مقالات

شمش قلع مالزی و 5 ویژگی آن

 شمش قلع مالزی

قیمت شمش قلع مالزی به دلیل بالا رفتن میزان تقاضا افزایش پیدا کرده ­است و با توجه به عوامل مختلفی که در زیر به آن­ها اشاره میکنیم در حال نوسان است. همان­طور که گفتیم امروزه از فلز جادویی قلع استفاده­ های زیادی می­شود. حالا چرا جادویی؟! زیرا این عنصر دارای 10 ایزوتوپ پایدار است و از نظر داشتن تعداد ایزوتوپ­های پایدار در صدر جدول تناوبی است.

از طرف دیگر این فلز دارای خواص شیمیایی دوگانه­ ای است، یعنی حالت آمفوتریک دارد و در محیط­های اسیدی و بازی، واکنش نشان می­دهد. از گذشته­‌های دور قلع و شمش قلع مالزی نقش بسیار مهمی در توسعه تمدن بشری داشته ­است. در نتیجه ویژگی­ های منحصر به فرد و استثنایی قلع موجب شده ­است که از آن در موارد مختلفی استفاده شود. امروزه استفاده از شمش قلع در ساخت و تولید قوطی­‌های حلبی نیز رواج بسیاری دارد.

استفاده از قلع در قوطی های حلبی
استفاده از قلع در قوطی های حلبی

ویژگی­ های بسیار مناسب فلز و شمش قلع مالزی

شکل پذیری بالا، نقطه ذوب پایین، چکش پذیری خوب، داشتن قابلیت انعطاف و شکل بلورین از ویژگی­های این فلز است. قلع، در محیط های معمولی قابلیت انعطاف بالایی دارد اما در اثر حرارت شکننده خواهد شد. این ویژگی­های خاص­، موجب شده­ که فلز قلع جزء یکی از فلزات پر­مصرف قلمداد شود. این عنصر فلزی اگر در معرض آب و  فرسایش ناشی از  آب تقطیر شده باشد هیچ تغییری نخواهد کرد یعنی مولکول آب و فلز قلع هیچ اثری روی هم ندارند اما در محیط­های قلیایی و اسیدی سریعا واکنش می دهد. می­توان گفت قلع عنصری نادر است. این فلز در سنگ­های معدنی خاصی به نام کاسیتریت، یافت می­شود.

کشور­های مهمی که در تولید شمش قلع پیشتاز هستند:

شمش قلع به طور عمده در کشور  مالایا ، بولیوی ، اندونزی ، مالزی ، کنگو ،  تایلند ، نیجریه و … تولید می­شود. در این رابطه می­توان گفت که در کشور­هایی نظیر نیجریه، کنگو و چین ذخایر معدنی قلع بالا است.

فرآیند تولید شمش قلع با توجه به ویژگی­های منحصر به فرد قلع به خوبی انجام می­ پذیرد. برش­های شمش قلع در ابعاد دلخواه، از جمله 30  در  10  با وزن 30 کیلو گرم، نیم کیلویی و … امکان  پذیر است. از طرفی فلز قلع به اشکالی چون ساچمه ­ای، ورقه­ ای، گرد،  رولی و … نیز در می­آیند.

فلز قلع در حالت جامد،  سفید رنگ  و حالت آینه مانند دارد. این عنصر از نظر  ویژگی­های فیزیکی و شیمیایی ( عمدتا از نظر  شیمیایی ) شباهت بسیاری به دو گروه همسایه­ی خود یعنی سرب  و ژرمانیوم دارد.

خرید شمش قلع مالزی

انواع شمش قلع مالزی

شمش قلع مالزی شامل دو دسته ی آلیاژی و غیر­آلیاژی است، کشور مالزی در حوزه ­ی صادرات شمش قلع جایگاه خاصی را در میان کشور­های  دیگر دارد.

همان­طور که در بالا نیز اشاره شد کشور­هایی نظیر  چین، اندونزی  و مالزی در زمینه­ ی تولید و صادرات فلز قلع بسیار فعال هستند.

ایالات متحده آمریکا نیز یکی از بزرگ­ترین کشور­های وارد کننده ­ی شمش قلع در دنیا است. این کشور مقادیر زیادی از شمش قلع خود را از کشور مالزی تامین می­کند.

نوسانات قیمت شمش قلع با گذشت زمان:

نوسانات  قیمت ارز بر روی قیمت همه ­ی فلزات تاثیر چشمگیری داشته است. پس شمش قلع نیز از این قاعده مستثنی نیست و می­توان گفت، در طی سال­های اخیر  قیمت شمش قلع نیز سیر صعودی خود را طی می­کند.

همان­طور که اشاره شد، قیمت شمش قلع مالزی مانند شمش سایر فلزات، از قیمت جهانی فلزات تبعیت می­کند. در واقع قیمت شمش قلع ، تابع بازار جهانی خواهد بود. پس هیچ قیمت ثابتی برای این نوع  شمش نمی­توان در نظر گرفت.

استفاده از قلع در ظروف

آلیاژ­های فلز قلع

نه ­تنها از فلز قلع در ایجاد پوشش بر روی سایر فلزات استفاده می­شود بلکه از آلیاژ این فلز در ساخت لبه­‌های تیز و برنده نیز به وفور استفاده می ­شود. مثلا  ترکیب این عنصر با ورق مس سختی آن بالا­تر می­برد، در نتیجه برای ساخت اسلحه و ابزار­های جنگی و لوازم شکار، مناسب خواهد بود.

استفاده از ظروفی که قلع اندود شدند در بیشتر خانه­‌ها رواج دارد.  استفاده از این فلز پرکاربرد، تنها در آشپزخانه منازل خلاصه نمی­شود بلکه استفاده از فلز قلع در سالن  پذیرایی و دکوراسیون داخلی نیز به وفور دیده می­شود. خاصیت زیبایی شناسی، مقاومت در برابر خوردگی و از همه مهم­تر مقرون به صرفه بودن این فلز باعث شده که در ساخت دکوراسیون داخلی و خارجی بنا­ها به کار گرفته شود.

استفاده از قلع در ساخت آلیا­ژ­های دندان

آیا می­دانستید برای ساخت آمالگام ترمیمی دندان، وجود دو عنصر قلع و نقره لازم و ضروری است؟

آمالگام دندان دارای فلزاتی نظیر: نقره، جیوه، قلع و اندکی روی و مس است البته گاهی اوقات از فلزات دیگر مثل روی ، پالادیوم، ایندیوم و سلنیوم نیز  استفاده می­کنند. این نوع آمالگام در ترکیب شیمیایی خود دارای 25 الی 27 درصد عنصر قلع است. پس استفاده از این فلز مهم در صنعت دندانپزشکی نیز کاربرد دارد!

به علاوه تقویت آلیاژ­های تیتانیوم نیز توسط فلز قلع به آسانی امکان­پذیر خواهد بود. با این کار مقاومت فلز تیتانیوم نیز بیشتر می­شود.

قلع و ساخت جواهرات!

ورق­های قلع چون شکل پذیری خوبی دارند، می­توانند به اشکال مختلفی چون دایره، گل ، ستاره و …  در بیایند، پس در صنعت ساخت جواهرات از این فلز پر خاصیت استفاده­ی زیادی می­شود.

به طور کلی شمش قلع دارای کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف است. نمونه بالا که برای شما عزیزان توضیح دادیم تنها یکی از این موارد است. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شمش قلع و کاربردهای آن هستید توصیه می کنیم مقالات پیشین سایت را مطالعه کنید:

شمش قلع و ۵ کاربرد آلیاژ های این عنصر پر مصرف در صنایع مختلف

شمش قلع اندونزی و ۲ نوع کاربردی آن

پودر قلع چیست؟ و این پودر چگونه تولید می­شود؟

همان­طور که قبلا نیز اشاره کردیم عنصر قلع در سنگ معدن کاسیتریت یافت می­شود. فراوانی این عنصر در سنگ کاسیتریت حدودا 80 درصد خواهد بود. اکثر اوقات فلز قلع در نهشته­های آبرفتی، بستر رودخانه­های موجود و یا بستر خشک رودخانه­ های قدیمی وجود دارند. به ­علاوه اگر سنگ معدن کاسیتریت دچار فرسایش شود، فلز قلع حاصل خواهد شد. به­علاوه فلز قلع سایر فلزات حاوی عنصر قلع نیز استخراج می­گردد.

در ابتدای تولید این فلز، بهتر است قلع با خلوص کم تولید شود. برای این کار،  قلع را با دمای 2000 الی 2500 درجه فارنهایت و با حضور عنصر کربن ذوب می­کنند، آن­گاه این قلع ناخالص را با روش­های مناسب به خوبی تصفیه می­کنند. در نتیجه قلع حاصل ، خلوصی بیش از 99 درصد را خواهد داشت. این فلز با طی فرآیند­های گوناگون و مخصوص خود ، به پودر قلع یا شمش قلع تبدیل خواهد شد. پودر قلع نیز به نوبه­ ی خود در صنایع گوناگون از جمله لحیم ­کاری و … به کار برده می­شود.

سوالات متداول:

ویژگی های منحصر به فرد شمش قلع مالزی چیست؟

شکل پذیری بالا، نقطه ذوب پایین، چکش پذیری خوب، داشتن قابلیت انعطاف و شکل بلورین از ویژگی­های این فلز است. قلع، در محیط های معمولی قابلیت انعطاف بالایی دارد اما در اثر حرارت شکننده خواهد شد.

چه کشور هایی در ساخت شمش قلع ممتاز هستند؟

شمش قلع به طور عمده در کشور مالایا، بولیوی ، اندونزی، مالزی ، کنگو ، تایلند و نیجریه تولید می شود.

پودر قلع چیست؟

قلع را با دمای 2000 الی 2500 درجه فارنهایت و با حضور عنصر کربن ذوب می­کنند، آن­گاه این قلع ناخالص را با روش­های مناسب به خوبی تصفیه می­کنند. در نتیجه قلع حاصل ، خلوصی بیش از 99 درصد را خواهد داشت. این فلز با طی فرآیند­های گوناگون و مخصوص خود ، به پودر قلع یا شمش قلع تبدیل خواهد شد

آیا شمش قلع در ابعاد مختلفی تولید می شود؟

بله، برش­های شمش قلع در ابعاد دلخواه، از جمله 30  در  10  با وزن 30 کیلو گرم، نیم کیلویی و … امکان  پذیر است. از طرفی فلز قلع به اشکالی چون ساچمه­ای، ورقه­ای، گرد،  رولی و … نیز در می­آیند.

چگونه از قیمت شمش قلع مالزی مطلع شویم ؟

برای اطلاع از قیمت و یا اطلاعات بیشتر با همکاران ما در بازار فلز تماس بگیرید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید