مقالات, فروش فلزات

فروش مس | ورق مس و 4 عامل موثر بر فروش آن

فروش مس

امروزه فروش مس و ضایعات فلزات به عنوان یکی از کسب و کارهای شناخته شده و درآمدزا شناخته می شوند. فروش ورق مس در مقایسه با سایر فلزات به دلیل سهولت دستیابی به منابع و نیز سودآوری بالاتر مورد توجه خاصی قرار گرفته است زیرا منابع بسیاری برای بازیافت این فلز وجود دارد. منابعی نظیر مکمل های فلز مس در ساخت و ساز و یا نوسازی بخش مسکن یا منابع قابل توجهی از فلز مس که در واحدهای صنفی تعمیر وسایل الکترونیکی و لوازم خانگی وجود دارند. قبل از شروع بکار در این زمینه باید به این سوال اساسی توجه کرد که منابع اصلی استخراج فلز مس کدامند؟
با توجه به ارزش بالای ریالی فروش مس اکثر مراکز تولید و فروش ضایعات مس، با ارگان‌های دولتی و مراکز قانونی همکاری می­ کنند. بنابراین در گام اول باید به قانونی بودن عملکرد خود جهت استخراج و فروش مس توجه داشته باشید.

عوامل موثر در کسب درآمد حاصل از فروش مس

در کسب و کار بازیافت و فروش مس منبع تامین شما در میزان درآمد شما بسیار موثر خواهد بود. چرا که میزان خلوص فلز مس استخراجی با موفقیت در فروش ورق مسی و میزان درآمد شما رابطه مستقیم دارد.

منابع استخراج فلز مس

استخراج فلز مس از منابع مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از:

  • جامدات مس: با ارزش­ترین منبع برای کسب و کار فروش مس هستند و با توجه به میزان خلوص موجود در ضایعات به چندین درجه از لحاظ ارزش تقسیم ­بندی می­ شوند.
  • غیر جامدات مس: این منبع استخراج شامل خاکه­ های مس حاصل از تعمیر یا ترمیم قطعات صنعتی هستند.
  • سیمهای مسی: شامل ضایعات حاصل از کابلها در صنعت الکترونیک هستند.
  • قطعات مسی: این منبع شامل ضایعات حاصل از تعمیر وسایل صنعتی نظیر موتور و ترانسفورماتور و غیره می­ باشد.
  • آلیاژهای مس: این منبع شامل ترکیبی از فلز مس با سایر فلزات نظیر برنج و برنز است.

همانگونه که اشاره شد اولویت شما در تامین منابع شناسایی برای فروش مس منابع جامد است این منبع بر اساس درجه خلوص فلز مس موجود در ضایعات به چند درجه تقسیم می­ شود. این دسته از منابع را اصلاحاً Unalloyed می­­نامند به این معنی که مس در این دسته از ضایعات با هیچ نوع فلز دیگری مخلوط نیست و از آنجائیکه هر آلیاژی در خاصیت هدایت الکترونیکی مس تاثیر­گذار است این منابع با ارزش­ترین منبع در فروش مس هستند.

استخراج مس به روش‌هایی گفته می‌شود که برای به‌دست آوردن مس از سنگ معدن به‌کار برده می‌شود.استخراج مرحله ای مقدم بر مراحل پردازش مواد است که در بدست آوردن کاتد های مس با خلوص بالا به اوج خود میرسد. تبدیل مس از یک‌توالی فرایندهای فیزیکی و الکتروشیمیایی تشکیل شده‌است. بسته به منبع کانسنگ، مقررات محیط زیست محلی و دیگر عوامل، روش‌ها تکامل یافته‌اند و با روش‌های دیگر کشورها متفاوت هستند.

استخراج، تولید و فروش ورق مس
فروش مس

عملیات استخراج مس

فلز مس از سنگ‌معدن (کانسنگ) تخلیص می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که روش‌های پردازش به ماهیت کانسنگ شما بستگی دارد.

گام اول در استخراج مس

اگر کانسنگ شامل مواد معدنی درجه اول مانند مس سولفید (مانند کالکوپیریت) باشد کانسنگ سنگ‌شکن می شود. شما برای آزاد کردن مواد معدنی باارزش از مواد معدنی زباله باید کانسنگ را خرد کنید.

دومین مرحله استخراج فلز مس

کانسنگ های خرد شده با استفاده از شناورهای معدنی غلیظ شده و کنسانتره به کارخانجات ذوب‌ فروخته می‌شود فراموش نکنید که برخی از معادن بزرگ دارای کارخانه‌های ذوب هستند.

کنسانتره سولفید در کوره‌هایی مانند کوره فلش یا کوره ISASMELT برای تولید مس مات (پرداخت نشده) ذوب می‌شوند و برای تولید مس آند باید تبدیل و پالایش گردند.

گام سوم و آخرین مرحله استخراج مس

مرحله نهایی شامل پالایش برق‌کافت است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که به دلایل اقتصادی و زیست‌محیطی بسیاری از فرآورده‌های جانبی استخراج بازپرداخت می شوند. به طور مثال گاز گوگرد دی‌اکسید به اسید سولفوریک تبدیل شده و می‌تواند در فرآیند استخراج و یا برای تولید کود استفاده ‌شود.

مطلب مفید: خرید و فروش مس و 5 نکته جالب در مورد آن که باید بدانید

اشکال ضایعات جامد مناسب برای فروش مس

1) مس قراضه درجه یک: این نوع ضایعات حداکثر دارای ضخامت 16/1 اینچ می باشد. سیم برق مسی در صورتی که از پوشش قرمز رنگ از جنس قلعی جدا شود از این دسته است. لوله ­های مسی در صورتیکه فاقد هر گونه لحیم­ کاری، خوردگی و رنگ باشند نیز در این دسته قرار می­ گیرند.

2) مس قراضه درجه دو: این نوع ضایعات دارای حداق 96% خلوص هستند و لوله ­های مسی با آلیاژ برنج و نیز کابل‌های مسی با پوشش فلز قلع و اتصالات حاوی مواد لحیم ­کاری و مواد رنگی جز این دسته هستند.

3) ورق‌های مسی: خصوصیتهای خاص این نوع از مس نظیر رسانایی بسیار بالای الکتریکی، رسانایی خوب گرما، مقاومت در برابر خوردگی، شکل پذیری باعث شده که بیشترین درخواست خرید به این نوع منبع مس متمرکز گردد. چرا که از این ورقها می­توان در صنایع متعددی به عنوان ماده اولیه استفاده کرد.

استخراج فلز مس
استخراج مس

فرآیند بازیافت و فروش مس

ناخالصی‌های موجود در منابع غیر جامد می­تواند حدود 25% از ارزش ریالی فروش مس را کاهش دهد. بنابراین زمانی درآمد حاصل از این نوع منبع قابل توجه خواهد بود که شما بتوانید حجم قابل توجهی از آنرا انبار کرده و پس از ذوب و جدا کردن ناخالصی ها و تبدیل به حالت شمش بصورت یکجا به فروش برسانید. برای بهره­ گیری از این نوع ضایعات شما نیاز به تکنولوژی و مواد ویژه‌­ای جهت ذوب و ریخته ­گری دارید.


از آنجاکه نقطه ذوب فلز مس 1981 درجه فارنهایت است شما نیاز به کوره ه­ای خواهید داشت که توانایی مقاومت تا این درجه دما را داشته باشد. این نوع تکنولوژی به علت نیاز به فرآیند خاصی از اکسیداسیون و نیز مسایل زیست محیطی می ­تواند برای شما هزینه ساز باشد. بنابراین قبل از عملیاتی کردن کسب و کارتان در زمینه فروش مس حتما باید به این نکته توجه داشته باشید و بر اساس نوع منبع  تامین خود برنامه ­ریزی کنید. مفتول مسی نیز به عنوان یکی از منابع تامین در فروش مس دارای درجاتی است به طور خلاصه چنانچه سیم دارای یک لایه عایق باشد درجه بالا و چنانچه دارای دو لایه عایق باشد درجه پایین محسوب می­شود.

ضایعات جامد مس
ضایعات مس

درجه بندی مفتول‌های مسی

  • سیم 85%: سیم نازک با قطر تقریبی به اندازه یک مداد است.
  • سیم 70%: اغلب سیمهای مسی استفاده شده در داخل لوازام الکترنیکی و لوازم خانگی از این نوع هستند.
  • سیم 50%: سیمهای سیم کشی مسی معمولی ساختمان از این نوع هستند.
  • سیم 35%:بطور مثال سیمهای تلفن از این نوع محسوب می­شوند.
  • سیم 10%: بطور مثال در سمیهای لامپهای LED تزئینی کاربرد دارد.

منبع قطعات قراضه مس نیز در ترانسفورماتورها، موتورهای برقی، ژنراتورها و مگنترون­ها یافت می­ شود. برای افزایش درآمد فروش مس از این منبع باید مس را از فولاد و قطعات موجود تفکیک کنید تا کسب بیشترین درآمد از این راه برای شما تضمین گردد.

انواع مفتول مسی برای فروش فلز مس
مفتول‌های مس

آلیاژهای مس

شامل برنز (مس + قلع) و برنج (مس + روی) است که برای کسب درآمد بیشتر از فروش مس باید به روشهای جدا سازی و خصوصا هزینه­ های عملیاتی کردن توجه جدی و کافی داشته باشید.

مدیریت تفکیک ضایعات ورودی

یکی از نکات مهمی که بر میزان درآمد شما در کسب و کار فروش ورق مس اثر گذار خواهد بود توانایی شما در مدیریت و تفکیک ضایعات مسی است که وارد انبار شما می­ شوند. با تفکیک نوع ضایعات شما این امکان را خواهید داشت که برآورد تقریبی از درآمد حاصل از فروش را قبل از تحقق فروش مس به عمل آورید.

شیوه تفکیک ضایعات نیز یک مرحله کاملاً حرفه­ ای و تخصصی در امر فروش مس است. به طور مثال برای تفکیک پوشش کابل های مسی بهتر است مدتی کابلها در معرض نور خورشید و یا در مجاورت یک منبع حرارتی غیر مستقیم قرار گیرند تا به واسطه نرم شدن پوشش مرحله جداسازی پوشش از مس با صرف هزینه کمتر و به سهولت انجام گیرد چرا که جدا سازی از طریق حرارت مستقیم باعث کاهش کیفیت مس استخراجی شده و درآمد حاصل از فروش ورق مس را به شدت کاهش خواهد داد.


توصیه ما به شما عزیزان این است که در تمامی مراحل تفکیک سازی با طرح و برنامه­ و آینده پژوهی هزینه عملیات را ار قبل برآورد کنید. به طور مثال شاید در کشور ما استخراج مس از خاکه به دلیل بالا بودن هزینه برق که توسط کوره ­های پروپان صورت می­ گیرد مقرون به صرفه نباشد.

تفکیک ضایعات مس و تاثیر آن در فروش ورق مس
تفکیک ضایعات مس

مس موجود در قطعات معمولا همراه فلز فولاد است بنابراین باید در هنگام خرید این نوع از ضایعات ارزش اصلی مس موجود را بر اساس تجربه ­ای که در این کسب و کار اندوخته ­اید برآورد کنید. در بسیاری از واحدهای بازیافت سعی در جدا کردن فیزیکی فولاد از مس دارند در حالیکه روش صحیح سعی در جداسازی مس از فولاد با استفاده از روش ذوب حرارتی است.


به عنوان مثال برای استخراج از ضایعات ترانسفورماتور ابتدا قطعات ضایعات را به مدت 20 الی 30 دقیقه در کوره مخصوص حرارت می­ دهند سپس با افزودن یک سطل یخ و به واسطه ایجاد شوک حرارتی قطعات فولادی را به سهولت از مس موجود جدا می­کنند. باید توجه داشت که آگاهی کامل از اصول ایمنی و استفاده از ابزار حفاطتی در این پروسه ضروری است.

علاوه بر دقت نظر در ابعاد فنی این کسب و کار شما باید به خرید، بازاریابی و فروش مس استخراجی خود نیز توجه کنید. برای اینکار ضروری است همواره به قیمت اصلی خرید ضایعات و فروش مس استخراجی خود دسترسی داشته باشید.

نکات لازم جهت فروش مس و ورود به بازار آن

توصیه می­ کنیم برای نزدیک شدن به نرخ مطلوب همواره با فعالین این حوزه و نیز سایتهای رسمی داخلی و بین المللی در ارتباط باشید.
مطالعه در زمینه موضوعاتی که در طول زمان باعث ایجاد روند افزایشی و یا کاهشی در نرخ این محصول می ­شوند نیز بسیار سودمند خواهد بود.
فعالیت شما در این زمینه بسیار مشابه فعالیت طلا و جواهر فروشان است بنابراین باید به استناد افراد و سایتهای معتبر برنامه استخراج و فروش خود را برنامه ­ریزی کرده و مطالعات خود را به یک منبع محدود نکنید و از منابع گوناگون اطلاعات را استخراج و مورد بررسی قرار دهید.

موضوع دیگر شیوه های انبار و نیز برآورد هزینه ­های انبارداری و حمل و نقل ضایعات و نیز مس استخراجی است. برآورد صحیح این موضوع نیز قبل از عملیاتی کردن کسب و کار ضروری به نظر می آید. شاید مناسب باشد با توجه به فضای انبار و نیز ماشین آلات موجود نوع منابع را برای استخراج فلز مس انتخاب کنیم.


در بسیاری از مراکز استخراج مس برای برآورد میزان تولید وزن ضایعات ورودی را به دقت در سیستم های حسابداری به تفکیک ثبت می ­کنند و با تفاضل این مقدار از محصول مس استخراجی برای فروش آنالیز لازم برای مقرون به صرفه بودن مراحل کسب و کار خود را بدست می ­آورند.

یکی از مقرون به صرفه ترین راههای تفکیک اولیه استفاده از نیروی مغناطیسی است. با توجه به اینکه مس فلز نیست با استفاده از منابع مغناطیسی قوی می­توان ضایعات فلزی را به سرعت و سهولت و با هزینه اندک از مس موجود در ضایعات جدا کرد.

نکات احتیاطی در کسب و کار فروش مس

فروش مس در بازار فلز
فروش مس
  • فروش مس باید از مجاری قانونی و نظارتی صورت بگیرد بنابراین ضروری است شما تاریخچه کاملی از وزن، محل و نوع ضایعات خریداری شده و میزان محصول مس استخراجی را در پایگاههای اطلاعاتی مطمئن یا سیستم های حسابداری قابل استناد ثبت کنید تا از این طریق مدارکی مستند و مستدل را جهت ارائه به مراجع در اختیار داشته باشید.
  • برنامه­ ریزی برای تداوم تامین منابع برای حیات کسب و کار شما امری اجتناب ناپذیر است برای رفع این موضوع انعقاد قراردادهای طولانی مدت با صنایعی که ضایعات حاوی مس تولید می­ کنند می­تواند چاره ساز باشد. طرف قرارداد شما می­تواند یک کارخانه صنعتی یا یک کارگاه کوچک تولید لوازم خانگی باشد.
  • در کشور ما می­توان قراردادهایی را با مراکزی که بصورت دستی ضایعات را جمع ­آوری می­کنند منعقد کرد چرا که شاید یک تلفن همراه یا رایانه و یا یک کنسول بازی خانگی نیز می­ توانند منابع غنی برای استخراج  و فروش مس باشند.

درباره فلز مس بیشتر بخوانید:

سوالات متداول

فروش مس در بازار چه مزایایی دارد؟

امروزه به فروش مس و ضایعات فلزات به عنوان یکی از کسب و کارهای شناخته شده منجر به درآمد توجه خاصی می­‌گردد.همچنین فروش مس در مقایسه با سایر فلزات با توجه به امکان سهولت دستیابی به منابع و نیز سودآوری بالاتری برخوردار است.

عوامل موثر در کسب درآمد حاصل از فروش مس چیست؟

در کسب و کار بازیافت و فروش مس منبع تامین شما در میزان درآمد شما بسیار موثر خواهد بود. چرا که میزان خلوص فلز مس استخراجی با موفقیت در فروش مس و میزان درآمد شما رابطه مستقیم دارد.

منابع اصلی در استخراج فلز مس کدامند؟

جامدات مس ،غیر جامدات مس ،سیم‌های مسی، قطعات مسی و آلیاژهای مس.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید