مقالات, استفاده از فلزات

رول مسی و 6 ضخامت ورق مسی با کاربردهای متنوع در صنعت مدرن

قبل از خرید ورق مسی یا رول مسی، بهتر است ضخامت مورد نیاز خود را مشخص کنید. ورق‌های مس در ضخامت‌های مختلفی مانند 0.5 میلیمتر، 1 میلیمتر، 2 میلیمتر و غیره موجود هستند. علاوه بر ضخامت، می‌توانید ابعاد ورق مسی را نیز در نظر بگیرید.

پس از تعیین ضخامت و ابعاد مورد نظر، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های مواد ساختمانی یا تماس با فروشندگان مس مانند مجموعه بازار فلز (فروشگاه رحیمی)، قیمت ورق‌های مس با ضخامت‌های مختلف را استعلام کنید.

آیا در مورد رول های مسی، ورق مسی و فروش مس اطلاعات کافی دارید؟ ما در این مقاله از بازار فلز قصد داریم تا به بررسی انواع ورق مسی از جمله ورق مسی نازک، ورق مسی ضخیم، فویل مسی و… بپرداریم.

تاثیر ورق مسی با ضخامت‌های مختلف در دنیای امروزی

تاثیر ضخامت ورق مس و رول مس در دنیای امروزی
ورق مسی

صنعت مس، در دنیای مدرن امروز، صنعتی است که تنها با فروش مس خام نمی­تواند به حداکثر سود خود دست یابد، پس با فرآوری محصولات مسی و افزایش کاربرد مس می­تواند سود چند برابری داشته‌­باشد.
فرآوری تولید رول مسی یکی از محصولات با ارزشی است که برای صنایع مختلف بهینه شده‌­است. خرید و فروش رول مسی تجارت پر رونق و سودمندی است که از تنوع و کاربرد فراوانی برخوردار است.

در فروش رول مسی چه معیارهایی وجود دارد؟

فروش رول‌های مسی بر اساس ابعاد و ضخامت آن­ها صورت می­گیرد و ضخیم بودن یا نازک بودن ورق مسی تاثیر بسیار زیادی در قیمت آن‌ها دارد.
درواقع تمام عوامل موثر بر خرید ورق مسی به ضخامت آن‌ها بستگی دارد، چراکه کاربرد ورق مس با توجه به ضخامت آن در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به بررسی 6 ضخامت کاربردی و پرتقاضای ورق‌های مسی خواهیم پرداخت.

اهمیت ضخامت در خرید و فروش مس
اهمیت ضخامت در خرید و فروش رول و ورقه مسی

مطالعه کنید: ورق مسی چیست؟

ضخامت انواع رول های مسی

1. ورق مسی نازک با ضخامت 1 MIL

این نوع رول یا ورقه مسی بسیار نازک است و در حدود 1.5 برابر فویل­‌های آلومینیومی موجود در منازل ضخامت دارد. برای تکه کردن این نوع رول مسی نیازی به لوازمی تیز و برنده نیست، بلکه مانند فویل مسی به راحتی با دست پاره می­شوند.
برای اینکه شکل­‌های گوناگونی از آن داشته باشیم می­توانیم از پانچر­های کاغذی کمک بگیریم. ورق های مسی با ضخامت یک میلی‌متر غالبا برای کاربرد­های الکتریکی و یا تحقیق و توسعه و … مناسب هستند.

2. رول مسی نازک با ضخامت 1.4 MIL

ضخامت این نوع رول مس تنها 0.4 بیشتر از ورق مسی 1 میل است. پس می‌توانیم بگوییم این نوع رول مسی نیز به آسانی با دست پاره می­شود.
از رول های مسی 1.4 میل نیز در صنایع کاغذ، کاربرد­های الکتریکی، تولیدی، تحقیق و توسعه استفاده می­شود.

3. ورق مسی با ضخامت 3 MIL

این نوع رول و ورق مس نیز، ضخامت چندانی ندارد و نازک است. اما ضخامت آن حدود دو برابر رول های مسی با ضخامت 1.4 MIL است.

انواع مختلف ورق و رول های مسی با ضخامت‌های متنوع
ورقه مسی

برش و پاره کردن ورق مسی 3 میل به سادگی 2 مورد قبلی نیست بلکه این رول مسی، به خوبی توسط قیچی برش داده می­شو. و در مقایسه با فویل‌­های خانگی، 4.5 برابر ضخیم‌ترند.
از ورق مسی 3 میل در هنر­های گوناگون و صنایع دستی از جمله معرق­ کاری با ورق مس و… استفاده می­شود. این نوع ورق مسی برای کاربرد­­های الکتریکی، تحقیق و توسعه نیز مناسب خواهد بود.

4. رول یا ورق مسی ضخیم با ضخامت 5 MIL

این نوع رول‌­­ها ضخامت نسبتا زیادی دارند و حدود 7 یا 8 برابر فویل‌­­های خانگی ضخیم‌تر هستند.
رول های مسی 5 میل با دست پاره نمی­شوند، بلکه تنها با قیچی برش داده می­شود. این نوع رول­ها، انعطاف­پذیری خوبی نیز دارند. اما تا زمانی­که تحت فشار قرار نگرفته باشند هیچ­گونه تغییر شکلی نخواهند داشت.
از این نوع رول های مسی در حکاکی، منبت کاری و سایر کار­های هنری استفاده می­کنند. همچنین در صنعت ساخت و ساز، برق و … نیز می­توان از این نوع رول استفاده نمود. گاهی برخی از افراد نیز، برای ساخت میز مسی و مخزن مسی از رول مسی 5 میل بهره می­برند.

5. رول مسی ضخیم یا ورق مس 8 MIL

رول های مسی با ضخامت 8 میل تقریبا 12 برابر فویل­‌های آلومینیومی موجود در منزل، ضخامت دارند. ضخامت زیاد این نوع رول باعث شده که سنگین باشد. این نوع رول قابلیت انعطاف خوبی دارد و به آسانی با قیچی بریده می­شود.
رول ­های مسی 8 میل غالبا شکل خود را به خوبی حفظ می­کند اما قادر نیستند وزن­های بالا را تحمل کند.

6. رول مسی با ضخامت 10 MIL

ضخامت این نوع رول 14 برابر فویل مسی و آلومینیومی خانگی است. با وجود ضخامت بالای این نوع رول­های مسی به آسانی توسط دست خمیده می­شوند. برای برش دادن رول مسی 10 میل باید از قیچی­های سنگین یا چاقوی مخصوص کمک گرفت. استفاده از این نوع رول­ها غالبا برای پروژه‌­های باز مناسب است.

سوالات متداول

ضخامت ورق مس و رول های مسی چه اهمیتی دارد؟

کاربرد ورق مس رابطه مستقیم به ضخامت آن دارد؛ درواقع هرچه ضخامت رول مس تغییر کند، کاربرد آن نیز متغیر خواهد بود.

ورق مس با چند نوع ضخامت تولید می‎شود؟

به‌طور کلی تولید کنندگان ورق مس، محصولات خود را با ضخامت‌های مختلفی از ورق مسی نازک تا ورق مسی ضخیم تولید می‌کنند.

محبوب‌ترین ضخامت ورق مسی چند میل است؟

ضخامت‌های 1 میل، 1.4 میل، 3، 4، 5 و 8 میل نمونه‌هایی از پرتقاضاترین محصولات تولیدی مس محسوب می‌شوند.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید