استخراج و تولید فلزات

آشنایی با اکسید مس و 5 ویژگی مهم آن | رنگ اکسید مس

اکسید مس (Copper oxide) با فرمول شیمیایی  ۲ Cu O شناخته می شود. شناسه پاب‌کم این ترکیب شیمیایی ۱۰۳۱۳۱۹۴ است. رنگ مس درحالت جامد، قهوه ای مایل به قرمز است. البته اکسید آن به رنگ های سبز، بنفش، زرد و نارنجی نیز مشاهده می‌شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اکسید حاصل از مس ماده ای سمی است بنابراین در هنگام کار با آن لازم است تمام نکات ایمنی را به دقت رعایت کنید. در ادامه این مقاله از بازار فلز با بررسی کامل ویژگی های اکسید مس و پاسخ به سوال کاربران مبنی بر اینکه اکسید مس چه رنگی است؟ و چه رنگی می‌سوزد؟ همراه ما باشید.

اکسید مس چیست؟

اکسید مس چیست؟
اکسید مس

فلز های مختلفی در جهان وجود دارند و اکثر آن‌ها در واکنش با هوا دچار فرآیند اکسیداسیون می شوند. فلز مس هم از این قاعده مستثنا نیست. مس با زیبایی که دارد دچار فرآیند اکسید می شود. اکسید مس با دیگر فلز ها متفاوت است زیرا فلز های دیگر در واکنش با هوا، آسیب پذیر می شوند و رنگ اکسید شدن متفاوتی نسبت به مس دارند.

مشاهده کنید: ورق مسی چیست؟

اکسید مس چه رنگی است؟

اکسید مس به رنگ سبز بوده و به رنگ مفرغ مشهور است. این لایه سبز رنگ از فلز بیرون زده و روی فلز را پوشانده است. بر خلاف فرآیند اکسیداسیون های مخرب دیگر به صورت محافظ عمل می کند و هیچ ضعفی را در فلز نشان نمی دهد.

مزایای اکسید فلز مس

اکسید مس باعث می شود تا لایه های زیرین فلز دچار خوردگی نشوند، به عبارتی در مس را در برابر خوردگی مقاوم می‌سازد. این بدین معنی است که فلز مس به عنوان یک فلز مقاوم شناخته می شود و هیچ ضعفی در مقبال اکسیداسیون ندارد. اکسید مس از ورود و نفوذ آب در خود جلوگیری می کند و حتی به صورت ضد آفتاب هم عمل می کند.

تاثیر اکسیداسیون بر سایر فلزات پرمصرف

فلز های متفاوتی مانند آهن نیز با رطوبت و هوا واکنش داده و زنگ آهن (اکسید آهن) بر روی آن‌ها ایجاد می‌شو.. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که زنگ آهن باعث پوسیدگی و ضعف در فلز آهن می شود و حتما باید از زنگ زدگی آن جلوگیری شود.

اکسید مس در رنگ سبز مجسمه آزادی آمریکا

مجسمه آزادی
مجسمه آزادی

مثالی که می توان از اکسید مس زد مجسمه آزادی آمریکا است که سبز رنگ است و این رنگ به دلیل فرآیند اکسیداسیون فلز مس است. اما مردم به اشتباه فکر می کنند به دلیل بارش باران این رنگ سبز به وجود آمده است.

نکات جالب از فلز مس

فلز مس بیش از هزاران سال است که استفاده می شود و مردم از زمان قدیم از آن برای کارهای خود استفاده می کردند. این فلز به رنگ سرخ متمایل به صورتی است و درخشندگی و زیبایی بالایی دارد. فلز مس از معدود فلز هایی است که رنگ اصلی آن نه سفید و نه خاکستری است. همچنین این نوع فلز دارای رسانایی بالا در انتقال انرژی گرمایی و الکتریکی است و از این حیث کاربرد های خاصی در صنعت های مربوطه دارد. مس از خاصیت چکش خواری برخوردار است. با استفاده از این خاصیت شما می توانید این فلز را به شکل های متفاوتی تغییر دهید.

مشاهده کنید: فرق فلز برنج و برنز و مس چیست؟

علاوه بر ویژگی‌های صنعتی مس، خواص آن برای بدن انسان نیز بسیار مفید است و باعث بهبود سیستم سوخت و ساز بدن می شود. به همین دلیل پزشکان استفاده از ظروف مسی را پیشنهاد می کنند. برخلاق اکثر فلزات، واکنش مس با هوا باعث پوسیدگی آن نمی‌شود بلکه باعث می شود تا فلز قوی تر به نظر بیاید. این عنصر یکی از کشف های بی نظیر بشر بوده و می توان آن را به عنوان یکی از بزرگترین کشفیات در جهان به حساب آورد. به دلیل وجود خواص شیمیایی بسیار زیاد، خرید و فروش مس، بعد از آهن و آلومینیوم سومین رتبه را در میان فلزهای صنعتی دارد.

نکات جالب از فلز مس
فلز مس

مضرات اکسید مس

درصورتی‌ که این ماده وارد بدن شود (خورده شود)، علائمی را به همراه خواهد داشت که برخی از آن‌ها عبارتند از تهوع، استفراغ و درد شدید در ناحیه شکم و معده. در شدیدترین حالت، مضرات اکسید مس به سیاه شدن مدفوع، استفراغ خونی، یرقان و آسیب طولانی‌مدت به کبد منجر می‌شود. همچنین علاوه بر انسان، این ترکیب برای ماهی‌ها و سخت‌پوستان نیز بسیار سمی و مضر است.

کاربرد های فلز مس و اکسید آن

  • استفاده در صنایع الکترونیک
  • رنگ زیبا و کاربرد هنری اکسید مس
  • با وجود اکسید مس، فلز مس نیز رسانای بهتری خواهد بود
  • ساخت شیرآلات و محصولات مصرفی
کاربرد فلز مس و اکسید آن
لوله مسی

سوالات متداول

اکسید مس چه رنگی است؟

مس در واکنش با رطوبت دچار اکسیداسیون می‌شود که نتیجه آن یک لایه سبز رنگ است؛ البته اکسید این فلز می‌تواند به رنگ‌های دیگر مانند بنفش، زرد و نارنجی نیز به‌وجود آید.

اکسید مس چگونه تشکیل میشود؟

بسیاری از فلزات کاربردی در سراسر دنیا، با رطوبت و هوا واکنش می‌دهند؛ زمانی که مس در معرض مستقیم هوا قرار بگیرد با آن واکنش داده و اصطلاحا زنگ می‌زند که به لایه رویی آن اکسید فلز مس می‌گویند.

آیا واکنش مس با رطوبت و اکسیژن باعث پوسیدگی آن می‌شود؟

خیر؛ برخلاف بسیاری از فلزات مانند آهن، اکسید مس باعث ضعف فلز نشده و استحکام آن را افزایش هم می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

واکنش مس با اکسیژن و رطوبت باعث بروز ویژگیهای منحصر بفردی در آن می‌شود. استحکام و افزایش طول عمر مهم‌ترین تاثیرات اکسید شن لایه رویی مس هستند.
اکسید مس به عنوان یک محافظ عمل کرده و سبب می شود که لایه های زیرین فلز دچار خوردگی نشوند. بنابراین میتوان گفت که فلز مس به عنوان یک فلز مقاوم شناخته می شود و هیچ ضعفی در مقبال اکسیداسیون ندارد. همچنین از ورود و نفوذ آب جلوگیری کرده و به صورت ضد آفتاب هم عمل می کند.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید