استفاده از فلزات

آلومینیوم چیست؟ ویژگی ها و 8 کاربرد آلومینیوم در صنعت

ورق آلومینیوم

یا شما نیز به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد عنصر آلومینیوم هستید؟ آیا می دانید آلیاژهای این عنصر کدام می باشد؟ با ما همراه باشید و تا بتوانید اطلاعات بسیار جالبی را در خصوص این عنصر و کاربرد آن به دست بیاورید.

آلومینیوم یکی از عناصر شیمیایی می باشد که عدد اتمی آن 13 بوده و در گروه عنصرهای نقره ای، نرم و چکش پذیر واقع شده است. توجه داشته باشید که این عنصر بعد از اکسیژن و سیلیون از فراوان ترین عناصر در پوسته کره زمین بوده و از میزان واکنش پذیری بسیار بالایی با سایر عناصر برخوردار است به همین یافتن آلومینیوم خالص کار بسیار سختی بوده و خالص ترین نوع این عنصر را می توان در سنگ بوکسیت مشاهده کرد.

اولین استفاده ها از این عنصر مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد می باشد که در کشور یونان برای تهیه و ساخت ابزارآلات جنگی مورد استفاده قرار گرفت. البته در این زمان ها استفاده از این عنصر به صورت خالص نبوده چرا که وسایل و تجهیزات لازم را برای استخراج آلومینیوم خالص در اختیار نداشتند. در سال 1824 فیزیکدان ها و شیمی دان ها توانستند برای اولین بار این عنصر را به شکل خالص استخراج نموده و مورد استفاده قرار دهید. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد نحوه استخراج، کاربردها و آلیاژهای این عنصر توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

آلومینیوم

نحوه استخراج آلومینیوم

یکی از مهمترین موضوعاتی که در رابطه با استفاده از این عنصر است، نحوه استخراج آن می باشد. همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، آلومینیوم یکی از واکنش پذیرترین عناصر موجود در طبیعت می باشد و می توان آن را به کمک کربن از سنگ بوکسیت جداسازی کرد. برای همین منظور نیز از طریق برق کافت اقدام به جداسازی این عنصر از سنگ مذکورد دارند تا آلومینیوم کوچکترین واکنشی را انجام ندهد.

برای این منظور نیز سنگ بوکسیت را در درون یک محلول قرار می دهند و بوکسیت را به نقطه ذوب بالایی در حدود 2000 درجه سانتی گراد می رسانند تا بتوانند به راحتی اقدام به استخراج این عنصر داشته باشند. توجه داشته باشید که استخراج این عنصر از این طریق یکی از مقرون به صرفه ترین و پرطرفدارترین روش ها برای استخراج و به دست آوردن آلومینیوم خالص می باشد.

علاوه بر مورادی که در این مقاله ذکر گردید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فلزات مقالات دیگر سایت را نیز مطالعه کنید:

ورق مس و آلیاژهای آن ، معرفی انواع و کابرد های آن در صنعت

ورق برنج، یک فلز کاربردی در جواهر سازی

ورق برنج ، معرفی ورق برنج ، انواع و ویژگی های آلیاژ های آن

ویژگی های آلومینیوم

از مهمترین ویژگی های این عنصر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وزن سبک: از مهمترین و اصلی ترین ویژگی های این عنصر می توان به وزن سبک آن اشاره نمود که این امر سبب شده تا حمل و نقل این عنصر بسیار راحت تر صورت بگیرد.
  • استحکام بالا: استحکام بالا با توجه به وزن بسیار سبک آن از مهمترین و حیرت انگیزترین ویژگی های عنصر آلومینیوم می باشد که این سبب شده است تا در بسیاری از صنایع کاربرد فراوانی را داشته باشد.
  • قابلیت شکل پذیری: با توجه به بالا بودن قابلیت شکل پذیری آلومینیوم، می توان از این عنصر لوله، میله، فویل و صفحه های مختلفی را تهیه و طراحی کرد.
  • خاصیت ارتجاعی: عنصر آلومینیوم می تواند بعد از هرگونه ضربه یا نیرویی دوباره به حالت اولیه خود بازگردد و این از مهمترین ویژگی های این فلز به شمار می آید.
  • قیمت مناسب: یکی از ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین فلزهای موجود در طبیعت می باشد که با داشتن قیمت مناسب خود توانسته است توجه بسیاری از مصرف کنندگان در صنایع مختلف را به سوی خود جذب کنند.
آلومینیوم

کاربردهای آلومینیوم

توجه داشته باشید که آلومینیوم دارای کاربرد بسیار فراوانی در بسیار از صنعت می باشد به طوری که از مهمترین این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتومبیل ها: در بسیاری از شرکت های خودروسازی جهان شاهد استفاده بی نظیر از انواع آلیاژهای آلومینیوم هستیم به طوری که شما می توانید در قسمت های مختلف یک اتومبیل شاهد استفاده از این عنصر باشید

صنایع دریایی: آلومینیوم با توجه به داشتن وزن بسیار سبک خود، یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در صنایع دریایی و کشتی سازی می باشد. این عنصر مقاومت بالایی را نیز در مقابل خوردگی از خود نشان می دهد که این امر نیز استفاده از آن را در این صنعت ترغیب کرده و در ساخت کشتی های مسافربری از این عنصر استفاده چشمگیری می شود.

بسته بندی: امروزه بسیاری از صنایع غذایی و شیمیایی برای بسته بندی های محصولات خود، استفاده از آلومینیوم را در اولویت های خود قرار می دهند به طوری که حدود 90 درصد از مواد اصلی بسته بندی را این عنصر تشکیل داده و شما می توانید به مقدار فراوان آن را در بازار موجود مشاهده کنید.

ساختمان سازی: این فلز و آلیاژهای آن از مهمترین و پرمصرف ترین فلزهای مورد استفاده در صنعت ساخت و ساختمان می باشند به طوری که با داشتن وزن کم، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و شکل پذیری بالا توانسته است بهترین کارایی را داشته باشد. در حال حاضر کشورهای آمریکا و چین از پیشروترین کشورهایی هستند که می توان استفاده از آلومینیوم را در ساختمان سازی اشاره نمود. توجه داشته باشید که هزینه های استفاده از این عنصر نیز بسیار ارزان تر از سایر فلزها بوده و به همین جهت بیشتر مورد توجه واقع شده است.

آلومینیوم

انواع آلیاژهای آلومینیوم

آلیاژهای بسیار مختلفی از عنصر آلومینیوم را می توان در بسیاری از صنایع مشاهده کرد که از مهمترین آلیاژهای آلومینیوم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

آلیاژهای کار شده

آلیاژهای کار شده از مهمترین و اصلی ترین آلیاژهای این عنصر می باشد که با داشتن ویژگی های بسیار بی نظیر خود از جمله رسانای الکتریکی، رسانایی حرارتی، مقاومت به خوردگی، کارپذیری، قابلیت بازیافت، سهولت اتصال و غیره اشاره کرد که از مهمترین آنها نیز می توان به آلیاژ آلومینیوم و مس، آلیاژ آلومینیوم و منیزیم اشاره کرد.

آلیاژ های ریخته گی

از مهمترین انواع آلیاژهای ریخته گری می توان به آلیاژ آلومینیوم سیلیسیم دار و مس اشاره کرد که این نوع از آلیاژها با داشتن ویژگی هایی از جمله پرداخت کار، استحکام، سهولت ریخته گری و غیره اشاره نمود.

منابع

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید