مقالات, استخراج و تولید فلزات

پودر مس، روش های تولید و 2 کاربرد اصلی آن

پودر مس

پودر مس ماده ای است که از گذشته های دور برای کاربرد های مختلف مورد استفاده ی بشر بوده است. برای استفاده از این فلز در بعضی صنایع، پودر خالص این عنصر مورد نیاز است. این پودر در بسیاری از صنایع  به دلیل طیف گسترده از خواص فیزیکی و شیمیایی که این فلز دارد، مورد توجه قرار میگیرد. علاوه بر سایر اشکال مس مثل ورق و صفحه مسی، پودر مس هم کاربردهای زیادی دارد.  پودر مس، یک فرم مختصر شده از مس است که به صورت پودری تهیه می‌شود. این پودر معمولاً از طریق فرآیندهایی مانند آسیاب کردن، خرد کردن یا فرآیندهای شیمیایی به دست می‌آید. پودر مس معمولاً به دو صورت تجاری در دسترس است: پودر مس الکترولیتی و پودر مس آلیاژی.

پودر مس ماده ای است که بخاطر رسانایی الکتریکی و همچنین مقاومت بالای آن در برابر فرسایش، بیشتر در صنایع برق و ساخت سیم های برق استفاده میشود. این فلز رسانای بسیار خوب الکتریکی و همچنین رسانای خوب گرمایی است و از دیگر خواص آن، انعطاف پذیری، واکنش بالای آن و قابلیت آلیاژ شدن، باعث شده که پودر فلز مس در روغن های رسانا و گریس، آلیاژ کردن با فلزات دیگر، برس های کربن، قطعات ترمز یا قطعات تحت اصطکاک ، کنترل حرارتی، تابش الکترومغناطیسی برای دستگاه های الکترونیکی و بسیاری دیگر، مورد استفاده قرار گیرد.

برای تولید پودر این فلز گرانبها در صنعت، روش های مختلفی وجود دارد که شامل : اتمیزاسیون، احیای هیدروژنی، سمانتاسیون ،احیای اکسید مس و الکترولیز است. در برخی منابع آمده است که روش الکترولیز برای تولید این پودر مناسب تر است. زیرا این روش درصد خلوص بالایی دارد علاوه بر آن امکان تغییر پارامترهای مختلف در حین عمل پودر سازی را دارد و همچنین از همه مهمتر هزینه ی کمتری دارد.

پودر مس
پودر مس

استفاده از پودر گرانبها مس

این پودر به دو شکل گرانوله و پرک تولید میشود که بیشتر استفاده از آلیاژ مس و پودر فلز مس در شکل پرک آن است. چنین پودرهایی، به عنوان مثال، در رنگ های ضد زنگ، پوشش های تزئینی و محافظ و جوهر چاپ استفاده می شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که از این پودر به صورت خالص در صنعت استفاده نمیشود و بیشترین دلیل تولید آن برای آلیاژ شدن آن با دیگر فلزات است . افزودن این پودر برای آلیاژ شدن به صورت مخلوط کردن یا نفوذ انجام میشود.

مثلا برای ساخت قطعات تحت اصطکاک از آلیاژ پودر فلز مس با قلع، روی، نیکل و سایر فلزات استفاده میشود. پودر مس همچنین به عنوان یک عنصر آلیاژی در پودر آهن مورد استفاده قرار میگیرد تا به واسطه ی خواص مکانیکی آن استحکام بیشتری به ماده ی به دست آمده از آلیاژ مس و آهن ببخشند و این ماده در طول پخت دوام بیشتری داشته باشد. علاوه بر این ها این فلز به دلیل استحکام بخشی و واکنش ندادن با آب برای تولید آلیاژهای مورد نیاز برای ساخت جواهرات و زیورآلات نیز استفاده می شود.

پودر مس

برای مطالعه بیشتر در رابطه با تولید مس می توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید:

روش های تولید پودر مس

 1- اتمایز کردن

اتمایز کردن به طور معمول روشی است که در آن مس ذوب می شود و فلز مایع از طریق روزنه ای جریان می یابد که در آن جریانی با سرعت بالا از گاز یا مایع، معمولاً آب، به آن برخورد می کند، بنابراین فلز مذاب را به ذرات تبدیل می کند که به سرعت جامد می شوند. اندازه و شکل ذرات به ویژه تحت تأثیر محیط اتمیزه کننده، فشار و سرعت جریان است.

افزودن‌ عناصر اکسید‌زدا، مانند فسفر، نیز بر اندازه و شکل ذرات تأثیر می‌گذارد. پس از اتمیزه شدن و بازپخت در یک اتمسفر کاهنده برای کاهش اکسیدهای سطحی تشکیل شده در حین اتمیزه کردن، محصول آسیاب، طبقه بندی و مخلوط می شود تا به توزیع اندازه ذرات مورد نیاز دست یابد.

2- الکترولیز

پودر مس الکترولیتی با پیروی از اصول مورد استفاده در آبکاری با تغییر شرایط برای تولید یک رسوب پودری به جای یک لایه جامد صاف و چسبنده است. تشکیل رسوبات پودری که به طور آزاد به کاتد می‌چسبند به دلیل غلظت کم یون مس در الکترولیت، غلظت اسید بالا و چگالی جریان کاتد بالا است.

افزودن کلوئیدهایی مانند گلوکز منجر به تشکیل رسوب یکنواخت مس می شود. ماده اولیه مس کاتد خالص است. خواص پودر مس به تعدادی متغیر از جمله غلظت اسید سولفوریک و سولفات مس، نوع و مقدار ماده افزودنی، دمای الکترولیت، چگالی جریان بستگی دارد. پس از رسوب، پودر شسته می شود تا تمام آثار الکترولیت حذف شود، در یک اتمسفر کاهنده آنیل می شود، به آسیاب های ضربه ای با سرعت بالا برای شکستن خوشه ها تغذیه شده، غربال و طبقه بندی می شود و تا توزیع اندازه ذرات مورد نظر مخلوط می گردد.

منبع

https://www.copper.org/resources/properties/129_6/production.html

پودر مس چیست؟

پودر مس ماده ای است که بخاطر رسانایی الکتریکی و همچنین مقاومت بالای آن در برابر فرسایش، بیشتر در صنایع برق و ساخت سیم های برق استفاده میشود.

پودر مس به چه شکل هایی تولید می شود؟

این پودر به دو شکل گرانوله و پرک تولید میشود که بیشتر استفاده از آلیاژ مس و پودر فلز مس در شکل پرک آن است.

اتمایز کردن پودر مس چگونه است؟

اتمایز کردن به طور معمول روشی است که در آن مس ذوب می شود و فلز مایع از طریق روزنه ای جریان می یابد که در آن جریانی با سرعت بالا از گاز یا مایع، معمولاً آب، به آن برخورد می کند، بنابراین فلز مذاب را به ذرات تبدیل می کند که به سرعت جامد می شوند. اندازه و شکل ذرات به ویژه تحت تأثیر محیط اتمیزه کننده، فشار و سرعت جریان است.

قیمت پودر مس چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت ها و اطلاعات بیشتر به بازارفلز مراجعه کنید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید