مقالات, استخراج و تولید فلزات, استفاده از فلزات, فروش فلزات, فلز برنج

آنچه باید درباره ورق برنجی بدانید + انواع ورق برنج و کاربردها

ورق برنجی چیست؟

فلز برنج (به انگلیسی ‌Brass) یک آلیاژ فلزی از مس و روی است. برنج به دلیل کارایی عالی، ماشین کاری و ویژگی های ضد باکتری و ضد رسوب زیستی خود شناخته شده است. رنگ برنج چه رنگی است؟ رنگ فلز برنج، زرد طلایی است، اما اگر آلیاژ برنج دارای سطوح بالایی از ورق مس باشد، می‌ تواند به قرمز نزدیکتر باشد. اما نحوه ایجاد ورق برنج چگونه است؟

ورق برنجی چیست؟ ویژگی ها و کاربرد ورق برنج

ورقه برنج از چه فلزاتی تشکیل شده است؟ همانطور که در بالا گفته شد، ورق برنج از ترکیبات آلیاژهای مس و روی تولید می شود و میزان روی و مس در ترکیب با فلز برنج، رنگ آن را تغییر داده و به زرد و نقره ای تغییر رنگ می دهد. چگالی آلیاژ برنج حدودا ۸.۴ تا ۸.۷ گرم بر سانتیمتر مکعب و مقدار مس موجود در ورقه برنج بین ۳۳ تا ۶۷ درصد است. در بعضی مواقع بسته به کاربرد ورق برنج تا ۹۵ درصد هم می رسد.

انواع ورق برنج از چه فلزاتی ساخته شده‌اند؟ فلز برنج ترکیب چه فلزاتی است؟ آیا امکان ترکیب فلز برنج با سایر فلزات وجود دارد؟ در کنار برنز، برنج یکی از شناخته شده ترین آلیاژهای مس است. ورق فلز برنج و سایر محصولات برنجی به دلیل داشتن رنگ مشخص، رنگ زرد روشنی که این فلز را از بسیاری از آلیاژهای مس دیگر (و خود مس) متمایز می کند، شناخته شده اند. برنج معمولاً از مس و روی در مخلوط تقریباً 70/30 تشکیل شده است، اگرچه مقادیر دقیق روی می تواند متفاوت باشد. برنج برای سخت افزار بسیار محبوب است و ورق فلز برنج، میله ها و سایر محصولات گاهی اوقات به عنوان فلزات معماری و در پروژه های طراحی استفاده می شود.

یکی از مزایای برنج، قابلت بازیافت شدن آن است. اما قیمت ورق برنج نسبت به سایر فلزات قابل بازیافت، بیشتر است. برنج خاصیت اصطکاک و مغناطیسی ندارد و هنگام جداسازی آن با بقیه‌ فلزات از آهن ربا استفاده می کنند.

ورق برنج محبوب ترین و مقرون به صرفه ترین آلیاژ برنج است. برنج دارای خواص دینامیکی عالی، خواص فیزیکی، هدایت الکتریکی و حرارتی بالاست و در برابر خوردگی و ضربه مقاوم است. به طور گسترده برای مهر زنی، کشیدن عمیق، شکل دهی، پرداخت و ماشین کاری استفاده می شود. رنگ زرد روشن و متمایز آن، آن را برای اهداف زینتی و معماری مناسب می کند. این ماده بسیار ضروری است که در خودروسازی، مهندسی دریایی، مخابرات، هوافضا، اکتشاف نفت و گاز و غیره استفاده می‌شود. ترکیب شیمیایی شامل مس 63% و روی 37% است. در بازار ایران نیز بهترین کیفیت ورق برنجی مربوط به ورق برنجی باهنر کرمان است که در بازارفلز عرضه می شود.

اگر قصد خرید آنلاین ورق برنج را دارید، در ادامه این مقاله با بررسی انواع و کاربرد هریک از آن‌ها همراه ما باشید.

ورق برنج ترکیبی از ورق مس و روی

ورق برنج ترکیبی از مس و روی
ورق برنج (آلیاژ مس و روی)

انواع آلیاژ برنج به ترکیبات بکار رفته در تولید فلز برنج بستگی دارد. به عنوان مثال فلز برنج که از آلیاژهای روی – مس تولید می‌شود، بر حسب کم و زیاد شدن درصد مس یا روی موجود در آن، برای کاربردهای گوناگون به کار می رود. انواع ورق برنج تولید شده، کاربردهای متفاوتی مانند معماری و ساختارهای صنعتی دارند. تاریخ نام گذاری این فلز نامشخص است.

رول مس، سودآوری پایدار

همانطور که گفتیم پایه و اساس انواع ورق برنج و آلیاژهای آن عنصر مس است، مس یکی از اولین فلزاتی است که تاکنون کشف شده است. این ماده معدنی در حدود 10000 سال پیش دیده شده است و از آن زمان جزء بی بدیل زندگی روزمره ما گشته است. با توجه به انعطاف پذیری بالای آن، هدایت الکتریکی و حرارتی و مقاومت در برابر خوردگی، مس برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود. برای مثال می توان به سیم کشی برق، الکترونیک، لوله کشی، ساخت و ساز ساختمان و حمل و نقل اشاره کرد.

روی، محافظ فلزات

دومین عنصر اصلی در انواع ورق برنج یا به‌طور کلی فلز برنج، روی است که یک فلز سفید نقره ای با ته رنگ آبی بوده و نقش حیاتی را در متالورژی ایفا می کند. روی زمانی که با دیگر فلزات با ارزش مانند کویل مس مخلوط می شود، برخی از آلیاژهای مفید در جهان را تشکیل می دهند. روی به تنهایی این توانایی را دارد که از هر سطح فلزی محافظت کند و بصورت روکش یا گالوانیزه از سطح فلزات محافظت نماید.

انواع ورق برنج
انواع ورق برنج

چرا کار با ورق برنجی اهمیت دارد؟

ورق مس و روی خواص شگفت انگیزی دارند و شما این خواص را در هیچ فلز دیگری پیدا نمی کنید. به راحتی می توانید درک کنید که آلیاژ آنها چه خواصی خواهند داشت. آلیاژ برنج، یک آلیاژ بسیار مفید است که از این دو فلز تشکیل شده است. انواع ورق برنجی به غیر از اینکه برای ساخت آلات و سازهای موسیقی مناسب هستند، یک ماده عالی برای ساخت طلا، جواهر و ترازو تزئینی نیز محسوب می‌شوند.

کویل فنری برنج به علت مقاومت در برابر خوردگی و خواص ضد میکروبی که از فلز مس بدست آورده است، به طور گسترده ای در موتورهای دریایی، تجهیزات هیدرولیک، مبدل های حرارتی و رادیاتورها مورد استفاده قرار می گیرد. جای تعجب ندارد که شما این فلز را در اطراف خانه، محل کار یا جاهای دیگر ببینید.

دسته بندی انواع ورق برنج از نظر آلیاژ + کاربرد ورق برنج

ورق برنج با در نظر گرفتن نوع آلیاژی که در آن به کار رفته است، به انواع گوناگونی دسته بندی می شود.

ورق برنج کم عیار

ورق برنج کم عیار در واقع ورقی است که انعطاف پذیر بوده و در دمای بالا شکل پذیری خوبی دارد. با توجه به میزان فلزی که در آن به کار رفته است شکل پذیری و مقاومت آن نیز بالا می رود. میزان فلز روی به کار رفته در آن بین ۵ تا ۲۰ درصد می باشد.

ورق برنج پرعیار

ورق برنج پر عیار دارای ۲۰ تا ۴۰ درصد فلز روی است. اگر درصد فلز روی بیشتر از این مقدار شود، خاصیت شکل پذیری ایجاد نمی کند و اثر منفی بر روی آن می گذارد. ولی استحکام بیشتری به ورق می بخشد.

ورق برنج حاوی سیلیسیوم

این آلیاژ در ساخت تانکرها، سماور، رادیاتور، پیچ و مهره، لوله، اتصالات و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و رصد فلز سیلیسیم به کار رفته در آن بالاست.

فلز برنج و انواع آلیاژهای آن
انواع فلز برنج

موارد استفاده از ورق برنجی

  • معماری و ساخت و ساز: ورق های برنجی به دلیل جذابیت زیبایی شناختی و مقاومت در برابر خوردگی، اغلب در پروژه های معماری و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها را می توان در عناصر تزئینی، سقف و روکش نماها یافت.
  • برق و الکترونیک: ورق های برنجی به دلیل رسانایی الکتریکی عالی در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی مانند کانکتورهای الکتریکی، پایانه ها و کلیدها استفاده می شوند.
  • صنعت خودرو: ورقه های برنجی به دلیل هدایت حرارتی عالی و مقاومت در برابر خوردگی در اجزای مختلف خودرو مانند رادیاتورها، مبدل های حرارتی و مخازن سوخت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • تجهیزات صنعتی: ورقه های برنجی در تجهیزات صنعتی مختلف از جمله مبدل های حرارتی، کندانسورها و مخازن تحت فشار استفاده می شوند؛ جایی که مقاومت در برابر خوردگی و هدایت حرارتی آنها مفید است و به کار می‌آید.
  • آلات موسیقی: ورق های برنجی به دلیل خاصیت آکوستیک و چکش خواری بالا، معمولاً در ساخت آلات موسیقی مانند ترومپت، ترومبون و ساکسیفون استفاده می شوند.
  • زیورآلات برنجی: ورقه های برنجی به دلیل ظاهر طلایی رنگ و کارایی جذاب، گاهی در ساخت جواهرات، بدلیجات برنجی و وسایل زینتی استفاده می شوند.

ورق برنجی تجاری اغلب در ضخامت ها و اندازه های مختلف موجود است که آن را همه کاره و برای بسیاری از کاربردها مناسب می کند. توجه به این نکته ضروری است که خواص فلز برنج ممکن است بسته به ترکیب و فرآیند ساخت آن متفاوت باشد. بنابراین انتخاب نوع مناسب آن برای کاربرد مورد نظر ضروری است.

قیمت ورق برنج

قیمت فلز برنج در مقایسه با فلزات دیگر چگونه است؟ آلیاژ برنج با همه ویژگی های منحصر به فرد و کاربردهای بی نظیرش در صنعت، الکترونیک، هنر، جواهرسازی، ساختمان سازی و… یک آلیاژ غیر آهنی است که عمدتاً از ورق مس و روی ساخته شده است. بنابراین قیمت فلز برنج در مقایسه با سایر فلزات مقرون به صرفه تر می باشد. فرآیند تولید فلز برنج ساده‌ تر است و هزینه‌ های کمتر مواد آن، به قیمت نسبتاً پایین‌ تر ورقه برنج کمک می‌ کند.

برای مشاوره و خرید ورق برنجی پامنار رحیمی با بازار فلز تماس بگیرید.

ورق برنج از کجا بخرم؟ شما می‌توانید برای خرید ورق برنجی رحیمی در انواع ضخامت نازک و ضخیم برای کاربرد مورد نظر خود به فروشگاه‌های حضوری در پامنار تهران مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین رحیمی بازار فلز یکی از قدیمی‌ترین فروشندگان مس و ورق برنجی، رول برنجی فنری(سخت) و رول برنجی نرم در سراسر ایران است که می‌توانید برای استعلام قیمت مس و برنج و یا مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید از طریق واتس اپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

ورق برنج آلیاژی از مس و روی است. مقدار هر فلزی که برای ساخت برنج استفاده می شود، خواص مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی آن را تعیین می کند. اکثر ورقه برنج‌ های امروزی حاوی 67 درصد مس و 33 درصد روی هستند، اما عنصر مس می‌تواند تا 55 درصد یا 95 درصد وزن داشته باشد. محتوای روی در آلیاژ برنج از 5٪ تا 45٪ متغیر است.

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول مربوط به انواع ورق برنج

ورق برنج چیست و از چه موادی تشکیل شده‌است؟

فلز برنج از مس و روی تولید شده و کاربردهای فراوانی دارد، این فلز با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در تفکیک و بازیافت دارد، در ساخت انواع ورق برنج بسیار کاربردی است.

انواع ورق برنجی شامل چه آلیاژهایی می‌شوند؟

به‌طور کلی در ساخت ورق‌های برنجی از مس، روی، سیلیسیوم، آلومینیوم و… است که کاهش یا افزایش درصد آن‌ها با تغییر کیفیت ورق برنج همراه است.

ورق برنج پرعیار چیست؟

منظور از کم و زیاد بودن عیار برنج میزان روی استفاده شده در آن است که هرچه کمتر باشد استحکام و عیار فلز برنج نیز کمتر خواهد بود.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید