مقالات, فروش فلزات

فروش مس در شیلی و 3 راه افزایش آن با نیروی انسانی متخصص

فروش مس در شیلی به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی مس همواره رونق خوبی داشته است.

در بازار رقابتی کنونی که قیمت محصولات در تقابل عرضه و تقاضا تعیین می‌‌شود و هزینه‌های تولید در تعیین قیمت حداقل نقش را ایفا می‌کند، کاهش هزینه‌های تولید به‌ویژه هزینه‌های نیروی کار که انعطاف‌پذیری بیشتری دارد می‌تواند منجر به کسب سود و منفعت بیشتری در هر صنعتی شود، در غیر این صورت تولیدکننده با افزایش هزینه‌های تولید خود و در نتیجه انتظار قیمت فروش بیشتر، نه‌تنها بازار خارجی بلکه بازار داخلی خود را نیز از دست خواهد داد.

از آنجا که در دنیای امروز، تجارت آزاد در سطح بین‌الملل مورد توافق همگان قرار گرفته، هرگونه تنزل در ویژگی رقابتی، محکوم ‌به شکست آن صنعت خواهد شد، بنابراين بحث کاهش هزینه‌های نیروی کار یا به تعبیری افزایش بهره‌وری نیروی کار به چالش فکری مدیریتی تبدیل ‌شده است.

افزایش فروش مس در شیلی با افزایش بهره وری

تاثیر نیروی کار در فروش مس در شیلی
افزایش فروش مس در شیلی

بهره‌وری نيروي کار رایج‌ترین مقياسي است که در مورد صنعت يا اقتصاد واحد توليدي به کار برده می‌شود.

از دلايل اين امر می‌توان به سهم تقريبا زياد هزينه نيروي کار در ارزش بسياري از فرآورده‌ها و نيز موجود بودن اطلاعات مربوط به نهاده نيروي کار در مقايسه با آمار و اطلاعات موجود مربوط به نهاده‌های ديگر مانند سرمايه اشاره کرد.

تغييرات بهره‌وری نيروي کار به دلايل مختلفي نظير تغيير سطح کيفي نيروي کار به ‌واسطه آموزش، کسب تجربه و تخصص در کار، تغيير شرايط کار، مهارت در مديريت و غیره است.

شناسايي علت تغيير بهره‌وری نيروي کار اهميت خاصي دارد، زيرا از اين طريق می‌توان روند تغيير بهره‌وری نيروي کار را در جهت دلخواه تغيير داد. در جدول زیر معادن بزرگ مس دنیا را مورد بررسی قرار داده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید میزان دسترسی به معادن بر فروش ورق مسی در شیلی و کشورهای دیگر غنی از این ماده گرانبها اثر گذار است.

 معدن بزرگ مس دنیا و ظرفیت آنها، 2014

رتبهمعدنکشورظرفیت (هزار تن)
1Escondidaشیلی1050
2Grasbergاندونزی790
3Collahuasiشیلی520
4Los Broncesشیلی490
5Codelco Norteشیلی450
6Antaminaپرو450
7Morenciامریکا450
8El Tenienteشیلی443
9Taimyr Peninsula (Norilsk/Talnakh Mills)روسیه430
10Los Pelambresشیلی400
11Radomiro Tomicشیلی400
12Andinaشیلی300

صنعت مس شیلی طی بيست سال گذشته رشد سریعی داشته و تولید سالانه مس این کشور از 2.06 میلیون تن در سال 1993 به 5.4 میلیون تن در سال 2014 رسیده است (تقریبا 18 درصد تولید جهانی مس استخراج‌شده).
در حال حاضر شیلی 33 درصد عرضه سالانه جهانی مس استخراج‌شده را در اختیار دارد و به ‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان برای تامین این فلز، نقش حیاتی و مهمي دارد. بنابراین میتوان گفت فروش مس در شیلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

فروش مس در شیلی
تولید مس شیلی (هزار تن) و سهم آن از عرضه جهانی (درصد)

نقش نیروی انسانی در افزایش فروش مس در شیلی

نداشتن نیروی انسانی متخصص در کشور شیلی باعث افزایش هزینه های کار شده است، همچنین این کشور دارای سیستم آموزشی یکپارچه نیست و با سطوح جهانی سازگاری لازم را ندارد.

شیلی از یک طرف با کمبو تحصیل کرده در رشته های مهندسی روبه رو است و از طرف دیگر با مازاد فارغ التحصیلان رشته مدیریت.

هرچند درآمد نیروی ماهر در حوزه معادن در امریکای لاتین رتبه اول و در جهان رتبه ششم را دارد، سختی کار در معادن، فاصله زیاد تا محل‌های متداول زندگی، نبود حمایت‌های مداوم از نیروی کار و همچنین تصویر اجتماعی ناخوشایند کار در معادن اغلب بر میزان درآمد قابل‌توجه این مشاغل غالب بوده و همواره کارگران و تحصیلکرده‌ها از کار در این بخش سرباز می‌زنند. نقش نیروی انسانی متخصص بر فروش مس در شیلی از جنبه های گوناگونی می تواند بررسی شود.

میزان اهمیت هزینه نیروی کار در رقابت‌پذیری

افزایش فروش مس در شیلی به عوامل مختلفی بستگی دارد. هزینه‌های نیروی کار بخش مهمی از کل هزینه‌های تولید در هر تن رول مس را شامل می‌شود. به‌ صورت خاص در مورد شیلی و امریکا بیش از یک‌چهارم هزینه‌های معدن کاری به نیروی کار نسبت داده می‌شود. درست برخلاف این کشورها، میانگین هزینه نیروی کار در مکزیک حدود 10 درصد هزینه‌های معدنکاری است.

این در حالی است که در پرو سهم هزینه نیروی کار‌ از 16 درصد در سال 2007 به 20 درصد در سال 2012 افزایش یافته است.

فروش مس در شیلی
هزینه نیروی کار

در سال 2012، هزینه‌های هر واحد تولید مس در شیلی برای 10 تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی معدن که بیش از 85 درصد تولید مس کشور را به خود اختصاص داده بود، در مقایسه با سال 2007 بیش از 91 درصد رشد داشته است.

در نتیجه برای هر کشور، توانایی در بهبود یافتن یا حداقل حفظ بهره‌وری، روی‌هم‌رفته یکی از عوامل مهم در رقابت‌پذیری بخش معدن و همین طور بهبود فروش مس در شیلی است.

بیشتر بخوانید:

برنامه‌ریزی دولت شیلی جهت تسریع رشد اقتصادی

از برنامه‌های دولت شیلی براي تسریع رشد اقتصادی، می‌توان به برنامه «استارت آپ» شیلی اشاره کرد که این برنامه درواقع با جذب نیروها و استعدادهای خارجی پایه‌گذاری شده است. این برنامه به افزایش فروش مس در شیلی کمک زیادی می‌کند. در سال 2012 شرکت بي‌اچ‌پی و 10 شرکت معدنی مطرح، با تشکیل شورای مهارت‌های معدنی در پی رفع بخشی از نیازهای آموزشی این صنعت در کشور شیلی برآمدند.

در همان سال هزینه‌های هر واحد تولید مس در شیلی برای 10 تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی معدن که بیش از 85 درصد تولید ورق مس کشور را به خود اختصاص داده بود، در مقایسه با سال 2007 بیش از 91 درصد رشد داشته است.

در نتیجه برای هر کشور، توانایی در بهبود یافتن یا حداقل حفظ بهره‌وری، روی‌هم‌رفته یکی از عوامل مهم در رقابت‌پذیری بخش معدن و همین طور توسعه فروش مس در شیلی است.

تاریخچه فروش مس در شیلی و تاثیر نیرو

  • بهره‌وری نیروی کار در سال 1990 شاهد رشد بوده و در سال 2000 روند ثابتی را گذراند.
  • این شاخص در سال 2012، 30 درصد از مقدار بیشینه کمتر است که مربوط به سال 2004 بود.
  • کاهش بهره‌وری در سال‌هاي 2012ـ2004، مربوط به افزایش 40 درصدی کارکنان دائمی بوده است که منجر به تثبیت سطح تولید شد.
  • در دهه گذشته، کاهش بهره‌وری نیروی کار مربوط به سقوط عیار معادن بوده است. در سال 1991، عیار معدن سنگ شیلی 1.4 درصد بود، در حالی ‌که انتظار می‌رفت تا سال 2025 این رقم به 0.7 درصد سقوط کند. که عامل تاثیرگذاری بر فروش مس در شیلی است.
  • در حال حاضر با توجه به اینکه حفاری‌ها در عمق‌های بیشتری صورت می‌گیرد، سیستم‌های باربری بايد در سطوح عمیق‌تری بارگیری و فاصله بیشتری را طی کنند که این امر باعث صرف زمان و انرژی بیشتری می‌شود.
  • کاهش متوسط عیار مس در معادن شیلی سقوط قابل‌ملاحظه‌ای داشته، به ‌صورتي ‌که در سال 2004، این مقدار 1.11 درصد بود و با 20 درصد کاهش در سال 2012، به 0.86 درصد رسید.
author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید