطیسی خارجی مغناطیسی کنید.

وقتی یک نمونه برنجی در معرض یک میدان مغناطیسی قوی قرار می‌گیرد، گشتاورهای مغناطیسی اتمی آن می‌توانند به راحتی با میدان هماهنگ شوند. این باعث مغناطیسی موقت نمونه برنجی می شود – پدیده ای که کارشناسان آن را به عنوان مغناطیس القایی می شناسند. شایان ذکر است که سطح مغناطیسی که در برنج به دست می آورید به قدرت میدان مغناطیسی اعمال شده و عناصر تشکیل دهنده در خود آلیاژ برنج بستگی دارد. هنگامی که میدان مغناطیسی خارجی را خارج کردید، برنج مغناطیس القایی خود را از دست می دهد و به سطح اولیه دیامغناطیس ضعیف باز می گردد.

بنابراین، در حالی که برنج در حالت طبیعی خود مغناطیسی نیست، می توانید به طور موقت آن را با استفاده از یک میدان مغناطیسی خارجی قوی مغناطیسی کنید. این تا زمانی که میدان وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت، با این که مواد در نهایت خواص خود را با خارج کردن میدان از دست می‌دهند.

نتیجه

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید