مقالات, استخراج و تولید فلزات

عيارسنجی مس و 2 ویژگی انحلال مس از کانسنگ اکسیدی { قسمت دوم }

دیاگرام بازیابی رول مس

عيارسنجی مس و آزمایش های مربوط به ليچينگ اسيدی 

عيارسنجی مس در آزمایش های ليچينگ در یک مخزن (راکتور) شيشه ای مجهز به سيستم همزنی مکانيکی انجام گرفت. سيستم گرمادهی و کنترل دما با دقت بسيار خوبی از طریق حمام آب گرم تأمين شد. در ورودی مخزن محل هایی برای اضافه کردن محلول و نمونه خوراک مورد نظر و همچنين محل نمونه برداری مناسب تعبيه شده بود.

هر آزمایش با مقدار 500ميلی ليتر محلول با غلظت های متغيری از آمونياک و کربنات آمونيوم انجام گرفت. سرعت همزنی 500دور بر دقيقه مورد استفاده قرار میگرفت، زیرا با توجه به تحقيقات انجام شده قبلی در سرعت های همزنی بالاتر از 450دور بر دقيقه می توان تأثير سرعت همزنی را نادیده گرفت.

همچنين دانه بندی های مختلف، نسبت های متغيری از جامد به مایع و نيز دماهای مختلف به طور کامل بررسی شد.

در هر آزمایش مقدار 5 سی سی از محلول در زمان های مشخص از مخزن گرفته شد.

بعد از سانتریفيوژ، محلول به مقدار لازم برای عيارسنجی مس به روش جذب اتمی به آزمایشگاه فرستاده شد.

به منظور ثابت ماندن حجم محلول اوليه، بعد از هر مرحله نمونه برداری مقدار 5 سیسی واکنش گر تازه به سرعت به مخزن اضافه شد.
چندین آزمایش برای بررسی ليچينگ با اسيد سولفوریک در pHهای ثابت 1/3 ،0/8و 1/5بر روی ابعاد 150- ، 75+ ميکرون به مدت 2ساعت انجام گرفت.

نتایج نشان داد که بازیابی مس تحت این شرایط بيش از 35درصد است و اسيد سولفوریک به راحتی می تواند مس موجود در این کانسنگ را حل نماید.

عيارسنجی مس

اما علیرغم بازیابی بالا، به علت مصرف بالای اسيد در این آزمایش ها ( 500کيلوگرم اسيد به ازای یک تن ماده معدنی) و همچنين توليد مقدار زیاد گاز دی اکسيد کربن این روش برای استحصال مس از کانسنگ مناسب نيست. پس عيارسنجی مس نیز می تواند فرآیندی زمان بر و پر هزینه باشد.

یکی دیگر از مشکلات اساسی در این فرایند، جامد و محلول باقیمانده حاصل از ليچينگ بود که به شدت خاصيت ژله ای به خود می گرفت و فيلتراسيون آن غيرممکن میشد. بنابراین در این شرایط قسمت عمده مس را نمی توان از محلول و جامد باقیمانده جدا کرد. این مرحله در عيارسنجی مس اهمیت زیادی دارد.

به عبارتی بازیابی کل در سيستم ليچينگ با اسيد برای کانسنگ مذکور بسيار پایين بود. همچنين آثار ناشی از توليد کف زیاد در دیواره های رآکتور به وضوح قابل مشاهده بود. بنابراین روش آمونياکی مناسب برای این ماده پيشنهاد شد و ادامه آزمایش ها با محلول آمونياکی انجام گرفت. پس به طور کلی می توان گفت که عيارسنجی مس با در نظر گرفتن این موارد انجام می شود.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در زمینه انحلال مس از کانسنگ اکسیدی مقالات دیگر سایت را نیز در این زمینه مطالعه کنید:

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی { قسمت اول }

انواع روشهای لیچینگ اسیدی

روش لیچینگ، خود به انواع لیچینگ مخزنی، لیچینگ برجا، لیچینگ ستونی، لیچینگ دامپ و لیچینگ توده‌ای‌(هیپ لیچینگ) تقسیم می‌گردد. در روش لیچینگ توده‌ای یا هیپ لیچینگ، کان‌سنگ به صورت توده‌ای در محلی انباشته می‌شود و محلول حاوی عامل شیمیایی از بالا بر روی آن پاشیده می‌شود تا در اثر جریان ثقلی از میان خلل و فرج موجود در توده کان‌سنگ عبور کرده، کانی مورد نظر را حل کند.

برای عيارسنجی مس لازم است تمام این مراحل به دقت انجام شود. در این روش با پاشش محلول اسید سولفوریک تحت شرایط شیمیایی و فیزیکی مناسب، کانی‌های اکسیدی مس به راحتی حل می‌شوند. اما در مورد کانی‌های سولفیدی، این فرآیند قدری پیچیده‌تر می‌شود و اسید، به تنهایی امکان انحلال سریع این کانی‌ها را ندارد؛ بنابراین از گذشته تاکنون کوشش‌هایی صورت گرفته تا بتوان کانی‌های سولفیدی مس را نیز به نحوی مطلوب، به روش لیچینگ حل نمود که این تلاش‌ها منجر به ابداع روش‌های مختلفی از جمله بایولیچینگ شده‌است.

فرآیند لیچینگ غیراکسیدی: ترکیبات مس کربنات‌دار همچون مالاکیت و آزوریت یون مس یا یون سولفات موجود در اسید سولفوریک رقیق واکنش می‌دهد و سولفات مس به وجود می‌آید و دیاگرام استخراج مس در فرآیند غیراکسیدی را نشان می‌دهد.

فرآیند لیچینگ اکسیدی: در این فرآیند دو محلول فرو شوینده باز، یک عامل اکسیدکننده موجود باشد تا بتواند ترکیبات سولفیدی مس را در اثر اکسید کردن به صورت ترکیبات سولفاتی درآورد تا بتواند با اسید واکنش دهد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی درباره انحلال مس از کانسنگ اکسیدی و عيارسنجی مس کسب کرده باشید.

منبع

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%DB%8C%DA%86%DB%8C%D9%86%DA%AF

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید