مقالات, فروش فلزات

8 عامل تغییرات در قیمت مس در ایران

قسمت مس در ایران ناشی از عوامل گوناگونی است. اگر علاقه مند هستید درباره تغییرات قیمت مس و عوامل تاثیر گذار بر روی آن بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه باشید.

تغییرات قیمت مس در ایران

قیمت مس تا حد زیادی تحت تأثیر سلامت اقتصاد جهانی است. این امر به دلیل کاربردهای گسترده آن در کلیه بخش های اقتصادی مانند تولید و انتقال برق ، ساخت و ساز، تجهیزات کارخانه ها و صنایع الکترونیک است. این فلز پایه یک شاخص پیشرو قابل اعتماد است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که افزایش معقول قیمت بازار حاکی از سلامت اقتصادی آن بوده در حالی که کاهش آن کاملا” برعکس است. به عنوان مثال معاملات آتی مس سه ماهه با 4،731 دلار در هر واحد معامله در بورس فلزات لندن در مارس سال 2020 معامله شد. این میزان در ابتدای سال از 33340 دلار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.


این افت شدید به عوامل کلان اقتصادی و نگرانی های ناشی از بیماری همه گیر کرونا – ویروس نسبت داده شده است. تا ماه مه سال 2020 قیمت مس به بیش از 5.200 دلار در هر واحد رسیده است.به غیر از بیماری فوق مواردی از قبیل تحریم ها و فشارهای اقتصادی ناشی از آن و کمبود مواد اولیه از یک طرف و وجود افراد سودجو و فرصت طلب در بازار مس بر تغییرات قیمت مس تاثیر زیادی داشته اند. برخی منابع خبری از ارتباط بین افزایش تحریم های در رابطه با فولاد، آلومینیوم و مس مورد استفاده در تولید موشک های بالستیک و سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم خبر داده اند. در حقیقت این تحریم ها به معنای فشار بر منابع در آمدی و مالی ایران است . این تحریم ها باعث شده کشور عزیز ما ایران دچار رکود در ارزش ریال و افزایش تورم در این بخش گردد.

قیمت ورق مس

تغییرات قیمت مس در ایران

 نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده گسترده یعنی قیمت مس به انتظارات اقتصاد داخلی پاسخ می دهد. حال اگر نوسان قیمت در مدتی کوتاه به طور مرتب تغییراتی داشته باشد این تغییرات چه در سطح جهانی و چه در بازار داخلی تاثیر به سزایی بر افزایش تنش بازار و نوسان قیمت فلز پایه مس دارد.

عوامل مهم دیگری که در تغییرات قیمت مس دخیل هستند شامل موارد زیر می باشند:

  • قیمت دلار

  • تحریم

  • سودجویی افراد

  • قیمت طلا

  • اعمال سیاست

از نظر اقتصادی ایران صادرکننده خالص مس بوده است اما فرآیند های ذوب جدید همه اینها را تغییر می دهند. در حال حاضر ایران در بازار مس با 12٪ در رتبه دوم قرار دارد اما قرار است آلومینیوم در طی دهه بعد رشد چشمگیری داشته باشد. ضخامت ورق مس تولیدی از ۰٫۳ میلیمتر تا ۲۰ میلیمتر است. طول این ورق ها در بیشترین حالت دو متر و بیشترین عرض آنها ۶۶ سانتی متر می باشد. ضخامت کویل مس (رول مس) های تولیدی از ۰٫۰۵  میلیمتر تا ۱ میلیمتر بوده و عرض این کویل ها در بیشترین حالت ۶۶ سانتی متر می باشد. در این مقاله عوامل مهم موثر بر قیمت مس را بررسی کردیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوامل موثر بر قیمت فلزات مقالات دیگر سایت ما را نیز مطالعه کنید:

کرونا و رول مس، بررسی ۴ عامل موثر بر قیمت رول مس

کرونا و رول برنج، بررسی ۴ عامل تفییرات قیمت آن

ورق برنجی و ۶ تاثیر کرونا بر روی نرخ آن

قیمت مس و تاثیرات جهانی

انسان ها بیش از 10،000 سال است که از مس استفاده می کنند. شواهد باستان شناسی حاکی از آن است که مس یکی از اولین فلزاتی بود که در غرب آسیا برای ساختن سکه و زیور آلات از آن استفاده می شد. مس امروز به همان اندازه اهمیت داشته و قیمت مس نیز تابعی از آن است. بیشترین ذخایر مس را می توان در شیلی ، استرالیا ، پرو ، مکزیک، ایالات متحده و ایران یافت. تمامی این کشورها با هم تقریباً 65 درصد از ذخایر مس جهان را در اختیار دارند. تا به امروز تقریباً 700 میلیون تن مس در جهان استخراج شده است. تخمین زده می شود 2.1 میلیارد تن سپرده شناسایی شده از مس در سطح زمین باقی مانده است.

قیمت ورق مس

تغییرات قیمت مس در ایران

مس در سراسر جهان و خصوصا ایران به اشکال مختلفی از قبیل سنگ مس ، مس خام ، مس تصفیه شده و سیم مس استخراج و استحصال می شود. شیلی و پرو بزرگترین صادرکنندگان سنگ مس هستند در حالی که چین و ژاپن بزرگترین خریدار آن هستند. معاملات مس (قیمت مس)در بورس فلزات لندن بیشتر بیانگر انتظارات برای رشد اقتصادی جهانی است. در آغاز سال 2020 کارشناسان پیش بینی می کردند کسری میزان عرضه حدود 53،000 تن باشد. با رکود اقتصاد جهانی در نتیجه همه گیر شدن کوید-19 این پیش بینی در مازاد 200000 تا یک میلیون تن تصحیح شد که اهمیت این فلز را به عنوان یک کالای استراتژیک اقتصادی نشان می دهد.

تجزیه و تحلیل فنی قیمت مس در ایران

تجزیه و تحلیل فنی قیمت مس روشی برای مطالعه و ارزیابی پویایی بازار بر اساس تاریخچه قیمت ها در یک محدوده زمانی است. هدف اصلی از این پیش بینی ها بررسی پویایی قیمت مس به عنوان یک ابزار مالی در آینده از طریق ابزارهای تجزیه وتحلیل تکنیکال است.

تحلیلگران فنی بازار فلزات با استفاده از این روش برای تحلیل بازار برای پیش بینی قیمت انواع ارز و جفت ارز ها استفاده می کنند. این نوع تجزیه و تحلیل به شما امکان می دهد تا بر اساس مطالعه قیمت های محدوده های تاریخی ابزارهای معاملاتی و پیش بینی بازار را انجام دهید.

قیمت ورق مس

تغییرات قیمت مس در ایران

با استفاده از چنین ابزارهایی و همچنین مراجعه به آرشیو قیمت مس می توان موارد زیر را تجزیه و تحلیل کرد:

  • قیمت رول مس

  • قیمت کویل مس

  • قیمت ورق مس

  • قیمت زنده فلزات

چندی پیش بیانیه کاخ سفید با صدور دستورالعملی قوانینی را  برای اعمال تحریم در بخش های آلومینیوم و مس ایران به عنوان بزرگترین منبع غیر صادراتی نفت در کشور صادر کرد. براساس اطلاعات اداره کل گمرک چین در سال 2018 میلادی 314 هزار و 181 تن کنسانتره مس از ایران وارد کرد که 2٪ از کل واردات آن 20 میلیون تن است. واردات کاتد مس چین از ایران در سال 2018 در مقایسه با کل واردات 3.3 میلیون تن وزن 15.230 تن بوده است. ژاپن و کره جنوبی در سال 2018 هیچ کنسانتره یا کاتدی از ایران وارد نکردند. ژاپن در سال 2018 41 تن مس قراضه از ایران را وارد کرد.

با این وجود یکی از معامله گران بین المللی می گوید هر چند ایران جز تولید کنندگان اصلی مس نیست ولی در بازار پر رقابت کنسانتره مس قطعا می تواند تاثیرات قابل توجهی بگذارد. با مراجعه به برخی وب سایت های داخلی و خارجی برای اطلاع از قیمت مس و همچنین برای خرید مس و فروش مس و دریافت آخرین اطلاعات درباره قیمت مس و انواع فلزات با ما در بازار فلز در ارتباط باشید.

  • قیمت لحظه ای فلزات

  • قیمت آنلاین مس

  • قیمت آنلاین رول مس

  • قیمت آنلاین ورق مس

جمع بندی

قیمت مس تحت تأثیر عوامل زیادی در بازار جهانی است. این عوامل شامل قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای واردات قراضه و ضایعات فلزات غیرآهنی به چین و کاهش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن هستند. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی در زمینه قیمت مس و عوامل موثر بر آن کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه با بازار فلز در ارتباط باشید.

منابع

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/metals/060420-gold-takes-a-breather-market-predicts-higher-prices

https://agmetalminer.com/tag/iran

https://www.tgju.org/basemetal

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید