استخراج و تولید فلزات, مقالات

بازیابی مس، انحلال مس از کانسنگ اکسیدی و 2 ویژگی اصلی آن {قسمت چهارم}

بازیابی مس

بازیابی مس به عنوان یکی از فرآیندهای مهم و ضروری در صنعت مس محسوب می شود. به طور کلی سمنتاسیون یکی از ساده ترین روشهای بازیابی مس از محلول اسیدی است. برای شروع این روش می‌توانید از یک قطعه ضایعاتی آهن یا استیل استفاده کنید. اگر می خواهید در مورد روشهای بازیابی مس و ویژگیهای مس بازیابی شده بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه ما باشید.

تأثیر اندازه ذرات در بازیابی مس

بازیابی مس در طی چند مرحله انجام می شود. توجه داشته باشید که برای بررسی تأثير اندازه ذرات بر بازیابی مس از کانسنگ اکسيدی مس آزمایش هایی با سه بخش دانه بندی صورت می گیرد.

وقتی اندازه ذرات کاهش می یابد درجه آزادی مطلوبی از ذرات با ارزش به دست می آید. علاوه بر این با افزایش سطح مخصوص ذرات که در طی فرآیند خردایش اتفاق می افتد باعث می شود که عامل ليچينگ با سطح بيشتری در تماس قرار بگیرد. به طور کلی میتوان گفت که با کاهش اندازه ذرات باعث افزایش بازیابی فلز مس می شود.

نتایج بدست آمده از این آزمایشات نشان می دهد که برای ابعاد ریزتر بازیابی بهبود یافته است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به هزینه های زیاد نرم کنی در آسياها توليد ابعاد ریزتر نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی بوده و این برای شما مقرون به صرفه نيست.

مدل سینتیكی انحلال در محیط آمونیاکی

در واکنش های سيال-جامد از مدل هسته واکنش نکرده برای ارزیابی سينتيکی استفاده می شود. در این مدل که به عنوان مدل هسته واکنش نکرده شناخته می شود فرض بر این است که واکنش شيميایی از سطح ذره شروع شده و به طرف مرکز آن ادامه یابد. همچنین در هرلحظه یک بخش واکنش نکرده در داخل ذره وجود دارد که به مرور زمان کوچکتر می شود.

با فرض مدل مذکور برای واکنش های سيال جامد کنترل واکنش می تواند از طریق انجام واکنش شيميایی در سطح ذره و یا دیفيوژن عامل انحلال و یا محصول مورد نظر از لایه تشکيل شده بر سطح ذره باشد. 

ضریب همبستگی داده ها در دماهای مختلف خيلی به عدد یک نزدیک نيست. بنابراین در استفاده از این مدل احتمال خطا وجود دارد.

بیشتر تحقیقاتی که در مورد مس منتشر شده است نشان می دهد مس بر روی سنگ معدن اکسید مس مالاکیت و کریزوکولا انجام شده است. در واقع یک سنگ معدن سیلیکات مس با این حال کریزوکولا به عنوان موجودترین سنگ معدن مس و با بیشترین منابع شناسایی شده است. این سنگ معدن تمام کانی های اصلی مس را داراست. یکی از ویژگیهای فوق العاده مس این است که به خوبی منتشر می شود. این ویژگی در بسیاری از مواد معدنی وجود دارد. از این رو باید در ابتدا و قبل از اینکه بتوان جداسازی را انجام داد آزاد شود.

توجه داشته باشید که این فرآیند از رهایی را می توان با خرد کردن مس به دست آورد. اندازه ذرات سنگ معدن به تدریج با خرد کردن کاهش پیدا کرده و سنگ زنی سنگ معدن تا زمانی که بتوان مواد معدنی آزاد شده را با هر روش انتخابی جدا کرد ادامه پیدا می کند. این فرآیند به عنوان بررسی مدل سینتیکی انحلال در محیط آمونیاکی نیز در بازیابی مس اثر گذار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازیابی مس و انحلال مس از کانسنگ اکسیدی مقالات دیگر سایت را در این زمینه مطالعه کنید:

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی { قسمت اول }

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی { قسمت دوم }

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی {قسمت سوم}

بازیابی مس از محلول اسیدی

بازیابی مس از محلول اسیدی در صنعت مس کاربرد زیادی دارد. همانطور که در مقالات مس گفتیم به طور کلی بیشترین حجم فلز مورد استفاده در قطعات الکترونیکی فلز مس است. در نتیجه بازیابی مس از قطعات الکترونیکی اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که در مراحل اولیه بازیابی فلزات گرانبها از محلول های اسیدی برای جداسازی فلزات پایه استفاده می‌شود. از جمله روشهای حذف فلزات پایه میتوان به روشهایی مانند اسید نیتریک، اسید سولفوریک و روش هیدروکلریک و آب اکسيژنه اشاره کرد. توجه داشته باشید که طی این فرآیندها و با توجه به مقدار مس موجود در محلول رنگ محلول از سبز کم رنگ تا آبی پررنگ متغیر است.

در روش سمنتاسیون به عنوان یکی از روشهای بازیابی مس یک قطعه آهنی (لوله آهنی) را در داخل محلول اسیدی حاوی مس قرار می‌دهند. اگر واکنش به سرعت انجام شود و در حین انجام واکنش، آهن در حال خورده شدن توسط اسید بود باید به آن آب اضافه کنید. پس از گذشت چند دقیقه تا چند ساعت با توجه به میزان غلظت مس موجود در محلول مس به صورت لجن به آهن می چسبد. زمان اتمام واکنش شما زمانی است که محلول کم رنگ و حتی بی رنگ می شود.

توجه داشته باشید که اگر رنگ محلول همچنان پر رنگ و آهن داخل محلول از لجن مس اشباع شده باشد می‌توانید به محلول مجدد قطعه ی آهنی اضافه کنید و یا قطعه قبلی را تکان دهید تا  مس ها از آن جدا شده و بعد آن را مجدد می توانید استفاده کنید.

بازیابی مس با استفاده از روش سمنتاسیون

با توجه به اینکه مس به عنوان یکی از فلزات پایه‌ای در قطعات الکترونیکی زیاد استفاده می شود و در بعضی از سنگ‌های طلا نیز وجود دارد در نتیجه بازیابی  واستخراج مس از قطعات الکترونیکی  و سنگ‌های طلا اهمیت زیادی دارد. در روش سمنتاسیون برای بازیابی مس شما می توانید از یک قطعه ضایعاتی آهن یا استیل استفاده کنید. در این روش قطعه آهنی (لوله آهنی) را داخل محلول اسیدی حاوی مس قرار می‌دهید. همچنین بازیابی گونه‌های فلزی و کانی‌ها از سرباره مذاب مس و برنج به عنوان یکی از سه روش فلوتاسیون، انحلال و تشویه است. فلوتاسیون سرباره مس مشابه با فلوتاسیون سولفیدها است.

در این روش کانی‌های سولفید مس و مس فلزی شناور می شوند. همچنین اکسیدهای کبالت و نیکل و سیلیکات‌ها به باطله معدنی می‌روند. سرباره آسیا شده دارای ابعادی به میزان 80 درصد ریزتر از 74 میکرون می رسند و با کلکتور سدیم بوتیل زانتات و کف‌ساز متیل ایزوبوتیل کربونیل آماده می گردند. در بازیابی فلزات با انحلال سرباره از حلال اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، کلرید آهن(III) یا آمونیاک استفاده می کنند.

جمع بندی

برای بازیابی مس ابتدا آزمایش هایی با محلول اسيد سولفوریک انجام می شود. در تمامی این آزمایش ها مشکل فيلتراسيون محلول خروجی و نيز مقدار مصرف بالای اسيد مشاهده می گردد. همچنین روش ليچينگ آمونياکی به عنوان مناسب ترین روش برای انحلال مس از کانسنگ است. در این روش پارامترهای غلظت آمونياک و کربنات آمونيوم، نسبت جامد به مایع، دما و ابعاد ذرات در ليچينگ آمونياکی بررسی می شوند.

توجه داشته باشید که در شرایط مناسب 3 مول آمونياک، 0/3 مول کربنات آمونيوم با سرعت همزنی 500دور بر دقيقه و دمای 20درجه سانتیگراد در مدت زمان 60دقيقه ليچينگ بر روی آنها انجام می شود و میزان بازیابی بيش از 94 درصد است. در ليچينگ آمونياکی مشکل فيلتراسيون جامد و محلول خروجی برای شما وجود نخواهد داشت. روشهای زیادی برای بازیابی مس وجود دارند. در این میان برخی از روشها دارای بازده بالاتر و ویژگیهای منحصر بفرد تری هستند. نتایج تحقيقات نشان می دهد که روش ليچينگ آمونياکی مناسب ترین روش برای استحصال مس از کانسنگ اکسيدی با باطله کربناته است. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه بازیابی مس کسب کرده باشید.

منبع

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876610218312372

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید