مقالات, استخراج و تولید فلزات

بررسی ورق برنجی، انواع ورق برنج

ورق برنجی و انواع آن

تا حالا شده یک فلز طلایی در خانه دیده باشید و با خودتون فکر کنید که نکنه این طلا باشه؟ و به احتمال زیاد با دیدن حجم و اندازه آن فلز خواهید گفت که این یک طلا جعلی هست در واقع آن جعلی نیست و به احتمال زیاد آن ماده به کاربرده شده در فلز، برنج باشد. ورق برنج نوعی دیگر از فلزات هست و رنگی شبیه به طلا را دارد و دارای ظاهری براق و زرد رنگ است. اما نحوه ایجاد ورق برنج چگونه است؟

ورق برنجی چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، ورق برنج از ترکیبات آلیاژهای مس و روی تولید می شود و میزان روی و مس در ترکیب با فلز برنج، رنگ آن را تغییر داده و به زرد و نقره ای تغییر رنگ می دهد. چگالی آلیاژ برنج حدودا ۸.۴ تا ۸.۷ گرم بر سانتیمتر مکعب و مقدار مس موجود در برنج بین ۳۳ تا ۶۷ درصد است. در بعضی مواقع بسته به کاربرد ورق برنج تا ۹۵ درصد هم می رسد.

انواع ورق برنج از چه فلزاتی ساخته شده‌اند؟ آیا امکان ترکیب فلز برنج با سایر فلزات وجود دارد؟ در کنار برنز، برنج یکی از شناخته شده ترین آلیاژهای مس است. ورق فلز برنج و سایر محصولات برنجی به دلیل داشتن رنگ مشخص، رنگ زرد روشنی که این فلز را از بسیاری از آلیاژهای مس دیگر (و خود مس) متمایز می کند، شناخته شده اند. برنج معمولاً از مس و روی در مخلوط تقریباً 70/30 تشکیل شده است، اگرچه مقادیر دقیق روی می تواند متفاوت باشد. برنج برای سخت افزار بسیار محبوب است و ورق فلز برنج، میله ها و سایر محصولات گاهی اوقات به عنوان فلزات معماری و در پروژه های طراحی استفاده می شود.

یکی از مزایای برنج قابلت بازیافت شدن آن است و قیمت بالاتری نسبت به فلزات قابل بازیافت دارد. برنج خاصیت اصطکاک و مغناطیسی ندارد و هنگام جداسازی آن با بقیه‌ فلزات از آهن ربا استفاده می کنند.

ورق برنج، محبوب ترین و مقرون به صرفه ترین آلیاژ برنج است. برنج دارای خواص دینامیکی عالی، خواص فیزیکی، هدایت الکتریکی و حرارتی بالا و مقاومت در برابر خوردگی بالا است. به طور گسترده برای مهر زنی، کشیدن عمیق، شکل دهی، پرداخت و ماشین کاری استفاده می شود. رنگ زرد روشن و متمایز آن، آن را برای اهداف زینتی و معماری مناسب می کند. این ماده بسیار ضروری است که در خودروسازی، مهندسی دریایی، مخابرات، هوافضا، اکتشاف نفت و گاز و غیره استفاده می‌شود. ترکیب شیمیایی شامل مس 63% و روی 37% است. در بازار ایران نیز بهترین کیفیت ورق برنجی مربوط به ورق برنجی باهنر کرمان است که در بازارفلز عرضه می شود.

اگر قصد خرید آنلاین ورق برنج را دارید، در ادامه این مقاله با بررسی انواع و کاربرد هریک از آن‌ها همراه ما باشید.

ورق برنج ترکیبی از ورق مس و روی

ورق برنج ترکیبی از مس و روی
ورق برنج (آلیاژ مس و روی)

انواع ورق برنج به ترکیبات بکار رفته در تولید فلز برنج بستگی دارد به عنوان مثال فلز برنج که از آلیاژهای روی – مس تولید می‌شود، با کم و زیاد شدن درصد مس یا روی موجود در آن انواع ورق برنج تولید شده و کاربرهای متفاوتی مانند معماری و ساختارهای صنعتی دارند. تاریخ نام گذاری نام این فلز نامشخص است.

رول مس : سودآوری پایدار

همانطور که گفتیم پایه و اساس انواع ورق برنج و آلیاژهای آن عنصر مس است، مس یکی از اولین فلزات است که تاکنون کشف شده است. این ماده معدنی در حدود 10،000 سال پیش دیده شده است و از آن زمان جزء بی بدیل زندگی روزمره ما گشته است.با توجه به انعطاف پذیری بالای آن، قابلیت انعطاف پذیری، هدایت الکتریکی و حرارتی و مقاومت به خوردگی، مس برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود. برای مثال می توان به سیم کشی برق، الکترونیک، لوله کشی، ساخت و ساز ساختمان، و حمل و نقل اشاره کرد.

روی: محافظ فلزات

دومین عنصر اصلی در انواع ورق برنج یا به‌طور کلی فلز برنج، روی است که یک فلز سفید نقره ای با ته رنگ آبی بوده و نقش حیاتی را در متالورژی ایفا می کند. روی زمانی که با دیگر فلزات با ارزش مانند کویل مس مخلوط می شود، برخی از آلیاژهای مفید در جهان را تشکیل می دهند. روی به تنهایی، توانایی این را دارد که از هر سطح فلزی محافظت کند و بصورت روکش یا گالوانیزه از سطح فلزات محافظت نماید.

انواع ورق برنج
انواع ورق برنج

با توجه به اینکه ورق مس و روی خواص شگفت انگیزی دارند و شما این خواص را در هیچ فلز دیگری یافت نمی کنید، به راحتی می توانید درک کنید که آلیاژ آنها چه خواصی خواهند داشت، برنج، در واقع، یک آلیاژ بسیار مفید آنها است. انواع ورق برنج به غیر از اینکه برای ساخت سازهای موسیقی مناسب هستند، یک ماده عالی برای ساخت طلا، جواهر و ترازو تزئینی نیز محسوب می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فلزات مقالات دیگر سایت را نیز مطالعه کنید:

کویل فنری برنج، به علت مقاومت در برابر خوردگی و خواص ضد میکروبی که از مس بدست آورده است، به طور گسترده ای در موتورهای دریایی، تجهیزات هیدرولیک، مبدل های حرارتی و رادیاتورها مورد استفاده قرار می گیرد. جای تعجب نیست که شما این فلز را در اطراف خانه، محل کار یا جاهای دیگر ببینید.

دسته بندی انواع ورق برنج از نظر آلیاژ

فلز برنج و انواع آلیاژهای آن
انواع فلز برنج

ورق برنج با در نظر گرفتن نوع آلیاژ به کار رفته در آن و مقدار آلیاژی که به کار رفته به انواع گوناگونی دسته بندی می گردد.

ورق برنج کم عیار

ورق برنج کم عیار در واقع ورقی است که انعطاف پذیر بوده و در دمای بالا شکل پذیری بالایی دارد. با توجه به میزان فلزی که در آن به کار رفته است شکل پذیری و مقاومت آن نیز بالا می رود. میزان فلز روی به کار رفته در آن بین ۵ تا ۲۰ درصد می باشد.

ورق برنج پرعیار

ورق برنج پر عیار دارای ۲۰ تا ۴۰ درصد فلز روی است. اگر این فلز بیشتر از این مقدار شود خاصیت شکل پذیری ایجاد نمی کند و اثر منفی بر روی آن می گذارد ولی استحکام بیشتری به ورق می بخشد.

ورق برنج حاوی سیلیسیوم

این آلیاژ در ساخت تانکرها، سماور، رادیاتور، پیچ و مهره، لوله، اتصالات و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و رصد فلز سیلسیم به کار رفته در آن بالا است.

موارد استفاده از ورق برنجی

· معماری و ساخت و ساز: ورق های برنجی به دلیل جذابیت زیبایی شناختی و مقاومت در برابر خوردگی اغلب در پروژه های معماری و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها را می توان در عناصر تزئینی، سقف و روکش نما یافت.

· برق و الکترونیک: ورق های برنجی به دلیل رسانایی الکتریکی عالی در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی مانند کانکتورهای الکتریکی، پایانه ها و کلیدها استفاده می شوند.

· صنعت خودرو: ورق های برنجی به دلیل هدایت حرارتی عالی و مقاومت در برابر خوردگی در اجزای مختلف خودرو مانند رادیاتورها، مبدل های حرارتی و مخازن سوخت مورد استفاده قرار می گیرند.

· تجهیزات صنعتی: ورق های برنجی در تجهیزات صنعتی مختلف از جمله مبدل های حرارتی، کندانسورها و مخازن تحت فشار استفاده می شوند، جایی که مقاومت در برابر خوردگی و هدایت حرارتی آنها مفید است.

· آلات موسیقی: ورق های برنجی به دلیل خاصیت آکوستیک و چکش خواری معمولاً در ساخت آلات موسیقی مانند ترومپت، ترومبون و ساکسیفون استفاده می شود.

· زیورآلات و زیور آلات: ورقه های برنجی به دلیل ظاهر طلایی و کارایی جذاب، گاهی در ساخت جواهرات و وسایل زینتی استفاده می شود.

ورق برنجی تجاری اغلب در ضخامت ها و اندازه های مختلف موجود است که آن را همه کاره و برای بسیاری از کاربردها مناسب می کند. توجه به این نکته ضروری است که خواص خاص ورق برنجی ممکن است بسته به ترکیب و فرآیند ساخت آن متفاوت باشد، بنابراین انتخاب نوع مناسب برای کاربرد مورد نظر ضروری است.

سوالات متداول مربوط به انواع ورق برنج

ورق برنج چیست و از چه موادی تشکیل شده‌است؟

فلز برنج از مس و روی تولید شده و کاربردهای فراوانی دارد، این فلز با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در تفکیک و بازیافت دارد، در ساخت انواع ورق برنج بسیار کاربردی است.

انواع ورق برنجی شامل چه آلیاژهایی می‌شوند؟

به‌طور کلی در ساخت ورق‌های برنجی از مس، روی، سیلیسیوم، آلومینیوم و… است که کاهش یا افزایش درصد آن‌ها با تغییر کیفیت ورق برنج همراه است.

ورق برنج پرعیار چیست؟

منظور از کم و زیاد بودن عیار برنج میزان روی استفاده شده در آن است که هرچه کمتر باشد استحکام و عیار فلز برنج نیز کمتر خواهد بود.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید