مقالات, فروش فلزات

افزایش قیمت فلز مس و 3 عامل تاثیرگذار بر آن

آلیاژهای مختلف مس

افزایش قیمت فلز مس به عوامل مختلفی وابسته است. همچنین در چند هفته گذشته همان طور که ممکن است اکثر شما در جریان باشید ما شاهد ریزش بی‌سابقه بورس ایران بودیم. این ریزش بورس دلایل فراوان فراوانی دارد از بسیاری از لحاظ این ریزش منطقی و از بسیاری دیگر این ریزش کاملاً غیرمنطقی و عجیب است. جدای از دلایل این اتفاق، ریزش بورس نتایج بسیاری نیز در بر دارد برای مثال ریزش بورس روی قیمت بسیاری از مواد اولیه و فلزات از جمله افزایش قیمت فلز مس تاثیر بسزایی داشته است.

این ‌که دلایل ریزش بورس تهران چه بوده در حیطه تخصص ما نیست و کارشناسان ذی‌ربط باید در رابطه با قضیه صحبت نمایند. با توجه به ریزش شاخص ‌ها بازار سرمایه با خروج نقدینگی روبرو شده است. مردم سعی می‌کنند که پول‌ های خود را از بورس درآورند و این نقدینگی را در جاهای دیگر خرج نمایند. این نقدینگی ممکن است بر قیمت اجناس مختلفی مانند افزایش قیمت فلز مس تاثیر گذار باشد. همچنین ممکن است فروش مس و خرید مس نیز در ادامه این روند افزایش و کاهش داشته باشد.

افزایش قیمت فلز مس

 کاهش یا افزایش قیمت مس

بیاید نگاه اجمالی به افزایش قیمت فلز مس و قیمت مس در چند سال گذشته و همچنین عوامل مؤثر در افزایش این قیمت بندازیم. قبل از سال  2005 قیمت هر پوند فلز مس هرگز به بیشتر از یک دلار و شصت سنت نرسیده بود، اما رشد بیش از حد اقتصادی در چین و افزایش روزافزون کاربرد فلز در این کشور موجب افزایش قیمت این فلز شد و در سال 2006 قیمت هر پوند این فلز به چهار دلار و شانزده سنت رسید.

در سال 2008 و قبل از وقوع بحران مالی قیمت مس به بالاترین سطح خودش یعنی چهار دلار و دویست و شانزده سنت در هر پوند رسید. این بحران اقتصادی پس از سال 2008 باعث کاهش قیمت مس شد و بعد از سال 2009 قیمت این فلز و ماده ارزشمند بار دیگر افزایش یافت. ممکن است بدانید که کشور شیلی بزرگ ‌ترین تولید کننده مس در جهان است اما بزرگ ‌ترین و تاثیرگذار ترین کشور در افزایش قیمت این فلز و یا کاهش قیمت مس چین است. جالب است بدانید که تحلیلگران بازار بر این باورند که سال 2020 سال خوبی برایم مس خواهد بود.

همانطور که می دانید عوامل زیادی بر قیمت فلزات و از جمله فاز مس تاثیرگذار هستند. در مورد افزایش و کاهش قیمت فلزات و عوامل موثر بر آن از جمله کرونا مطالعه مقالات تخصصی سایت را از دست ندهید:

مطلب مفید: قیمت جهانی مس و ۴ دلیل افزایش آن

آیا خروج نقدینگی منجر به افزایش قیمت فلز مس میشود؟

با توجه به تنش شدیدی که میان دو کشور آمریکا و چین صورت گرفته است و تشدید این جنگ ممکن است که قیمت مس با توجه به متوقف شدن خرید مس توسط کشور چین کاهش پیدا کند. اما اگر این جنگ تجاری پایان بپذیرد قیمت مس که یکی از مهم ‌ترین کالاهای صنعتی کشور چین بشمار می رود موجب افزایش قیمت این فلز خواهد شد. همچنین خروج نقدینگی از بازار سرمایه باعث می‌شود.

این نقدینگی در نقاط دیگر کشور و صنایع دیگر سرمایه‌ گذاری شود که از این نقاط خرید و فروش فلز مس است وقتی یک بستر تجاری مناسب مانند بورس برای خرید و فروش کالاها وجود نداشته باشد تجارت کنندگان می‌توانند با هر قیمتی که می‌خواهند فلز مس را خرید و فروش نمایند و این امر ممکن است باعث افزایش قیمت  شود.

افزایش قیمت فلز مس

عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت فلز مس

فلز مس به دلیل این ‌که بسیار انعطاف‌ پذیر است و رسانای بسیار عالی دارد، بعد از فلز آهن و آلومینیوم سومین و پر کاربرد ترین فلز در جهان است‌‌. جالب است که بدانید حدود نیمی از فلز مس تولید شده در جهان توسط کشور چین مورد استفاده قرار میگیرد. اگر این کشور میزان تقاضای خود را برای این فلز کاهش دهد و یا افزایش دهد، میزان قیمت فلز مس نیز با توجه به این تغییرات افزایش و یا کاهش خواهد داشت.

برای اینکه افزایش قیمت فلز مس و نوسانات قیمت فلز مس برای ما قابل درک باشد، باید به بررسی عوامل تاثیر گذار روی این نوسانات بپردازیم. علاوه بر نوسانات بلند مدت فلز مس که پیش ‌تر در رابطه با آن‌ ها صحبت کردیم، قیمت  مس در سال گذشته نیز نوسانات بسیار شدیدی داشته ‌است‌، که از مهم ‌ترین دلایل کم شدن قیمت آن کم شدن عرضه و تقاضا در این بازار است.

میزان استخراج این فلز مس

با کم شدن میزان عرضه و یا زیاد شدن آن قیمت فلز مس نیز تغییر خواهد کرد. در نتیجه به نوعی با افزایش قیمت فلز مس مواجه خواهیم بود. این تغییرات قیمت کاملا هیجانی هستند و پایدار نخواهند بود. همچنین با کم شدن ذخایر فلز مس در جهان پیش ‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده ما با افزایش قیمت  روبرو شویم.

نوسانات قیمت دلار و یورو

یکی دیگر از عواملی که تاثیر مستقیم و بسیار زیادی روی قیمت فلز مس می‌گذارد نوسانات قیمت ارزهای دلار و یورو است. نوسانات این بازار تاثیر بسیار زیادی روی قیمت افزایش کاهش و یا افزایش قیمت این فلز و همچنین محصولات وابسته به آن، که جزو صنعت سیم و کابل می شود تاثیر بسیار زیادی دارد. 

به دلیل این‌که از سیم و کابل تقریباً در همه صنایع استفاده می شود نوسان قیمت مس ممکن است روی نوسانات قیمت صنایع دیگر نیز تاثیر بسزایی داشته باشند. دلار علاوه بر تاثیر گذاری بر قیمت مس و افزایش قیمت فلز مس دلار معمولاً در تعیین قیمت بسیاری از کالاها تاثیر گذار است کاهش ارزش دلار باعث کاهش قیمت مواد اولیه و افزایش آن باعث افزایش قیمت مواد اولیه خواهد شد.

افزایش قیمت فلز مس

نوسان قیمت نفت

یکی دیگر از عوامل مؤثر در نوسان قیمت فلز مس و افزایش قیمت فلز مس نوسان در قیمت نفت است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ‌ها و وابسته بودن تولیدات و مواد اولیه فراوان و گوناگونی که از دل زمین به دست می‌آیند افزایش و یا کاهش قیمت این مواد اولیه باعث افزایش قیمت فلز مس و کاهش قیمت فلز مس خواهد شد. نفت یکی از عواملی است که قیمت مس را تحت تاثیر قرار می‌گذارد.

نفت و مس هر دو جزو کالاهای اساسی جهان هستند و می‌توانیم در نظر داشته باشیم که به با توجه به این ‌که هر دوی این مواد اولیه از دل زمین بدست می آیند، روند اقتصادی یکسان را طی خواهند کرد. به ‌طوری ‌که در سال‌‌ های اخیر مس و نفت همراه با هم به طور موازی افزایش و کاهش قیمت داشته اند پس شما می توانید به راحتی تشخیص دهید که افزایش و کاهش قیمت نفت، باعث کاهش و یا افزایش قیمت مس خواهد شد.

سخن نهایی

فلز مس به عنوان یکی از فلزات رنگین و گران بها حساب می شود که کاربردهای زیادی در صنایع دارد؛ مخصوصا در صنایع اکتریکی و تکنولوژی. قیمت محصولات مسی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله قیمت جهانی مس در درجه اول به توانایی تامین کنندگان در استخراج و حمل و نقل محصول و همچنین تقاضای کالاها و خدمات مورد نیاز آن بستگی دارد. سایر عوامل گسترده شامل نرخ بهره، رشد اقتصادی، در دسترس بودن و جذابیت کالاهای جایگزین و ملاحظات سیاسی است. برای اطلاع از قیمت روز هر کیلو مس باهنر با بازارفلز رحیمی تماس بگیرید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید