مقالات, استفاده از فلزات

کرونا و ورق مس، بررسی 4 عامل موثر بر قیمت آن

ورق مسی

کرونا و ورق مس ارتباط متقابلی بر روی یکدیگر دارند. در بررسی رابطه ویروس کرونا و ورق مس ویروس کرونا علاوه بر اینکه بر سلامت جامعه بشری تاثیر گذاشته، باعث شده تا در طی سه ماه گذشته بازار فلزات نیز دستخوش نوسانات زیادی شود. این ویروس موجب تعطیلی و نیز کند شدن روند صادرات و یا در مواردی قطعه صادرات انواع فلزات از کشورهای مختلف جهان شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده که در نشریات معتبر جهانی انتشار پیدا کرده در طی سه ماه گذشته قیمت انواع ورق مس که متاثر از نوسانات بازار فلزات بوده دچار کاهش شده است. بر اساس آماری که در بورس فلزات لندن منتشر شده قیمت مس در زیر پنج هزار دلار برای هر تن معامله شد.

همچنین چهارمین معدن مس جهان پس از ورود ویروس کرونا جای خود را به حالت تعلیق درآورد. همانطور که می دانید ورق مس همانند بسیاری از فلزات گرانبهای دیگر نقش سازنده ای در تولیدات و به گردش درآوردن چرخ صنایع بزرگ دارد و از طرفی نوسانات قیمت ورق مس می تواند صنایع مرتبط دیگری از قبیل ضایعات و بازیافت را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

به نظر می رسد که در شرایط کنونی سرمایه گذاران و تولید کنندگان با ریسک های مشابهی در این زمینه مواجه هستند. همچنین هر یک از کشورهایی که در این زمینه دارای سوابق درخشانی هستند در تلاش هستند تا افت قیمت جهانی ورق مس را به نوعی جبران کنند و ثبات نسلی را برای موقعیت خود به ارمغان بیاورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فلز مس و کاربردهای آن در زندگی و صنعت توصیه می کنیم مقاله زیر را نیز مطالعه کنید:

چالش های بین ویروس کرونا و ورق مس

کرونا و ورق مس تاثیرات مثبت و منفی بر روی یکدیگر دارند. کاهش چشمگیر قیمت مس موجب شده که معاملات بازار فلسطین نیز با کاهش روبرو شود و کشورهای دیگری نیز از قبیل انگلیس، آلمان و سایر کشورهای معتبر در این زمینه از جمله ایالات متحده نیز در وضعیت مشابهی به سر ببرند. به نظر می رسد که ویروس کرونا با تداوم ماندگاری خود همچنان بر بازار بورس فلزات سایه افکنده است.

در واقع این ویروس صنایع مختلف را به گونه ای به چالش کشانده است. از همین رو سرمایه گذاران در این شرایط تلاش میکنند تا راهکارهای موجود را به منظور برون‌رفت از شرایط دشواری که از طریق کرونا ویروس بر صنعت تولید ورق مس تحمیل شده ارائه دهند .

نگاهی به چشم انداز تولید فلز مس و به‌خصوص ورق مس در شرایط کنونی با توجه به برگزاری جلسه هم اندیشی در این زمینه که در تاریخ ۲۵ مارس در شهر سانتیاگوی شیلی برگزار شد بیانگر مسائلی است که در این زمینه تولید کنندگان و صنعتگران را به نوعی متضرر کرده است.

کشور شیلی یکی از نمونه هایی است که از نوسانات قیمت ورق مس تا حدود زیادی مصون مانده است. با این وجود این نکته به این معنی نیست که در آینده نیز چنین تضمینی برای روند تولید ورق مسی در این کشور وجود داشته باشد. در واقع این همان راهی است که کشور هند و آفریقای جنوبی نیز در پیش گرفته بودند و در نهایت دچار نوسانات و افت قیمت در این زمینه شدند.

از جمله منابع تولید مس کشور ، استخراج سنگ مس از معادن این کشور است که بیش از ۹۰ درصد تولید ورق مس ایران را تشکیل میدهد. پیش بینی می شود با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان به تدریج این فعالیت ها نیز کم رنگ تر شده و سیر نزولی در پیش گیرند.  

بنابراین نتیجه ای که در نهایت از برگزاری این سمینار در سانتیاگوی شیلی در مورد تولید ورق مس و کرونا و ورق مس به دست آمد بیانگر این نکته بود که تولید کنندگان ورق مس چالش قابل ملاحظه ای در تولید این فلز پر کاربرد در جریان سه ماه اخیر نداشته اند.

سیم های مسی

آلیاژهای مس نیز دارای کاربردهای زیادی در حوزه های مختلف هستند. اگر علاقه مند هستید که در این زمینه بیشتر بدانید مطالعه این مقاله مفید و کاربردی را از دست ندهید:

معرفی انواع آلیاژ مس و کاربردهای آنها

تاثیر ویروس کرونا بر بورس فلزات جهانی و تولید ورق مس

نگاهی دیگر به بازار بورس فلزات مس نشان می دهد که تولید ورق مسی تحت تاثیر و رابطه کرونا و ورق مس دچار کاهش ۲۲ درصدی در این زمینه شده است. این رقم از ژانویه سال جاری تاکنون محاسبه شده و نشان از افت چشمگیر قیمت ورق مس در بورس فلزات لندن می‌دهد.

روند رو به کاهش قیمت فلزات و عدم عرضه متعادل ورق با تاثیر پذیری از ویروس کرونا و تبعات آن موجب شده تا همچنان با رکود بازار و نزول قیمت این فلز سرخ و محبوب مواجه باشیم. به عنوان مثال در پایان اسفند ماه افت 6 درصدی در جریان معاملات ثبت گردیده است. کرونا و ورق مس دارای تاثیرات متقابلی در قیمت بازار فلزات هستند.

زمانی که از تاثیر کرونا و ورق مس سخن می گوییم در واقع بخش بزرگی از زنجیره تامین یعنی از خرده فروشان و قراضه خر ها تا سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در صنایع مختلف به نوعی با آن مواجه هستند. تاثیرات عینی ویروس کرونا و ورق مس صرفا در عوامل تولید و ریسک های سرمایه گذاری در این حوزه یا رکود بازار این فلز خلاصه نمی شود، بلکه موارد متعددی را در بر می گیرد که در ادامه مطلب مهمترین مواردی که می توانند این بازار را متحول سازند برای شما عزیزان بیان می کنیم.

سیم مسی و کرونا

زنگ خطر ویروس کرونا برای ورق مس و فلزات دیگر

هر چند می توان اذعان کرد که روند کاهشی سه ماهه با پذیرش این واقعیت که ویروس کرونا بر بازار فلزات سایه انداخته رابطه تنگاتنگی دارد ولی در این بین عوامل دیگری نیز می توانند در عدم عرضه این فلز و نیز رکود نسبی آن در بازار منجر شوند.

عمده ترین دلایلی که می تواند این رکود را توجیه کند عبارتند از:

شرایط کلی بازار فلزات

در نظر داشته باشید که این ویروس اثرات حضور خود را در تمام عرصه های زندگی بشر آشکار کرده است. این روند همچنان که اشاره کردیم محدود به قیمت یا عرضه یک فلز خاص نبوده بلکه در سایر زمینه ها نیز نمود پیدا کرده است. از همین رو استفاده از راهکارهای ترمیم کننده و اصلاحی می تواند شرایط بازار را متحول سازد و رو به بهبود بگذارد. اثرات کرونا و ورق مس در شرایط کلی بازار فلزات باید بررسی شوند.

نوسانات عرضه ورق مس و صادرات آن

یکی دیگر از مواردی که می تواند در زمینه رکود بازار ورق مس خودنمایی کند عرضه نامتناسب این فلز رنگین و پرکاربرد است. در واقع ویروس کرونا توانسته غیر از جنبه های تولید بر عرضه و صادرات این محصول نیز در بازارهای معتبر جهانی تاثیر مستقیم بگذارد. این روند می تواند به رکود بیشتر بازار تولید ورق مس در جهان منجر شود. این مسئله نشان دهنده تاثیر کرونا و ورق مس است.

عوامل موثر دیگر غیر از ویروس کرونا

علاوه بر تاثیر و رابطه کرونا و ورق مس، نوسانات ارزی و نیز عدم هماهنگی و اجماع صاحبان صنایع توانسته بر تولید ورق مس و عرضه آن در بازارهای جهانی تاثیر بگذارد. هزینه های تولید، بازیافت و کمبود یا مازاد عرضه ضایعات نیز بخش دیگری از این موارد به شمار می روند.

مس و کرونا

جمع بندی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد ویروس کرونا تاثیر زیادی بر روی قیمت فلزات از جمله ورق مس دارد. در این مقاله سعی کردیم به تاثیر و رابطه کرونا و ورق مس پرداختیم. شما می توانید در سایت بازار فلز سایر مقالات با موضوع تاثیرات کرونا را نیز مطالعه نمایید.

عوامل موثر بر قیمت مس در زمان کرونا چیست؟

شرایط کلی بازار فلزات
نوسانات عرضه ورق مس و صادرات آن
عوامل موثر دیگر غیر از ویروس کرونا مانند نوسانات ارزی و عدم هماهنگی و اجماع صاحبان صنایع

چه کشوری از نوسانات بازار مس در امان مانده است و چرا؟

کشور شیلی یکی از نمونه هایی است که از نوسانات قیمت ورق مس تا حدود زیادی مصون مانده است و از اصلی ترین دلایل آن این است که کشور شیلی یکی از بزرگترین ذخایر مس را دارا است.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید