مقالات, فروش فلزات

خرید و فروش مس و 5 نکته جالب در مورد آن که باید بدانید

فروش مس

خرید و فروش مس خرید و فروش مس خرید و فروش مس خرید و فروش مس خرید و فروش مس خرید و فروش مس خرید و فروش مس
خرید و فروش مس و قیمت آن تا حد زیادی تحت تاثیر اقتصاد جهانی است. اکثر فلزات دارای کاربردهای فراوانی هستند اما تعداد کمی از آنها هستند که به صورت عملی در زمینه‌های گسترده استفاده می‌شوند. برای مثال مس برای ساختن طیف وسیعی از مواد با ارزش از جمله سیم‌های برق، نیمه رساناها، الکترومغناطیس و بسیاری دیگر استفاده می‌شود. در ادامه مقاله رازهایی را از ورق مس به شما خواهیم گفت که بسیار جالب هستند.

مس یکی از قدیمی ترین فلزات است

عبارت “مس” برگرفته از کلمه لاتین cuprum به معنای “از جزیره قبرس” است. با این حال این فلز از کشور قبرس نشات نمی‌گیرد. هیچ مدرکی وجود ندارد که دقیقا به شما بگوید مس کجا کشف و استخراج شد. اما قدیمی‌ترین محصولات بر پایه مس در Tel Tsaf، کشف شدند. این شی یک حفره به شکل مخروطی است که حدود ۴ سانتی متر طول و یک میلیمتر ضخامت دارد.

این کشف ثابت می‌کند که مس در میان اولین فلزات کشف‌شده و مورد استفاده بشر قرار دارد و ارزش خرید و فروش مس را افزایش می‌دهد؛ همچنین شواهدی ارائه می‌کند که مبادله این فلز ارزشمند در خاورمیانه و یا در آفریقا و آسیا ۶،۰۰۰ سال پیش رخ داده‌است. در حقیقت حتی مصنوعات قدیمی‌ تر ساخته‌شده از فلزات به ویژه مس هنوز هم در زیر شن‌های صحرا قرار دارند و منتظر هستند که باستان شناسان آن‌ها را از زیر خاک ها بیرون بکشند.

مطلب مرتبط: فروش مس | ورق مس و 4 عامل موثر بر فروش آن

تولید فلز مس

در این قسمت از مقاله در مورد فرآیند تولید مس و آلیاژهای آن اطلاعاتی را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم. به طور کلی ۸۰ درصد مس دنیا به شکل سنگ‌معدن‌ است. این فلز به شکل سولفید معدنی موجود است. فراوان‌ترین سنگ‌معدن این فلز «کالکوپیریت» (Chalcopyrite) با فرمول CuFeS2 است. همچنین «بورنیت» (Bornite) با فرمول Cu5FeS4 و «کالکوزیت» (Chalcocite) با فرمول Cu2S از دیگر سنگ‌ معدن‌های این فلز هستند.

نکته جالبی که باید بدانید این است که این سنگ‌ معدن‌ها تنها 0/5 تا 2 درصد مس را در خود جای داده‌اند. همچنین ۳۰ درصد کل مس تولیدی از بازیافت ثانویه و ضایعات بدست می‌آید. معدن‌های مس در کشورهای مختلفی وجود دارند. این معادن در کشورهای شیلی، غرب آمریکا، کانادا، زامبیا، کنگو و روسیه واقع شده اند.

به طور کلی تولید فلز مس شامل سه مرحله اصلی است: تغلیظ سنگ معدن، تبدیل سولفیدهای این فلز و دیگر ترکیبات به مس و خالص‌سازی مس.

تولید فلز مس
تولید مس

ویژگی‌های اصلی مس

مس دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی است، به طور مثال باکتری‌ها مدت زمان زیادی بر روی سطوحی که از فلز مس ساخته شده‌اند دوام ندارند. با توجه به این ویژگی سازهای بادی را اغلب با آلیاژهای مس می سازند زیرا با وجود اینکه این سازها با رطوبت دهان در تماس هستند اما جنس مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را فراهم نخواهد کرد.

تا بحال فکر کرده اید که چرا از خرید و فروش ورق مسی در تولید و استفاده از دستگاه‌های الکتریکی کاربردی است؟

رسانایی الکتریکی بالا، «مقاومت کششی» (Tensile Extrength)، چکش‌خواری و شکل‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، هدایت بالای گرما، انبساط حرارتی کم و لحیم‌کاری از جمله ویژگیهایی است که باعث می شود از این فلز در ساخت دستگاه‌های الکتریکی استفاده شود.

اهمیت ویژگی‌های فلز مس در خرید و فروش آن
ویژگی‌های فلز مس

کاربرد مس در صنعت الکترونیک

با توجه به اینکه مس دارای رسانایی بالایی است، در مدارهای مجتمع از آن استفاده می شود. همچنین از مس در ساخت بردهای مدار چاپی، «هیت‌سینک‌ها» (Heat Sinks) و مبدل‌های حرارتی با توجه به قدرت انتقال حرارت بالا کاربرد زیادی دارد.

کاربرد مس در معماری

در معماری دوران باستان و بسیاری از سازه های قدیمی آثاری از مس قابل مشاهده است. این فلز به عنوان ماده‌ای بادوام،‌ مقاوم در برابر خوردگی و آب همواره در معماری مورد توجه قرار گرفته است. همچنین خرید و فروش مس به دلیل رنگ سبز حاصل از پتینه‌کاری نزد معماران جایگاه ویژه داشته است.

مس دارای طول عمر بسیار بالایی است

مس یکی از معدود فلزات است که تمایل به منفعل شدن دارد. وقتی که شما آهن را در معرض رطوبت قرار می‌دهید در نهایت در عرض چند روز در سطح خود زنگ آهن خواهید دید. اگر در مدت طولانی زنگ آهن نادیده گرفته شود می‌تواند فلز را خراب و پوسیده کند.

اما ورق مس خیلی متفاوت است. به جای تشکیل زنگ آهن در تماس با رطوبت یک لایه سبز رنگ به نام زنگ مفرغ تشکیل می‌دهد. این لایه بیشتر از سطح و قسمت‌های داخلی فلز محافظت می‌کند. زمانی که ورق مس یا کویل مس طولانی تر در معرض اکسیژن قرار بگیرد زنگ مفرغ بر روی سطح آن رشد می‌کند. در واقع این لایه محافظ است که مس را برای هزاران سال دست‌نخورده نگه‌ می دارد.

فلزات و آلیاژهای دیگری نیز وجود دارند که خواص مس را دارا هستند مانند آلومینیوم و سیلیکون بنابراین ممکن است تعجب کنید که چرا باستان شناسان قادر به حفاری آثار مس هستند. آلومینیوم و سیلیکون از دهه‌های پیش کشف نشده بودند بنابراین شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که یک شی از جنس آلومینیوم و سیلیکون از اکتشافات باستانی بیرون بیاید.

خرید و فروش مس، مس امروز از کجا می‌آید؟

مس در زمان‌های باستان نیز بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی حدود ۱۸ کشور وجود دارند که در سراسر جهان مس تولید می‌کنند و بخش عظیمی از خرید و فروش مس را در بر گرفته‌اند. بزرگ‌ترین کشور شیلی است و هر ساله حدود ۲۰ درصد از کل مس مصرف شده در بازار جهانی را تولید می‌کند.

متاسفانه داده‌های اخیر منتشر شده توسط گروه مطالعه مس بین‌ الملل نشان داده است که در پنج سال گذشته کاهش قابل‌توجهی در تولید و فروش مس در شیلی و دیگر کشورهای تولید کننده این فلز گرانبها رخ داده‌ است. متخصصان معدن پیشنهاد می‌کنند که زمینه‌های جدید را بررسی کنند تا شکاف رو به رشد در تولید به علت کمبود مس را افزایش دهند. با این حال انتظار می‌رود که تقاضا برای مس به زودی کاهش یابد. با کاهش عرضه در زمانی که تقاضا ادامه دارد مصرف کنندگان می‌توانند انتظار افزایش قیمت مس را داشته باشند و با کاهش فروش مس روبرو شوند.

مراکز معتبر خرید و فروش فلز مس
خرید و فروش مس

سوالات متداول

خرید و فروش مس برای چه صنایعی مورد استفاده است؟

به‌طور کلی در زمینه‌های مختلفی از مس استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن معماری، پزشکی، ساختمان سازی و صنعت الکترونیک است.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس کدام کشورها هستند؟

حدود 18 کشور در بازار خرید و فروش مس موثر هستند که شیلی بخش عظیمی از آن را به خود اختصاص داده‌است

برای خرید و فروش مس به کدام فروشگاه مراجعه کنیم؟

کیفیت و درصد خلوص فلز مس بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از مراکز معتبری مانند بازار فلز اقدام به خرید و فروش مس کنید.

جمع بندی

ورق مس برای تامین کنندگان این فلز گرانبها و مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به کاهشی که در پنج سال گذشته در تولید مس رخ داده است متخصصان معدن پیشنهاد می‌کنند که تولید کنندگان مس زمینه‌های جدیدی را برای تولید و جبران کمبود مس در بازار بررسی کنند. با کاهش عرضه مس در زمانی که تقاضا همچنان ادامه دارد مصرف کنندگان می‌توانند انتظار افزایش قیمت مس را داشته باشند و با کاهش فروش مس روبرو شوند. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای خرید و فروش مس مورد نیاز خود به تامین‌ کنندگان معروف و معتبر بازار فلزات مراجعه کنید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید